Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Čitate li upute o lijekovima

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: funkcionalni stilovi, oblik i svrha teksta
  • KEM: sastav lijeka, doza, brzina djelovanja
  • PSIH: pamćenje, koncentracija, prostorno uređenje stranice
  • MAT: poluvrijeme eliminacije, koncentracija lijeka, grafički prikaz
  • BIO: alergeni, alergijska reakcija, anafilaktički šok
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Uputa po uputa-priča

Nakon što učenici usvoje pojmove funkcionalnih stilova i različitih tekstnih vrsta, povedite s njima razgovor o tome čitaju li upute o korištenju lijekova. Kao motivacija vam može poslužiti i popisivanje bolesnih učenika i razgovor o bolesti kao uzroku izostanka. Postoji li netko među njima tko ne pročita upute uz lijek? Oslanja li se samo na liječnički recept? Uzima li neki lijek bez recepta, samo zato što postoji u kućnoj ljekarni ili mu je dao netko “kome je ostalo”? Upitajte one koji čitaju upute uz propisani lijek, čitaju li ih od početka do kraja? Što ako se u dijelovima koje su preskočili nalazi informacija koja je baš za njih važna/presudna? Imaju li vremena u slučaju težih nuspojava “upitati svoga liječnika ili ljekarnika”. Uputite ih da će samo “u svrhu ove aktivnosti” dobiti dijelove uputa uz različite lijekove koje će morati povezati u smislen i cjelovit tekst, ali ovaj put ne u uputu za korištenje lijeka, nego priču. Prije provođenja aktivnosti prikupite upute za korištenje različitih lijekova i izrežite različite rečenice ili kraće ulomke, možete i dijelove rečenica. Zalijepite ih na različite dijelove praznih papira (kao uvod, u sredini teksta ili pred kraj teksta) ili kopirajte dijelove uputa s interneta i ubacite u Google dokument koji će učenici trebati dovršiti prema uputama. A učenike podijelite u skupine po troje. Temu svoje priče biraju sami, ali budući da su im neke rečenice zadane, primjerice, “lijek bi mogao imati odgođen početak djelovanja te bi se učinak tada mogao produljiti na sljedeće jutro”.. Ili, “omaglica ili ošamućenost koje mogu biti uzrokovane lijekom mogu se pogoršati ako konzumirate alkoholna pića”...Vrlo je vjerojatno da će to biti krimi-priče ili priče iz liječničkih ordinacija, bolnica... Svaka skupina neka svoju napisanu priču objavi na zajedničkom zidu u alatu Padlet kako bi ostali učenici mogli dodavati svoje komentare. Izaberite najbolju priču/priče i porazgovarajte s učenicima jesu li imali teškoća sa smišljanjem priče na “zadani kostur”, koristeći rečenice koje pripadaju posve drukčijem diskursu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama mogu bez prilagodbi izvršiti ovaj zadatak u skladu sa svojim sposobnostima. Učeniku s specifičnim teškoćama u učenju ili PSA dajte jasnu ulogu u grupi koja će pisati sastavak. To može biti samo jedna rečenica oko koje će oni složiti priču ili započete rečenice koje trebaju nadopuniti samo jednom riječju.
Za korištenje digitalnih alata izradite jasne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima koji žele više da izrade knjižicu s uputama - Čuvar kućnoga zdravlja - što sve treba sadržavati kućna ljekarna, kako postupati s lijekovima, kamo s lijekovima kojima istekne rok, kako ju zaštititi od male djece. Uputite ih na stranice slične ovoj, a knjigu mogu izraditi u alatu Book Creator.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Uputa po uputa-priča

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.1.4. Učenik čita s razumijevanjem prema svrsi čitanja.
  • SŠ HJ A.1.5. Učenik oblikuje i piše pripovjedne tekstove; prema smjernicama i u skladu s temom određuje oblik teksta, postiže cjelovitost teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Moja doza lijeka

Što učiniti kada vas muče povišena tjelesna temperatura ili bol? Mnogi će posegnuti za antipireticima (lijekovima za snižavanje temperature) ili analgeticima (lijekovima za uklanjanje boli). Često je to isti lijek koji ima oba djelovanja. U situaciji kada se ne osjećamo dobro nekad smo skloni uzeti lijek bez čitanja upute o količini i trajanju primjene. Ponekad stigne i uputa „iskusnijih“ ukućana: „Uzmi lijek čim je temperatura 37,0 °C“, „Napravi terapiju analgetikom 2-3 dana“, „Ako te jako boli, uzmi odmah dvije tablete“, „Ovaj lijek sam dobila od susjeda, imao je iste simptome kao i ti, a njemu je bio odličan“. No, koji lijek smijemo piti i u kojoj dozi i trajanju svatko ponaosob treba odrediti čitanjem upute o lijeku (ako to liječnik već nije odredio).
Zadajte učenicima da istraže strukturu 3 vrlo rasprostranjene djelatne tvari u analgeticima i antipireticima - acetilsalicilne kiseline (naglasiti da djeca mlađa od 16 godina NE SMIJU koristiti ovaj lijek u liječenju povišene temperature i bolova bez dopuštenja liječnika), paracetamola i ibuprofena. Neka nacrtaju njihove strukturne formule i procijene na temelju strukture kakva je njihova topljivost u vodi.
Podijelite učenike u grupe od po 4 učenika i zadajte im da istraže koji lijek i u kojoj dozi mogu iskoristiti za liječenje određenog pacijenta. Za pacijente im pomoću alata Word napravite karticu na kojoj će pisati anamneza osobe, tj. spol, dob, visina i masa, specifična stanja poput trudnoće, dojenja ili posebne prehrane, specifične bolesti i lijekovi koje koriste i na kraju simptomi koje treba ukloniti (bol i/ili povišena temperatura). Primjerice, Martina je dijete od godinu i pol dana. Visoka je 78 cm i ima 11 kg. Uredno jede svu hranu, primila je sva propisana cjepiva i prethodno nije bolovala. Martini se tijekom noći tjelesna temperatura povisila na 38,7 °C. Drugih simptoma bolesti nema. Koji lijek i u kojoj dozi je moguće primijeniti?
Učenici neka na mrežnim stranicama potraže 3 lijeka s različitom djelatnom tvari: acetilsalicilna kiselina, paracetamol i ibuprofen. Lijekove prema djelatnoj tvari (u ovom slučaju je to ujedno i generički naziv lijeka) mogu potražiti u bazi lijekova na poveznici HALMED. Svaki zaštićeni lijek ima barem tri naziva: kemijski, generički (nezaštićeni) i tvornički (zaštićeni). Na temelju pretrage u bazi lijekova dobit će vrlo vjerojatno velik broj lijekova s različitim zaštićenim tvorničkim nazivima. Napomenite učenicima da u situacijama kada na tržištu u određenom trenutku nema točno određenog lijeka zaštićenog naziva, ljekarnik može izdati jednakovrijedan lijek istog generičkog naziva. Neka odaberu po jedan lijek sa svakom od navedenih djelatnih komponenti i za svaki od njih neka odrede adekvatnu dozu i dinamiku primjene tijekom 24 sata. Ako je upotreba nekog lijeka kontraindicirana za određenu osobu, neka navedu što se može dogoditi ako popije taj lijek. Neka u uputi pročitaju i istaknu postoje li inhibitori ili katalizatori djelovanja navedenog lijeka, te smiju li se navedeni lijekovi međusobno kombinirati. U slučaju povišene temperature neka predlože i nefarmakološku metodu snižavanja temperature.
Nakon ispunjavanja zadane kartice, neka istraže i svatko za sebe koji lijek i u kojoj dozi bi primijenili za uklanjanje opisanih simptoma u vlastitom slučaju. Pritom neka potraže farmaceutski oblik lijeka koji bi najbrže djelovao (farmaceutski oblici su tablete, pastile, sirupi, čepići, šumeće tablete, granule…).
Nakon što zajednički analizirate ispunjene kartice, zajednički provjerite i ispravnost mitova povezanih uz korištenje lijekova poput onih rečenica s početka aktivnosti i odredite jesu li oni točni ili ne. Ako su netočni objasnite zašto. Na kraju aktivnosti važno je naglasiti da se analgetici i antipiretici najčešće koriste za kratkotrajno uklanjanje simptoma bolesti, a ne za liječenje. Ako simptomi duže potraju svakako je nužno potražiti liječnički savjet.

Postupci potpore

Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju materijale za istraživanje unaprijed pripremite. Smanjite broj informacija, istaknite bitno, prilagodite tekst tako da povećate font i prorede. Ukoliko je potrebno, smanjite broj podataka koje će učenici sa specifičnim teškoćama u učenju tražiti ili zapisivati. Za njih izaberite najmanje zahtjevnu strukturnu formulu.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže interakcije analgetika i antipiretika s hranom/pićem i drugim lijekovima na ovoj poveznici s posebnim osvrtom na Reyev sindrom kod primjene acetilsalicilne kiseline u djece mlađe od 16 godina. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku postera koji će izraditi pomoću alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Moja doza lijeka

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.2.1. Analizira svojstva, sastav i vrstu tvari.
  • SŠ KEM B.2.1. Analizira brzine različitih promjena.
  • SŠ KEM D.2.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Kako ne zaboraviti pročitano

Kao uvod u problematiku čitanja uputa za lijekove pustite učenicima kratki video o tome koliko je bitno uzimati lijekove na vrijeme pogledajte s učenicima Interaktivni sadržaj Medicina u kući i oba videa (Medicina u kući i Kako naše tijelo obrađuje lijekove?), te uputite ih na rješavanje kviza. Za dodatno istraživanje možete ih uputiti na web-stranicu koja objašnjava zašto je bitno čitati upute za lijekove. Upitajte učenike čitaju li oni upute za lijekove te razloge zašto čitaju ili ne.

Podijelite učenicima jednu uputu za lijekove i dajte im da je proučavaju tri minute. Zatim ih koristeći alat Google obrasci pitajte po tri pitanja s početka upute, sa sredine upute i s kraja upute. Aplikacija će analizirati postotak točnih odgovora. Nakon što prokomentirate njihove odgovore pitajte ih sljedeća pitanja: Zašto ljudi ne čitaju tekst do kraja? Kako dužina teksta utječe na koncentraciju? Kako bismo mogli razbiti dužinu teksta i povećati koncentraciju čitatelja? Kako bismo mogli poboljšati čitanje sredine? Koje su najvažnije informacije u uputi koje želimo da korisnik pročita? Koje informacije su manje bitne za korisnika?

Podsjetite učenike na osnove pamćenja te ih podijelite u 4 do 5 grupa, ovisno o broju učenika u razredu. Zadatak učenika jest da koristeći znanje iz područja pamćenja i već naučenog gradiva iz psihologije (na primjer percepcije), naprave svoju uputu za isti lijek. Za taj zadatak imaju tjedan dana, a rezultate trebaju pokazati u alatu Canva. Učenike možete uputiti i na profesore matematike i aktivnost “Piti ili ne piti” u kojoj su računali koncentraciju lijeka u plazmi nakon svakog poluvremena eliminacije i napravili grafički prikaz u obliku plakata. Taj prikaz mogu uvrstiti u svoju inačicu uputa za lijek.

Na sljedećem satu zajednički prođite kroz njihove uratke i provjerite jesu li napravljene u skladu s naučenim gradivom iz pamćenja. Zajedno prodiskutirajte koje su moguće posljedice neredovitog i nepravilnog uzimanja lijekova.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju tekstove prilagodite tako da povećate font i prorede, svaku rečenicu napišete u novi red. Povećajte vremensko ograničenje od 3 minute, ako učenici imaju teškoće s čitanjem. Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu napraviti eksperiment i provjeriti na nekom prigodnom uzorku primjerice članovima obitelji ili nekom drugom razredu u školi koje upute se bolje pamte: originalne ili ove prilagođene koje su napravljene po zakonima boljeg učenja i pamćenja. Svoje rezultate mogu podijeliti u alatu Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Kako ne zaboraviti pročitano

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PS B.1.2. Objašnjava proces i vrste pamćenja te uzroke zaboravljanja.
  • SŠ PS B.1.3. Raspravlja o strategijama poboljšavanja pamćenja na temelju rezultata istraživanja i vlastitog iskustva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Piti ili ne piti

Pokažite učenicima kratki videozapis u kojem je objašnjeno što su to bakterije, koja im je uloga u našem organizmu, kako antibiotici djeluju na njih, ali i kako zlorabimo antibiotike pretjeranom uporabom. Ljudi vrlo često sami kontroliraju unos antibiotika, prestanu ga piti nakon što se osjećaju bolje ili još češće, zaboravljaju popiti tabletu u propisano vrijeme. Pitajte učenike što bi oni napravili ako zaborave popiti jednu tabletu antibiotika i pribilježite njihove odgovore pomoću aplikacije Mentimeter.

Recite učenicima kako lijekovi imaju takozvano poluvrijeme eliminacije, a to je vrijeme potrebno da se koncentracija lijeka u krvnoj plazmi smanji na polovicu vrijednosti. Neka rasprave unutar skupina kako pomoću tog podatka mogu saznati promjenu koncentracije lijeka s vremenom, te u konačnici istražiti što se dogodi ako zaboravimo popiti jednu tabletu.

Podijelite ih u skupine i dajte im zadatak da pronađu na internetu popis dostupnih antibiotika i odaberu jedan čije će djelovanje detaljnije istražiti. Za odabrani antibiotik trebaju pronaći uputu o lijeku i saznati kako se on dozira, kolika je maksimalna količina lijeka koja se smije unijeti u organizam u jednom danu i koje mu je poluvrijeme eliminacije. Nakon što su odredili koliko tableta moraju popiti u jednom danu i koliko mg sadrži svaka tableta, neka izračunaju koncentraciju lijeka u plazmi nakon svakog poluvremena eliminacije. Trebaju voditi računa da u trenutku kad uzimaju sljedeću tabletu uračunaju i preostalu koncentraciju prethodno uzetih tableta. Ovisnost koncentracije lijeka o poluvremenu eliminacije neka prikažu grafički u Geogebri. Uočit će kako se koncentracija lijeka nakon određenog broja doza stabilizira na nekoj vrijednosti, a ona je povezana s maksimalnom dopuštenom količinom lijeka u organizmu. Potom neka istraže situaciju u kojoj zaborave popiti jednu tabletu i vide što će se dogoditi s grafičkim prikazom. U uputi o lijeku za antibiotike često piše sljedeće:

Ako zaboravite uzeti dozu lijeka, uzmite je čim se sjetite. Nemojte uzeti sljedeću dozu prebrzo, nego pričekajte približno 4 sata. Nemojte uzeti dvostruku dozu kako biste nadoknadili zaboravljenu dozu.

Neka istraže zašto mora proći minimalno 4 sata i što će se dogoditi s koncentracijom lijeka ako uzmu dvije tablete odjednom. Mogu ponuditi različita moguća rješenja u odnosu na vrijeme koje je proteklo od trenutka kad su trebali popiti dozu i rezultate potkrijepiti grafičkim prikazima.

Na kraju, neka svaka skupina svoj rezultate prikaže u obliku plakata u alatu Canva i objese ih u prostoru škole kako bi upozorili i druge učenike na važnost poštivanja uputa o lijeku. Neka upotpune svoje plakate važnim informacijama o uzimanju antibiotika, a koje mogu saznati iz brojnih članaka na internetu. Primjerice, da su antibiotici namijenjeni isključivo liječenju bakterijskih infekcija, a nikako virusnih, da se obvezno trebaju koristiti po preporuci liječnika, u pravim dozama i jednakim vremenskim razmacima i da se njihovom zloupotrebom razvija otpornost na određene bakterije.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku (za čitanje titlova na videozapisu i opisivanje viđenoga). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju osigurajte primjere riješenih zadataka za izračune koncentracije lijeka.

Za korištenje digitalnih alata izradite jasne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koje žele znati vše uputite na članak u kojem je grafički prikazano kako se mijenja koncentracija istog lijeka u krvnoj plazmi u slučaju da se lijek uzima oralno ili intravenozno. Neka analiziraju grafičke prikaze i usporede sličnosti i razlike između dvaju načina uzimanja lijeka te navedu u kojim se slučajevima lijek dozira na određeni način.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Piti ili ne piti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.1. Primjenjuje potencije s cjelobrojnim eksponentima.
  • SŠ MAT E.1.1. Barata podatcima prikazanima na različite načina.
  • SŠ MAT B.1.3. Primjenjuje proporcionalnost, postotke, linearne jednadžbe i sustave linearnih jednadžbi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Što učiniti kad je jedna od nuspojava alergija?

Zajedno s učenicima pogledajte video o penicilinu, prvom antibiotiku koji je neškodljiv za ljude i životinje jer uništava stanični zid različitih vrsta bakterija koji humane i animalne stanice ne posjeduju. Moguće je u postavkama videa uključiti hrvatski prijevod.
Mali broj bolesnika razvija alergijsku reakciju na penicilin i u tim je slučajevima kontraindiciran u liječenju bakterijskih infekcija.

Kako biste potaknuli učenike na aktivnost, upitajte ih što je alergija, koje alergene poznaju i kako možemo prepoznati alergiju. Znaju li nekoga tko je alergičan, koje simptome ima i koje lijekove koristi za ublažavanje simptoma (tablete, sirupi, pumpica, injekcije), pojavljuju li se alergije češće u nekim obiteljima, što je to astma…? Pitanja im možete ponuditi u alatu Mentimeter i odmah po zapisivanju njihovih odgovora prokomentirati kakve su odgovore davali.

Zatim podijelite učenike u tri grupe i zadajte im teme što su to alergeni, alergije na lijekove i anafilaktički šok. Također im pripremite KWL tablicu koju s njima podijelite na Google Disku i odredite predstavnika grupe koji će upisati u tablicu. Nakon što je svaka grupa ispunila prvi stupac, uputite ih da svaka grupa na dostupnim mrežnim stranicama pronađe informacije i pripremi kratko izlaganje kojim će poučiti članove ostalih grupa. Koje su informacije učenici već znali? Koje su tek saznali? Prokomentirajte s njima zapise u KWL (znam-želim znati -naučio sam) tablicama.

Potaknite raspravu pitanjima poput Zašto je važno na vrijeme prepoznati alergijske reakcije? Zajedno pogledajte video o tome kojom brzinom se razvija alergijska reakcija i što osobe alergične na pojedine tvari moraju imati uvijek sa sobom. U postavkama možete uključiti automatski prijevod na hrvatski jezik.

Ako nisu, neka dovrše zapisivanje u svojim tablicama, a zatim neka u Canvi izrade zajednički plakat koji će izložiti u zajedničkom Google dokumentu kako bi i drugi učenici mogli napisati svoj komentar o plakatu te se dogovoriti o mogućoj nadopuni. Zatim plakate mogu objaviti i na stranici škole te tako ostale učenike osvijestiti o problemu alergija i važnosti pravovremene reakcije u liječenju alergijskih reakcija.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videozapisa. Prilikom podjele u grupe, učeniku s teškoćama dajte točno određenu ulogu u grupi, a onima sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje prilagodite tekstove za istraživanje (istaknite bitno, povećajte font, razmake između redova, svaku rečenicu napišite u novi red, razlomite složene rečenice na više jednostavnih). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu istražiti više o mehanizmu nastanka alergijske reakcije u tijelu čovjeka (senzibilizacija pri prvom kontaktu s alergenom i nastanak alergije kod ponovljenog susreta s istim alergenom) i posljedicama koje alergije imaju na zdravlje i život pojedinca. U tome im može pomoći video o patogenezi astme.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Što učiniti kad je jedna od nuspojava alergija?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.2.1. Objašnjava održavanje i narušavanje homeostaze u različitih organizama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Antibiotici (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.