Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Organiziraj i uživaj

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • izvješće
  • sažimanje
  • grafička struktura teksta
  • bilješke
  • uputa

Novinarski maheri

Učenicima možete pripremiti za rad u grupama nastavne listiće na kojima će biti izrezani dijelovi vijesti koje trebaju posložiti u jasan tekst. Vijest treba biti povezana s učeničkim interesima, lokalnom zajednicom ili aktualnim događajima. Pritom možete u svaku grupu podmetnuti i jedan ili više listića koji nisu dijelovi vijesti. Nakon što jedna grupa pročita vijest, potaknite učenike na to da zaključe na koja pitanja vijest mora odgovoriti (Tko?, Što?, Gdje?, Kada?, Kako? i Zašto?).

Možete nakon toga učenicima pročitati tzv. lažnu vijest kako bi uočili njezine manjkavosti. Projicirajte im vijest i uputite na izvor koji ju je objavio. Potaknite učenike na to da provjere je li potpisan autor i kakve su druge vijesti tog autora te bavi li se i inače sličnom tematikom. Usmjerite učenike na to da provjere prenose li i drugi mediji vijest o tom događaju. Uputite ih na datum i vrijeme pisanja vijesti. Obratite učenicima pozornost na sadržaj vijesti, jezik kojim je pisana i pouzdanost izvora na koje se poziva. Potaknite učenike na zaključak o tome kako mogu prepoznati lažne vijesti.
Učenici nastavljaju raditi u grupama te istražuju obilježja izvješća. Pišu bilješke u alatu Word te dijele sadržaj s drugim grupama u razrednoj grupi u digitalnom alatu MS Teams. Zaključuju i pišu sažetak o tome što je izvješće i obrazlažu razlike između vijesti i izvješća.
Pronalaze fotografije koje bi mogle odgovarati vijesti koju su posložili u prvom dijelu aktivnosti. Uputite ih na pojam autorskoga prava pa neka fotografije potraže u slobodnom pristupu na internetu ili kao kreativno zajedničko dobro (CC licenca). Objavljuju ih kao komentar na prije objavljen sadržaj u digitalnom alatu MC Teams kako bi mogli uočavati obilježja koja su zajednička. Zaključuju o tome kakve trebaju biti fotografije koje će pratiti vijest i izvješće. Možete im ponuditi nekoliko senzacionalističkih novinskih tekstova kako bi uočili na koji način takvi tekstovi ne poštuju pravila novinarstva. Kratko usmeno razgovarajte o tome komu su i zašto namijenjeni.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Prije početka rada provjerite znaju li se učenici koristiti svim digitalnim alatima koji su predloženi u aktivnosti. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje alata.

Za učenike s teškoćama u učenju ili intelektualnim teškoćama prilagodite tekst vijesti koje trebaju pročitati na početku aktivnosti. Smanjite količinu informacija, pojednostavite rečenice. Svaku rečenicu napišite u novi red, povećajte font, istaknite ključne pojmove.

Smanjite broj fotografija za pretraživanje koje potkrepljuju neku vijest.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu desetak dana pratiti novinske sadržaje koji im se automatski nude pri uporabi društvenih mreža te analizirati je li naslov u skladu sa sadržajem, je li sadržaj informativan i koristan i komu je namijenjen. Svoje zaključke mogu prikazati s pomoću prezentacije u alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Novinarski maheri

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava obilježja vijesti.
  • Učenik uočava obilježja lažne vijesti.
  • Učenik istražuje obilježja izvješća oblikujući sažetak.
  • Učenik razvija kritičko mišljenje.
  • Učenik objašnjava važnost odgovornog medijskog izvještavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Grafički eksperti

Odaberite nekoliko tematski raznolikih novinskih stranica iz časopisa za djecu i mlade te ih projicirajte. Potaknite učenike na to da metodom pregledavanja uoče zajedničke elemente. Neka učenici usmeno obrazlože koje im je grafičko rješenje bolje. Potaknite ih na to da svoje mišljenje dokažu i objasne. Na primjeru jednoga članka potaknite učenike na to da uoče grafičku strukturu: naslov, podnaslov, naslov rubrike, tekst s istaknutim dijelovima, kvadratiće, fotografije, ime autora teksta i autora fotografija. Razgovarajte o navedenim elementima i njihovoj ulozi.

Učenici u grupama mogu posjetiti stranice mrežnih školskih listova te uočiti poštuje li se grafička struktura, a rezultate svojeg istraživanja mogu kratko predstaviti drugim grupama. Pritom ih potaknite na to da ponude bolje rješenje za one tekstove u kojima su pronašli neuspješna grafička rješenja. Ako škola objavljuje svoj školski list, učenici ga mogu procijeniti s obzirom na uspješnost grafičke strukture. Zatim s pomoću digitalnog alata LearningApps neka riješe online kviz tipa drag&drop kako bi prepoznali i imenovali grafičke elemente teksta. Usmjerite učenike na to da zajedno oblikuju umnu mapu u digitalnom alatu Mindomo. Umnu mapu možete ispisati i oblikovati pano s radovima o grafičkom izgledu teksta. Učenici u grupama mogu osmisliti i izraditi duplericu članka iz dječjega časopisa na aktualne i različite teme. Kad je duplerica izrađena, učenici provode vršnjačko vrednovanje rezultata rada drugih grupa kako bi i sami dobili povratnu informaciju o tome ima li njihov rad obavezne grafičke elemente.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Mindomo. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova).

Učenici s teškoćama u učenju mogli bi imati teškoće u uočavanju grafičke strukture novinskoga članka.

Napravite im podsjetnik koje bi sve grafičke elemente neki članak trebao imati, a oni na primjerima mogu označiti jesu li zadovoljeni svi kriteriji. Isti predložak može se koristiti i u radu s učenicima s intelektualnim teškoćama.

Pri podjeli u grupe ili parove osigurajte učenicima vršnjačku podršku i poticajnu okolinu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu prikupiti stare novine i časopise te izrezati zanimljive riječi, fotografije i ilustracije. S pomoću tih izrezaka stvaraju novi novinarski tekst smišljajući svoju temu. Pritom se može ostvariti korelacija s predmetom Likovna kultura. Pri oblikovanju nove vijesti rekomponiranjem treba poticati učenike da medijski prostor obogate pozitivno orijentiranim tekstovima koji će promovirati ljudske vrijednosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Grafički eksperti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje grafičke elemente neknjiževnoga teksta.
  • Učenik procjenjuje uspješnost grafičke strukture školskih listova.
  • Učenik razvija odgovornost i kritičko mišljenje.
  • Učenik vrednuje i samovrednuje rezultate učenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura

Nema puta bez uputa

Učenici su podijeljeni u grupe prema zanimanju koje trebaju istražiti: novinari, fotografi, urednici, lektori i dizajneri. Svaka grupa usmeno raspravlja o tome koje sve poslove radi osoba čije zanimanje predstavlja njihova grupa; pritom se mogu služiti tiskanim izvorima i jednim računalom (tabletom ili mobitelom). Proučavaju tiskane medije s obzirom na zanimanje grupe u kojoj se nalaze te oblikuju upute u obliku grafičkog prikaza po želji (vremenska crta, umna mapa, dva stupca i sl.).

Zatim se dijele u nove grupe u kojoj će svaka grupa imati jednog urednika, lektora, dizajnera, fotografa i novinara. Svaki član predstavlja ostalim članovima tima svoj zadatak i ulogu u stvaranju medijskoga teksta. Zajedno stvaraju Vennov dijagram u alatu Word kako bi uočili koji se poslovi preklapaju, a koji su specifični. Potaknite ih na to da na kreativan način, rabeći ilustraciju, fotografiju i tekst, osmisle upute vezane uz svakodnevan školski život: mogu osmisliti pravila bontona tijekom školske užine, upute za bolji uspjeh namijenjene učenicima 5. razreda i sl. Svoje radove mogu raditi u digitalnom alatu Canva i zatim ih objaviti na mrežnoj oglasnoj ploči ili na mrežnim stranicama škole kako bi poučili i druge učenike.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Pružite povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako je moguće, osigurajte učeniku grupu s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio unutar zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pažnju. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute.

Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatima Word i Canva. Za učenike s teškoćama pripremiti upute za korištenje alata. Pritom je potrebno voditi računa o primjerenom grafičkom oblikovanju svih nastavnih materijala (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova). Pohvalite učenika s teškoćama radi stvaranja pozitivne slike o sebi i veće motiviranosti. Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi. Prilikom korištenja alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu proučiti kućni red svoje škole te izabrati desetak pravila koja će oblikovati kao slikovnu uputu. U digitalnom alatu Canva mogu oblikovati svaku uputu kao zaseban plakat, a nakon što ih ispišu, mogu ih zalijepiti po oglasnim školskim pločama ili panoima kako bi potaknuli druge učenike na primjereno ponašanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nema puta bez uputa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik oblikuje grafički prikaz na zadanu temu.
  • Učenik obrazlaže rezultate istraživanja.
  • Učenik oblikuje upute na zadanu temu u digitalnom alatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Irwing-DeVitis, L.; Bromley, K.; Modlo, M. (2014). 50 grafičkih mapa za čitanje, pisanje i druge nastavne aktivnosti. Zagreb: Educa.

Karač, I. (1998). Pismeno izražavanje. Dubrovnik.

Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2017). Izazovi nastave Hrvatskoga jezika (Zbornik radova). Zagreb: Školska knjiga.

Nenadić, I. i Vučković, M. (2021). Dezinformacije (Edukativna brošura i vježbe za razumijevanje problema dezinformacija). Zagreb: Agencija za elektroničke medije i UNICEF. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2021/04/brosura-Dezinformacije.pdf

Primorac, B.; Šimeg, M.; Šojat, A. (2010). Novinarstvo u školi. Zagreb: Školska knjiga.

Rosandić, D. (1980). Pismene vježbe. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.