Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Vodeni streličari

Naziv predmeta
Biologija

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • koralji
  • koraljni grebeni
  • meduza
  • polip
  • žarne stanice
  • žarnjaci

Dvostruki život žarnjaka

Kako biste motivirali učenike za proučavanje života žarnjaka, pogledajte s njima videozapis Rođenje meduze (Born of Baby Jellyfish: budding Polyp release Ephyra), u trajanju 1:31 min., koji prikazuje rađanje meduza iz polipa. Podijelite učenike u parove i zadajte im da jedan član u paru istraži građu i način života polipa, a drugi meduze, a zatim neka svoja saznanja međusobno razmjene. Povedite raspravu s učenicima o prednostima i nedostatcima jednoga odnosno drugoga životnog oblika. Navedite učenike na zaključak zašto je kod većine žarnjaka prisutna izmjena generacija tih dvaju životnih oblika. Nakon toga učenici neka u parovima nacrtaju izmjenu generacija u alatu Web Whiteboard, a pri tome neka surađuju i neka svaki učenik nacrta svoju generaciju žarnjaka. Na crtežima učenici mogu označiti etape u izmjeni generacija i dijelove tijela žarnjaka. Promatrajte tijek izrade crteža i po potrebi upozorite učenike na eventualne pogreške.

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa. U vođenju rasprave vi biste trebali biti moderator i potpitanjima usmjeravati učenike s teškoćama. Za navođenje na zaključak potrebna su i vođena pitanja. Prije samostalne primjene alata Web Whiteboard važno je da naučite učenike kako će raditi. Tijekom izrade crteža u alatu Web Whiteboard učenici s teškoćama mogu imati pomoć vršnjaka s kojim rade u paru. Možete izraditi listić čiji će sadržaj učenike voditi kroz zadatak. Kako bi se prisjetili osmotskoga tlaka, dobro je učenicima dati listić s glavnim podatcima, na taj će način lakše pratiti nastavu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dvostruki život žarnjaka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti sličnosti i razlike u građi tijela polipa i meduza
  • objasniti ulogu žarnih stanica
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Vatreni napad iz mora

S učenicima pogledajte smeđu ili zelenu hidru pod mikroskopom kojoj ste kao hranu dali ličinke račića Artemia salina.

Napomena: Hidre možete sakupiti u vodama stajaćicama ili sporim tekućicama, prihvaćene na vodeno bilje. Ličinke račića možete kupiti u dućanima za kućne ljubimce.

Ako nemate mogućnost promotriti hidre pod mikroskopom, možete s učenicima pogledati videozapis Hranjenje hidre (Hydra feeding), u trajanju od 0:24 min., u kojem je prikazana hidra koja se hrani vodenbuhom.

Za vrijeme gledanja hranjenje hidre pod mikroskopom ili u obliku videozapisa upitajte učenike zašto žarnjaci imaju žarnice i na kojem se dijelu njihova tijela one nalaze. Potaknite učenike da navedu još neke otrovne organizme i načine na koje ti organizmi upotrebljavaju otrov. Zatim upitajte učenike jesu li njih kad ožarile meduze te jesu li čuli za i/ili isprobali neki od „narodnih lijekova“ koji pomaže pri ublažavanju opeklina nastalih napadom žarnjaka. Povedite razgovor o učinkovitosti metoda koje učenici spomenu i o tome koji je pravilan način pružanja prve pomoći pri ožarenosti žarnicama. Zatim pogledajte videozapis na engleskom jeziku Kako meduza napada žarnicama? (How does a jellyfish sting?), u trajanju od 4.16 minuta. Pogledajte dio videozapisa od 1.11 min do 2.20 min.

Tekst uz videozapis: Otrov meduza nalazi se u tankim cjevčicama koje se nalaze zamotane u žarnim stanicama lovki pod visokim osmotskim tlakom. Vrh žarnih stanica otvara se djelovanjem mehaničkoga ili kemijskoga podražaja, što uzrokuje ulazak morske vode u stanicu te izbacivanje cjevčice, koja ima oblik harpuna koji se zabada u kožu kupača. Cjevčice se izbacuju iz stanica i nakon smrti meduze pa je važno skinuti ostatke lovki s kože. U deaktiviranju žarnih stanica pomažu ocat i morska voda. Nije dobro slatkom vodom ispirati kožu u kojoj se nalaze žarne stanice jer će promjena u osmotskom tlaku izvan stanice uzrokovati izbacivanje neaktiviranih cjevčica. Zbog istoga razloga nije uputno pomokriti se po neaktiviranim žarnim stanicama jer sastav urina varira pa nekad može pomoći, a nekad odmaže.

Učenike zatim podijelite u skupine i svaka skupina neka se prisjeti osmoze i osmotskoga tlaka. Neka se prisjete i o čemu ovisi sastav urina te kakve koncentracije trebaju biti otopine kojima se ispiru zaostale žarne stanice u koži u odnosu na koncentraciju citoplazme tih stanica. Raspravite o tome sa svim skupinama zajedno, a zatim neka svaka skupina izradi letak u alatu PowerPoint koji će prikazivati postupke prve pomoći pri ožarenosti meduzama. Unaprijed dogovorite s učenicima kriterije prema kojima ćete vrednovati plakat (točnost podataka, vizualni izgled, preglednost plakata, privlači li plakat pozornost i sl.)

Postupci potpore

Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći upute kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa. Učenike s teškoćama potrebno je prije gledanja videozapisa upoznati s temom kako bi ga lakše pratili. Učenici s teškoćama sudjelovat će u skupnoj izradi letaka u skladu sa svojim sposobnostima, pri čemu im osigurajte pomoć suučenika iz skupine.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vatreni napad iz mora

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • usporediti sličnosti i razlike u građi tijela polipa i meduza
  • opisati prvu pomoć pri ožarenosti žarnicama žarnjaka
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Otok koji nestaje

Zadajte učenicima da metodom vruće olovke objasne što je bioraznolikost, zašto je ona važna i koja su mjesta na Zemlji područja najveće bioraznolikosti. Zajedno prokomentirajte njihove zapise i upitajte učenike kakvi životni uvjeti vladaju na koraljnim grebenima. Povedite raspravu o razlozima ugroženosti koraljnih grebena i povežite ih sa životnim ciklusom koralja, uvjetima u kojima žive i vanjskim utjecajima. Zatim podijelite učenike u skupine i zadajte im da izrade prezentaciju u alatu PowerPoint o važnosti grebena i načinima njihove zaštite. Zamolite ih neka zamisle da imaju priliku održati tu prezentaciju primjerice na sastanku UN-a pa neka osmisle na koji bi način uvjerili političare različitih zemalja da je svima u interesu zaštita bioraznolikosti i koraljnih grebena.

Postupci potpore

U izradu prezentacije učenike s teškoćama uključite u skladu s njihovim sposobnostima, a osigurajte im pomoć suučenika iz skupine. U vođenju rasprave preuzmite ulogu moderatora i učenike s teškoćama vodite potpitanjima, slikama ili na neki drugi način. Za rad u skupinama precizno predvidite koje će zadatke imati učenici s teškoćama, u skladu s njihovim mogućnostima.Za planiranu prezentaciju na sastanku UN-a učenici trebaju dobiti jasnu uputu što će izlagati i u kojem vremenu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu uzgajati hidre u školskom akvariju. Hidre mogu sami sakupljati, hraniti i voditi brigu o njima, a vi ih možete upotrijebiti za nastavu. Učenici mogu redovito mjeriti temperaturu vode i zasićenost vode kisikom te promatrati promjene u brojnosti i načinu razmnožavanja hidri.

Zainteresirani učenici mogu proučiti simbiozu algi i zelene hidre te svoja saznanja predstaviti ostalim učenicima prezentacijom koju su izradili u alatu Zoho Show. O simbiozi tih organizama informacije mogu pronaći primjerice u radu Učinak naringenina na simbiozu hidre i alge te mogućnost primjene predloženog pokusa u školi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Otok koji nestaje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • predložiti mjere zaštite koralja i koraljnih grebena
Razina složenosti primjene IKT
  • početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

  1. Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi Ta peckava morska stvorenjaCrno tržište u lovu na crvene koralje i Žarnjaci.
  2. Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11.5.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.