Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vrh hrvatske književnosti

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • komentar
  • znanstveni stil
  • petrarkizam
  • ep
  • hrvatska renesansa
  • Marko Marulić, Judita

Što nam sve znači Judita?

Na početku aktivnosti postavite učenicima problemsko pitanje: Kakvo je značenje Marulićeve Judite za hrvatsku kulturu i umjetnost? Pripremite materijale i popis literature kojom će se učenici poslužiti u rješavanju problemskoga zadatka. Ponudite im materijale iz kojih će zaključiti o poveznici Marulićeve Judite s europskim kulturnim krugom i povijesnim okolnostima nastanka epa. Tekstovi koje će proučavati trebaju biti primjereni recepcijsko-spoznajnim mogućnostima učenika i znanstveno utemeljeni. Uputite ih na to kako će istraživati i bilježiti informacije i ideje.

Podijelite ih u grupe (tri do četiri člana) i uputite ih u tijek rada. Prva je faza oluja ideja. Objasnite im da tijekom oluje ideja bilježe sve prijedloge svih članova grupe. Ponudite im tablicu s kriterijima po kojima će procijeniti koji su im znanstveni tekstovi bili najkorisniji u izvršavanju zadatka i uputite ih u to kako da navedu izvore i citiraju ih. Nakon toga u digitalnom alatu Conceptboard organiziraju ideje koje trebaju dokazati navodima iz tekstova koje su proučavali te nude prvu inačicu rješenja. Dorađuju svoja rješenja i dogovaraju se na koji će ih način predstaviti (s pomoću postera, prezentacije, videozapisa, slušnog zapisa…) i zajednički pripremaju predstavljanje odgovora na problemsko pitanje. Pri pisanju i govorenju trebaju se pridržavati norme hrvatskoga standardnog jezika.

Nakon što poslušaju pročitaju ili pogledaju odgovore na polazno problemsko pitanje ostalih grupa, ponovno se sastaju u grupama da bi zaključili jesu li zadovoljni svojim uratkom, što su mogli bolje napraviti, na koje su izazove nailazili tijekom rada, jesu li ih uspješno svladali i kako bi ih riješili u sličnoj situaciji.

Za svaku grupu pripremite odjeljak u bilježnici One Note i zadajte im da zabilježe sve informacije o epu Judita Marka Marulića koje su upamtili tijekom čitanja literature, koje smatraju važnima, a nisu ih upotrijebili u odgovoru na problemsko pitanje.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata, grafički mu prilagodite tekstove i materijale kojima će se koristiti u rješavanju problemskog zadatka. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, stavite povećan razmak između riječi i redova. Tijekom podjele tekstova vodite računa o učenikovim mogućnostima, njegovim jakim stranama i interesima.

Učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Ako je u grupi učenik s oštećenjem vida, osigurajte mu podršku suučenika koji će mu opisivati vizualne informacije. U grupi jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak, osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Ako je potrebno, produžite mu vrijeme rada. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata: Conceptboard, One Note. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Ako je potrebno, učeniku s poteškoćama pokažite kako se radi u navedenim digitalnim alatima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže koji su hrvatski znanstvenici i umjetnici pisali o Juditi Marka Marulića. Mogu izraditi popis literature publikacija koje tematiziraju ep Judita, analizirati u kojem se razdoblju hrvatske književne povijesti najviše pisalo o epu Judita i istražiti jesu li se tom temom bavili i strani znanstvenici.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Na početku aktivnosti putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) postavite učenicima problemsko pitanje: Kakvo je značenje Marulićeve Judite za hrvatsku kulturu i umjetnost? Pripremite materijale i popis mrežnih izvora kojima će se poslužiti u rješavanju problemskoga zadatka. Tekstovi koje će proučavati trebaju biti primjereni recepcijsko-spoznajnim mogućnostima učenika i znanstveno utemeljeni. Uputite ih na to kako će istraživati i bilježiti informacije i ideje.

Podijelite ih u radne sobe (od 3 do 4 člana) i uputite ih u tijek rada. Prva je faza oluja ideja. Objasnite im da tijekom oluje ideja bilježe sve prijedloge svih članova grupe. Nakon toga u digitalnom alatu Conceptboard organiziraju ideje koje trebaju dokazati navodima iz tekstova koje su proučavali te nude prvu inačicu rješenja. Dorađuju svoja rješenja i dogovaraju se na koji će ih način predstaviti (s pomoću postera, prezentacije, videozapisa, slušnog zapisa…) i zajednički pripremaju predstavljanje odgovora na problemsko pitanje.

Vratite učenike u videokonferenciju na kojoj će predstaviti svoje ideje i poslušati i pogledati odgovore na polazno problemsko pitanje ostalih grupa. Nakon toga vraćaju se u radne sobe da bi zaključili jesu li zadovoljni svojim uratkom, što su mogli bolje, na koje su izazove nailazili tijekom rada, jesu li ih uspješno svladali i kako bi ih riješili u sličnoj situaciji.

Za svaku grupu pripremite odjeljak u bilježnici One Note i zadajte im da zabilježe sve važne informacije o epu Judita Marka Marulića koje su upamtili tijekom čitanja literature, a nisu ih upotrijebili u odgovoru na problemsko pitanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što nam sve znači Judita?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita tekstove znanstvenoga stila iz pouzdanih izvora s namjenom informiranja i dokazivanja.
  • Učenik izdvaja ideje i informacije iz teksta i organizira ih prema važnosti.
  • Učenik zaključuje o važnosti epa Judita Marka Marulića u hrvatskoj književnosti.
  • Učenik opisuje simboličku vrijednost epa Judita Marka Marulića za hrvatski kulturni identitet.
  • Učenik ispravno navodi izvore infomacija i citira ih.
  • Učenik piše i govori tekstove znanstvenoga stila u skladu s pravilima hrvatskog standardnog jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti
  • Povijest

Govorit ćemo o njezinoj hrabrosti

U digitalnom alatu Prezi pripremite prikaze slika i skulptura poznatih umjetnika koji prikazuju motive iz biblijske Knjige o Juditi (Caravaggio, Giorgione, Gentileschi, Donatello, Botticelli, Rembrandt, Rubens, Goya, Klimt…).

Na temelju njih učenici se pripremaju za pisanje komentara s temom: Koji su najčešći motivi slika i skulptura iz Knjige o Juditi i zašto? Podsjetite ih na obilježja komentara: iznošenje autorova gledišta, subjektivnost, dokazivanje tvrdnji, mišljenja i stavova, jezična obilježja i odabir riječi. Potaknite ih na to da promisle i napišu zašto misle da su upravo ti motivi najčešći u umjetničkim djelima.

Prikažite im i naslovnice i ilustracije izdanja Judite Marka Marulića koje mogu pronaći na mrežnoj stranici Književnoga kruga Split i zamolite ih da ih samostalno pregledaju.

Prema motivima slika i skulptura te naslovnica i ilustracija hrvatskih izdanja Marulićeve Judite učenici predviđaju fabulu epa Judita. Samostalno izrađuju slijed događaja u digitalnom alatu Sutori.

Nakon toga čitaju (u cijelosti ili ulomke) tekst Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodba na suvremeni hrvatski jezik i dorađuju slijed događaja u digitalnom alatu.

Pokažite učenicima biblijsku Knjigu o Juditi i zamolite ih da usporede slijed događaja i gledište autora u oba teksta, kako bi zaključili da je ep Judita alegorijsko djelo i zatim objasnili alegoriju.

Objasnite im povijesne kontekste nastanka Knjige o Juditi i epa Judita i potaknite ih na to da zaključe o razlozima zašto je Marko Marulić napisao ep Judita.

Na temelju pročitane prilagodbe na hrvatski standardni jezik zadajte učenicima da portretiraju lik Judite: njezin fizički izgled i psihološke odrednice te da pronađu u kojim se situacijama očituju njezina kršćanska i domoljubna gledišta. Podijelite ih u grupe (od tri do četiri člana) u kojima će raspraviti i usuglasiti stavove o Juditi i navesti njezine moralne kvalitete.

Na kraju aktivnosti mogu snimiti podcast o Juditi i objaviti ga na platformi YouTube.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite temu sata. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka koji će mu opisivati vizualne informacije. Učeniku s teškoćama grafički prilagodite tekstove koje će morati čitati i na kojima će raditi tijekom aktivnosti. Povećajte font Arial ili Calibri najmanje na 14pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Pripremite pisane/slikovne smjernice po koracima za obavljanje zadataka. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu alata Sutori. Ako učenici s teškoćama prvi put rade u zadanim digitalnim alatima, pokažite im kako se u njima radi.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da pročitaju Juditu Mire Gavrana i Pokoru Pavla Pavličića i istraže poveznicu između tih djela i epa Judita.

Nastavna aktivnost za predmet X

Govorit ćemo o njezinoj hrabrosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava alegoričnost epa Judita.
  • Učenik uspoređuje slijed događaja u epu Judita i biblijskoj Knjizi o Juditi.
  • Učenik tumači povijesni kontekst nastanka epa Judita.
  • Učenik piše komentar s namjenom informiranja i dokazivanja u skladu s pravilima hrvatskoga standardnog jezika.
  • Učenik izražava svoj doživljaj teksta.
  • Učenik iz teksta izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Likovna umjetnost
  • Etika
  • Vjeronauk
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Smina nje stvorenʼja hoću govoriti

Uputite učenike na stranicu e-Lektire na kojoj će pronaći tekst epa Judita Marka Marulića. Zajedno pročitajte i analizirajte posvetu i uvod u ep. Komentirajte obilježja jezika kojim je ep pisan i zamolite učenike da budu pažljivi i pokušaju što više razumjeti. U čitanju se mogu poslužiti tekstom Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodba na suvremeni hrvatski jezik, no istaknite im važnost čitanja Judite na staroj hrvatskoj čakavštini te ih potaknite na to da osluškuju jezik i stil epa.

Podijelite učenike u šest grupa. Svakoj grupi dodijelite jedno pjevanje i sažetke prethodnih pjevanja, kako bi razumjeli kontekst pjevanja na kojima rade.

Zadatak je članova svake grupe pročitati jedno pjevanje epa i poslušati auditivni zapis koji se nalazi na stranici e-Lektire. Tijekom čitanja, a potom i slušanja, mogu se poslužiti rječnikom na kraju epa.

U digitalnom alatu Wizer pripremite pitanja i smjernice koji će im pomoći u boljem razumijevanju teksta i usmjerite ih na zapažanje ritma, jezičnih i stilskih obilježja, stiha, strofe, petrarkističkih obilježja, renesansnih obilježja, obilježja epa… Nakon rješavanja zadatka učenici razgovaraju o odgovorima i donose zaključke.

Svaka grupa priprema videozapis u digitalnom alatu Animoto o pjevanju epa Judita kojim su se bavili tijekom aktivnosti. Na kraju spojite svih šest videozapisa u jedan i objavite ga na školskim mrežnim stranicama.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Tijekom planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje postupaka podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama grafički prilagodite i pripremite ep Judita Marka Marulića. Koristite se fontom Arial ili Calibri, povećajte ga barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Učenika s teškoćama stavite u grupu s učenicima s kojima dobro surađuje i koji su motivirani za rad. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama u grupi, vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Osigurajte mu dovoljno vremena za rad. Potaknite pozitivnu atmosferu unutar grupe. Motivirajte učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u zadatku. Provjerite razumije li učenik uporabu digitalnih alata Wizer, Animoto. Pokažite mu kako se radi u tom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na to da pregledaju prva dva izdanja epa Judita Marka Marulića koja mogu pronaći na stranicama Književnoga kruga Split i zadajte im da uoče slovopis kojim je tekst pisan te pokušaju pročitati nekoliko stihova.

Nastavna aktivnost za predmet X

Smina nje stvorenʼja hoću govoriti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava svoj literarni doživljaj teksta.
  • Učenik iz teksta izdvaja pojedinosti koje su ga se dojmile.
  • Učenik opisuje ritam, rimu, stih i strofu epa Judita.
  • Učenik tumači utjecaj petrarkizma i renesansne poetike u epu Judita.
  • Učenik objašnjava obilježja epa na primjeru književnoga teksta Judita.
  • Učenik tumači kulturni kontekst nastanka epa Judita.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Biblija (2023.) Zagreb: Kršćanska sadašnjost.

Judita Marka Marulića: transkripcija i prilagodbana suvremeni hrvatski jezik (2021). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Kombol, Mihovil; Novak, Slobodan (1996). Hrvatska književnost do narodnog preporoda. Zagreb: Školska knjiga.

Marulić, Marko (1996). Judita. Zagreb: Školska knjiga.

Marulić, Marko (2003). Judita. Zagreb: Matica hrvatska.

Tomasović, Mirko (1994). Marulićeva Judita. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.