Kako biste zainteresirali učenike, odigrajte s njima kratku igru. Jednom učeniku dajte blok samoljepljivih papirića. Taj je učenik nositelj virusa, a papirići predstavljaju virus. Zadajte tom učeniku da u 5 sekundi zalijepi samoljepljive papiriće na ruke što većeg broja svojih vršnjaka iz razreda. Nakon toga svaki od „novozaraženih“ učenika također postaje kliconoša. U sljedećih 5 sekundi svaki učenik s nalijepljenim papirićem treba nalijepiti nove papiriće na što više drugih učenika u razredu te tako „širiti zarazu“. Ponovite postupak još dvaput po 5 sekundi. Nakon svakih 5 sekundi prebrojite broj „zaraženih“ učenika. Zamolite učenike da u alatu Meta-chart nacrtaju grafički prikaz broja zaraženih osoba kroz dane (5 sekundi predstavlja jedan dan, a 1 učenik 10 osoba).
Zatim ponovite igru, ali ovaj put svim učenicima podijelite papiriće tako da na pola od ukupnog broja papirića piše „cijepljen”. Učenici koji dobiju papirić na kojem piše „cijepljen” imuni su i ne mogu se zaraziti. Učenici neka tajno pogledaju svoj papirić i neka ne govore drugima jesu li „cijepljeni“ ili ne. Opet odredite jednog učenika koji će biti „izvor zaraze“ i ponovite cijeli postupak, ali učenici koji su unaprijed dobili papirić na kojem piše „cijepljen“ se ne mogu „zaraziti“ i dalje „širiti bolest“. Za taj dio igre također zamolite učenike da nacrtaju graf u alatu Meta-chart i usporede ga s prethodnim grafom. Zatim ih potaknite da razmisle o tome što bi se dogodilo kad se većina ljudi ne bi cijepila i raspravite o važnosti cijepljenja u borbi protiv virusnih bolesti.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost sudjelovanja u raspravi. Potrebno je voditi brigu o vremenskim dimenzijama zahtjeva u odnosu na teškoće učenika. Učenicima je poželjno ponuditi dva tipa određenih mrežnih stranica (sumnjive vjerodostojnosti i znanstveno utemeljene tekstove) te vodič s jasnim pitanjima kojim se mogu rukovoditi pri pregledu tekstova. Pri izradi grafova za učenike je, posebno učenike s oštećenjima vida, uputan rad u paru.
Zamolite učenike da u alatu Web Whiteboard jednom bojom upišu i argumentiraju kako bi se ponašali prema osobi iz njihove bliske okoline kada bi ta osoba bila HIV pozitivna. Nakon toga ispričajte im nekoliko primjera diskriminacije HIV pozitivnih osoba iz stvarnoga života, u čemu vam može pomoći izvještaj Stigma nije dobar sudac , str. 46. Zamolite učenike da na trenutak zamisle da su oni HIV pozitivni i neka drugom bojom olovke upišu i argumentiraju kako bi željeli da se u tom slučaju ljudi oko njih odnose prema njima. Zatim učenike podijelite u skupine i zamolite ih da zamisle da su zaposlenici Zavoda za javno zdravstvo i trebaju osmisliti edukativne plakate za učenike srednje škole kojima će širiti svijest o prevenciji zaraze HIV-om i o mogućnosti besplatnoga i anonimnoga testiranja. Prije izrade plakata s učenicima dogovorite obavezne elemente koje on mora sadržavati. Plakate učenici mogu izraditi u alatu Canva. Svaka skupina prezentirat će svoj plakat ostatku razreda. Učenici mogu komentirati plakate uz pomoć alata Tricider te prema unaprijed utvrđenim kriterijima odabrati najbolji plakat koji mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost izrade plakata. Svaki učenik treba sudjelovati u radu u skupini u skladu sa svojim mogućnostima, uz pomoć ostalih učenika iz skupine. U skladu s time poželjno je unaprijed odrediti zadaće za određene učenike s teškoćom.
Učenici mogu pogledati isječak iz filma Zaraza (Contagion), u trajanju 1:07 minuta, koji prikazuje početak zaraze i prijelaz virusa koji u sebi sadržava gene šišmiša i svinje sa životinje na čovjeka. Povedite raspravu s učenicima o načinu prijenosa virusa koji su vidjeli u isječku te o tome koji su sve mogući načini prijenosa virusnih bolesti u populaciji i kako je moguće spriječiti širenje zaraze. Svakako istaknite najčešće viroze i na koji se način od njih zaštititi. Nakon toga učenike podijelite u skupine. Svaka skupina predstavljat će tim infektologa Svjetske zdravstvene organizacije koji ima zadatak spriječiti pandemiju nepoznate virusne bolesti. Kako biste učenike usmjerili, zadajte im opis simptoma bolesti i načine prijenosa te nekoliko pojmova (primjerice karantena, cjepivo, brzina širenja bolesti, smrtnost i sl.) o kojima trebaju voditi računa prilikom spašavanja svijeta od pandemije. Učenici unutar skupine trebaju osmisliti aktivnosti koje bi proveli da spriječe širenje zaraze. Svoje ideje mogu razraditi surađujući uz pomoć alata Tricider, a zatim ih u istom alatu podijeliti s ostalim skupinama kako bi cijeli razred raspravio o njima.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnosti gledanja videozapisa. Videozapis iz ove aktivnosti kratak je i nema teksta te stoga nije potrebno pripremati organizatore pažnje, ali bi učenicima s teškoćama bilo poželjno unaprijed objasniti što će gledati. Učenicima s oštećenjem vida nastavnik mora pripremiti tekst, a također će im pomoći kad drugi učenici prepričaju sadržaj. U drugome dijelu aktivnosti predviđen je rad u skupini pa će učenici s teškoćama imati pomoć svojih vršnjaka.
Organizirajte radionicu na kojoj će učenici od različitih materijala koje sami odaberu izrađivati modele virusa. Potaknite ih na oporabu materijala koji bi inače završili kao otpad. Nekoliko dana prije radionice obavijestite učenike o radionici kako bi se mogli pripremiti. Podijelite učenike u skupine i svaka skupina neka izradi jedan model virusa prema izboru: biljni, životinjski ili bakterijski. Kako biste potaknuli zanimanje učenika za radionicu, pokažite im fotografije različitih virusa koje ste pronašli na mrežnim stranicama upisivanjem ključnih riječi beautiful viruses (prekrasni virusi).
Crteže i mikroskopske snimke virusa koje će izrađivati učenici mogu i samostalno pronaći na mrežnim stranicama, ali ih uputite koje da ključne riječi upotrebljavaju u pretraživanju. Nakon što izrade modele, zamolite učenike da ih fotografiraju. Fotografije modela virusa mogu umetnuti u alat Thinglink te označiti dijelove virusa i njihove uloge. Za svaki od odabranih virusa mogu napisati bolest koju virus uzrokuje te koje organizme i vrste stanica napada. Možete organizirati i edukativnu izložbu učeničkih radova u prostorima škole ili virtualnu izložbu fotografija na mrežnim stranicama škole.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost praktičnoga rada. Učenici s teškoćama mogu se uključiti u rad u skupini u skladu sa svojim mogućnostima i za njih predviđenim zadatcima, koji moraju biti točno definirani. Kod učenika s oštećenjima sluha i glasovno-govorno-jezičnim teškoćama preporučuje se učeniku ponuditi nekoliko virusa čiji su nazivi fonološki jednostavniji kako bi ih učenik mogao lakše upamtiti. Za sve se učenike preporučuje upućivanje na viruse koji se češće spominju u svakodnevnom životu (povezanost s primjerima iz svakodnevnog života). Učenici s oštećenjem vida u toj će se aktivnosti taktilno upoznati s građom virusa.
Učenike možete podijeliti u skupine unutar kojih će izraditi strip u alatu Pixton , koji prikazuje umnožavanje bakteriofaga. Svaki učenik unutar skupine bit će zadužen za crtež jednog koraka (jedne scene u stripu) u ciklusu bakteriofaga. Za izradu stripa učenici prvo trebaju izraditi crteže bakteriofaga i bakterija u različitim fazama ciklusa umnožavanja bakteriofaga. Te crteže mogu izraditi u alatu Web Whiteboard i ubaciti ih u alat Pixton pri izradi stripa. Dijaloške okvire stripa mogu upotrijebiti kako bi riječima opisali događaje u pojedinoj fazi ciklusa. Svaka skupina neka svoj strip predstavi ostatku razreda kako bi svi u alatu Tricider mogli komentirati točnost stripa s biološkog aspekta, ali i kvalitetu izrađenog stripa prema unaprijed dogovorenim kriterijima te timski rad i usklađenost svih članova skupine.
U izvođenju ove aktivnosti mogu sudjelovati svi učenici u skladu sa svojim mogućnostima, no poželjno je na jednom primjeru demonstrirati postupak crtanja jedne scene stripa. Predviđen je rad u skupini pa će učenici s teškoćama imati pomoć svojih vršnjaka. Učenici s oštećenjem vida i motoričkim oštećenjima mogu predlagati ideje za strip, koji će zatim izraditi ostali učenici.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti prionske bolesti poput Kuru i Scrapie i povezati ih s epidemiološkim lancem te svoja saznanja prezentirati ostalim učenicima prezentacijom izrađenom u alatu Canva.
Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su mrežne stranice Zavoda za zaštitu biljaka i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.