Predmet
Priroda 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Predstavimo svoje fosile!

Naziv predmeta
Priroda 5

Razred
5. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • fosil
  • fosilizacija
  • rasprostranjenost fosila

Gdje su živjeli današnji fosili?

Kako biste učenike potaknuli na aktivnost, pitajte ih što su fosilna goriva. Razgovarajući, prisjetite se kako su nastala fosilna goriva i koja je njihova važnost u životu čovjeka. Potaknite ih na zaključak o tome zašto ih nazivamo fosilnim gorivima i objasnite što su fosili. Zašto pripadaju neobnovljivim izvorima energije?

Zatim učenike uputite na poveznicu e-škole DOS Priroda 5, Modul 5, Jedinica 1 i e-škole DOS Priroda 5, Modul 5 5. Jedinica 2. Nakon što prouče sadržaj i riješe interaktivne zadatke u navedenom e-škole digitalnom obrazovnom sadržaju, zajedno promotrite kartu raspodjele fosila u svijetu. Učenike podijelite u 4 grupe. Svaka grupa neka odabere u dogovoru s Vama jednu mikrolokaciju. Na odabranoj mikrolokaciji neka odaberu prikazane fosile i o njima izrade postere u Canvi. Zatim neka svaki poster "sakriju" unutar QR kodova izrađenih u QR Code Generatoru. Učenici neka izrade u alatu NatGeo MapMaker kartu mikrolokacije na kojoj će QR kodovima koje su izradili u QR Code Generatoru predstaviti fosile koje su odabrali s pomoću karte raspodjele fosila u svijetu.

Izrađene karte učenici dijele s drugim učenicima putem odabrane platforme za suradnju i kolaboraciju, odnosno učenje na daljinu (primjerice, putem Teamsa u alatu Office 365). Neka zatim međusobno komentiraju izrađene karte i fosile stavljajući naglasak na kritičko razmišljanje o prirodi i okolišu u prošlosti i danas.

Potaknite raspravu o važnosti očuvanja pronađenih fosila. Koja je važnost fosila za objašnjavanje evolucije živog svijeta? Neka na svojim posterima koje su izradili u alatu Canva, navedu i važnost odabranih fosila za tumačenje evolucije živog svijeta.

Na kraju objavite izrađene karte na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama tekst na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 5, Jedinica 1 i e-škole DOS Priroda 5, Modul 5, Jedinica 2 prilagodite jezično i grafički te prema potrebi isprintajte. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Naglas pročitajte interaktivne zadatke kako bi ih učenik s disleksijom riješio u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Tijekom promatranja karte raspodjele fosila u svijetu omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu. Podjelu u grupe najavite učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra pomoću slika ili natuknica. Omogućite mu da samostalno odabere mikrolokaciju koju želi obraditi ako ima specifične interese. Pripremite kratke pisane i slikovne upute za izradu karte mikrolokacije u NatGeo MapMakeru, ali i za izradu QR koda u QR Code Generatoru. Često provjeravajte kako se učenik s teškoćama snalazi u izradi postera u Canvi te mu, prema potrebi, pružite pomoć. Pokažite učenicima kako mogu podijeliti svoje karte putem zajedničke platforme. Potaknite ih na međusobno uvažavanje tijekom komentiranja karata i fosila.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka na karti raspodjele fosila detaljnije prouče koji su fosili pronađeni na prostoru Hrvatske te, po mogućnosti, na prostoru u kojem žive. Neka izaberu jedan fosilizirani organizam i za ostale učenike u razredu pripreme prezentaciju o njemu u alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Osim toga, mogu provesti istraživanje i o fosilnim gorivima, odnosno nalazištima istih na području Republike Hrvatske te, također, svoja saznanja predstaviti ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gdje su živjeli današnji fosili?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje fosile kao dokaze postojanja izumrlih oblika života.
  • Učenik povezuje promjene uvjeta na Zemlji tijekom prošlosti s razvojem živoga svijeta – evolucijom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Pravim svoj fosil

Razgovarajte s učenicima o načinima nastanka fosila. Upotrijebite interaktivni element o različitim tipovima fosila na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 5, jedinica 1 (Nastanak fosila). Zatim pokažite učenicima upute o tome kako izraditi vlastiti fosil. Upute, osim putem videa, ponudite učenicima i u obliku teksta napisanog u Wordu u alatu Office 365 te podijelite s pomoću QR kodova izrađenih u QR Code Generatoru. Podijelite ih u grupe i pripremite im osim brašna predloženog u videu i plastelin i glinu kako bi svaka grupa mogla rabiti drugi materijal za izradu svojih fosila. Dopustite im da sami izaberu koji će fosil izraditi, primjerice izvlačeći papiriće s napisanim prijedlozima. Možete im osim prikazanih školjkaša predložiti i grančicu neke biljke, list, egzoskelet kukca, raka i slično. Neka pametnim telefonom snimaju faze izrade fosila. Tako oblikovane videoisječke neka prikažu u vremenskom slijedu koristeći se alatom Sutori. Neka u video umetnu i zvučni zapis u kojem opisuju svoje postupke. Naknadno neka dodaju i snimljeno objašnjenje o tome kako su tijekom prošlosti nastajali fosili, odnosno neka navedu uvjete koji su morali postojati kako bi oni mogli nastati. Potaknite ih i na to da tijekom prikazivanja izrade fosila navedu i važnost fosila za čovjeka, odnosno za dokazivanje teorije evolucije. To mogu učiniti pisanjem parole ili haiku pjesme o fosilu kao važnom dokazu evolucije. Na kraju će svoj prikaz izrade fosila predstaviti u razredu. Izabrane radove objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Prije aktivnosti komentiranja nastanka fosila s pomoću poveznice e-škole DOS Priroda 5, Modul 5, Jedinica 1 (Nastanak fosila) objasnite nove pojmove koji će se pojaviti kako biste bili sigurni da učenik s teškoćama razumije gradivo. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite upotrebu titlova tijekom gledanja videa s uputama za izradu fosila. Upute u Wordu u alatu Office 365 prilagodite jezično i grafički za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama, a za učenika s intelektualnim teškoćama dodatno ih skratite ako je potrebno. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite pomoć vršnjaka tijekom aktivnosti snimanja izrade fosila. Pripremite upute za digitalni alat Sutori te provjeravajte kako se učenici snalaze u pojedinim fazama izrade. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje omogućite češće pauze tijekom izrade videa. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije snima zvučni zapis u videu ako osjeća nelagodu.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite na to da s pomoću dostupnih izvora podataka na pouzdanim mrežnim stranicama kao što su, primjerice, Hrvatska enciklopedija i videozapisi National Geographica o fosilima, istraže što je paleontologija i čime se bave paleontolozi. Neka naprave informativni plakat u Canvi koji će predstaviti u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pravim svoj fosil

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje proces nastanka fosila demonstrirajući postupke nastanka fosila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Moja prva izložba fosila

Fosile izrađene u prethodnoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja pod naslovom Pravim svoj fosil učenici neka donesu u školu. U školskom ih okruženju fotografirajte, a učenici neka ih zatim objave putem razredne Padlet ploče. Zatim neka svaki učenik snimi prezentaciju u alatu Screencast-O-Matic kako bi sve prezentacije bile dostupne i kasnije. U prezentacijama učenici trebaju predstaviti fosile, načine njihove izrade i objasniti na primjeru proces fosilizacije te važnost očuvanja fosila kao dokaza evolucije. Zakažite sastanak u Teamsu u alatu Office 365. Poveznicu dostavite zainteresiranim učiteljima i njihovim razredima - predstavite sastanak kao virtualnu izložbu fosila koju su učenici izradili. Podijelite pritom poveznicu na Padlet, a posjetitelji virtualne izložbe neka u tom alatu glasaju za njima najbolje predstavljen fosil te, ako žele, napišu svoj komentar. Nakon provedenoga glasanja najbolje ocijenjeni primjerak fosila učenik neka predstavi na otvorenim danima škole.

Padlet ploču objavite i na školskim mrežnim stranicama.

Postupci potpore

Pokažite učeniku s teškoćama kako objaviti uradak na Padlet ploči. Ako mu je potrebna pomoć, zadužite učenika koji se dobro snalazi u alatu da mu pomogne. Tijekom virtualne izložbe fosila omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu. Često provjeravajte prati li učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje izložbu. Ako primijetite da učenik ne prati izložbu, predložite mu kratku pauzu. Neka, primjerice, ode u kratku šetnju ili napravi nekoliko čučnjeva kako bi se lakše usmjerio na sadržaj izložbe. Učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava najbolji fosil može komentirati ostavljanjem emotikona. Za učenika s teškoćama pripremite upute o tome kako izraditi prezentaciju u alatu Screencast-O-Matic te popis elemenata koje prezentacija mora sadržavati. Možete učeniku pružiti pomoć u izradi prezentacije na satu dopunske nastave ili mu dodijeliti poticajnog učenika za rad u paru.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka u prostoru škole, primjerice u holu, izlože fosile kako bi ih mogli vidjeti i svi ostali učenici. Neka u Canvi izrade osobne iskaznice fosila u kojima trebaju navesti naziv fosila, gdje je bio rasprostranjen, način fosilizacije te kad je taj fosilizirani organizam živio.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moja prva izložba fosila

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje obilježja fosila koristeći se samostalno izrađenim modelom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Fosili općenito (zadnji put pristupljeno: 26. ožujka 2022.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.