Učenicima podijelite papire u boji te isprintane dijagrame za izradu origami životinje po izboru koje ćete naći na poveznici. Neka obrate pozornost na oblike i prepoznaju vrste geometrijskih likova te povežu sadržaj s gradivom o mnogokutima koje su obrađivali na satu Matematike. Započnite razgovor o simetriji i asimetriji, analizirajte i gotovu figuricu te utvrdite pojmove. Učenici će zatim potražiti i istaknuti primjere simetrije u učionici. Nadogradite priču i definirajte pojam ravnoteže u umjetnosti. S pomoću interaktivnog sadržaja izrađenog u digitalnom alatu Genially potaknite učenike na aktivno promatranje. Proučite djelo Keitha Haringa Labirint iz 1989. i sliku Julija Knifera Kompozicija iz 1955. te analizirajte arhitektonska djela Zahe Hadid predstavljena u videouratku. Učenicima zadajte da pretraže internet i odaberu 4-5 piktograma opasnosti (Kemija) za likovnu analizu na temelju ključnih pojmova. Zatim neka izrade kratku prezentaciju u alatu Genially koju će naknadno, u dogovoru s učiteljem Likovne kulture, predstaviti u razredu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Tijekom utvrđivanja pojmova (geometrijski likovi, simetrija, asimetrija, ravnoteža) koristite se jednostavnim rječnikom koji je učenicima poznat. Poštujte načelo zornosti tako da sve pojmove približite učenicima putem vizualnih primjera.
Učenicima s teškoćama, a osobito učenicima s oštećenjem mišićno-koštanog sustava, osigurajte dodatnu podršku tijekom izrade origami životinja. Moguće je unaprijed poslati poveznice učenicima kako bi kod kuće pogledali korake u izradi origami životinja.
Učenike s oštećenjem vida ili oštećenjem sluha smjestite bliže promatranom sadržaju kako bi uspješno percipirali sve potrebne informacije. Pripazite na usmjerenost svjetlosti u učionici. Nekoliko puta jasno naglasite odrednice likovnih radova na koje učenici trebaju usmjeriti pozornost.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Genially. Upute možete pripremiti u Wordu pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Jasno naglasite kriterije procjene u zadatku.
Osim putem prezentacije, učenicima s teškoćama omogućite da se izraze i na druge načine (usmenim ili pisanim putem, pokretom i sl.) kako ih njihova teškoća ne bi ograničavala u izražavanju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Upoznajte učenike sa svijetom grafičkog dizajna te objasnite pojam zaštitnog znaka ili logotipa analizirajući primjere koje ćete naći na poveznici. Istaknite piktogram kao kreativni element koji se može pojaviti i u tom kontekstu te zamolite učenike da se prisjete piktograma s kojima su se susreli na satu Kemije. Potaknite ih na to da navedu konkretne primjere, a zatim ih analizirajte i objasnite likovnim jezikom te naglasite različite mogućnosti primjene spomenute vrste vizualne komunikacije.
Neka učenici pokušaju pronaći logotip na svojoj obući, odjeći, digitalnom uređaju, školskoj torbi, priboru i sl. Nastavite razgovor i upoznajte učenike s tipografijom. Proučite sadržaj na poveznici. Potaknite učenike na raspravu pitanjima vezanim za ključne pojmove, a zatim prikažite nekoliko primjera plakata u izdanju Kabineta grafike HAZU. Zatim im zadajte da osmisle te u digitalnom alatu Canva oblikuju jednostavan školski logotip za fiktivni debatni, čitalački ili STEM klub. U radu neka primijene načela simetrije ili asimetrije te ravnoteže. Digitalna inačica treba biti u boji i poslužiti im kao predložak za sljedeću razinu realizacije: izradu istog logotipa u grafičkoj tehnici linorez u crno-bijeloj verziji. Neka Vam proslijede digitalna rješenja kako biste ih mogli isprintati te tako omogućiti učenicima da za vrijeme vrednovanja izlože obje varijante svojih radova.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra pripremite raspored tijeka aktivnosti na nastavnom satu. To mogu biti nastavne aktivnosti zapisane u obliku popisa za provjeru. Tako će učenik znati što može očekivati tijekom nastavnog sata.
Pripazite na veličinu sadržaja koji prikazujete, ali i na njegovu vizualnu zasićenost, organizaciju teksta i slika te kontrast kako bi i učenici s teškoćama uspješno percipirali sve potrebne informacije.
Pri usmenom izlaganju koristite se jednostavnim rječnikom, češće naglašavajte ključne pojmove i potkrijepite ih primjerima.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom Canva. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Uputite učenike na mogućnosti koje pruža navedeni digitalni alat.
Omogućite učenicima podsjetnik na odrednice koje treba sadržavati njihov rad.
Dajte učeniku s poremećajem iz autističnog spektra upute za rukovanje linorezom ili mu demonstrirajte korake u radu. Upozorite ga na upotrebu zaštitnih rukavica. Neka mu pomoćnik u nastavi pruži dodatnu podršku i pripazi da se učenik ne ozlijedi pri radu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Predložite učenicima da istraže postoji li grafički studio u blizini njihova prebivališta. Ako postoji, neka ga kontaktiraju kako bi ga, ako je moguće, posjetili. Potaknite ih na to da snime svoje iskustvo u obliku istraživačkog videa u kojem će, razgovarajući s odgovornom osobom, otkriti kako izgledaju faze rada tijekom izrade vizuala za naručitelja, kakvu opremu za rad upotrebljavaju grafički dizajneri, koji su standardi i aktualni trendovi u tom poslu, kakve osobine treba posjedovati dobar grafički dizajner te na što treba posebno obratiti pozornost u radu. Savjetujte učenicima da prije odlaska na teren osmisle i napišu scenarij prema kojem će realizirati razgovor i snimanje na licu mjesta pa ih uputite u njegovu izradu. Svoj rad mogu izraditi u digitalnom alatu H5P i prikazati ga ostalima u razredu.
Učenici će pozorno proučiti likovne radove, vrednovati ih te prokomentirati razinu originalnosti i uspješnosti. Potaknite ih na to da iznesu prednosti i nedostatke oblikovanja u digitalnom alatu i tradicionalnoj grafičkoj tehnici. Pitajte ih obraćaju li pozornost na sadržaje kojima su izloženi putem plakata, logotipa i sl. te kako ih doživljavaju. Nakon rasprave neka riješe kviz u digitalnom alatu H5P kako bi ponovili i utvrdili znanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Učenike s oštećenjem sluha smjestite bliže govornicima. Uputite ostale učenike da glasnije govore.
Učenike s teškoćama smjestite dovoljno blizu učeničkih radova kako bi ih uspješno percipirali i vrednovali.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom H5P. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Tijekom izrade pitanja u istoimenom alatu koristite se jednostavnim rječnikom te naglasite ključne pojmove. Upotrijebite pitanja zatvorenog tipa te omogućite povratnu informaciju učenicima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Kako napraviti origami životinje od papira?
Keith Haring, Labirint (1989.)
Julije Knifer, Kompozicija (1955.)
7 tipova logotipa i kako ih iskoristiti
Kabinet grafike HAZU; Muzejski dokumentarni centar, Zbirka muzejskih plakata
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.