Predmet
Njemački jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Meine Familie ist so ...

Naziv predmeta
Njemački jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Razina učenja jezika
1. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • članovi obitelji
  • obiteljsko stablo
  • rod imenice
  • množina imenice
  • rodbina
  • uža i šira obitelj

Wer ist das?

Cilj je ove aktivnosti zainteresirati učenike za temu obitelji, ali i uvesti osnovni vokabular. Podijelite učenicima poveznicu na slagalicu Familie ili izradite slagalicu s vlastitom fotografijom u digitalnom alatu Puzzel.org ili Jigsaw Explorer. Kad slože slagalicu, pri čemu mogu raditi i u paru, potaknite ih na iznošenje pretpostavki o temi aktivnosti. Navodite ih sljedećim pitanjima: Was ist unser Thema heute? Der Sport, die Freunde, die Schule, die Familie…?

Kad odgonetnu temu, zapišite na ploču riječi die Familie, -n i das Familienmitglied, -er. Ponovite pravilo za tvorbu množine imenica. Neka učenici zatim prevedu riječi na ilustraciji objavljenoj na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3. i riješe zadatak A ispod ilustracije. Dodajte na popis riječi der Onkel. Uputite učenike na neki elektronički rječnik (npr. Duden) ili popis riječi u udžbeniku te neka u paru ispišu množinu riječi s popisa, a zatim zajedno provjerite rješenja.

Nakon što ste uveli vokabular vezan za članove obitelji, učenici slušaju tekst Meine Familie ist groß i rješavaju zadatak B. Podijelite im zatim nastavni listić sa zadatkom alternativnog izbora (točno – netočno) i zadatkom dopunjavanja koje ste prethodno izradili u alatu Word. Primjeri tvrdnja za zadatak alternativnog izbora: Chiaras Vater ist 50 Jahre alt. Filips Großmutter ist 58 Jahre alt. Franz hat eine Tante. U zadatku dopunjavanja ponudite neke od sljedećih rečenica: Der Vater von meinem Vater ist mein… Das ist der Sohn meiner Tante. Er ist mein… Ich habe keine Geschwister – ich bin ein… Na kraju zajedno provjerite rješenja.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Izradite prezentaciju u alatu PowerPoint koju ćete prikazivati tijekom nastave na daljinu putem videokonferencijskog poziva uspostavljenog s pomoću alata Microsoft Teams. U prezentaciju umetnite i skraćene poveznice na e-Škole DOS Njemački jezik, Modul 1, Jedinica 1.3. te elektronički rječnik. Poveznice skratite i prilagodite s pomoću alata Bitly.com, a uz njih možete objaviti i QR kod koji ćete izraditi u alatu QRCode Monkey.

Izradite i dodatni zadatak. U alatu Answergarden postavite učenicima pitanje o temi aktivnosti (Was ist unser Thema heute?) i podijelite im poveznicu nakon slaganja slagalice. Učenici će upisivanjem svojih pretpostavki o temi aktivnosti zajednički stvoriti oblak riječi.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Pri provedbi svih aktivnosti važno je učenicima s teškoćama osigurati dodatno vrijeme za rješavanje aktivnosti, osobito u digitalnim alatima te im dati mogućnost da u svakom trenutku postavljaju pitanja ako im nešto nije jasno.

Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Kad se u radu koristite bilo kojim digitalnim alatom, svakako ga ranije pošaljite učenicima s teškoćama kako bi ga mogli kod kuće proučiti i pripremiti se za rad u njemu. Također, organizirajte i probno korištenje alatom kako bi učeniku s teškoćama digitalni alat bio razumljiviji. Imajte na umu da će učenicima s motoričkim poremećajem i intelektualnim teškoćama trebati dulje vrijeme za svladavanje rada u digitalnom alatu.

Tijekom motivacijske aktivnosti slaganja slagalice učenicima s teškoćama pružite podršku u uporabi digitalnih alata te provjerite razumiju li zadatak. Učenicima s intelektualnim razvojnim teškoćama u postavkama smanjite broj dijelova slagalice na najmanji mogući broj (u ovom zadatku učenici trebaju složiti slagalicu od 12 dijelova, a Vi za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite broj dijelova slagalice na onoliko koliko ih mogu složiti, primjerice na njih 6). Kad budete ponavljali pravilo za tvorbu množine, obavezno učenicima s teškoćama unaprijed pripremite napisano pravilo za tvorbu množine s nekoliko primjera popraćenih vizualnim sadržajem kojim se, kao podsjetnikom, uvijek mogu koristiti. Učenike s oštećenjem vida potaknite na uporabu elektroničkih pomagala pri rješavanju zadataka, a ako im nisu dostupna, pripremite im zvučni zapis o članovima obitelji.

Tijekom pretraživanja značenja riječi u rječniku i prepisivanja provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli zadatak i pokažite im na primjeru na koji način mogu pronaći nepoznate riječi u rječniku udžbenika. Učenicima s teškoćama u ovoj aktivnosti omogućite dulje vrijeme za rad prije prelaska na novu aktivnost.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Wer ist das?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije kratke i jednostavne tekstove o članovima uže obitelji.
  • Učenik imenuje članove uže obitelji.
  • Učenik se služi rječnikom.
  • Učenik primjenjuje pravilo za tvorbu množine imenice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Učiti kako učiti
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

So viele Menschen unter einem Dach

Prije provođenja ove aktivnosti zamolite učenike da na sat donesu fotografije svoje obitelji. Na početku sata učenici u paru ponavljaju vokabular vodeći kratke dijaloge. Prvi učenik pokazuje osobu na fotografiji i postavlja drugom učeniku pitanje (Wer ist das?). Drugi učenik iznosi svoju pretpostavku o tome tko je na fotografiji, a prvi mu daje povratnu informaciju te iznosi još nekoliko podataka o toj osobi (npr. Ja, das ist mein Vater. Er ist 40 Jahre alt. Nein, das ist meine Tante. Sie ist die Schwester von meinem Vater.). Učenici zatim zamijene mjesta. Pitanja i odgovori ponavljaju se za sve osobe na fotografiji.

Najavite učenicima da će upoznati članove Lydijine obitelji i rodbine. Potaknite ih na to da pretpostave s kim Lydia živi, a zatim neka pročitaju tekst Informationen über die Familie geben objavljen na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3. i riješe zadatke A i B. Provjerite jesu li učenici razumjeli značenje novih riječi (der Vetter, der Schwager, die Schwägerin, verheiratet, tot itd.) s pomoću igre memorije izrađene u digitalnom alatu LearningApps. Na kraju neka riješe i zadatak čitanja s razumijevanjem (e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3., Zadatak C).

Za domaću zadaću zadajte im da u digitalnom alatu Coggle izrade obiteljsko stablo djevojčice Lydije. Također, neka usmeno prezentiraju svoje radove u kratkom i vrlo jednostavnom govornom tekstu snimljenom s pomoću besplatnog alata Audacity i pošalju Vam svoj rad putem e-pošte. Dajte svakom učeniku povratnu informaciju o ostvarenosti ishoda vrednujući rad prema unaprijed pripremljenoj rubrici s nekoliko kriterija (npr. sadržaj, pravopis, gramatika, izgovor) razrađenih prema različitim stupnjevima ostvarenosti (npr. sadržaj: potpuno odgovara polaznom tekstudjelomično odgovara polaznom tekstuvećim dijelom se ne odnosi na polazni tekst).

Postupci potpore

Tijekom rada u paru i pogađanja osoba na fotografijama pripremite unaprijed učeniku s teškoćama napisana pitanja koja treba postaviti učeniku s kojim radi u paru te odgovore koje treba dati kad taj učenik njemu postavi pitanje. Učenik s oštećenjem vida može opisivati svojeg člana obitelji, a učenik s kojim radi u paru, može na temelju opisa pogađati o kojem je članu obitelji riječ. Kad učenik s oštećenjem vida pogađa, učenik koji je s njim u paru detaljno opisuje kako izgleda član njegove obitelji na fotografiji.

Tijekom čitanja teksta u Edutoriju i rješavanja zadataka vezanih za pročitani tekst učenicima s teškoćama unaprijed pripremite slikovni rječnik nepoznatih riječi i popis svih članova obitelji kako bi se lakše snalazili u tekstu. Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite prijevod teksta na hrvatski jezik.

Pri zadavanju zadatka za domaću zadaću provjerite zna li učenik s teškoćama raditi u dvama preporučenim digitalnim alatima. Ako nije dovoljno uvježban u korištenju tim digitalnim alatima, ponudite mu da obiteljsko stablo napravi na papiru s pomoću drvenih bojica, flomastera i sl. Učenicima s teškoćama pripremite strukturu mentalne mape i izlaganja (koje sve članove obitelji trebaju navesti i koje informacije trebaju iznijeti tijekom usmenog izlaganja). Učeniku s oštećenjem vida, ako mu nisu dostupna elektronička pomagala s pomoću kojih bi izvršio zadatak, možete dati da odradi drugi dio domaće zadaće, odnosno da diktafonom snimi članove svoje obitelji. Učenicima s teškoćama koji imaju strah od usmenog izlaganja ponudite da predstave svoju mentalnu mapu u pisanom obliku. Tijekom usmenog izlaganja vrednujte trud i zalaganje učenika s teškoćama, a nemojte ocjenjivati pogreške koje su posljedica teškoće. Usto, pošaljite mu povratnu informaciju o tome što bi trebao ispraviti u mentalnoj mapi te ju ocijenite tek nakon što ispravi sve pogreške.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Nastavna aktivnost za predmet X

So viele Menschen unter einem Dach

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje članove uže i šire obitelji.
  • Učenik razumijeva kratak i jednostavan tekst o članovima uže i šire obitelji.
  • Učenik izrađuje obiteljsko stablo.
  • Učenik proizvodi kratak i vrlo jednostavan govorni tekst o obitelji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Učiti kako učiti

Das Familien-ABC

Prije izvođenja ove aktivnosti kreirajte virtualnu učionicu na platformi Loomen i omogućite aktivnost kolaborativnog načina izrade rječnika.

Potaknite učenike na to da navedu nekoliko članova obitelji ili rodbine. Njihove prijedloge zapišite na ploču navodeći imenicu s pripadajućim članom (npr. der Vater, die Mutter, das Kind itd.). Zajedno izvedite pravilo o rodovima u njemačkom jeziku. Zatim s učenicima pogledajte animaciju o rodu imenica na poveznici e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3. te prokomentirajte primjere u animaciji. Učenici bi trebali zaključiti to da se rod imenice u njemačkom i hrvatskom jeziku ne mora podudarati, stoga je imenice nužno učiti s odgovarajućim članom. Uputite ih na to da riješe u e-Škole DOS Njemački jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3., Zadatak D ispod spomenute animacije.

Nakon što su se upoznali s rodovima u njemačkom jeziku, podijelite učenike u parove ili manje grupe. Sastavite nekoliko različitih kratkih tekstova na temu Meine Familie. Neka u tekstovima budu navedeni različiti članovi bliže i dalje obitelji ili prijatelji te pridjevi za opis karaktera, ponašanja itd.

Svakom paru / svakoj grupi dajte jedan tekst i zadajte im određeni broj riječi koje moraju pronaći u tekstu (npr. 5 imenica, 3 glagola, 3 pridjeva). Učenici odabiru riječi i pronalaze značenje u (elektroničkom) rječniku. Riječi s prijevodom na hrvatski jezik unose u rječnik kreiran na platformi Loomen. Dijelu rječničkih natuknica pridružuju ilustracije ili videozapise koje sami izrađuju ili preuzimaju materijale s drugih servisa (npr. Pixabay) vodeći računa o zaštiti autorskih prava.

Izradite u alatu LearningApps vježbu s pridjevima iz prethodnog zadatka te na platformi Loomen objavite poveznicu na vježbu. U toj vježbi učenici u paru razvrstavaju osobine (pridjeve) u dvije kategorije: pozitivne (npr. hilfsbereit, witzig, fleißig, optimistisch) i negativne (npr. faul, nervös, pessimistisch). Značenje nepoznatih riječi pritom traže u rječniku nastalom u prethodnom dijelu ove aktivnosti. Prokomentirajte rješenja, a zatim zamolite učenike da usmeno predstave svoju obitelj. Osim osnovnih podataka o toj osobi (ime, dob, hobi) neka za svakog člana obitelji navedu jednu ili dvije osobine koje najviše cijene kod te osobe (npr. Meine Mutter ist hilfsbereit. Sie hilft allen. Mein Vater ist kommunikativ. Alle lieben ihn.). Potaknite ih na to da imenuju i jednu osobinu koju smatraju svojom najvećom vrlinom kako bi osjećajem vlastite vrijednosti ojačali svoje samopouzdanje.

Postupci potpore

Tijekom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pri provedbi svih aktivnosti važno je učenicima s teškoćama osigurati dodatno vrijeme za rad, a osobito kad je riječ o radu u digitalnim alatima. Također, treba im dati mogućnost da u svakom trenutku postavljaju pitanja ako im nešto nije jasno.

Tijekom zapisivanja članova obitelji učenika na ploču češće prozivajte učenike s teškoćama. Za te učenike pripremite u pisanom obliku pravilo o rodovima u njemačkom jeziku koje će imati pred sobom tijekom rješavanja svih zadataka vezanih za rodove imenica. Učenicima s teškoćama možete pripremite vizualni prikaz članova obitelji kako bi lakše povezali novu riječ sa slikom.

Usto, učenicima s oštećenjem vida ranije pošaljite animaciju elektroničkim putem te im omogućite da tijekom njezine projekcije na satu sjede što bliže izvoru emitiranja. Također, tijekom gledanja mogu se koristiti dostupnim tiflotehničkim pomagalima (primjerice, ako se koriste Brailleovim pismom, pripremite im važne dijelove animacije napisane Brailleovim pismom). Učenicima s teškoćama potrebno je usmjeravati pažnju na ključne dijelove videozapisa.

Za rješavanje zadatka razvrstavanja imenica prema rodu učenicima s teškoćama pripremite prijevode ponuđenih riječi na hrvatski jezik te im pokažite kako u rječniku mogu pronaći rod svake imenice. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj riječi kojima trebaju odrediti rod (primjerice, u svaki rod mogu razvrstati po dvije imenice).

Kad budete dijelili učenike u parove ili grupe, učenika s teškoćama smjestite s učenikom iz razreda koji je strpljiv i spreman pružiti podršku učeniku s teškoćama (ako je potrebno). U tekstu Meine Familie učeniku s intelektualnim teškoćama prethodno podcrtajte glagole i pridjeve, a on neka se usmjeri na traženje nekoliko ključnih imenica naučenih u ovoj aktivnosti (primjerice, na traženje imenica koje se odnose na članove obitelji).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele proširiti vokabular, možete preporučiti kratak videozapis Familienformen. Potaknite ih na to da i sami izrade animirani videozapis o vlastitoj obitelji koristeći se alatom Powtoon.

Nastavna aktivnost za predmet X

Das Familien-ABC

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje tri roda u njemačkom jeziku.
  • Učenik razumije kratke i jednostavne tekstove o članovima obitelji.
  • Učenik se služi dvojezičnim rječnikom.
  • Učenik proizvodi kratak i vrlo jednostavan govorni tekst o svojoj obitelji.
  • Učenik razvija sliku o sebi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Cvijović Javorina, I. 2020. Familienformen. Preuzeto s https://www.powtoon.com/online-presentation/dbYUueGb9K2/familienformen-1/?mode=movie (22. 2. 2022.).

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b (25. 2. 2022.).

e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „1.3. Meine Familie“. 2020. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/2a6d841b-8408-4fa9-bc57-32f2269fffae/html/m1-j3.html (22. 2. 2022.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.