Razgovarajte s učenicima o pojmu digitalnog identiteta i digitalnim tragovima koje svakodnevno ostavljamo kroz razne aplikacije i pretraživanje interneta.
Kreirajte kratki upitnik za učenike kojim ćete provjeriti njihovo razumijevanje o digitalnom identitetu i digitalnim tragovima. Upitnik možete kreirati pomoću Google Obrazaca.
Zajedno s učenicima pogledajte Youtube video Digital Dossier koji detaljno opisuje različite načine ostavljanja digitalnih tragova u online okružju, ponekad i one koje ne možemo ni kontrolirati. Nakon odgledanog videa možete provesti kratku raspravu te ih uputiti da u Google tražilicu upišu svoje ime i prezime te pronađu što više podataka o sebi od fotografija do video isječaka. Nakon pretraživanja provedite diskusiju te ih upitajte jesu li iznenađeni nekim svojim rezultatima pretraživanja, postoji li nešto što ne bi htjeli da je podijeljeno na internetu te da imaju mogućnost, bi li neke sadržaje koji se odnose na njih možda pokušali i obrisati. Kako biste još više potaknuli raspravu, pitajte ih jesu li čuli za pravo na zaborav tj. zahtjev prema Googleu za uklanjanje rezultata pretraživanja o fizičkoj osobi. Kako bi dobili neke osnovne informacije o pravu na zaborav možete ih uputiti da pročitaju članak New York Timesa. Kroz dodatna pitanja navedite učenike da unutar grupe kritički promišljaju o tome koliko je ovo pravo na zaborav dobro, tko ga može ostvariti, a koje sporne podatke možda ne bi trebalo ukloniti s interneta. Kasnije neka svoje zaključke podijele s razredom.
Učenicima s teškoćama tijekom gledanja videozapisa osigurajte prijevod nepoznatih riječi na hrvatski jezik. Učenicima s oštećenjem vida stavite sjediti blizu izvora zvuka te im detaljno opisujte bitne dijelove videozapisa. Učenicima s oštećenjima sluha i učenicima sa senzoričkim teškoćama pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta. Učenicima dajte jasne upute kako pretražiti svoje ime i prezime u Google tražilici te im objasnite što se od njih očekuje u zadatku. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte asistivnu tehnologiju kako bi mogli koristiti digitalni alat. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenik koji želi znati više nek prouči tko sve može i na koji način zahtjevati pravo na zaborav. O tome može pripremiti i kratku prezentaciju od nekoliko slajdova i sve predstaviti razredu na sljedećem satu. Učenika možete uputiti na službene stranice Agencije za zaštitu podataka ili službene stranice GDPR.EU.
Sve se veći broj ljudi na internetu služi avatarima koji zamjenjuju njihov stvaran tjelesni identitet. Pitajte učenike znaju li što znači riječ avatar i provjerite s njima značenje na Hrvatskom jezičnom portalu. Zatim provedite anonimnu anketu izrađenu u aplikaciji MS Forms s pitanjima poput: služiš li se avatarom/avatarima? Što ne bi nikad odabrao/odabrala za svoj avatar? Možete ponuditi i odgovore: a) životinju, b) lik slavne osobe, c) smješka, d) fotografiju iz djetinjstva, e) fotografiju s obitelji i sl.
Prikažite skupne rezultate i pozovite učenike da ih prokomenitraju. To će biti uvod u grupni rad tehnikom grupne slagalice.
Učenici rade u četveročlanim matičnim skupinama s četiri avatara koje ste preuzeli s različitih mrežnih mjesta. Bilo bi odlično da pronađete primjer u kojem se ista osoba služi različitima avatarima na različitim mrežama. Učenici trebaju raspraviti o sljedećim pitanjima: odražava li avatar stvarni izgled osobe? Koliko je stara osoba s ovim avatarom? Kojeg je spola? Je li konzervativna ili liberalna? Kojem društvenom sloju pripada? i sl. Kad završe s analizom zadanih avatara i dođu do zajedničkih pretpostavka, učenike razmjestite u četiri stručne radne grupe. Svaka grupa usredotočuje se na jedan avatar i povezuje ga s javnim profilom osobe koja ga je odabrala. Zadatak možete izraditi u računalnoj aplikaciji H5P s padajućim izbornicima. Proučavaju podatke, uspoređuju ih sa svojim početnim pretpostavkama i prosuđuju koliko su avatari utjecali na njihovo oblikovanje stavova o digitalnom identitetu osoba. Svoj rad zaključuju pisanjem uputa o služenju avatarima na društvenim mrežama radi promicanja pozitivne slike o sebi. Učenici se vraćaju u matične grupe, čitaju jedni drugima upute do kojih su došli i donose zajednički zaključak o povezanosti avatara i digitalnoga identiteta.
Učenicima s teškoćama pružite podršku tijekom pretraživanja značenja riječi avatar. Nakon zadavanja zadatka učenicima s teškoćama dajte dodatne upute o zadatku i objasnite što se očekuje od njih. Pružite im verbalnu podršku tijekom ispunjavanja kviza. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte asisitivnu tehnologiju, proverite podržava li čitač ekrana aplikaciju, ukoliko ne podržava, pročitajte mu pitanja i pružite podršku kod odgovaranja na ista. Tijekom podjele u grupe učenike s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima se osjeća dobro i prihvaćeno. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke. Učenicima dajte konkretne upute, izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima skupine. Važno je da učenik s teškoćama bude aktivan u radu skupine i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka te se osjećati uspješno i motivirano za takav oblik rada. Potičite suradnju unutar skupine i pružanje podrške od strane vršnjaka. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji su se osobito zainteresirali za oblikovanje višestrukih identiteta na društvenim mrežama mogu se stvaralački izraziti izradom avatara u digitalnom alatu Bitmoji, a nakon toga upotrijebiti te avatare u animiranom upućivačkom videu u PowToonu.
Kako biste motivirali učenike i aktivirali njihovo predznanje pokažite im kratak video Check dein Profil, bevor es andere tun. Potaknite učenike na razgovor navodeći ih na opisivanje sadržaja videa uz iznošenje vlastitog mišljenja i osobnog iskustva na temu digitalni tragovi i online identitet.
Uputite učenike da u grupama pomoću nastavnog sadržaja (radnog listića) koji ste za njih pripremili istraže i prouče sadržaje te riješe zadatke koji se nalaze na 5-6 stanica za učenje raspoređenih unutar učionice. Na svakoj stanici za učenje pripremite QR kod ili skraćenu poveznicu pomoću koje učenici pristupaju određenim sadržajima i pripremljenim zadacima kako bi proučili oblike digitalnog identiteta, prednosti i nedostatke pojedinog oblika digitalnog identiteta, istražili područja života (obitelj, zdravlje, društveni život, škola i sl.) iz kojih su najčešće javno dostupne informacije, doznali kako javno dostupne informacije mogu pozitivno i negativno utjecati na budućnost, uvidjeli tko sve ima koristi od tih informacija i kako se mogu zaštiti osobni podaci u online okružju.
Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika te pametnih telefona, tableta, prijenosnih računala ili stolnih računala kako bi mogli proučavati sadržaje i rješavati zadatke na stanicama za učenje.
Zamolite učenike, nakon što prođu sve stanice za učenje, da na temelju bilješki koje su vodili na radnim listovima najprije unutar svojih grupa rasprave o sadržajima koje su proučili i razmjene mišljenja te da svaka grupa u plenumu iznese svoje zaključke i prijedloge kako aktivno stvarati vlastiti pozitivni digitalni identitet.
U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s teškoćama osigurajte prijevod videozapisa ukoliko ima nepoznatih riječi jer na taj način moći će sudjelovati u raspravi nakon gledanja videozapisa. Unutar rada u skupini jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama i njihov zadatak. Važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje, ukoliko ima većih teškoća u izvršavanju zadatka, potaknite podršku vršnjaka unutar skupine. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim učenicima predložite izradu postera sa savjetima kako odgovorno ostavljati digitalne tragove i aktivno stvarati vlastiti pozitivni digitalni identitet. Učenicima možete predložiti korištenje jednog od digitalnih alata za izradu postera kao što je primjerice Piktochart. Postere možete objaviti na mrežnim stranicama škole te prezentirati u razredu.
Pripremite učenike za aktivnost koristeći metodu obrnute učionice. Neka učenici preuzmu neku od aplikacija za brojanje koraka (npr. Google fit, Walking & Running Pedometer for Health & Weight, Google Map Pedometer ili Strava). Sve navedene aplikacije su besplatne. Učenici u pet dana snimaju sva svoja kretanja. Odlazak u školu, odlazak u dućan, vožnju biciklom ili put s roditeljima u obližnji grad. Sve zapise učenici analiziraju, zapisuju ukupne podatke svog petodnevnog kretanja te kreiraju geografsku kartu čestine njihovog kretanja kako bi mogli analizirati radijus svojeg kretanja u prostoru. Za izradu karte koriste poveznicu Geoportal DGU i digitalni alat za obradu fotografija Pixlr. Učenici na topografskoj ili otrofoto podlozi koju su izradili na poveznici Geoportal DGU, nadopunjuju tematsku kartu svog kretanja koristeći digitalni alat za obrafu fotografija Pixlr.
Potaknite učenike na razmišljanje o sigurnosti na internetu. Prikažite im video Sigurnost podataka, 2. dio - Zaštita podataka. Komentirajte s učenicima koji su razlozi zbog kojih nešto javno objavljujemo na internetu. Pitajte učenike i komentirajte koje aplikacije koje oni koriste imaju pristup GPS-lokaciji njihovog mobilnog uređaja i jesu li svjesni posljedica praćenja preko GPS-a.
Učenici samostalno predstavljaju ostatku razreda izgled svoje karte kretanja koristeći računalo i projektor te zajedno s ostalim učenicima analiziraju svoj tjedni krug kretanja. Nakon što svi učenici ili dio njih prikaže svoju zadaću, nastavite razgovor s učenicima u smjeru sigurnosti na internetu. Podijelite učenike u parove i zadajte im da istraže osnovne podatke o razvoju telekomunikacijskog prometa (na primjer kada se pojavio prvi mobilni telefon, od kada funkcionira Internet, GPS i slično). Učenici predstavljaju svoje istraživanje ostatku razreda. Povedite raspravu o njihovoj zadaći. Raspravite o tome koliko je sigurno objavljivati karte kretanja na internetu, postoji li način da te podatke netko može iskoristiti u svrhu našeg praćenja i što misle koliko dugo traje njihov digitalni otisak na internetu.
Neke zemlje su nedavno predložile praćenje bolesnika zaraženim Covidom-19. Podijelite s učenicima članak “Covid-19 mobilna aplikacija dostupna vladama za jedan euro”, pitajte ih kakvo je njihovo mišljenje o tome i ulazi li se tim postupkom u privatnost svake osobe i prava na kretanje koje je zajamčeno Ustavom. Motivirajte učenike da predlože mjere sigurnog korištenja raznih aplikacija.
Učenike s teškoćama jasnim uputama uvedite u aktivnost obrnute učionice. Pri korištenju navedenih aplikacija demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste i provjerite jesu li sve razumjeli. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu te prema potrebi omogućite rad u paru. Za učenike s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Za ovu aktivnost bilo bi poželjno da učenika s teškoćama, posebice učenika s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama na početku zadatka stavite raditi u paru s vršnjakom. Učeniku s teškoćama dajte jasne i precizne upute za rad u paru kako bi bio aktivan sudionik. Učenik s teškoćama izrađuje kartu s učenikom iz para. Učeniku s oštećenjem vida verbaliziraju se i opisuju koraci izrade karte. U aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenik s teškoćama i učenik s kojim je u paru zajedno predstavljaju razredu izgled svoje karte i istraživanje o razvoju telekomunikacijskog prometa. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Pojam pametnog grada učenici su spominjali u drugom razredu. Uputite učenike na poveznicu Krk prvi pametni otok . Web stranica prikazuje grad Krk i rješenja koja su dovela grad do stupnja da se može prozvati pametnim gradom. Učenici koji žele znati više mogu posjetiti stranicu i istražiti koje mjere je grad uveo da bi postao pametan grad. Učenici mogu raspraviti o pozitivnim i negativnim stranama takvih gradova u obliku raspravljačkog eseja vezano uz slobodu kretanja, snimanje i praćenje putem mobilnih aplikacija.
Online rječnik. Preuzeto s https://www.duden.de/ (13.5.2020.)
Netzdurchblick - Der Internetratgeber für Jugendliche (2011). Check dein Profil, bevor es andere tun. Preuzeto s https://youtu.be/n1TroNdzbWg (13.5.2020.)
AZOP. Google - Pravo na zaborav. Preuzeto s https://azop.hr/zahtjevi-za-uklanjanje-osobnih-podataka/detaljnije/google-pravo-na-zaborav (3.5.2020.)
CERT (2020). Koliko smo duboko zagazili u kibernetički prostor? Što nam pokazuje naš digitalni trag. Preuzeto s https://www.cert.hr/digitalni+trag (7. 5. 2020.)
TeachThought (2019). 12 Tips For Students To Manage Their Digital Footprints. Preuzeto s https://www.teachthought.com/the-future-of-learning/11-tips-for-students-tomanage-their-digital-footprints/ (7. 5. 2020.)
CARNet (2017). Prirucnik Sigurnost na internetu. Preuzeto s https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2016/12/Prirucnik_Sigurnost-na-internetu.pdf (7. 5. 2020.)
Enriquez, J. (2013). Your online life, permanent as a tattoo. https://www.ted.com/talks/juan_enriquez_your_online_life_permanent_as_a_tattoo (7. 5. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.