Na početku aktivnosti, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 1, u kojem slažu slagalicu karte svijeta. Neka učenici identificiraju istaknute države. Pomozite im ako nisu sigurni o kojim se državama radi. Kroz razgovor ih podsjetite na vokabular vezan uz geografiju (kontinenti, države, mora, planine..). Pitajte ih vole li putovati i koja su mjesta do sada posjetili. Povedite raspravu o tome što je najzanimljivije što su do sada vidjeli na putovanjima i s kime vole putovati. Pitajte koliko im je važno putovati s prijateljem, prijateljicom, obitelji te razgovarajte o tome što im se više sviđa i zašto. Pitajte ih: Tko, prema vašem mišljenju, bolje organizira putovanja – ženska ili muška osoba, mlađa ili starija osoba? Obrazložite odgovore.
U nastavku aktivnosti uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1 Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 2, u kojem je igra pamćenja. Trebaju povezati slike država i njihove nazive. Izradite kviz u digitalnom alatu Wordwall o poznatim svjetskim znamenitostima kako biste dobili uvid u predznanje učenika o temi. Wordwall je mrežni alat za izradu interaktivnih igara poput kvizova, anagrama, križaljki i slično. Kod korištenja alata nije potrebna prijava učenika, a učitelji vrlo lako dobiju uvid u rezultate i analizu jednostavnom prijavom. Nakon što su riješili kviz, pogledajte rezultate i raspravite u kojoj se državi nalaze spomenute znamenitosti. Poslužite se kvizom ujedno i kao prezentacijom te pitajte učenike znaju li reći nešto više o toj znamenitosti te je li ju netko iz njihove obitelji posjetio. Ujedno ih uvedite u sljedeću aktivnost.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i karakteristikama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije bila pružena pomoć ili potrebno objašnjenje.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, važno mu je najaviti i pojasniti redoslijed aktivnosti prije početka sata. Za učenike s teškoćama u zadatku rješavanja slagalice karte svijeta, omogućite rad u paru. Na taj bi način suučenik, po potrebi, mogao usmjeravati učenika s teškoćama ili mu pomagati, no pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio grupnu raspravu o putovanjima. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja zadatka s igrom pamćenja omogućite produljeno vrijeme rješavanja. Prije rješavanja kviza o poznatim svjetskim znamenitostima provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti digitalni alat Wordwall. Pokušajte uključiti učenike s teškoćama u raspravu o znamenitostima tako da stvorite motivirajuću okolinu postavljajući mu kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju.
Dodatne informacije koje pomažu učitelju u radu s učenicima s teškoćama i pružaju dodatni uvid u postupke možete potražiti na poveznicama navedenim u dodatnoj literaturi.
Potaknite učenike da, pomoću aplikacije Google Maps, istraže države za koje nisu znali da postoje ili su znali da postoje, ali nisu znali lokaciju (npr. Istočni Timor). Neka odaberu jednu državu i snime kratki govor o toj državi u digitalnom alatu Audacity. Govor treba sadržavati osnovne informacije te zanimljivosti vezane za tu državu.
Recite učenicima da će pogledati video o znamenitostima pet država. Uputite ih na video u e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 3. Prikažite video na platnu i zajedno ga pogledajte te recite učenicima da je zadatak doznati koje se znamenitosti spominju i u kojim se državama one nalaze. Po završetku videa prozovite nekoliko učenika da usmeno odgovore na pitanja. Uputite učenike ponovno na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 4, u kojem trebaju nadopuniti rečenice informacijama iz videa. Recite im da pročitaju sve tvrdnje te da ćete, nakon što to učine, još jednom pogledati video kako biste nadopunili rečenice. Nakon što su rečenice nadopunili, prozovite nekoliko učenika da pročitaju i da ujedno provjerite jesu li točno ispunili zadatak.
U nastavku aktivnosti učenici trebaju samostalno izraditi brošuru u digitalnom alatu Canva o svjetski poznatoj znamenitosti po izboru. Canva je brz i jednostavan mrežni alat koji omogućuje izradu prezentacija, postera, infografika, brošura. Vrlo je jednostavan za korištenje uz brojne ponuđene predloške, a dopušta izradu sadržaja od samog početka. Brošura treba sadržavati opće informacije o znamenitosti, fotografije te zanimljive činjenice. Učenici, također, trebaju odgovoriti na pitanje: Zašto mislite da je to znamenitost koju svakako treba posjetiti? Pitajte ih gdje su čuli za tu znamenitost i jesu li je možda i posjetili. Ako jesu, neka podijele svoj doživljaj s razredom. Uputite ih na digitalni alat i pomozite im s prijavom ako alat do sada nisu koristili. Kada naprave brošuru, neka vam je pošalju e-poštom ili nekim drugim komunikacijskim kanalom. Kreirajte virtualnu galeriju u digitalnom alatu Artsteps te postavite radove koje su vam učenici poslali. Artsteps je besplatan mrežni alat koji učenici mogu koristiti za izradu virtualne izložbe, odnosno virtualne galerije. Virtualna je izložba prikazana virtualnom šetnjom galerijom tijekom koje se razgledavaju izlošci poput slika, videa, 3D objekata ili teksta. Osim klasičnim kretanjem prostorom mišem i tipkovnicom, virtualnu šetnju možete realizirati i uz pomoć VR naočala. Tijekom razgledavanja posjetitelji mogu komentirati, ocijeniti i podijeliti izložbu. Organizirajte ih u grupe prema kontinentu na kojem se nalaze. Sljedećih nekoliko sati napravite virtualni posjet izložbi. Prikažite virtualnu galeriju pomoću projektora. Kako idete od brošure do brošure po galeriji, tako učenici izlaze pred razred i govore o znamenitosti koju su odabrali te, na taj način, predstavljaju znamenitost ostatku razreda. Neka govore o osnovnim informacijama, npr. vremenu u kojem je znamenitost nastala, država u kojoj se nalazi i slično. Ako je znamenitost nastala pod utjecajem nekih religija (npr. budizam, islam) neka to istaknu i pojasne na koji način se to može uočiti. Nakon što ste prošli sve brošure, povedite raspravu o tome koje bi znamenitosti, od onih koje su vidjeli, voljeli posjetiti i zašto. Neka podijele neka nova saznanja koja su dobili kroz virtualnu izložbu, svoje dojmove i što im se posebno svidjelo. U digitalnom alatu Canva kreirajte dijeljeni dokument na virtualnu knjigu dojmova gdje će učenici moći upisati svoje refleksije i razmišljanja. Na kraju, raspravite važnost i značenje znamenitosti općenito, razloge zbog kojih ih čuvamo i brinemo se o njima. Neka učenici jasno iznesu vlastite stavove.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite ekran kako biste prikazali video o znamenitostima iz pet država koji se nalazi u e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 3. Prije gledanja videa recite učenicima neka zabilježe u svoju bilježnicu koje se znamenitosti spominju i u kojim se državama nalaze. Po završetku videa prozovite nekoliko učenika da usmeno odgovore na pitanja. Uputite ih ponovno na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 4, u kojem trebaju nadopuniti rečenice informacijama iz videa. Recite učenicima da pročitaju sve tvrdnje te da ćete, nakon što pročitaju još jednom, pogledati video kako bi nadopunili rečenice. Nakon što su nadopunili rečenice, prozovite nekoliko učenika da ih pročitaju i da ujedno provjerite jesu li točno nadopunili.
U nastavku aktivnosti učenici trebaju samostalno izraditi brošuru u digitalnom alatu Canva o svjetski poznatoj znamenitosti po izboru. Brošura treba sadržavati opće informacije o znamenitosti, fotografije te zanimljive činjenice. Učenici, također, trebaju odgovoriti na pitanje: Zašto mislite da je to znamenitost koju treba posjetiti? Pitajte ih gdje su čuli o njoj i jesu li je, možda, čak i posjetili. Ako jesu, neka podijele svoj doživljaj s razredom. Uputite ih na digitalni alat Canva tako da im podijelite poveznicu na svoj razred koji ste kreirali. Kada naprave brošuru, svoj rad će podijeliti s vama i s drugim učenicima klikom na Share - podijeli. Kreirajte virtualnu galeriju učeničkih brošura u digitalnom alatu Artsteps te postavite radove koje su vam učenici poslali. Radove organizirajte u grupe prema kontinentu na kojem se nalaze. Sljedećih nekoliko sati napravite virtualni posjet izložbi. Prikažite virtualnu galeriju tako da podijelite ekran. Kako idete od brošure do brošure po galeriji, tako učenici govore o znamenitosti koju su odabrali te, na taj način, predstavljaju znamenitost ostatku razreda. Nakon što ste prošli sve brošure, povedite raspravu o tome koje bi znamenitosti učenici, od onih koje su vidjeli, voljeli posjetiti i zašto. Neka podijele neka nova saznanja koja su dobili kroz virtualnu izložbu, svoje dojmove i što im se posebno svidjelo. U digitalnom alatu Canva kreirajte dijeljeni dokument na virtualnu knjigu dojmova gdje će učenici moći upisati svoje refleksije i razmišljanja. Na kraju raspravite o važnosti i značaju znamenitosti općenito, razloge zbog kojih ih čuvamo i brinemo se o njima.
Ako se u razredu nalazi učenik s premećajem iz autističnoga spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj početnog videozapisa pokušati ih motivirati na komentiranje osobnih iskustava u sličnim situacijama. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je omogućiti podnaslove na videozapisu. Ne inzistirajte na tome da učenici odgovaraju usmeno na pitanja ili čitaju pred razredom ako to sami ne žele. Ako se samostalno jave, nikada ih ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Prije aktivnosti izrade brošure provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli kako koristiti digitalni alat Canva. Prema potrebi, omogućite učenicima rad u paru s jasnom raspodjelom zadataka kako učenik s teškoćama ne bi samo pasivno sudjelovao. Primjerice, jedan učenik izdvaja ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi brošuru. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama predstavljaju znamenitost pred razredom ako to sami ne žele.
Uputite učenike neka istraže znamenitosti ili arhitekturu pod utjecajem različitih religija. Neka odaberu jednu religiju i opišu značajke gradnje te simbola znamenitosti koje su nastale pod tim utjecajem. Dovoljno je navesti nekoliko najznačajnih primjera. Nakon što prikupe sve informacije, uputite ih da izrade interaktivnu prezentaciju o temi, uključujući slike i videozapise, koristeći digitalni alat Prezi koji je jednostavan za korištenje, a uz prijavu daje mogućnost izrade interaktivnih prezentacija koje zadržavaju pažnju na sadržaju. Naglasite im važnost poštivanja autorskih prava.
Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o Hrvatskoj. Pitajte ih osnovne geografske značajke o Hrvatskoj: gdje je smještena i zašto se smatra da je Hrvatska na dobrom položaju. Zatim raspravite: Što se sve može vidjeti u Hrvatskoj od prirodnih i kulturnih znamenitosti? Koje dijelove Hrvatske ste do sada posjetili? Koje dijelove biste voljeli posjetiti i zašto? Podijelite učenike u 6 grupa. Učenici u grupama izrađuju animiranu i interaktivnu virtualnu “šetnju” Hrvatskom u digitalnom alatu Thinglink. Thinglink je digitalni alat koji ima mogućnost oživljavanja prezentacije dodavanjem slika i videa, interaktivan je te, na vrlo zanimljiv način, prikazuje bogat sadržaj bez dojma pretrpanosti. Svaka grupa izrađuje sadržaj za dodijeljenu regiju, a to su: Slavonija, Sjeverna Hrvatska, Istra i Kvarner, Gorski kotar i Lika, Sjeverna Dalmacija i Južna Dalmacija. Zadatak je navesti znamenitosti te opisne informacije o tim znamenitostima do 50 riječi za svaku. Neka se osvrnu na utjecaje različitih kultura i religija na znamenitosti s obzirom na to u kojem razdoblju hrvatske povijesti su nastale. Ograničite broj znamenitosti u svakoj grupi s obzirom na to koliko je članova u grupi jer je cilj da svaki član grupe prezentira jednu znamenitost iz zadane regije. Uputite ih na to da informacije potraže na službenim stranicama Hrvatske turističke zajednice, u odjeljku Turističke zajednice, gdje imaju opciju pretraživanja regionalnih turističkih zajednica u regiji kojom se u grupi bave. Učenici trebaju opisati gdje se nalazi regija koja im je zadana te jesu li je ikada posjetili. Također, trebaju opisati znamenitosti u toj regiji injihovu važnost za regiju i Hrvatsku. Potaknite učenike na pretraživanje fotografija na stranicama turističkih zajednica koje su u njihovom autorskom vlasništvu, a koje će učenici koristiti za izradu sadržaja. Podsjetite ih da obavezno navedu izvor informacija i autore fotografija koje koriste.
Istaknite učenicima važnost poštivanja autorskih prava kada koriste sadržaje dostupne na internetu te važnost provjeravanja vjerodostojnosti izvora iz kojih informacije preuzimaju. Nakon što učenici završe s izradom sadržaja, neka svaka grupa prezentira svoj dio razredu. Njihove radove objavite u razrednom portfoliu. U slučaju da do sada niste imali razredni portfolio, prijavite se na Microsoft Office 365 za škole, pokrenite aplikaciju OneDrive te kreirajte mape u servisu za pohranu podataka.
Tijekom uvodne rasprave omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku karte Hrvatske ili slika pojmova o kojima govorite) koja će učenicima olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. Učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj, za njih, motivirajućoj situaciji. Za učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnoga spektra nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput “Reci mi sve što znaš o”, dvosmislene poruke ili igre riječima. Nakon objašnjavanja osnova rada u alatu Thinglink, provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute. Prilikom grupnog zadatka važno je da, unutar skupine, i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i ostali učenici koji se nalaze u skupini. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama predstavljaju rad skupine ako sami za to ne izraze želju. Prilikom prezentacije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učenike s teškoćama uvijek valja pohvaliti za rad, ne moraju nužno izlagati.
Potaknite učenike na pretraživanje informacija na koji način se čuvaju znamenitosti i spomenici. Uputite ih na pretragu informacija o UNESCO-voj Svjetskoj baštini. Neka pripreme videoprezentaciju o toj temi u digitalnom alatu Powtoon. Trebaju istražiti ulogu UNESCO-a u svijetu te doznati što je to Svjetska baština i kako se dijeli. Neka istraže koje su najpoznatije znamenitosti u svijetu i Hrvatskoj na listi Svjetske baštine. Neka se osvrnu na vlastito iskustvo i opišu ako su oni sami ili drugi članovi obitelji posjetili neke od znamenitosti na listi ili možda žive u tim gradovima i područjima. Obradite video u digitalnom alatu EDpuzzle kako bi se prilikom prikazivanja u razredu uključili i ostali učenici odgovarajući na pitanja postavljena u videu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.