Uputite učenike na pretraživanje internetskih stranica o virtualnim utrkama. Neka istraže sve utrke koje su se održavale virtualnim putem i na koji način su zabilježeni postignuti rezultati (hodanje, trčanje...), koliko je bilo sudionika na pojedinim utrkama... Sve navedeno neka zapišu u zajedničku, unaprijed pripremljenu i podijeljenu Excel Online tablicu. Za svaku kategoriju pripremite posebni radni list u tablici te zaglavlju upišite nazive stupaca kako bi učenici mogli upisivati podatke. Upitajte ih putem anketnog upitnika: Jesu li ikada sudjelovali na takvim utrkama? Jesu li upoznati s fair play pravilima? Na koji način se šalju podaci o sudjelovanju? Po njihovom mišljenju, postoji li mogućnost obmane ili manipulacije podacima? Za sve navedeno možete upotrijebiti digitalni alat Forms u svrhu bržeg i jednostavnijeg načina prikupljanja i obrade podataka.
Predložite učenicima da na svoje mobilne uređaje preuzmu neku od aplikacija za bilježenje njihovih aktivnosti npr. Sports Tracker ili Stravu. Učenike podijelite u timove. Svaki tim prikuplja bodove na osnovu kojih će se proglasiti najbolji tim na razini škole.
Učenici samostalno tijekom tri mjeseca (dva do tri puta tjedno) provode u svoje slobodno vrijeme neke od aktivnosti kao što su hodanje, trčanje, vožnja bicikla. Aktivnosti se mogu izmjenjivati tijekom tri mjeseca po želji učenika. Svi postignuti rezultati bilježe se putem odabrane aplikacije, a pri završetku učenici upisuju pojedinačne rezultate u postojeću Excel Online tablicu.
Po završetku aktivnosti upitajte ih jesu li imali problema prilikom provođenja aktivnosti npr. slab GPS signal odnosno ruta kojom su se kretali, bilježenje manjeg broja prijeđenih kilometara/koraka, nemogućnošću pokretanja aplikacije, jesu li prilikom unosa pojedinačnih/samostalnih rezultata "prijavili" netočan rezultat odnosno postignuto vrijeme itd. Ovakvim načinom upisivanja samostalnih rezultata učenici stječu rutinu upravljanja svojim aktivnostima vodeći se odgovornim ponašanjem i fair playem.
Najbolji tim kao nagradu dobiva majice sa logom škole te “fair play” natpisom.
Učenicima s oštećenjem vida omogućite rad u paru kako bi im osigurali vršnjačku podršku tijekom pretraživanja internetskih stanica, opisivanja vizualnih sadržaja i rada u digitalnim alatima. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima te im pružite podršku tijekom skidanja aplikacija na mobitel. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma možete pripremiti vizualne upute za rad. Učenicima s motoričkim teškoćama prilagodte zadatak ovisno o teškoći, možete smanjiti razdoblje izvođenja zadataka te mu možete omogućiti vršnjačku podršku učenika iz razreda s kojima će odrađivati motoričku aktivnost koji ovisno o teškoći može uspješno odraditi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više samostalno organiziraju virtualnu utrku na razini škole po svom izboru aktivnosti. Precizno definiraju pravila koja sudionici utrke trebaju poštivati, način prijave rezultata (slanje snimke zaslona ili direktno dijeljenje poveznice) svakog učenika koji se uključio. Nakon prikupljenih rezultata iste obrađuju te objavljuju na mrežnoj stranici škole.
Tijekom obrade nastavnih sadržaja u sklopu teme Kemija okoliša potaknite učenike da naprave istraživanje o kakvoći zraka u njihovom okolišu. Kao izvor podataka mogu koristiti dostupne podatke na mrežnoj stranici Državnog hidrometeorološkog zavoda birajući postaju koja im je, prema mjestu stanovanja, najbliža. Preporučujem da učenici rade u paru. Uputite ih da obrate pažnju na zagađivače zraka koji sudjeluju u nastajanju kiselih kiša. Neka istraže i u svojem okolišu ima li vidljivih posljedica kiselih kiša na živi svijet, ali i na građevine. Svoje nalaze mogu fotografirati i priložiti radu. Odredite im praćenje i bilježenje podataka svakodnevno barem dva mjeseca kako bi mogli lakše prikazati i interpretirati rezultate i izvesti zaključak.
Nakon praćenja i vođenja dnevnika svoga istraživanja neka napišu istraživački rad. Podsjetite učenike na strukturu rada koji će pisati u Wordu. Naglasite važnost pravilnog citiranja izvora koje koriste u radu te ih uputite da pogledaju video Kako navesti izvor podataka?
Nakon što su napisali svoje istraživačke radove, potaknite raspravu pitanjima poput Koji su najveći zagađivači zraka u našem kraju? Postoji li alternativa tim zagađivačima?
Na kraju, raspravu završite zaključcima i o pisanju rada, strukturi, navođenju autora i pravilnom citiranju. Što je učenicima bio najveći izazov u istraživanju i pisanju rada? Zašto je važno istraživati?
Učeniku s teškoćama, posebice učeniku s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim se druže i koji poznaje njihove potrebe i mogućnosti. Učenika s teškoćama potičite da bude što samostalniji u radu tako da jasno definirate njegov zadatak unutar para koji može odraditi s obzirom na teškoće. Važno je da aktivno i ravnopravno sudjeluje u zadatku. Provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadani zadatak, ukoliko ne razumiju pružite im odgovarajuću podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu usporediti kakvoću zraka u svome kraju s kakvoćom zraka u barem dvije postaje uz obrazloženje zbog čega su birali baš te postaje za usporedbu. Koliko se razlikuju vrijednosti pojedinih parametara i koji su uzroci?
Na početku aktivnosti zatražite od učenika da samostalno asocijativno zapisuju teme o kojima bi voljeli istraživati i pisati stručni članak. Ova aktivnost aktivira prethodno stečeno znanje, a i pobuđuje zanimanje za istraživački rad. Svaki će učenik samostalno odabrati temu koja mu je dovoljno izazovna, aktualna i poticajna za istraživanje te svoj odabir obrazložiti jednominutnim govorom na apliakciji Flipgrid. Nakon što snime svoj odabir, učenici komentiraju objave ostalih učenika. Grupiraju se prema svojim interesima u skupine od četiri do šest članova. Diskutiraju o odabranoj temi te je propitkuju metodom vruće olovke. Svaki učenik prvo minutu zapisuje svoje ideje o temi i njezinoj obradi. Zatim jedan učenik zakreće olovku pa učenik u koga se uperi vrh olovke prvi diskutira. Nakon izlaganja svakog učenika koje može trajati dogovoreno vrijeme, ostali učenici postavljaju pitanja u trajanju od minute. Aktivnost traje dok svi učenici u grupi ne razmijene svoje ideje i mišljenje i ne donesu zajednički zaključak i nacrt stručnog članka. Prema listi procjene s popisom učinkovitih strategija pisanja procjenjuju svoje navike pripremanja za pisanje stručnih radova te diskutiraju koje im strategije najviše pomažu u oblikovanju rada. Listu procjene možete izraditi u Google Obrascima. Neke od strategija su: detaljno proučavanje uputa i smjernica, prikupljanje prethodno stečenog znanja, višestruko čitanje teksta, obilježavanje ključnih riječi, izrada koncepta na osnovi bilježaka i ključnih riječi, prepravljanje prve inačice na osnovi povratnih informacija.
Metodom obrnute učionice učenici kod kuće prikupljaju poveznice na izvore za pisanje svojeg stručnog rada o odabranoj temi. Pohranjuju tekstove u pdf formatu na svojem oblaku, npr. Google Disku. Razvrstavaju ih u mapama na primarne i sekundarne izvore. Na tekstovima obilježavaju dijelove teksta koje bi htjeli uključiti u svoj stručni članak kao citate u aplikaciji Adobe Acrobat Readeru. Uputite učenike na interaktivni sadržaj Navođenje izvora pa neka pogledaju video Kako navesti izvor podataka? o citiranju te vrstama citata. Neka odluče koje će dijelove teksta izravno navoditi pravilno se služeći navodnicima, a koje će dijelove teksta parafrazirati, odnosno prepričati svojim riječima. Ujedno odlučuju koje će izravne citate sažeti pravilno se služeći ostalim pravopisnim znakovima poput zagrada i trotočke. Na osnovi proučene literature i odabranih citata, pišu prvu inačicu svojeg članka vodeći računa o pravilima odabranoga sustava citiranja te referenciranja u tekstu. Potom neka riješe kviz koji je sastavni dio interaktivnog sadržaja.
Pri ponovnom susretu s kolegama iz grupe diskutiraju o svakoj početnoj inačici. Komentiraju prema unaprijed pripremljenoj rubrici strukturu teksta, uključenost citata u diskurs, uporabu pravopisnih znakova te bibiliografski popis literature na kraju teksta. Učenici se u svakoj grupi dogovaraju koji će rad predložiti za zajedničko komentiranje s nastavnikom i drugim učenicima. Odredite da će se prvoj grupi komentirati uvod, u drugoj razrada, u trećoj zaključak, u četvrtoj popis literature i sl. da biste obuhvatili cjelinu rada i sve moguće propuste. Nakon zajedničke analize učenici dorađuju svoj članak prema komentarima, uputama i savjetima te objavljuju svoju konačnu inačicu u unaprijed pripremljenoj kolekciji na Wakeletu.
Učenicima s teškoćama, posebice učenicima sa specifičnim teškoćama učenja pripremite kratki naputak o istraživačkom radu, napišite im bitne značajke koje moraju slijediti kako bi uspješno odradili zadatak i napisali istraživački rad. Tijekom pretraživanja pružite im podršku u vidu prilagode materijala koje pronađu na internetu. Tijekom snimanja govora učenicima s jezično-govornim teškoćama i oštećenjem sluha omogućite da napišu odgovor koji će onda pričati suučenik ili vi. Tijekom rada u skupini jasno odredite i definirajte zadatak učenika s teškoćama, osigurajte mu ravnopravno i aktivno sudjelovanje. Učenicima s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar skupine koji će im pomoći kod opisivanja vizualnog sadržaja videa, pretraživanju po internetu i radu u digitalnim alatima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više dodatno istražuju pravila o citiranju prema različitim sustavima citiranja: APA, harvardskom i kombiniranome te uspoređuju svoj popis literature i način uključivanja citata u članak prema ponuđenim sustavima. Izrađuju usporedni prikaz sustava citiranja upućujući na sličnosti i razlike u obliku infografike u digitalnoj aplikaciji Canva.
Aktivnost se nastavlja i nadovezuje na aktivnost koja se provodi u Hrvatskom jeziku.
Na početku aktivnosti u razgovoru s učenicima saznajte što znaju o primarnim i sekundarnim izvorima, pravilnom citiranju teksta u radovima te o organizaciji bibliografskih jedinica. Zatim ih upoznajte s Harvardskim načinom citiranja radova te im objasnite zašto ga koristimo i gdje? Nakon toga učenike podijelite u grupe gdje će na temelju istraživanja o harvardskom načinu citiranja (Kako pravilno citirati u radovima ili Naučite kako pravilno citirati ) izraditi Memento koji će koristiti pri prikupljanju informacija i pisanju rada, a mogu ga izraditi u alatu kao što je H5P.
Po završetku izrade Mementa neka učenici (svatko za sebe) odaberu jednu temu vezanu za tehnološki napredak, kulturu ili umjetnost u Hrvatskoj ili Europi od 18. do početka 20. stoljeća koja ih posebno zanima te o kojoj žele pisati. Teme mogu biti npr. Kako je industrijska revolucija promijenila svijet, Elektrifikacija Zagreba, Prvi vlak u mome gradu, Umjetnost romantizma ili neka slična tema. Nakon odabira teme, neka učenici na internetu istraže dostupnu literaturu te sve svoje izvore i bilješke potrebne za rad vode u svojoj OneNote bilježnici koju su kreirali u Officeu 365. Učenici odmah mogu pripremati i popis bibliografije. Pri pisanju popisa bibliografije neka se koriste harvardskim stilom navođenja literature. Zatim neka odrede koje sve vrste bibliografskih jedinica imaju za temu o kojoj pišu, istraže njihov sadržaj te odrede koje su im najprikladnije s obzirom na temu? Neka se učenici vode time da u radu bude zastupljeno što više različitih vrsta bibliografskih jedinica. Zatim neka napišu kratki pisani rad na novoj stranici svoje online bilježnice i pri pisanju citiraju literaturu koristeći harvardski stil. Po završetku pisanja, u paru, jedni drugima čitaju radove te raspravljaju o greškama pri formatu citiranja literature i ispravljaju ih. Za pomoć im može poslužiti i Memento.
Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika koji će im pomoć u radu. Jano zadajte zadatak i ulogu učeniku s teškoćama unutar grupe. Za učenika s oštećenjem vida osigurajte rad u paru unutar skupine. Važno je da aktivno i ravnopravno sudjeluje u radu svoje grupe. Tijekom izrade Memeneta učenike jedne skupine možete potaknuti da prilagode memento za učenike sa specifičnim teškoćama, a učenici sa specifičnim teškoćama mogu davati sugestije za izradu prilagođenog mementa. Za učenike s teškoćama pripremite pisane upute za navođenje literature. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka na temelju Mementa koji su izradile grupe naprave kviz znanja u alatu kao što je Kahoot kojim će onda svi učenici moći provjeriti svoje znanje o harvardskom načinu citiranja. Neka se učenici podijele u pet grupa koje će se međusobno natjecati u kvizu znanja.
Na početku prikažite sliku osobe u kaosu (primjerice pixabay.com: MMillustrates) i pročitajte učenicima primjerice sljedeću priču: Ovo je maturant Đumbus koji brzo i lako želi zaraditi novce. Maturant Đumbus je dobio posao u turističkoj agenciji tijekom praznika. Njegov zadatak je prikupiti što više informacija na mrežnim stranicama o Njemačkoj kao turističkoj destinaciji, prikazati zanimljivosti na karti i prezentirati voditeljima. Maturant Đumbus satima opušteno pretražuje, preuzima sadržaje, kopira i sprema. Maturant Đumbus je zaboravio na vrijeme. Za sat vremena počinje prezentacija. Maturant Đumbus u panici traži poveznice, preuzete i spremljene sadržaje. Ne može ih sve pronaći, pretražuje mape, neimenovane dokumente, kartice preglednika. Vrijeme curi. Maturantu Đumbus u očaju izrađuje prezentaciju po sjećanju. Njegova prezentacija ostavlja sve bez teksta!
Zatim prikažite zemljovid Njemačke koju ste sami pripremili tako što ste primjerice izmiješali i netočno imenovali pojedine savezne pokrajine i njihove glavne gradove, netočno označili strane svijeta, izmiješali i netočno prikazali najpoznatije znamenitosti, zamijenili Sjeverno i Baltičko more i sl.
Potaknite učenike na razgovor i pitajte ih primjerice Zašto je prezentacija maturanta Džumbusa ostavila sve bez teksta? Što možete primjetiti? Je li uspješno izradio prezentaciju po sjećanju? i sl. Navedite učenike i pomozite im da uoče i navedu netočne informacije te ih potaknite da ih dovedu u red.
Pitajte ih što misle zašto je maturant Đumbus napravio toliko pogrešaka i što je mogao učiniti da ih izbjegne. Navedite učenike na zaključak da je prilikom svakog rada važna organizacija, bilo da je riječ o vremenu ili prikupljanju i upravljanju informacijama tijekom istraživanja na mrežnim stranicama.
Potom im prikažite sljedeću rečenicu Nemoj biti maturant Đumbus! Budi organiziran! Za prikaz slike i zemljovida Njemačke možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice PowerPoint Online.
Podijelite učenike u timove i uputite ih da pokažu kako “ne biti maturant Đumbus” te kako uz dobru organizaciju osmisliti i izraditi program putovanja za jednu od saveznih pokrajina u Njemačkoj. Neka svaki tim odabere jednu saveznu pokrajinu, odredi ciljnu skupinu (mladi, obitelji, osobe treće životne dobi i sl.), vrijeme i trajanje, način putovanja. Potom neka na mrežnim stranicama pronađu i organiziraju sve potrebne informacije (gradovi, znamenitosti, aktivnosti, smještaj i sl.) i materijale (slike, video uratke itd.) tako što će ih primjerice svrstavati u skupine prema određenim tagovima (oznakama).
Predložite učenicima korištenje jednog od digitalnih alata za društveno označivanje i upravljanje vlastitim učenjem, primjerice Diigo. Podsjetite učenike na važnost podjele zadataka unutar tima i izrade plana rada. Omogućite i predložite učenicima korištenje rječnika.
Uputite ih da na temelju prikupljenih i organiziranih informacija i materijala izrade interaktivni program putovanja u kojem se prikazuju i opisuju aktivnosti za svaki dan putovanja. Predložite im da svoj program putovanja prikažu kroz lentu vremena za čiju izradu mogu koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Time Graphics.
Neka svaka grupa prezentira svoj program putovanja i ukratko opiše svoj način organiziranja i upravljanja prikupljenim informacijama kojim dokazuju da nisu maturant Đumbus.
Gotove uratke možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku koja će im pomoći u opisivanju slika, zemljovida i ostalih vizualni sadržaja te pružati podršku tijekom rada u digitalnim alatima. Za učenike sa specifičnim teškoćama pripremite vokabular nepoznatih riječi kako bi lakše sudjelovali u aktivnosti. Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika koji će im pomoći u radu. Podjelu zadataka unutar grupe preuzmite vi kako bi osigurali da učenik s teškoćama dobije zadatak koji s obzirom na svoje aktivnosti može uspješno odraditi. Važno je da aktivno i ravnopravno sudjeluje u radu svoje grupe. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima prije počeka aktivnosti ukoliko ih prvi put koriste. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže i pronađu podatke o receptivnom turizmu (Inbound - Tourismus) u Njemačkoj kako bi primjerice saznali koje su savezne pokrajine najposjećenije, koji su gradovi najpopularnije, od kuda dolaze turisti, koje znamenitosti su najinteresantnije i sl. (de.statista.com: Statistiken zum Inbound-Tourismus in Deutschland, kompetenzzentrum-tourismus.de: Zur Bedeutung des Tourismus in Deutschland, tn-deutschland.com: Tourismus News Deutschland i sl.).
Učenici prilikom istraživanja organiziraju i upravljaju prikupljenim informacijama pomoću digitalnog alata Diigo. Predložite im da izrade kratke videoupute za dobru organizaciju i upravljanje prikupljenim informacijama te na kraju videouratka prikažu rezultate svog istraživanja u obliku informativnog postera uz narativno objašnjenje. Možete im predložiti korištenje jednog od digitalnih alata, primjerice Adobe Spark.
CARNET (2018). Citiranje u digitalnom okruženju (17.1.2021.).
Veleučilište u Požegi. Upute za citiranje i referenciranje - Harvardski stil (17.1.2021.).
Sveučilište u Zagrebu, Fakultet organizacije i informatike, Varaždin. (2017). Preporuke citiranja i referenciranja primjenom stila referenciranja APA (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.