Ovisno o predznanju učenika, sami prethodno osmislite tekst, primjerice intervju s djevojčicom/dječakom njihove dobi na temu Mein Handy ili se poslužite nekim online primjerom teksta. U tekstu stavite naglasak na mobitel kao alat jer se njime učenici služe svakodnevno, a u ovom slučaju će ga koristiti i u obrazovne svrhe.
Učenike podijelite u grupe slučajnim odabirom, a jedan od korisnih alata je Super Teacher Tools. Svaka grupa dobiva isti tekst. Grupama dajte dovoljno vremena da tekst pročitaju i zajedničkim snagama osmisle jedno/dva pitanja i odgovora (ovisno o broju grupa) vezana za intervju ili korištenje mobitela općenito, a vi im budite jezična podrška.
Učenici unose kratka pitanja i odgovore u Kahoot! na njemačkom jeziku koji je učitelj unaprijed pripremio te ga sprema i pokreće, a učenici se spajaju i igraju. Vodite računa da vam je potrebno i vrijeme za igranje kviza i analizu rezultata, a učenici mogu igrati pojedinačno (Classic) ili u grupama (Team mode).
Tijekom podjele učenika u grupe, potrebno je voditi računa u kojoj će grupi biti učenik s teškoćama. Bitno je da je u grupi u kojoj mu učenici mogu pomoći i u kojoj će se osjećati ugodno. Poželjno je da učenik s teškoćama dobije prilagođeni tekst s prijevodom nepoznatih riječi. Učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje i teškoćama učenja pripremite skraćeni tekst s važnim činjenicama. Učenik s oštećenjem vida tekst čita uz pomoć asistivne tehnologije ili mu tekst čita učenik iz grupe. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute razrađene po koracima te mu dodatno pokažite kako koristiti Kahoot! Obratite pozornost da učenik s teškoćama sudjeluje u radu grupe te potičite učenike da mu pomognu ukoliko dođe do teškoća kod rješavanja zadatka. Vodite računa da unutar grupe ne dolazi do izoliranja i ismijavanja učenika s teškoćama. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U svakom razredu ima učenika koji su otvoreniji i skloni kreativnije pristupiti zadatcima. Ako ih imate, iskoristite njihovu dobru volju te im unaprijed dajte tekst intervjua da ga pripreme, odglume i pošalju vam snimku. Na taj način, tekst se neće čitati već gledati.
Nakon obrađene teme PowerPoint, ova aktivnost može služiti za ponavljanje i utvrđivanje gradiva. Kao uvod u aktivnost, porazgovarajte s učenicima o temi interneta, o njegovoj važnosti, o prednostima i nedostatcima te opasnostima koje se javljaju pri korištenju. Pripremite online zid u Padletu na kojem ćete kreirati dvije kolone (modul Shelf), jednu za pozitivne, a drugu za negativne strane interneta. Učenici mogu upisivati ono što misle te zajednički možete pratiti razvoj na pametnoj ploči. U prostoru za komentare učenici mogu vrednovati izjave svojih kolega prema kriteriju slažu li se s njima ili ne. Zajednički dolazite do zaključaka što nam pozitivno, a što negativno donosi internet.
Nakon toga, zadajte učenicima da izrade prezentaciju u PowerPointu online iz paketa Office 365. Prijavljuju se sa svojim AAI@EduHr elektroničkim identitetom. Definirajte kriterije kako bi učenici točno znali što se od njih očekuje, primjerice sadržaj, dizajn, korišteni elementi, pravopis, izvori informacija... Učenici mogu raditi individualno, u paru ili u grupi. Na raspolaganju imaju udžbenike, internet i njihove odgovore s uvodne aktivnosti na online ploči.
Nakon toga, učenici će prezentirati svoj rad i ono što su istražili, a ostali će vrednovati njihov rad komentarima i savjetima koristeći Mentimeter, modul OpenEnded.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani sažetak potkrijepljen slikama o Power Pointu kako bi mogli aktivno i samostalno sudjelovati u radu. Također, uputite ih u korištenje aplikacije Padlet. Bitno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u zadatku. S učenicima s intelektualnim i govorno-jezičnim teškoćama potrebno je unaprijed dogovoriti moguću prezentaciju pred razredom i pri tome napraviti plan njihova djela prezentacije. Dodatne informacije možete potražiti priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu u prezentaciju umetnuti SmartArt grafiku koju će svrhovito upotrijebiti.
Razgovarajte s učenicima mogu li se na satu Tjelesne i zdravstvene kulture koristiti i upotrijebiti uređaji za snimanje videouradaka, smiju li se snimljeni materijali postaviti na mrežnoj stranici škole ili koristiti kasnije u nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture i pod kojim uvjetima.
Podijelite učenike na pet radnih mjesta s time da im date naputak da će proći sva radna mjesta za vrijeme sata. (Kružno kretanje - vrijeme izvođenja vježbe je 5 minuta). Prijedlozi aktivnosti:
Nakon izvršenih zadataka, grupe odlaze svaka na jedno radno mjesto sa zadatkom snimanja rada grupe na tom radnom mjestu. Jedan učenik snima dok ostali u grupi izvode zadanu sportsku aktivnost. Videozapis je najjednostavnije snimiti pomoću mobitela ili tableta, uz vašu prethodnu napomenu da se u postavkama snimanja odabere niža rezolucija kako bi datoteka u konačnici bila veličine do 20 MB. Učenik koji snima treba pronaći dobru poziciju s koje može snimiti cijelu aktivnost. Nakon snimanja, provjerite s učenikom veličinu videozapisa i je li aktivnost snimana ispravno kako bi se vidjelo ono što je i cilj snimanja.
Prethodno pripremite online ploču u Padletu, na koju učenici mogu direktno postaviti snimljeni videozapis. S vašeg računala, svaka grupa prikazuje svoju snimljenu sportsku aktivnost i objašnjava korist te aktivnosti. Zajednički analizirajte izvođenja sportskih aktivnosti – pravilno izvođenje pojedine sportske aktivnosti vršnjačkim vrednovanjem.
Ostali učenici neka komentiraju i uočavaju je li aktivnost pravilno izvođena. Analizom takvog učenja i poučavanja, učenici osvješćuju koliko su dobro ili loše izvodili motoričku aktivnost. Na kraju neka učenici na postojećoj online ploči samovrednuju svoj rad klikom na like ili sviđa mi se kako bi samovrednovanjem pokazali koliko su zadovoljni svojim cjelokupnim radom. Radi zaštite osobnih podataka, nakon aktivnosti u postavkama online ploče postavite da je privatna kako joj nitko osim vas više ne bi mogao pristupiti.
Učenicima s teškoćama ponovite upute jasnim i kratkim rečenicama. Tijekom odabira sportskih aktivnosti obratite pozornost na učenike s teškoćama i ovisno o njegovim sposobnostima prilagodite aktivnosti, posebice za učenika s motoričkim oštećenjima. Učenicima s teškoćama demonstrirajte svaku aktivnost prije snimanja videa. Ukoliko učenik s teškoćama nije u mogućnosti izvesti zadanu aktivnost, on će dobiti zadatak snimanja i prezentiranja dobrobiti sportske aktivnosti. Učenicima s teškoćama tijekom izvođenja aktivnosti pružite fizičku potporu, a potporu mu može pružiti i vršnjak iz razreda. Omogućite mu da se tijekom aktivnosti osjeća uspješno i prihvaćeno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Za snimku svake sportske aktivnosti, zatražite privolu roditelja u svrhu izrade videozapisa koji će se koristiti na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture, na školskim mrežnim stranicama ili sl. Neka učenici sami povežu sve snimljene sportske aktivnosti u jedan videozapis.
Prije izvođenja aktivnosti napišite nekoliko tekstova na neku temu (sadržaj) iz Geografije i/ili Prirode. Svaki tekst pripadat će jednom timu. Tekstovi trebaju sadržavati brojčane podatke izražene prirodnim brojevima i/ili decimalnim brojevima i/ili razlomcima, mogu sadržavati sliku i grafičke prikaze. Svaki tekst podijelite u nekoliko dijelova (npr. svaki dio neka sadrži nekoliko rečenica) te za svaki dio teksta izradite QR kod.
Dolaskom na sat, prije izvođenja aktivnosti, učenike podijelite u timove. Motivirajte učenike razgovorom o tome kako postoje mnogobrojni zanimljivi brojčani podatci u svakodnevnom životu i okolini pomoću kojih možemo složiti “priču“ koja je matematički primjenjiva. Dajte im primjer nekog zanimljivog brojčanog podatka: Jeste li znali da srce otkuca 35 milijuna puta u jednoj godini? ili Jeste li znali da količina krvi u ljudskom tijelu iznosi 7 % tjelesne mase? Zatim upitajte učenike da sami kažu neki primjer zanimljivog brojčanog podatka kojeg su naučili npr. na nastavi Prirode, Geografije, Povijesti... Veliko je bogatstvo u takvim “pričama“ kojima možemo korelirati puno matematičkih i nematematičkih sadržaja.
Nakon motivacijske priče, svakom članu tima podijelite QR kod ispod kojeg se krije dio teksta. Za svaki tekst osmislite zadatke za koje se potrebni podatci za rješavanje nalaze unutar teksta. Svakom timu podijelite list papira s njihovim zadatcima. Članovi timova najprije trebaju od dobivenih dijelova teksta (ispod svakog QR koda) složiti cijeli tekst, zatim ga pročitati, a onda iščitati potrebne podatke za rješavanje zadataka.
Primjer 1:
“Naše tijelo sastoji se od oko 3/4 vode. Svakodnevno trebamo uzimati barem 1,5 l vode da bi nam organizam mogao normalno funkcionirati.”
Zadatak:
Primjer 2:
“70 % Zemljine površine čini voda.”
Zadatak:
Nacrtaj pravokutnik sa stranicama duljine 15 cm i 10 cm. Oboji dio koji predstavlja udio vode u odnosu na ukupnu površinu Zemlje. Obojeni dio izrazi razlomkom i decimalnim brojem.
Prije izvođenja aktivnosti za svaki razred pripremite zajednički dokument u Wordu online te ga podijelite s učenicima koristeći Office 365. Nakon što riješe zadatke, svaki tim rješenja piše u zajedničkom dokumentu. Rješenja zadataka trebaju sadržavati crteže i/ili grafičke prikaze koje učenici mogu nacrtati na papiru, fotografirati ih ili nacrtati u programu Bojenje te ih umetnuti u dokument kao sliku, a zatim prezentirati ostalim timovima. Na kraju aktivnosti, svaki učenik ispunjava anketu koju ćete kreirati s ciljem vršnjačkog vrednovanja prezentiranog sadržaja pomoću nekog alata za izradu anketa, primjerice Kwiksurveys.
Učenicima s teškoćama pripremite dodatni perceptivno prilagođeni tekst (veličina slova najmanja pt 14, font Calibri, Arial ili Verdana, veći prored riječi, veći razmak među riječima, istaknuti bitne pojmove). Ukoliko u razredu imate učenika s većim oštećenjem vida, pripremite tekst na Brailleovom pismu. Za učenike s intelektualnim teškoćama učenja te teškoćama pažnje pripremite tekst u kojem ćete izdvojiti samo bitne činjenice za rješavanje zadataka unutar tima. Učenicima s teškoćama objasnite pojam QR koda.
Tijekom podjele učenika u timove, vodite računa o tome u kojem će timu biti učenik s teškoćama. Poželjno je da učenik s teškoćama bude prihvaćen u timu te da aktivno sudjeluje u zadatku.
Kod motivacijskog razgovora, učenicima dajte dodatni primjer koji mogu povezati sa svakodnevnim životom i s kojim su se sigurno susreli kako bi bolje shvatili zadatak. Primjer neka bude kratak i jasan bez puno činjenica. Tijekom rada u timu obratite pažnju da učenik sudjeluje. Ukoliko je potrebno, možete vi odrediti zadatak koji će učenik imati u timu, a da ga, sukladno svojim sposobnostima, može uspješno riješiti. Učeniku s oštećenjem vida omogućite da aktivno sudjeluje u crtežima ili grafičkim prikazima tako da daje ideje za rad. Unutar tima odredite jednog učenika koji će detaljno opisivati korake kod izvršenja zadatka i izgled grafičkog prikaza ili crteža. Učenicima s teškoćama potrebno je dati dodatne upute kad ispunjavanja ankete te ako je potrebno, pružite mu podršku tijekom rješavanja iste. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu preuzeti dokument u kojem treba sve matematičke zapise napisati koristeći Equation editor, modul koji nudi Word te, prema potrebi, umetnuti tablice i grafikone.
Svrha aktivnosti je poučiti učenike kritičkom promišljanju o svrhovitosti i učinkovitosti edukativnih igara koje su javno dostupne. Učenicima predstavite digitalnu edukativnu igru sastavljenu u alatu LearningApps, pomoću koje učenici mogu provjeriti svoja znanja o glazbalima. Možete predstaviti samo jednu za koju smatrate da u potpunosti odgovara vašim zahtjevima i učeničkim potrebama ili možete odabrati dvije te potaknuti učenike na kritičko promišljanje i argumentirano iznošenje činjenica prilikom njihovog opisa.
Prilikom ove uvodne aktivnosti ukazat će se potreba za donošenjem jasnih kriterija za odabir igrica. S učenicima raspravite što prema njihovom mišljenju kvalitetna edukativna igrica na temu glazbala treba sadržavati. U tu svrhu možete potaknuti online raspravu koristeći alat za razmjenu ideja Tricider koju prethodno kreirajte i pripremite skraćenu poveznicu na nju.
Nakon što ste s učenicima usuglasili kriterije za vrednovanje igrice, podijelite ih u više manjih grupa s obzirom na dostupnost digitalnih uređaja.
Zadatak svake grupe je između tri predložene digitalne igrice, a prema zadanim kriterijima, odabrati dobru, bolju i najbolju digitalnu igricu koja služi za upoznavanje glazbala. U tu svrhu predlažemo vam igre Sortify, Orchestra Game, BBC Instrument Matchup. Za ove je igre potrebno instalirati alat Adobe Flash na računalu. Predlažemo i igre kod kojih to nije potrebno kao što su Gudaća i trzaća glazbala na portalu LearningApps ili Kahoot! igru pod nazivom Gudači.
Učenici unose svoja zapažanja u Tricider alatu za igrice koje ste odabrali (dvije ili više). Nakon ove aktivnosti, svaka grupa izlaže rezultate vrednovanja i predlaže svoj izbor najbolje igrice. Za ostale dvije igrice navode prijedloge kako se uočeni nedostatci mogu prevladati.
Prije predstavljanja igre učenicima s teškoćama, ponovite glazbala koja su učili. Omogućite im sažetak sa slikovnim prikazima i imenima naučenih glazbala. Prilikom biranja edukativne igre, vodite računa o učeniku s oštećenjem vida te podržava li njegova asistivna tehnologija igru koju ste izabrali. U slučaju da ne podržava, omogućite mu sudjelovanje u zadatku tako da mu se opisuje sadržaj igre i verbaliziraju prednosti i nedostatci pojedinih igara.
Učenike s teškoćama podijelite u grupu učenika koji će mu pružiti podršku tijekom rada. Unutar grupe definirajte ulogu učenika i podijelite im zadatke ovisno o njihovim sposobnostima. Učenicima dajte konkretne i jasne upute. Izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe.Vodite računa da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u radu. Učenik s teškoćama može dati svoje mišljenje i prezentirati rezultate vrednovanja te predložiti najbolju igru. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu izraditi vlastitu edukativnu igricu poznavanja glazbala u kojoj će pokušati implementirati sve pogodnosti najbolje igrice, ali i premostiti nedostatke koje su pokazale ostale igrice. Za kreiranje igre koristite primjerice LearningApps.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.