Predmet
Tehnička kultura 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ima li kuća svoj portret?

Naziv predmeta
Tehnička kultura 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • tehnička dokumentacija
  • pročelje
  • okomiti presjek
  • vodoravni presjek

Pogled izvana sa svih strana

Razgovarajte s učenicima o načinima prikazivanja vanjskih dijelova građevine nadovezujući se na prethodnu temu. U razgovoru spomenite pojam funkcionalnosti vanjskih elemenata građevine, utjecaj na energetsku potrošnju i načine uređenja eksterijera s obzirom na položaj u prostoru.

Učenike podijelite u manje grupe (tri do četiri učenika). Svaka grupa dobiva zadatak izrade projektne dokumentacije za građevinu u svom mjestu stanovanja. Prvi je zadatak fotografirati pročelje svoje kuće/zgrade ili škole sa svih strana građevine. Učenici određuju položaj prema stranama svijeta (N – sjever) kako bi pravilno označili vanjske dijelove građevine. Nakon prikupljanja digitalnih fotografija, obrađuju ih u alatu MS Word. Nakon obrade fotografija grupa zajednički stvara projektnu dokumentaciju koja sadržava fotografije s prikazom pročelja građevine i njezin položaj u odnosu na prostor. Svakom učeniku u grupi dodijelite njegov zadatak. Neka se organiziraju tako da svatko od njih crta tehnički crtež jednog pročelja građevine.

Kada završe s radom, učenici postavljaju svoje crteže na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Radove postavljene na zajedničkom virtualnom zidu pregledajte zajedno s učenicima i komentirajte.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.

Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obvezno prethodno najavite rad u grupi pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Pri podjeli u grupe uvijek je važno u obzir uzeti obilježja pojedine grupe. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti. Pripremite primjere projektne dokumentacije te u alatu Word napravite predložak u koji će učenik trebati upisati podatke. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Word i Padlet. U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi, učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogled izvana sa svih strana

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje vrste presjeka.
  • Učenik očitava dimenzije iz tehničkoga crteža.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Izmjeri, izračunaj i odredi mjerilo

Razgovarajte s učenicima o fotografijama vanjskih dijelova građevine nadovezujući se na prethodnu temu. U razgovoru ponovite vrste i nastanak ortogonalnih projekcija koje su usvojili u petom razredu. Učenici sami prepoznaju nacrt – pogled sprijeda na građevinu i određuju vidljive stranice (visina i duljina).

Organizirajte učenike u manje grupe (tri do četiri učenika). U nastavku im zadajte drugi zadatak koji obuhvaća mjerenje duljine stranica fotografirane građevine i određivanje mjerila u kojem je fotografija stavljena u dokument. Svaka grupa dobiva zadatak napraviti matematički izračun za građevinu uporabom alata MS Word. Dvoje učenika mjeri duljinu i visinu građevine pomoću mjerne vrpce. Treći član grupe unosi izmjerene dimenzije i mjerne jedinice. Nakon obrade podataka grupa zajednički određuje mjerilo crtanja pročelja građevine.

Kada završe, učenici postavljaju svoje crteže na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Radove postavljene na zajedničkom virtualnom zidu pregledajte zajedno s učenicima i komentirajte.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.

Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prethodno najavite rad u grupi pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Pri podjeli u grupe uvijek je važno u obzir uzeti obilježja pojedine grupe. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti.

Koristeći se alatom Word, napravite predložak u koji će učenik trebati upisati podatke. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Word i Padlet. U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izmjeri, izračunaj i odredi mjerilo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik mjeri dimenzije prostorije.
  • Učenik očitava dimenzije iz tehničkoga crteža.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Poduzetništvo
  • Matematika
  • Fizika
  • Geografija

Presjeci i pogledaj unutra

Ponovite s učenicima načine prikazivanja vanjskih dijelova građevine nadovezujući se na prethodnu temu. U razgovoru s učiteljem neka objasne različite načine prikazivanja unutrašnjosti građevine.

Na početku, učitelj pomoću fotografija preuzetih s interneta objašnjava pojam vodoravnog i okomitog presjeka građevine i razloge njihova crtanja. Svaka grupa crta okomiti i vodoravni presjek u alatu Kleki prema uputama koje ste im dali. Nakon što sve grupe završe s crtanjem, član grupe zadužen za izradu projektne dokumentacije umeće gotove crteže u dokument.

Na kraju, učenici postavljaju fotografije svojih crteža na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Učitelj odabire nekoliko crteža te zajedno s učenicima komentira razloge prikazivanja vodoravnog i okomitog presjeka u projektnoj dokumentaciji.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu tako osigurajte mogućnost interakcije i suradnje, a smanjite frustraciju. U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dovoljno vremena.

Pri svrstavanju učenika u grupe pripazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obvezno prethodno najavite rad u grupi pomoću natuknica ili vizualne podrške. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih uz nastavnu jedinicu. Pri podjeli u grupe uvijek je važno obratiti pozornost na obilježja pojedine grupe. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti.

Napravite za učenika kartice podsjetnice vezane za načine prikazivanja vanjskih dijelova građevine. Primjereno grafički oblikujte sve nastavne materijale (upotrijebite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Fotografije kojima se učitelj koristi neka budu bez previše detalja, jasne i kontrastnih boja. Ako je potrebno, još jedanput učeniku s teškoćama sve zorno prikažite ili odredite učenika iz grupe koji će biti zadužen za dodatno pojašnjenje učeniku s teškoćama. Budite sigurni da se učenici znaju služiti alatima Kleki i Padlet. U svrhu veće motiviranosti i za stvaranje pozitivne slike o sebi učitelj neka imenuje neke pozitivne elemente zadatka koje je izradio sam učenik s teškoćama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Presjeci i pogledaj unutra

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje vrste presjeka.
  • Učenik mjeri dimenzije prostorije.
  • Učenik se koristi simbolima, kotiranjem i mjerilima crtanja u graditeljstvu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.