Kako biste motivirali učenike i uveli ih u temu, provedite uvodnu aktivnost tako što ćete u Wordu pripremiti radni listić “autogram karticu” u obliku kvadrata s 15 do 20 polja. U svako polje upišite po jednu kratku izjavnu rečenicu o korištenju društvenih mreža i odgovornom ponašanju na društvenim mrežama (npr: Facebook koristim za neke školske aktivnosti.; Znam objasniti što je Yammer.; Imala/imao sam negativnih iskustava prilikom korištenja društvenih mreža.). Ispod svake rečenice unutar polja stavite jednu praznu crtu za potpis.
Pobrinite se da svaki učenik ima jednu kemijski olovku i jednu “autogram karticu”. Zamolite učenike da najprije pročitaju rečenice na svojim karticama. Objasnite im kako je zadatak kretati se kroz učionicu, pronaći sugovornika i postaviti mu pitanje na temelju rečenica s “autogram kartice”. Ukoliko sugovornik na postavljeno pitanje odgovori DA, zapisuje svoje ime ispod te rečenice. Ukoliko sugovornik odgovori NE, učenik ide dalje i pronalazi novog sugovornika. Cilj je skupiti što više potpisa (“autograma”) od različitih sugovornika. Aktivnost završava kada najbrži učenik skupi različite potpise za sve rečenice ili za većinu rečenica.
Zamolite najbržeg učenika da pročita rečenice s pripadajućim imenima (primjerice: Mia koristi Facebook za neke školske aktivnosti.). Potaknite učenike na razgovor tako što ćete im postaviti dodatna potpitanja (primjerice Mia, za koje školske aktivnosti koristiš Facebook?; Koristi li još netko Facebook ili neku drugu društvenu mrežu za školske aktivnosti?).
Učenicima s teškoćama kratkim i jasnim uputama dodatno objasnite zadatak. Provjerite razumije li učenik sve rečenice na radnom listiću. Za učenike s teškoćama vida pripremite radni listić s odgovarajućim fontom i veličinom slova ili listić na Brailleovom pismu, ovisno o stupnju oštećenja vida. Prilikom skupljanja autograma po razredu, obratite pozornost na kretanje učenika s motoričkim oštećenjima. Omogućite mu aktivno sudjelovanje u aktivnostima tako da ga smjestite na sredinu razreda i da se ostali učenici kreću oko njega i uključuju ga postavljajući pitanja i skupljajući potpise. Učeniku s oštećenjem vida tijekom skupljanja autograma po razredu sklonite prepreke i pružite fizičku podršku ukoliko mu je potrebno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji su dodatno motivirani predložite da naprave statistički prikaz korištenja društvenih mreža na temelju odgovora iz prethodne aktivnosti koje mogu prikazati u nekom od digitalnih alata, primjerice Meta-Chart.
Društvene mreže, premda slične po svojoj svrsi i namjeni, okupljaju različite interesne i dobne skupine korisnika koji se na njima i različito predstavljaju, objavljuju različite sadržaje, biraju profilne fotografije usklađene s namjenom i svrhom društvenog umreživanja, usklađuju odabir rječnika i uporabu emotikona i oznaka (npr, #, +, @) te prilagođuju dužinu objava i njihov ton. Cilj je aktivnosti potaknuti učenike na uočavanje navedenih sličnosti i razlika te donošenje zaključaka o njihovoj pogodnosti za obrazovne svrhe.
Bilo bi dobro da prije same aktivnosti stvorite svoj profil na svakoj od odabranih društvenih mreža koje ste odabrali za analizu te da se upoznate s njihovim funkcionalnim mogućnostima i prikladnošću za učenje u mrežnome okruženju. Predlažemo Facebook, Yammer, Twitter, LinkedIn i Goodreads.
Odaberite primjere javno dostupnih profila koji su namijenjeni obrazovanju na društvenim mrežama koje će učenici analizirati metodom grupne slagalice. Predlažemo da učenici najprije u matičnim grupama rasprave o pogodnostima svih društvenih mreža za učenje na osnovi predloženih primjera, a zatim da se u ekspertnim radnim grupama objedine svi zaključci o prikladnosti svake od društvenih mreža za obrazovanje i pripremi petominutno izlaganje uz pomoć digitalnog alata Sway. Tijekom usmenoga izlaganja svi učenici trebaju sudjelovati kao izlagači.
Zadajte učenicima da svoju analizu usmjere na dobre i loše strane odabrane društvene mreže za učenje, na mogućnosti komunikacije unutar društvene mreže među učenicima, na mogućnosti utjecaja na zaštitu svoje privatnosti te zaštitu svojih i tuđih autorskih prava. Učenicima sugerirajte da samostalno reguliraju rad u matičnoj i ekspertnoj grupi tako što će izraditi vremenski plan rada, odrediti točke provjere i oblik provjere, a možete im i vi izraditi listu provjere.
Tijekom rada u matičnoj i ekspertnoj skupini učenici sami odabiru zadatak unutar tima te sastavljaju popis koji vama služi za praćenje rada skupine i pojedinačnih članova tima. Učenici mogu odabrati sljedeće uloge (istraživač, analitičar, pravnik, komunikacijski stručnjak i sl.) Za vrijeme aktivnosti obilazite skupine, postavljajte pitanja koja usmjeravaju učenike na donošenje kvalitetnih zaključaka ili promjenu perspektive.
Učenicima s teškoćama pripremite popis s kratkim opisom društvenih mreža koje trebaju analizirati. Tijekom pripremanja popisa vodite računa o učenikovim teškoćama i sukladno tome prilagodite tekst. Za učenike s teškoćama učenja koristite font slova Arial i veličinu minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više. Za učenike s većim oštećenjem vida treba osigurati tekst na Brailleovom pismu ili omogućiti korištenje laptopa s čitačem ekrana. Tijekom rada u timu potrebno je voditi računa da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima, ne dopustiti da bude pasivan promatrač. Učenicima s teškoćama prije početka rada potrebno je dati upute za uporabu digitalnog alata Sway. Učenik s teškoćama može usmeno izlagati rad tima uz usmjeravanje ili će izlagati onaj dio na kojem je najviše radio. Učenike koji imaju veće govorno-jezične teškoće nikad ne ispravljajte tijekom izlaganja rada, spriječite oponašanje i ismijavanje učenika. Ukoliko učenik s teškoćama ne želi izlagati ispred razreda, ne inzistirajte na tome. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Omogućite učenicima da pripreme izlaganje o vlastitim iskustvima s obrazovnim mrežama za učenje i da navedu primjere prednosti i mana učenja na društvenim mrežama prema vlastitom iskustvu.
Ova aktivnost je za učenike nastavljače koji već imaju dosta znanja iz francuskoga jezika. Učenike uvedite u aktivnost postavljanjem pitanja o francuskim književnicima 19. stoljeća: Poznajete li neke francuske književnike 19. stoljeća? Koje? Znate li tko su bili npr. Victor Hugo, Honoré de Balzac? Poznajete li neka njihova djela? Znate li koju vrstu književnog djela su pisali? Jeste li o njima već čuli na nekim drugim predmetima? Ako da, na kojima?
Nakon razgovora, učenicima prikažite videozapis - La litterature du 19ème siècle u kojem će upoznati francuske književnike 19. stoljeća. Nakon gledanja videozapisa postavite im pitanja: Jeste li zapamtili neke francuske stilove dok ste gledali videozapis? Jeste li nekog književnika zapamtili? Ako da, nabrojite neke? Podijelite im poveznicu na videozapis na besplatnoj obrazovnoj društvenoj mreži Edmodo kako bi učenici, na svojim uređajima, mogli više puta pogledati videozapis što je važno za izvršenje zadane aktivnosti. Potaknite ih da vas pitaju za sve nejasnoće.
Nakon razgovora o francuskim književnicima i gledanja videozapisa, odigrajte kviz u alatu Match the Memory (sparite književnika s djelom ili citatom kojeg je napisao). Izaberite književnike koje ćete obrađivati kroz ovu aktivnost, primjerice Victora Hugoa, Honoréa Balzaca, Théophilea Gautiera i Paula Verlainea. Zatim učenicima zadajte da istražuju biografije zadanih književnika na temelju kojih će izraditi kviz na francuskom jeziku u jednom od alata za izradu kvizova, primjerice Forms.
Učenike podijelite u timove. U svakom timu učenicima podijelite uloge, primjerice dvoje učenika pretražuje zadane informacije na internetu, a drugih dvoje osmišljava pitanja i odgovore. Svaki tim neka izradi kviz s deset pitanja (npr. tri ponuđena odgovora, od koji je jedan točan) o jednom od ponuđenih francuskih književnika. Poveznice za mrežne stranice na kojima će učenici istraživati podijelite na Edmodu, primjerice Victor Hugo, Honor de Balzac, Paul Verlaine i Theophile Gautier. Prilikom pretraživanja, pomozite učenicima i usmjerite ih kako bi što bolje izvršili svoj zadatak.
Poveznice na gotove kvizove učenici postavljaju na Edmodo kako bih ih mogli riješiti i ostali učenici. Učenici svakog tima rješavaju kvizove koje su izradili ostali timovi. Nakon što svi učenici riješe kvizove, prezentirajte im rezultate. Usmeno komentirajte s učenicima točno riješena ili problematična pitanja. Zadajte učenicima da za kraj, a na temelju prikupljenih odgovora, u Edmodu objave kratku biografiju o zadanim književnicima te da jedni drugima vrednuju uradak komentarima i oznakama "sviđa mi se."
Učenika s teškoćama aktivno uključite u sudjelovanje na satu i pružite mu podršku prilikom odgovaranja na pitanja postavljanjem dodatnih potpitanja. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Tijekom gledanja videozapisa, učeniku s oštećenjem vida treba osigurati mjesto ispred laptopa. Učeniku s teškoćama treba dati pisane upute kako izraditi kviz u Edmodu razrađene po koracima. Tijekom rada u grupi, potrebno je voditi računa o dodjeljivanju zadataka učenicima. Učeniku s teškoćama treba dati zadatak koji je u skladu s njegovim mogućnostima i koji će sigurno dobro završiti kako bi se osjećao uspješno unutar grupe. Poželjno je da nastavnik podijeli učenike u grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više zadajte da izrade plakat o spomenutim književnicima, primjerice u Canvi te da ga objave na Edmodu kako bi ga ostali učenici mogli vrednovati komentarima.
Ponudite svojim učenicima mogućnost razmjene ideja i raspravu o njima zanimljivoj temi s učenicima iz neke druge države. Nakon toga pronađite partnera iz neke od europskih škola te zajedno sa svojim učenicima odradite jednu temu unutar kurikuluma Engleskog jezika. Online projekt mogu započeti minimalno dva nastavnika putem eTwinning Twinspace portala na kojem mogu saznati detalje o registraciji i projektima. Projekti na eTwinningu mogu trajati samo nekoliko dana ili pak godinu dana, stoga je dobro da nastavnik prije pokretanja zahtjeva za otvaranjem novog Twinspace prostora za projekt ima pripremljenu ideju i partnera.
Nakon što projekt bude odobren, svojim učenicima kreirajte korisničke račune s lozinkom te ih pozovite da se priključe Twinspace stranici njihovog projekta. Projekt može imati različite aktivnosti, no jedna od ključnih aktivnosti je suradnja učenika na diskusijskom forumu gdje u pisanom formatu na engleskom jeziku raspravljaju na određenu temu vezanu za unaprijed dogovoren nastavni sadržaj (npr. Usporedba Twinspace obrazovne platforme s nekom svojom omiljenom društvenom mrežom). Učenici na ovaj način, na nastavnom satu i u realnom vremenu, komuniciraju s kolegama iz drugih škola i uvježbavaju vještinu pisanja i čitanja. Ovakav način rada moguće je ostvariti u školi pod uvjetom da učenici imaju pristup internetu, kao i mobilne uređaje (tablet, mobitel, prijenosno računalo).
Da bi nastao ovakav projekt gdje će učenici putem sigurne društvene obrazovne mreže Twinspace raspravljati i surađivati, nastavnik treba imati vlastiti eTwinning profil unutar kojeg, putem online obrasca, kreira prijedlog svog projekta te ga šalje AMPEU na odobravanje.
Učeniku s teškoćama objasnite što je to eTwinning Twinspace portal i što se od njega očekuje tijekom trajanja projekta. Prije uključivanja učenika s teškoćama u projekt, uzmite u obzir njegovo znanje engleskog jezika te mu prema razini znanja pripremite temu za diskusiju. Učeniku s teškoćama dajte kratki opis teme o kojoj će se diskutirati kako bi se mogao pripremiti. Učenicima s teškoćama vida omogućite sudjelovanje u aktivnostima koristeći asistivnu tehnologiju učenika. Tijekom trajanja projekta učenika s teškoćama potrebno je davati dodatne i jasne upute kako bi mogao aktivno sudjelovati.
Unutar Twinspacea, učenicima koji žele znati više, omogući se uređivanje stranica/bloga gdje trebaju napisati sažetak rasprave s diskusijskog foruma ili novinski članak.
Zadajte učenicima da izrade playlistu na YouTube računu prema osobnim glazbenim preferencijama. Na playliste neka svakako uključe i skladbe koje pripadaju tradicijskoj glazbi te skladbe koje imaju neku poveznicu s tradicijskom glazbom. Na taj će način upoznati obilježja tradicijske glazbe te prožimanja iste s drugim vrstama glazbe i glazbenim žanrovima (elektronička glazba, pop, rock, hip-hop, rap, jazz i sl.). Zajedno definirajte kriterije za pretraživanja YouTubea.
Kao uvod u aktivnost, učenicima izložite ključni pojam: hrvatska tradicijska glazba i glazbe svijeta. Uputite učenike da napišu svoje asocijacije vezane uz poznavanje samoga pojma, služeći se nekom online pločom, primjerice Padletom. Budući da je za izradu zadatka potrebno dijeljenje playlista, naglasite da one ne smiju biti privatne, već moraju biti javne ili nenavedenog karaktera. Javna playlista je dostupna i vidljiva svima na mreži, a nenavedena je vidljiva samo vlasniku te se može dijeliti isključivo putem poveznice. Preporučite da playlista bude nenavedenog karaktera. Poveznicu na svoju playlistu učenici će podijeliti na istu online ploču na kojoj je provedena početna aktivnost.
Nakon toga, učenike podijelite u male grupe po tri ili četiri učenika. Zajedno definirajte nekoliko kriterija prema kojima će svaka grupa napraviti pretraživanje YouTubea i izraditi playlistu skladbi koje pripadaju tradicijskoj baštini (Hrvatske ili glazbe svijeta) na unaprijed otvorenim YouTube računima. Predlažem sljedeće kriterije za izradu playliste: hrvatska tradicijska skladba, skladba koja pripada glazbama svijeta – Afrike, Azije, Amerike, Australije, Europe (u autentičnoj izvedbi, u stiliziranoj izvedbi KUD-a i sl.), skladba tradicijske glazbe Hrvatske ili skladba koja pripada glazbama svijeta, a predstavlja spoj tradicijske glazbe i jazza, elektroničke glazbe, rocka, hip-hopa, beata, rapa ili općenito zabavne glazbe, odnosno pripada glazbenoj fuziji ili crossoveru i sl.
Nakon isteka dogovorenog roka za izradu playliste, u ulozi moderatora, potaknite raspravu među učenicima o prepoznatim obilježjima izvorne tradicijske glazbe te prožimanja iste s ostalim vrstama glazbe i glazbenim žanrovima.
Na kraju aktivnosti prokomentirajte, izložite stavove i zaključke o važnosti i načinima očuvanja tradicijske kulture. Primjerice: Koje se institucije, udruženja i sl. u njihovom okruženju bave očuvanjem kulture? Poznaju li udruženja i institucije istoga djelokruga na državnoj te globalnoj razini? Kako svatko od nas može dati svoj doprinos? Je li tradicijska glazba stvar prošlosti ili vječno nadahnuće glazbenicima?
Učenike s teškoćama poželjno je uputiti u korištenje YouTubea kanala. Učenicima s teškoćama dajte pisane upute po koracima za izradu playliste na YouTubeu te ih upoznajte s korištenjem online ploče. Kratkim i jasnim uputama učenicima objasnite što se od njih traži u zadanoj aktivnosti. Pripremite ih za rad u grupi i ponovite pravila grupnog rada. Učenike koji imaju teškoća u interakciji s drugim učenicima, podijelite u grupu učenika s kojima se najviše druže. Za učenike s oštećenjem sluha pripremite pisani opis obilježja različitih žanrova i tradicijske glazbe koje će učenici slušati u zadatku, kako bi na taj način mogli aktivno sudjelovati u izradi playlista. Važno je da se učenik s teškoćama tijekom rasprave osjeća uspješno te da je motiviran sudjelovati na idućim raspravama. Učenicima sa senzoričkim teškoćama, ukoliko im smeta glazba, pripremite antifone te ih udaljite od izvora zvuka. Također, poželjno im je pripremiti pisani opis obilježja glazbe koju drugi učenici slušaju ili im suučenik iz grupe može opisati o kakvoj glazbi se radi. Ukoliko ima glazba koja učeniku ne smeta, omogućite da ju stavi na playlistu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike uputite da na svoje playliste uvrste i skladbu klasične glazbe po izboru u kojoj se citira tema iz tradicijske glazbe (hrvatske tradicijske glazbe ili glazbe svijeta) te na mrežnim stranicama pronađu dodatne informacije o skladatelju i okolnostima nastanka te skladbe.
Larousse, Dictionnaire de Français (22. 03. 2020.)
Larousse, Encyclopédie (22. 03. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.