Na početku aktivnosti razgovorom s učenicima provjerite predznanje o nacionalnoj strukturi stanovništva. Neka utvrde koji elementi čine takav tip demografske strukture. Objasnite im razliku između homogenih i heterogenih etničkih zajednica. Neka navedu primjere država za oba tipa.
U nastavku učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite učenike da na mrežnim stranicama pronađu Ustav Republike Hrvatske. Usmjerite ih na početni odlomak Ustava (I. izvorišne osnove) te im zadajte da istraže koji se manjinski narodi spominju u tekstu i koja im se prava jamče dokumentom. Neka spoznaje zapišu u bilježnicu te neka definiraju pojam nacionalna manjina. Prozovite učenike koji će pročitati odgovore.
Zatim učenike uputite na mrežne stranice Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina kako bi pronašli popis svih nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Zadajte im da izaberu tri nacionalne manjine i o njima naprave prezentaciju u alatu MS PowerPoint sustava Office 365. Učenicima u tiskanom obliku podijelite upute za izradu prezentacije prema određenim sastavnicama (npr. broj pripadnika u apsolutnim i relativnim omjerima, prostorni raspored prema županijama, nazivi udruga i kulturnih zajednica te naselja u kojima se nalaze, manifestacije povezane s njima, pravo na odgoj i obrazovanje, upotreba jezika ili pisma, zastupljenost pripadnika u nazivima ulica i trgova u naseljima, predstavništvo u političkim institucijama i struktura i slično). U uputama navedite kako osim tekstualnog sadržaja treba postojati i grafički prikaz (fotografije, dijagrami – npr. promjena udjela u stanovništvu u recentnim popisima, tablice i slično). Fotografije mogu pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com. Kretanje broja stanovnika mogu izraditi u obliku linijskog dijagrama u alatu MS Excel sustava Office 365 te ga prebaciti u prezentaciju. Podatke mogu pronaći na mrežnim stranicama Državnog zavoda za statistiku (dokument je potrebno preuzeti s poveznice). Također, u uputama navedite i pravilno citiranje izvora za fotografije i podatke kojima će se koristiti pri izradi prezentacije.
Kada učenici završe s radom, sadržaj dijele na društvenoj mreži MS Teams u predmetni kanal, odnosno razrednu mapu. Nastavnik nasumično bira nekoliko parova koji ostatku razreda izlažu uradak.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su grafikoni ili fotografije, kako bi mu se olakšalo razumijevanje pojmova vezanih uz nacionalnu strukturu stanovništva.
Početno odlomak Ustava grafički oblikujte prema potrebama učenika s teškoćama i dajte mu ga.
Preporučuje se da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi. Osigurajte i dodatno vrijeme učeniku za izvršavanje zadatka.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Office 365 i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Pisane upute za izradu prezentacije, koje ćete dati učeniku s teškoćama, trebaju biti napisane jednostavnim rječnikom i prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, slike dobrog kontrasta). Provjerite s učenikom razumije li sve što piše u uputama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima zadajte da na već izrađenu prezentaciju snime glas kako bi je pretvorili u audio-vizualni sadržaj. Glas mogu snimiti s pomoću alata Screencast-O-Matic. Radove će podijeliti u razrednoj mapi na društvenoj mreži MS Teams kako bi bili dostupni i drugim učenicima.
U uvodnom dijelu aktivnosti učenicima projicirajte nekoliko fotografija različitih religijskih simbola, običaja ili sakralnih objekata. Fotografije možete pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com. Navedite učenike na prepoznavanje religija ili konfesija prikazanih na fotografijama. Raspravite o sličnostima i razlikama među odabranim religijama te razgovorom s učenicima odredite razliku između monoteizma i politeizma. Također objasnite pojmove teist, ateist i agnostik.
Zatim učenike podijelite u parove. Neka svaki par ima računalo ili tablet. Zadajte im da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Coggle izrade korjeniti grafički organizator kojim će prikazati obilježja najzastupljenijih svjetskih religija prema sastavnicama koje ćete im unaprijed pripremiti. U uputama navedite što se treba navesti u radu (npr. naziv religije, simbol, prostorni razmještaj u svijetu prema kontinentima ili primjerima država, fotografije sakralnih objekata ili vjernika na hodočašćima i sl.). Za izvor informacija mogu se koristiti tematskom kartom ili tekstom iz udžbenika, dok fotografije mogu pronaći na prethodno spomenutoj mrežnoj stranici za besplatne fotografije.
Kada učenici završe s izradom, uputite ih na podjelu sadržaja putem društvene mreže MS Teams, gdje će učenici u razrednoj mapi na predmetnom kanalu sadržaj podijeliti s nastavnikom. Za provjeru usvojenih ishoda možete izraditi kviz u alatu Wordwall te ga na kraju aktivnosti podijeliti parovima da ga riješe. Sadržaj kviza prilagodite sadržaju koji učenici obrađuju pri izradi u glavnom dijelu aktivnosti.
Na početku aktivnosti pokrenite videokonferenciju u aplikaciji MS Teams. Kada se svi učenici pridruže, podijelite im unaprijed pripremljenu prezentaciju izrađenu u alatu MS PowerPoint sustava Office 365. Unutar prezentacije pripremite tematsku kartu svijeta s prikazom prevladavajuće religije u svakoj državi. Prozovite nekoliko učenika koji će analizirati tematsku kartu. Nakon analize učenike podijelite u šest grupa u izdvojene sobe za suradnju (breakout rooms). Neka svaka grupa broji podjednak broj učenika (npr. četiri). Prije početka rada svakoj grupi podijelite dokument s uputama za rad ili upute uvrstite u već spomenutu prezentaciju. Jedna će se grupa baviti kršćanstvom, druga islamom, treća hinduizmom, četvrta budizmom, peta judaizmom, dok će šesta grupa izraditi kviz o navedenim religijama. Svaka će od navedenih grupa napraviti prezentaciju u alatu Canva u kojoj će navesti obilježja zadane religije te udio u svjetskim okvirima, opisati prostorni razmještaj religije u svijetu te uvrstiti fotografije sakralnih objekata, odjeće, hrane i dr. Kao izvor informacija učenici se mogu koristiti mrežnom stranicom Enciklopedija.hr, a za preuzimanje fotografije ili vjerskih simbola Flickr.com. Grupa koja izrađuje kviz može se koristiti obrascem MS Forms unutar aplikacije za videokonferenciju. Ograničite vrijeme za izradu sadržaja u izdvojenim sobama za suradnju, a nakon izrade predstavnici grupa dijele kreirani sadržaj s nastavnikom i ostalim učenicima te izlažu uradak. Nakon prezentiranja sadržaja svih grupa, uputite učenike na rješavanje kviza koji je osmislila posljednja grupa.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Pri projekciji fotografija religijskih simbola, običaja ili sakralnih objekata opisujte ono što vidite kako biste učeniku s oštećenjem vida olakšali praćenje. Poslije, kada učenici trebaju samostalno prepoznati religije ili konfesije prikazane na fotografijama, osigurajte učeniku s oštećenjem vida vršnjačku podršku učenika iz razreda koji će mu opisivati vizualne informacije vezane uz te fotografije kako bi mogao sudjelovati u izvršavanju zadatka.
Preporučuje se da učenik s teškoćama u razvoju bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu prema potrebi.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Coggle, MS Teams i Wordwall. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama produžite vrijeme za igranje kviza uzimajući u obzir njegove perceptivne, kognitivne, senzoričke, motoričke i koncentracijske snage za provođenje planirane aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike uputite na pretraživanje mrežnih poveznica o različitim tipovima vjerovanja i kultovima karakterističnima za prostor Afrike, Azije i Amerika. Neka na temelju pronađenih informacija i spoznaja izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint sustava Office 365. Prezentaciju će izložiti ostalim učenicima.
U uvodnom dijelu aktivnosti provjerite predznanje učenika o najbrojnijim svjetskim religijama, njihovim obilježjima i zastupljenosti po kontinentima. Zatim učenicima projicirajte fotografije različitih vjerskih zajednica u Hrvatskoj, sakralnih objekata iz naselja u kojem žive, hodočašća, vjerskih obreda i slično. Fotografije može pronaći na mrežnoj stranici Flickr.com. Neka uz pomoć fotografija navedu najbrojnije religije, odnosno vjeroispovijesti u Hrvatskoj te odrede poveznicu između etničke i religijske strukture stanovništva Hrvatske.
U nastavku učenike podijelite u parove te neka svaki par ima računalo ili tablet. Uputite parove na mrežne stranice Državnog zavoda za statistiku te neka pronađu podatke recentnog popisa stanovništva (npr. Popis 2021.; tablični prikaz potrebno preuzeti u obliku dokumenta). Zadajte im da pronađu podatke o broju vjernika u županiji u kojoj žive ili u kojoj se nalazi škola te na temelju religijskih obilježja izrade kružni dijagram kojim će prikazati religijsku strukturu županije. Dijagram mogu izraditi u alatu MS Excel sustava Office 365.
Nakon što učenici izrade dijagram, dijele ga s nastavnikom na društvenoj mreži MS Teams i pohranjuju u mapu na predmetnom kanalu. Nastavnik nasumično odabire jedan par koji će projicirati dijagram i obrazložiti vrijednosti za promatranu županiju. Nakon što par usmeno izloži sadržaj, potaknite raspravu o historijsko-geografskim čimbenicima koji su utjecali na takvu strukturu.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Preporučuje se da je učenik s teškoćama u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu rado pružiti podršku. Učeniku s teškoćama možete pripremiti pisane ili slikovne upute za rad na zadatku odnosno usmjeriti ga na što se treba usredotočiti pri mrežnom istraživanju.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Office 365 i MS Teams. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Ako je učeniku s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom izlaganju projekcije dijagrama para u kojem je učenik s teškoćama ako učenik to ne želi. Svakako potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u završnoj raspravi iz aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima zadajte da usporede podatke s dvama recentnim popisima (npr. Popis 2011. i Popis 2021.). Neka izrade linijski dijagram promjene broja stanovnika koji su se izjasnili kao pripadnici pet najzastupljenijih religija ili konfesija u Hrvatskoj. Dijagram mogu izraditi u alatu MS Excel sustava Office 365. Zaključke i trend kretanja izložit će usmenim izlaganjem ostalim učenicima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.