U ovoj će aktivnosti učenici usporediti najvažnije reformatore antičke demokracije i njihove reforme. Digitalni alat Padlet učenicima nudi jednostavne mogućnosti u izradi tablice s najvažnijim reformama antičkih reformatora.
U uvodnom dijelu aktivnosti potaknite učenike na razgovor o značenju slikovnog priloga Demokracija svima, ne samo njima! u digitalnom sadržaju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Ideal demokracije? postavljajući pitanja Što slika prikazuje? Na koga se odnosi riječ „njima”? Pročitajte definiciju demokracije i raspravite s učenicima Je li uistinu demokracija vladavina većine u kojoj svaki građanin ima ista prava? Potaknite učenike da primjerima iz života potkrijepe ili negiraju tvrdnju. Zatim ih uputite da samostalno pročitaju odjeljak Atenska demokracija unutar sadržaja e-Škole DOS-a Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Ideal demokracije?
Učenike podijelite u četiri grupe tako da svaka grupa predstavlja pojedinog antičkog reformatora: Drakona, Solona, Klistena i Perikla. U alatu Padlet svaka grupa izrađuje tablicu s najvažnijim reformama pojedinog antičkog reformatora. Zatim u razredni Padlet učenici uvrštavaju tablice te raspravljaju o razlikama i sličnostima reformatora. Svaka grupa u razredu predstavlja reforme i odabire svojega grupnog Drakona, Solona, Klistena i Perikla koji u duhu antike (neka se odjenu kao antički govornici, pa se postavi pozornica s koje se obraćaju kolegama u razredu) predstavlja reforme. Svaka grupa za kraj dobiva zadatak o tome kako smanjiti velik broj izostanaka učenika u školi. Učenici moraju svoje prijedloge iznijeti u duhu reformatora kojeg su istraživali. Također, osnujte sudačko povjerenstvo, koje će činiti neparan broj članova, i ono će odlučiti koja je grupa pobijedila. Pobjeđuje grupa koja daje najbolje rješenje, ali ga i najbolje potkrepljuje.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama (npr. ADHD i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili blizu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Pokažite kako se radi u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata. Pri uvođenju učenika u aktivnosti razjasnite nepoznate pojmove. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra koristite se vizualnom potporom te obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti.
Tijekom razgovora o slikovnom prilogu Demokracija svima, ne samo njima! u digitalnom sadržaju e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Ideal demokracije? vodite računa da učenicima s oštećenjem vida detaljno objasnite slikovni prilog ne izostavljajući pritom važne pojedinosti kako bi učenici dobili prikladne informacije. Tijekom razgovora učenicima s oštećenjem sluha omogućite uporabu diktafona kako bi poslije mogli preslušati važne informacije.
Tijekom čitanja odjeljka Atenska demokracija unutar sadržaja e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Ideal demokracije? učenicima s oštećenjem vida omogućite uporabu čitača zaslona te prilagodbu svjetlosti i kontrasta na zaslonu. Tijekom rada u DOS-u učenike uputite u mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za disleksiju i kontrasta pozadine. Prema potrebi ispišite odjeljak te ga jezično i grafički prilagodite za učenike s teškoćama. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja te upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja također se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Tijekom jezične prilagodbe potrebno je paziti da se koriste kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom te da je poredak riječi u rečenici uobičajen. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Pripremite i pisanu uputu zadataka za učenike s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz spektra autizma obavezno prije najavite rad u skupinama s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih za nastavnu jedinicu. Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Potrebno je češće provjeravati rad skupine u kojem je učenik s teškoćama.
Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio zadatak te mu ga prema potrebi pojednostavnite.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Koristeći se fotografijom antičke Atene, učenici mogu istražiti i izraditi političku i društvenu kartu Atene. Tko je gdje živio, od kud se upravljalo gradom, gdje se provodila svakodnevica, slobodno vrijeme, a gdje sportske aktivnosti, gdje je bila vojska. Plakat mogu izraditi u digitalnom alatu Canva.
U ovoj će aktivnosti učenici usporediti atensku demokraciju i današnju demokraciju, njihove sličnosti i razlike. Koristeći se digitalnim alatom Padlet, učenici dobivaju jasan uvid u obilježja atenske i današnje demokracije.
Za uvod potaknite s učenicima raspravu o upravljanju državom pitanjem: Što biste vi promijenili u upravljanju državom? Učeničke promjene zapišite na ploču te o njima malo razgovarajte. Uputite ih zatim na čitanje sadržaja Atenska demokracija u e-škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Demokracija danas. Podijelite učenike u razredu u dvije velike grupe u kojoj će u alatu Padlet izraditi dva stupca u koja će upisivati obilježja, sličnosti i razlike atenske demokracije i današnje demokracije. Iz svake grupe odaberite dvojicu učenika, koji će ostalima predstaviti obilježja današnje i atenske demokracije. Zatim možete osmisliti parlaonicu o atenskoj demokraciji ili demokraciji danas, u kojoj jedna grupa učenika predstavlja atensku demokraciju, a druga grupa učenika demokraciju danas. Osnujte sudačko povjerenstvo, u kojem je neparan broj članova, koje će odlučiti koja je grupa bolje potkrijepila svoja stajališta te će na osnovi toga i proglasiti pobjednika.
Pokažite učenicima kako se radi u digitalnom alatu Padlet. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnih alata. Pri uvođenju učenika u aktivnosti objasnite nepoznate pojmove. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra koristite se vizualnu potporom te obavezno najavite svaku promjenu aktivnosti.
Imajte na umu da će učenicima s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za usvajanje novih pojmova. Osim u Padletu, učenicima s teškoćama u obliku plana ploče izdvojite obilježja atenske i današnje demokracije.
Tijekom rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje, pa i učenike s teškoćama. Vodite računa da učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i sl. nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu, osim ako ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Na kraju rasprave izdvojite najvažnije zaključke te ih ponovite. Učenik s poremećajem pozornosti i hiperaktivnosti može biti moderator rasprave prema unaprijed pripremljenim pitanjima. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite upotrebu diktafona.
Tijekom čitanja teksta e-škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2., Demokracija danas potaknite ih da uključe aplikaciju Omogora te samostalno prilagode veličinu i vrstu fonta te kontrast pozadine. Isto tako uputite ih u mogućnosti prilagodbe u DOS-u (font, veličina slova, prikaz za disleksiju, kontrast pozadine). Prema potrebi ispišite materijale te ih jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite regulaciju osvjetljenja i kontrasta zaslona te prema potrebi uključite čitač zaslona.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim postupcima kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini služeći se natuknicama ili vizualnom potporom.
Tijekom rada skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti plan sata na početku te svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Na kraju aktivnosti učenicima s teškoća pripremite bilješke s najvažnijim informacijama. Imajte na umu da su bilješke jezično i grafički prilagođene prema prije navedenim uputama.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama. Uvijek treba biti naglasak na učenikovim jakim stranama i mogućnostima, a nikako ne teškoćama.
Učenik izrađuje letak u kojem se on kandidira za predsjednika Republike Hrvatske. Letak je zapravo njegov program i plan rada, a osmišljava ga u svrhu svoje predsjedničke kampanje. Letak može izraditi u digitalnom alatu Canva.
U ovoj će aktivnosti učenici usporediti razlike demokratskih i nedemokratskih sustava u Hrvatskoj i svijetu. Koristeći se digitalnim alatom Mindmeister, učenici na osnovi stečenih znanja i vlastitog predznanja izrađuju umnu mapu sa specifičnostima današnjih demokratskih i nedemokratskih sustava. Potaknite uvodni razgovor s učenicima o temi Da sam ja na vlasti tako da svaki njihov odgovor mora sadržavati objašnjenje što vlast podrazumijeva i na koji bi je način obnašali. Uputite učenike da samostalno pročitaju tekst u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, jedinica 2.2., Demokracija danas i Hrvatska te istraživanje GONG-a o vlasti i izborima. Podijelite razred u tri grupe: današnja demokratska društva, današnja nedemokratska društva te demokracija u hrvatskom društvu. Svaka grupa izrađuje umnu mapu u digitalnom alatu Mindmeister u kojoj navodi specifičnosti, posebnosti, obilježja demokratskih društava, nedemokratskih društva te demokracije u Hrvatskoj. Svaka grupa bira predstavnika i on predstavlja istraživanje ostalim učenicima u razredu. Na osnovi provedenih istraživanja, provedite parlaonicu o temi: Demokracija ili ne? Jedan dio učenika predstavlja afirmacijsku, a jedan dio negacijsku grupu. Sastavite sudačko povjerenstvo, u kojem je neparan broj članova, i ono će odlučiti koja je grupa bolje potkrijepila svoja stajališta te će na osnovi toga i proglasiti pobjednika.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Mindmeister. Pripremite pisane i slikovne upute za lakše rukovanje digitalnim alatom. Predvidite dulje vrijeme za usvajanje novih pojmova za učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Pri postavljanju pitanja i vođenju razgovora treba voditi računa o jezičnoj prilagodbi zadataka i uputa. Zadatci riječima su inače poprilično zahtjevni za osobe sa specifičnim teškoćama učenja, ali često i za ostale učenike s teškoćama. Zato je potrebno sve rečenice koje su duge, složene i umetnute potanko usmeno objasniti i pojednostavniti. Kod učenika koji imaju nedostatne jezične sposobnosti nije potrebno inzistirati na tome da ovladaju istoznačnicama. Kad je riječ o učenicima s oštećenjem sluha uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova (kao i kad je riječ o učenicima sa specifičnim teškoćama učenja). Prije čitanja teksta svim učenicima dajte upute vezane za zadatak te istaknite na što trebaju posebno obratiti pozornost.
Tijekom čitanja teksta u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.2. prema potrebi učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ispišite tekst te ga jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite regulaciju osvjetljenja i kontrasta zaslona te prema potrebi uključite čitač zaslona. Također im omogućite detaljan opis fotografija kako bi dobili sve potrebne informacije. Uputite učenike u mogućnost prilagodbe fonta, veličine slova, prikaza za disleksiju te kontrasta pozadine.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prije najavite rad u skupinama služeći se natuknicama ili vizualnom potporom. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih za nastavnu jedinicu. Učenici s teškoćama će bolje funkcionirati u skupini s učenicima koji će usmjeravati učenika koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojem je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku sa specifičnim teškoćama učenja zadajte točno koji će dio, primjerice prezentacije, obaviti, npr. uvod ili zaključak, te o tome obavijestite ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj će se način olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka.
Sustavno provjeravajte je li učenik s teškoćama razumio zadatak te mu ga prema potrebi pojednostavnite.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je imati na umu da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik koji muca ili učenik koji ima izraženu anksioznost). Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite mu odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi. Tijekom razredne rasprave ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to ne izraze želju. Učeniku s oštećenjem sluha u raspravi omogućite uporabu diktafona i mikrofona.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici mogu pročitati dokument Deklaracije o pravima čovjeka i građanina te u prezentaciji u PowerPointu istaknuti najvažnije dijelove tog dokumenta.
Bednjanec T., Matijević Pejić M. (2021.) Povijest 1.‒ 2.2. Ideal demokracije. Edutorij. Preuzeto s: https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/efe6be83-aab0-4849-a20d-065172b7f7c0/grcka-i-rimska-vjerovanja-1.html (22. 3. 2022.)
„Periklo”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=47614 (22. 3. 2022.)
„Građani/ke o politici, demokraciji, Gongu”, preuzeto s: https://gong.hr/2019/03/06/gradanike-o-politici-demokraciji-gongu/ (22. 3. 2022.)
„Demokracija”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=14516 (25. 4. 2022.)
„vlast”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=65067 (25. 4. 2022.)
„Deklaracija o pravima čovjeka i građanina”, preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=14287 (24. 4. 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.