Predmet
Hrvatski jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Opravdava li cilj sredstvo?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • instrumental
  • padež
  • padežna pitanja
  • društvo
  • sredstvo
  • prijedlozi uz instrumental

U laboratoriju

Prije početka obrade nastavne jedinice potaknite učenike na razgovor o znanstvenicima i znanosti. Postavite im pitanja, npr. Čime se bave znanstvenici?, Kako izgleda njihovo radno mjesto?, Koja je uloga znanosti u suvremenom društvu?, Bi li se ti volio/voljela baviti znanstvenim istraživanjima?. Nakon uvodnoga razgovora o učeničkim iskustvima i interesima najavite gledanje videozapisa o gospođi Instrumental na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Tijekom gledanja uvodnoga videozapisa učenici mogu imati otvorene bilježnice te zapisati riječi koje su istaknute crvenom bojom. Zatim učenicima postavite pitanja o sadržaju videozapisa. Upotrijebite pitanja u kojima će biti što više imenica u instrumentalu, npr. Čime se bavi gđa Instrumental?, S kim često razgovara?, Čime se služi u istraživanjima?, Kakve zbirke vise na njezinim zidovima?. Učenici odgovaraju na pitanja uz pomoć bilježaka koje su zapisali u bilježnicu. Naglasite učenicima da su sve zapisane imenice u istom obliku koji nazivamo instrumental. Služeći se jedinicom na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental, učenici u paru trebaju istražiti na koja pitanja odgovaraju imenice u instrumentalu te koja je kratica za instrumental. Parovi učenika čitaju svoja zapažanja i bilješke prema danim uputama. Slijedi ispravljanje i dopunjavanje učeničkih odgovora. Kako bi učenici utvrdili znanje o prepoznavanju imenice u instrumentalu, mogu riješiti zadatak dopunjavanja rečenica odgovarajućim padežnim pitanjem. Zadatak možete pronaći ispod objašnjenja instrumentala na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Na primjeru rečenica iz uvodnoga videozapisa navedite učenike na zaključak o najčešćim značenjima imenica u instrumentalu. Na ploču možete zapisati rečenice, npr. Znanstvenica često razgovara sa životinjama. U istraživanju se služi raznim priborom. Učenici zapisuju rečenice u bilježnicu i prepoznaju imenicu koja odgovara na padežna pitanja za instrumental. Možete im postaviti pitanja, npr. Koje je značenje imenice životinjama u odnosu na ostatak rečenice?, Koje je značenje imenice priborom u odnosu na ostatak rečenice?, Koja imenica označava živo, a koja neživo?, Ispred koje je imenice prijedlog s/sa?. Nakon vođenoga razgovora učenici dodatno utvrđuju naučeno proučavajući u paru sa suučenikom Primjer 1. na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Na kraju aktivnosti učenici radeći u paru trebaju zamisliti i nacrtati znanstvenika/znanstvenicu te izmišljeni laboratorij u kojem nastaju nove riječi. Po završetku rada svaki par ukratko predstavlja "svoj laboratorij". U predstavljanju svaki par treba uporabiti najmanje pet imenica u instrumentalu. Učeničke crteže laboratorija možete izvjesiti na razrednome panou ili ploči.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

U uvodnom razgovoru potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenici kojima
je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s artikulacijskim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) osim ako to sami ne žele.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Prilikom slušanja i gledanja videozapisa omogućite učenicima s teškoćama da ga mogu pogledati više puta, a učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima sa specifičnim teškoćama pisanja pripremite crveno podcrtane riječi koje će zalijepiti u bilježnicu.

Nakon obrađenoga nastavnoga sadržaja o instrumentalu pripremite učenicima s teškoćama kratki podsjetnik s pitanjima za instrumental i razlici sredstva i društva koji mogu zalijepiti u bilježnicu i koristiti se njime kada god im je potrebno.

Za jednominutno izlaganje koje učenici trebaju pripremiti o instrumentalu pripremite potpitanja koja trebaju obuhvatiti u izlaganju za učenike s teškoćama, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, učenike s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje. Nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu napisano oni učenici koji imaju strah od javnog nastupa, već njihov rad vrednujte u pisanom obliku.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete zadati da istraže ostala značenja imenice u instrumentalu služeći se digitalnim obrazovnim sadržajem na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Na navedenoj poveznici u Kutku za znatiželjne mogu pronaći strip s rečenicama u kojima su oprimjerena značenja mjesta, vremena, načina i predmeta glagolske radnje. Ispod Kutka za znatiželjne nalaze se dva zadatka koje učenici mogu riješiti i na taj način primijeniti znanje o ostalim značenjima imenice u instrumentalu. Rezultate svoga rada mogu usmeno predstaviti ostalim učenicima navodeći primjere i značenja koja su istražili.

Nastavna aktivnost za predmet X

U laboratoriju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje imenicu u instrumentalu u rečenici.
  • Učenik točno bilježi kraticu za instrumental.
  • Učenik uči padežna pitanja za instrumental.
  • Učenik razlikuje značenje društva i sredstva imenica u instrumentalu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Sa znanošću nema šale!

Kako bi učenici u rečenicama jednostavnije prepoznavali imenice u instrumentalu, ali i točno koristili prijedloge uz instrumental, neka radeći u paru sa suučenikom prouče i istraže sadržaje koje slijede. Aktivnost možete započeti dijeleći učenicima na pametnoj ploči ili projektoru tablicu u kojoj su navedeni primjeri imenica u nominativu i instrumentalu za sva tri roda i oba broja. Tablica se nalazi ispod podnaslova "Nastavci imenica u instrumentalu" na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Razgovarajući u paru, učenici međusobno iznose zapažanja o nastavcima imenica u instrumentalu. Nakon razgovora neka upotrijebe najmanje pet imenica u instrumentalu (iz tablice) oblikujući vlastite rečenice koje zapisuju u bilježnice. Pročitajte nekoliko učeničkih primjera kako biste ispravili moguće pogreške u uporabi prijedloga s/sa ili značenju imenica u instrumentalu. Nakon čitanja učeničkih primjera učenici rješavaju tri zadatka o nastavcima imenica koja se nalaze ispod tablice na već navedenoj poveznici. Tijekom rada podsjetite učenike da vam postave pitanje ako im je nešto nejasno ili su nesigurni u točnost vlastitih primjera. Kao kratki predah prije sljedećega zadatka učenici igraju igru: Ja nominativ − ti instrumental. Neka u paru jedni drugima zadaju imenice u polaznome obliku (nominativ), a drugi učenik oblikuje instrumental jednine zadane imenice. Samostalno procijenite trajanje igre.

Nastavite rad na digitalnome obrazovnome sadržaju zadajući učenicima da samostalno istraže koji su najčešći prijedlozi uz imenice u instrumentalu. Obratite im pažnju i na uporabu prijedloga s/sa. Nakon rada na digitalnome obrazovnom sadržaju učenici radeći u manjim grupama (tri učenika) osmišljavaju šest rečenica u kojima će upotrijebiti različite prijedloge uz imenice u instrumentalu. Svaki učenik treba osmisliti dvije rečenice te ih zapisati služeći se digitalnim alatom Realtime Board. Učenici alatu pristupaju s pomoću prijenosnoga računala ili mobilnoga uređaja. Prije korištenja alata potrebna je izrada besplatnoga korisničkoga računa. Dovoljno je da se registrira jedan učenik iz grupe te doda preostala dva člana za suradnju. Učenici zapisuju rečenice u kojima trebaju podcrtati i kraticom označiti imenice u instrumentalu te zaokružiti prijedloge ispred imenice. Nakon što su osmislili primjere prema zadanim uputama, uputite učenike kako će podijeliti sadržaj za pregled. Prikažite učeničke primjere dijeleći zaslon putem projektora ili pametne ploče. Istaknite dobro osmišljene primjere te, ako je potrebno, objasnite učenicima gdje su pogrešno upotrijebili prijedlog uz imenicu u instrumentalu.

U završnome dijelu aktivnosti upoznajte učenike s digitalnim alatom Crossword Labs. Riječ je o alatu koji je dostupan u novijim inačicama mrežnih preglednika, ali ne i u mobilnoj verziji (za korištenje nije potrebna registracija ni prijava). Učenici uz pomoć alata mogu primijeniti znanje koje su usvojili o nastavcima imenica u instrumentalu​ i prijedlozima uz instrumental. Križaljke mogu izraditi radeći u manjim (već oblikovanim) grupama (do tri učenika). Svaka grupa neka osmisli najmanje deset pitanja/pojmova koje je potrebno upisati u križaljku. Odgovori/pojmovi neka budu oblici imenica (sva tri roda, oba broja) u instrumentalu. Kad izrade križaljke, učenici ih mogu poslati na učiteljevu e-adresu. Križaljke možete ispisati i koristiti u daljnjim aktivnostima. Za samostalan rad kod kuće učenici neka riješe preostale zadatke o instrumentalu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.

Prilikom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako učenik ima oštećenje vida, njega i njegovog para smjestite dovoljno blizu projektora ili mu tablicu na kojoj trebaju raditi ispišite u pisanom obliku, a možete ga i potaknuti da ukoliko koristi svoje prijenosno računalo tijekom nastave, da ovu stranicu Edutorij otvori na svom laptopu kako bi s bliže udaljenosti mogao izvršavati aktivnosti u paru.

Kada učenici izrade križaljku u digitalnom alatu, križaljke prebacite u Word program kako biste ih mogli primjereno grafički oblikovati (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova) što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj pojmova u križaljki s 10 na 5 onih najvažnijih.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka mogu poslušati zvučni zapis koji se nalazi ispod podnaslova "Nastavci u instrumentalu" na e-Škole DOS Hrvatski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. U zvučnome zapisu neka obrate pažnju koje imenice muškoga roda u instrumentalu imaju nastavak -om, a koje nastavak -em. U istome zapisu mogu saznati koji su dvostruki nastavci u instrumentalu jednine kod imenica ženskoga roda. O zaključcima i zapažanjima učenici mogu izraditi umnu mapu služeći se digitalnim alatom Coogle. Svrha je Coggle alata brza, jednostavna i pregledna izrada umnih mapa. Umne mape učenici mogu predstaviti ostalim učenicima na sljedećem satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sa znanošću nema šale!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava najčešće nastavke imenica u instrumentalu.
  • Učenik točno koristi prijedloge uz imenicu u instrumentalu.
  • Učenik razlikuje pisanje prijedloga s/sa ispred imenice u instrumentalu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od instrumenta do instrumentala

Aktivnost započnite razgovorom o značenju riječi instrument. Potaknite učenike na razmišljanje postavljajući im pitanja, npr. Na što pomislite kad čujete riječ instrument?, Znate li čime se bavi i tko je instrumentarka?, Postoji li veza između instrumenta, instrumentala i instrumentarke?. Najavite učenicima gledanje videozapisa u kojem će otkriti značenje riječi instrument, ali i druge zanimljivosti o instrumentalu, sedmome padežu u hrvatskome jeziku. Videozapis o instrumentalu nalazi se u Zadatku 1. na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.19. Instrumental. Tijekom gledanja i slušanja videozapisa učenici vode bilješke s pomoću kojih će osmisliti sadržaj postera o instrumentalu.

Nakon što su učenici pogledali videozapis na navedenoj poveznici, podijelite ih u grupe dijeleći im prethodno pripremljene kartice na kojima su prikazani različiti instrumenti ili njihovi nazivi (gitara, violina, klavir, harfa, truba i sl.). Grupe se formiraju ovisno o nazivu pojedinoga instrumenta. Svaka grupa treba izraditi poster o instrumentalu na kojem će izdvojiti ključne podatke o padežu:

- padežna pitanja

- značenje padeža

- uporaba prijedloga

- primjeri rečenica s imenicom u instrumentalu.

Učenici poster mogu izraditi na A3 papiru ili služeći se prijenosnim računalom s pomoću digitalnoga alata Adobe Spark. Alat se može koristiti uz pomoć mobitela ili tableta, uz prethodnu registraciju (Google korisnički račun ili e-adresa skole.hr). Svaka grupa neka odabere način izrade postera koji odgovara većini članova grupe.

Prije izrade postera razgovarajte s učenicima o izgledu i sadržaju kvalitetno izrađenoga postera. Možete prethodno pripremiti i pokazati im postere o jezičnim zakonitostima i pojavama. Naglasite im važnost preglednosti, urednosti, čitljivosti teksta (veličini fonta u digitalnome obliku) te grafičkome dizajnu postera. Osim izrade postera učenici trebaju osmisliti i predstaviti njegov sadržaj drugim učenicima.

Dok učenici osmišljavaju i izrađuju postere o instrumentalu, pratite rad u grupama te ispravite moguće netočnosti i nejasnoće.

Nakon što su učenici završili izradu postera, slijedi predstavljanje radova i vršnjačko vrednovanje. Učenicima podijelite prethodno pripremljene tablice u kojima su navedeni elementi vrednovanja i kriteriji bodovanja, npr.:

SADRŽAJ POSTERA 0 - nepotpun/netočan sadržaj 1- djelomično točan sadržaj uz manje nedostatke 2- cjelovit i točan sadržaj
IZGLED POSTERA 0- nepregledan i nejasan poster 1 - djelomično pregledan i jasan izgled postera 2 - u cijelosti jasan i pregledan poster
PREDSTAVLJANJE POSTERA 0- sažeto i nepovezano predstavljanje 1- djelomično jasno i povezano predstavljanje 2- u potpunosti jasno, povezano i zanimljivo predstavljanje

Komentirajte s učenicima njihova zapažanja, potičite ih na argumentirano iznošenje komentara o radovima drugih učenika. Tijekom aktivnosti ili naknadno možete zbrojiti bodove i odabrati najcjelovitiji poster.

Ako želite, možete s učenicima provesti kratko samovrednovanje o njihovoj uključenosti u aktivnost ponavljanja i utvrđivanja sadržaja. Dajte učenicima uputu da oni koji smatraju da su aktivno sudjelovali u izradi i predstavljanju postera ustanu; učenici koji su djelomično sudjelovali i doprinijeli izradi postera neka ostanu sjediti, a učenici koji su bili pasivni i nisu doprinijeli izradi i predstavljanju postera neka čučnu. Zaključite samovrednovanje razgovorom s učenicima o važnosti aktivnoga praćenja i sudjelovanja u svim nastavnim aktivnostima te na koji način uključenost u nastavni proces utječe na rezultate učenja. Na kraju aktivnosti zadajte učenicima da samostalno (na satu ili kod kuće) riješe šest zadataka za procjenu znanja koji se nalaze na digitalnome obrazovnome sadržaju.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Videozapis koji će učenici gledati u sklopu ove aktivnosti svakako pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama kako bi ga mogli pogledati više puta. Tijekom gledanja pripremite pisanu strukturu videozapisa i ključne pojmove na koje učenici trebaju obratiti pažnju što je posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje.

Pri podjeli učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Tijekom sastavljanja pitanja u parovima pregledajte pitanja i vodite računa da su pitanja primjerena za učenike s teškoćama, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja (pitanja neka budu jasna, precizna i jednoznačna). Dopustite učeniku koji ima specifične teškoće u pisanju da pitanja zapisuje velikim tiskanim slovima. Učenik s motoričkim teškoćama može zapisivati načinom na koji mu je najlakše i najbrže (primjerice, u Word dokumentu na svome prijenosnom računalu).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da o instrumentalu izrade kviz višestrukoga izbora služeći se digitalnim alatom Learning Apps. Izrada sadržaja moguća je nakon prethodne registracije i prijave. Dijeljenje sadržaja moguće je na različite načine - izravnom poveznicom, prikazom QR koda i sl. Izrada kviza omogućit će učenicima da ponove i utvrde znanje o instrumentalu na zabavan način.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od instrumenta do instrumentala

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja ključne pojmove/sadržaje o instrumentalu.
  • Učenik razumije značenje padežnoga naziva.
  • Učenik vrednuje znanje suučenika.
  • Učenik procjenjuje vlastito poznavanje sadržaja.
  • Učenik uočava ključne pojmove/sadržaje o instrumentalu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.