Na početku aktivnosti postavite učenicima problemsko pitanje: Kakvo je značenje Marulićeve Judite za hrvatsku kulturu i umjetnost? Pripremite materijale i popis literature kojom će se učenici poslužiti u rješavanju problemskoga zadatka. Ponudite im materijale iz kojih će zaključiti o poveznici Marulićeve Judite s europskim kulturnim krugom i povijesnim okolnostima nastanka epa. Tekstovi koje će proučavati trebaju biti primjereni recepcijsko-spoznajnim mogućnostima učenika i znanstveno utemeljeni. Uputite ih na to kako će istraživati i bilježiti informacije i ideje.
Podijelite ih u grupe (tri do četiri člana) i uputite ih u tijek rada. Prva je faza oluja ideja. Objasnite im da tijekom oluje ideja bilježe sve prijedloge svih članova grupe. Ponudite im tablicu s kriterijima po kojima će procijeniti koji su im znanstveni tekstovi bili najkorisniji u izvršavanju zadatka i uputite ih u to kako da navedu izvore i citiraju ih. Nakon toga u digitalnom alatu Conceptboard organiziraju ideje koje trebaju dokazati navodima iz tekstova koje su proučavali te nude prvu inačicu rješenja. Dorađuju svoja rješenja i dogovaraju se na koji će ih način predstaviti (s pomoću postera, prezentacije, videozapisa, slušnog zapisa…) i zajednički pripremaju predstavljanje odgovora na problemsko pitanje. Pri pisanju i govorenju trebaju se pridržavati norme hrvatskoga standardnog jezika.
Nakon što poslušaju pročitaju ili pogledaju odgovore na polazno problemsko pitanje ostalih grupa, ponovno se sastaju u grupama da bi zaključili jesu li zadovoljni svojim uratkom, što su mogli bolje napraviti, na koje su izazove nailazili tijekom rada, jesu li ih uspješno svladali i kako bi ih riješili u sličnoj situaciji.
Za svaku grupu pripremite odjeljak u bilježnici One Note i zadajte im da zabilježe sve informacije o epu Judita Marka Marulića koje su upamtili tijekom čitanja literature, koje smatraju važnima, a nisu ih upotrijebili u odgovoru na problemsko pitanje.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata, grafički mu prilagodite tekstove i materijale kojima će se koristiti u rješavanju problemskog zadatka. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, stavite povećan razmak između riječi i redova. Tijekom podjele tekstova vodite računa o učenikovim mogućnostima, njegovim jakim stranama i interesima.
Učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Ako je u grupi učenik s oštećenjem vida, osigurajte mu podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije. U grupi jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak, osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Conceptboard, One Note. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako je potrebno, učeniku s poteškoćama pokažite kako se radi u navedenim digitalnim alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima da istraže koji su hrvatski znanstvenici i umjetnici pisali o Juditi Marka Marulića. Mogu izraditi popis literature publikacija koje tematiziraju ep Judita, analizirati u kojem se razdoblju hrvatske književne povijesti najviše pisalo o epu Judita i istražiti jesu li se tom temom bavili i strani znanstvenici.
Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) postavite učenicima problemsko pitanje: Kakvo je značenje Marulićeve Judite za hrvatsku kulturu i umjetnost? Pripremite materijale i popis mrežnih izvora kojima će se poslužiti u rješavanju problemskoga zadatka. Tekstovi koje će proučavati trebaju biti primjereni recepcijsko-spoznajnim mogućnostima učenika i znanstveno utemeljeni. Uputite ih na to kako će istraživati i bilježiti informacije i ideje.
Podijelite ih u radne sobe (od 3 do 4 člana) i uputite ih u tijek rada. Prva je faza oluja ideja. Objasnite im da tijekom oluje ideja bilježe sve prijedloge svih članova grupe. Nakon toga u digitalnom alatu Conceptboard organiziraju ideje koje trebaju dokazati navodima iz tekstova koje su proučavali te nude prvu inačicu rješenja. Dorađuju svoja rješenja i dogovaraju se na koji će ih način predstaviti (s pomoću postera, prezentacije, videozapisa, slušnog zapisa…) i zajednički pripremaju predstavljanje odgovora na problemsko pitanje.
Vratite učenike u videokonferenciju na kojoj će predstaviti svoje ideje i poslušati i pogledati odgovore na polazno problemsko pitanje ostalih grupa. Nakon toga vraćaju se u radne sobe da bi zaključili jesu li zadovoljni svojim uratkom, što su mogli bolje, na koje su izazove nailazili tijekom rada, jesu li ih uspješno svladali i kako bi ih riješili u sličnoj situaciji.
Za svaku grupu pripremite odjeljak u bilježnici One Note i zadajte im da zabilježe sve važne informacije o epu Judita Marka Marulića koje su upamtili tijekom čitanja literature, a nisu ih upotrijebili u odgovoru na problemsko pitanje.
U digitalnom alatu Prezi pripremite prikaze slika i skulptura poznatih umjetnika koji prikazuju motive iz biblijske Knjige o Juditi (Caravaggio, Giorgione, Gentileschi, Donatello, Botticelli, Rembrandt, Rubens, Goya, Klimt…).
Na temelju njih učenici se pripremaju za pisanje komentara s temom: Koji su najčešći motivi slika i skulptura iz Knjige o Juditi i zašto? Podsjetite ih na obilježja komentara: iznošenje autorova gledišta, subjektivnost, dokazivanje tvrdnji, mišljenja i stavova, jezična obilježja i odabir riječi. Potaknite ih na to da promisle i napišu zašto misle da su upravo ti motivi najčešći u umjetničkim djelima.
Prikažite im i naslovnice i ilustracije izdanja Judite Marka Marulića koje mogu pronaći na mrežnoj stranici Književnoga kruga Split i zamolite ih da ih samostalno pregledaju.
Prema motivima slika i skulptura te naslovnica i ilustracija hrvatskih izdanja Marulićeve Judite učenici predviđaju fabulu epa Judita. Samostalno izrađuju slijed događaja u digitalnom alatu Sutori.
Nakon toga čitaju (u cijelosti ili ulomke) tekst Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodba na suvremeni hrvatski jezik i dorađuju slijed događaja u digitalnom alatu.
Pokažite učenicima biblijsku Knjigu o Juditi i zamolite ih da usporede slijed događaja i gledište autora u oba teksta, kako bi zaključili da je ep Judita alegorijsko djelo i zatim objasnili alegoriju.
Objasnite im povijesne kontekste nastanka Knjige o Juditi i epa Judita i potaknite ih na to da zaključe o razlozima zašto je Marko Marulić napisao ep Judita.
Na temelju pročitane prilagodbe na hrvatski standardni jezik zadajte učenicima da portretiraju lik Judite: njezin fizički izgled i psihološke odrednice te da pronađu u kojim se situacijama očituju njezina kršćanska i domoljubna gledišta. Podijelite ih u grupe (od tri do četiri člana) u kojima će raspraviti i usuglasiti stavove o Juditi i navesti njezine moralne kvalitete.
Na kraju aktivnosti mogu snimiti podcast o Juditi i objaviti ga na platformi YouTube.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka koji će mu opisivati vizualne informacije. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite tekstove koje će morati čitati i na kojima će raditi tijekom aktivnosti. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pripremite pisane/slikovne smjernice po koracima za obavljanje zadataka. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu alata Sutori. Ako učenici s teškoćama prvi put rade u zadanim digitalnim alatima, pokažite im kako se u njima radi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da pročitaju Juditu Mire Gavrana i Pokoru Pavla Pavličića i istraže poveznicu između tih djela i epa Judita.
Uputite učenike na stranicu e-Lektire na kojoj će pronaći tekst epa Judita Marka Marulića. Zajedno pročitajte i analizirajte posvetu i uvod u ep. Komentirajte obilježja jezika kojim je ep pisan i zamolite učenike da budu pažljivi i pokušaju što više razumjeti. U čitanju se mogu poslužiti tekstom Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodba na suvremeni hrvatski jezik, no istaknite im važnost čitanja Judite na staroj hrvatskoj čakavštini te ih potaknite na to da osluškuju jezik i stil epa.
Podijelite učenike u šest grupa. Svakoj grupi dodijelite jedno pjevanje i sažetke prethodnih pjevanja, kako bi razumjeli kontekst pjevanja na kojima rade.
Zadatak je članova svake grupe pročitati jedno pjevanje epa i poslušati auditivni zapis koji se nalazi na stranici e-Lektire. Tijekom čitanja, a potom i slušanja, mogu se poslužiti rječnikom na kraju epa.
U digitalnom alatu Wizer pripremite pitanja i smjernice koji će im pomoći u boljem razumijevanju teksta i usmjerite ih na zapažanje ritma, jezičnih i stilskih obilježja, stiha, strofe, petrarkističkih obilježja, renesansnih obilježja, obilježja epa… Nakon rješavanja zadatka učenici razgovaraju o odgovorima i donose zaključke.
Svaka grupa priprema videozapis u digitalnom alatu Animoto o pjevanju epa Judita kojim su se bavili tijekom aktivnosti. Na kraju spojite svih šest videozapisa u jedan i objavite ga na školskim mrežnim stranicama.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama grafički prilagodite i pripremite ep Judita Marka Marulića. Koristite se fontom Arial ili Calibri, povećajte ga barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata Wizer, Animoto. Pokažite mu kako se radi u tom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite učenike na to da pregledaju prva dva izdanja epa Judita Marka Marulića koja mogu pronaći na stranicama Književnoga kruga Split i zadajte im da uoče slovopis kojim je tekst pisan te pokušaju pročitati nekoliko stihova.
Biblija (2023.) Zagreb: Kršćanska sadašnjost.
Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodbana suvremeni hrvatski jezik (2021). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Kombol, Mihovil; Novak, Slobodan (1996). Hrvatska književnost do narodnog preporoda. Zagreb: Školska knjiga.
Marulić, Marko (1996). Judita. Zagreb: Školska knjiga.
Marulić, Marko (2003). Judita. Zagreb: Matica hrvatska.
Tomasović, Mirko (1994). Marulićeva Judita. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.