Motivirajte učenike za rad potičući ih da metodom vruće olovke zapišu svoje znanje o demokraciji. Potaknite ih da se prisjete nastanka demokracije u Ateni te promjena koje je doživjela tzv. moderna demokracija u SAD-u. Prozovite nekoliko učenika da pročitaju što su zapisali i zajedno komentirajte zapisano. Pitajte ih je li država u kojoj žive demokratska i po čemu prepoznaju demokraciju u svakidašnjem životu. Razgovorom potaknite učenike da se prisjete pojma ustav. Kratko komentirajte s njima ciljeve ustava – ustroj vlasti i zaštitu prava građana. Potaknite ih da razmisle kako bi se osjećali da su im oduzeta prava i slobode. Objasnite učenicima da se i danas u demokratskim državama krše demokratska prava te da slobode mogu biti zloupotrijebljene. Prozovite nekoliko učenika da sami iznesu primjer o kojem su čuli putem medija ili su mu sami svjedočili. Potaknite učenike da uoče koje skupine društva u Ateni i u SAD-u nisu imale političko pravo glasa te da razmisle što je uzrok tomu. Pitanjima potaknite učenike da se prisjete pojma sufražetski pokret – tko su bile sufražetkinje i koji su bili njihovi ciljevi. Potaknite učenike na raspravu o političkom pravu žene i uzrocima (ne)ostvarivanja tog prava. Zatim učenike podijelite u grupe i svaka će imati isti zadatak. Učenici će istraživati razvoj političkog prava glasa žena u Hrvatskoj. S pomoću unaprijed pripremljenih smjernica učenici će uočiti kada su žene u Hrvatskoj dobile političko pravo glasa, koji su uzroci tome te kakav je bio položaj žena u društvu polovicom 20. stoljeća i zaključke svog istraživanja zapisati u digitalnom alatu Lino. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i različite povijesne izvore. Nakon što učenici istraže materijal i zapišu svoje zaključke, u digitalnom alatu Kahoot izradit će kviz od zadanog broja pitanja. Svoja će pitanja oblikovati prema usvojenom sadržaju. Prozovite nekoliko grupa da predstave svoj kviz. Ostali učenici će putem podijeljenog koda pristupiti kvizu i provjeriti razumijevanje sadržaja. Nakon što odigraju nekoliko kvizova, potaknite ih da razmisle o pravima žena danas – jesu li im poznati primjeri država u kojima je izborno pravo glasa ženama ograničeno te primjeri drugih oblika kršenja demokratskih prava žena.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
U uvodnoj raspravi motivirajte učenike na sudjelovanje i nastojte zadobiti njihovu pozornost. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pitanja koja ćete postavljati, uz objašnjenja apstraktnih pojmova. Na konkretnom primjeru objasnite značenje riječi demokracija. Provjerite razumijevanje i ponudite dodatno objašnjenje ako je potrebno. Učenike s teškoćama prozovite ako se sami jave i pokažu zanimanje, pogotovo ako je riječ o učeniku s jezičnim teškoćama, učeniku s izraženom anksioznošću ili o drugim učenicima kojima su usmeno izražavanje i javni nastup problem.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu, pripremite raspodjelu zadataka članova grupe tako da učenik s teškoćama može doći do izražaja i aktivno sudjelovati u skladu sa svojim mogućnostima. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostavniti upute, zadatak ispunjavanja tablice objasniti na konkretnom primjeru koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima s istaknutim ključnim pojmovima te omogućiti potporu drugih učenika. Češće provjeravajte rad grupe u kojoj je učenik s teškoćama kako biste poticali članove da aktivno sudjeluju te pruže potporu učeniku s teškoćama.
Tijekom izrade kviza u digitalnom alatu Kahoot potičite učenike na međusobnu suradnju i uključivanje učenika s teškoćama u aktivnost. Pripremite pisane i slikovne upute učenicima s teškoćama za upotrebu digitalnog alata Kahoot koje su grafički i jezično prilagođene te upute za obavljanje zadatka. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu te potaknite ostale učenike da mu pritom pomognu. Za projiciranje kviza prozovite grupu koja je spremna za tu aktivnost te u prikazivanje uključite i učenika s teškoćama u skladu s njegovim mogućnostima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će usporediti političko pravo glasa žena polovicom 20. stoljeća u Hrvatskoj s demokratskim i komunističkim državama u Europi istog razdoblja. Svoje istraživanje prikazat će izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.
Motivirajte učenike za rad dramatizirajući političku demokraciju. Iznesite prijedlog koji je prema sadržaju blizak učenicima, primjerice, učenici bi trebali nositi školske odore ili u školi bi trebalo zabraniti upotrebu mobitela. Podijelite učenike prema vlastitoj procjeni u nekoliko grupa. Svaka će grupa predstavljati jednu političku stranku. Učenici će o radu svoje stranke razmišljati služeći se unaprijed pripremljenim smjernicama (ime stranke, prepoznatljiv slogan ili simbol, vrijednosti koje zastupa, argumenti za prihvaćanje ili odbacivanje navedenog prijedloga te ponuditi vlastito rješenje). Učenici će unutar grupe zapisati govor kojim će se predstaviti i iznijeti argumente za svoje stajalište. Zatim će izabrati predstavnika grupe. Predstavnici će održati govor, a nakon izlaganja ostali će im učenici postavljati pitanja. Potaknite učenike da argumentirano raspravljaju slušajući jedni druge i poštujući tuđe mišljenje. Nakon što učenici završe izlaganje i raspravu, potaknite ih da procijene koja je grupa najuspješnije i najuvjerljivije iznijela svoje argumente te na osnovi čega su joj dali potporu. Pitajte učenike na koji su način odabrali predstavnika grupe. Potaknite ih na razmišljanje o osobinama i vrijednostima koje bi trebali imati oni koji nas predstavljaju te o obvezi da njihov program bude više od obećanja. Zatim potaknite učenike da zaključe na koji bi se način prijedlog proveo u totalitarnom sustavu. Pitanjima potaknite učenike da se prisjete pojma trodioba vlasti, njezine podjele u SAD-u Ustavom iz 1787. godine te u Hrvatskoj. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje odgovore. Ukratko objasnite učenicima da se provedenom aktivnošću nastojao približiti rad zakonodavne vlasti te im napomenite da je zakonodavna vlast najvažnija vlast u državi. Objasnite učenicima da je Sabor dokaz postojanja hrvatskog naroda, a njegov (ne)rad i obilježja u različitim povijesnim razdobljima pokazatelj političkog položaja Hrvatske. Učenike zatim podijelite u grupe. Zadatak grupe je proučiti rad zakonodavne vlasti u Hrvatskoj tijekom Nezavisne Države Hrvatske i Jugoslavije. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočiti promjene koje je zakonodavna vlast doživjela tijekom 20. stoljeća te njezine ovlasti. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i različite povijesne izvore. Učenici pristupaju digitalnom alatu Office 365 i u programu Word iznose zapažanja o radu dodijeljenog oblika vlasti. Prozovite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Metodom razgovora provjerite koliko su učenici pratili izlaganje pojedine grupe i razumjeli predstavljeni sadržaj. Pitanjima ih potaknite da iznesu zaključke zašto je Hrvatski sabor u povijesti, ali i danas ostao najvažnija politička institucija te izdvoje obilježja totalitarizma na osnovi obavljenog zadatka.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama je važno osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom podjele učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pomoći u provedbi zadatka. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u skupini koja će ga motivirati za rad te mu pružiti potporu u usmjeravanju pozornosti na zadatak. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, unaprijed najavite rad u grupi i omogućite vizualnu potporu u obliku vizualnog rasporeda. Pripremite pisane upute i smjernice vezane za zadatak koji treba obaviti. Pripremite i raspodjelu zadataka članova grupe tako da svatko točno zna koja je njegova uloga te da učenik s teškoćama može aktivno sudjelovati u skladu sa sposobnostima i jakim stranama. Predstavnik grupe koji će održati govor neka bude onaj koji se samostalno javi, izbjegavajte prozivati učenike kojima javni nastup izaziva nelagodu. Motivirajte učenike da se uključe u raspravu, pogotovo učenike s teškoćama koji bi u tom zadatku mogli pokazati svoje jake strane, tako da im postavite jednostavna i konkretna pitanja.
Prije ponovne podjele u grupe najavite gledanje videozapisa te pripremite smjernice za praćenje za učenike s teškoćama te smjernice za zadatak i objašnjenim apstraktnim pojmovima (totalitarni sustav, zakonodavna, izvršna i sudska vlast). Učeniku s teškoćama omogućite pregled videosadrržaja unaprijed. Provjerite razumijevanje trodiobe vlasti i prema potrebi objasnite na konkretnim primjerima ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama. Učeniku s teškoćama pripremite smjernice za rad u digitalnom alatu Office 365 i u programu Word koje trebaju biti praćene vizualnim materijalom i prema potrebi ih dodatno usmeno objasnite. Neka učenik s teškoćama aktivno sudjeluje s obzirom na svoje mogućnosti, a uz pomoć drugih učenika iz grupe. Ne inzistirajte na prezentaciji radova grupa i na razgovoru učenika s jezičnim teškoćama, učenika s izraženom anksioznošću i drugih kojima je usmeno izražavanje problem.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti udrugu koja se bavi nadgledanjem provođenja izbora u Hrvatskoj. Istražit će njihove ciljeve, način rada i postignuća. Svoja zapažanja iznijet će na ploču u digitalnom alatu Lino.
Motivirajte učenike za rad prikazujući videoisječak iz filma Charliea Chaplina „Veliki diktator”. Učenici mogu pratiti samo vizualni sadržaj (predlažem od 1:05 do 2:10 minute). Nakon gledanja sadržaja potaknite učenike da iznesu svoje dojmove. Pitajte ih na koji je način prikazan diktator (okupljena masa, simboli, odjeća…). Objasnite im da se filmom „Veliki diktator” Charlie Chaplin izruguje totalitarnom vođi, ali i da šalje snažnu proturatnu i humanu poruku. Potaknite učenike na razmišljanje o filmu kao proturatnoj propagandi u kojoj se kritizira ratna propaganda te o samoj propagandi kao načinu izricanja stajališta i oblikovanja javnog mišljenja. Pitajte učenike je li moguće da svi u okupljenoj masi podupiru totalitarnog vođu te zašto je bilo teško reagirati ako se ne slažeš. Potaknite ih na razmišljanje o pojedincima koji pod uvjetom teške kazne nisu odustajali od svojih ideala i općeljudskih vrijednosti. Prozovite ih da iznesu primjer takvih osoba. Podijelite učenike u grupe. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću koji će učenici uočiti svakidašnji život u vrijeme totalitarizma i zapisati svoja zapažanja te usvojiti znanje o akcijama pojedinaca koji su se suprotstavili okrutnom režimu. Učenici će zadatak obaviti istražujući dostupnu znanstvenu literaturu i povijesne izvore. Pristupaju digitalnom alatu Canva i grupnim radom izrađuju plakat kojim šalju proturatnu poruku, kritiku totalitarizmu te ističu demokratske vrijednosti. U radu će se koristiti usvojenim obilježjima parlamentarne i liberalne demokracije te totalitarizma. Nakon što učenici izrade svoje digitalne plakate ujedinite ih i prikažite u digitalnom alatu Artsteps organizirajući virtualnu izložbu. Svaka grupa ispod svojega plakata upisuje tekst proturatnog sadržaja. Potaknite učenike da osmisle naslov izložbe koji će na kreativan način odražavati proturatno stajalište.
Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Učeniku s teškoćama unaprijed najavite gledanje videoisječka iz filma Charliea Chaplina „Veliki diktator” te jasne i jednostavne upute s pomoću kojih će razumjeti koje radnje treba obaviti. Pripremite predložak za praćenje sadržaja koji će učenik pročitati prije gledanja videoisječka. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo ili tablet. Važno je da se učeniku s oštećenjem vida opišu važni dijelovi vizualnog sadržaja. Učeniku s motoričkim teškoćama također je potrebno osigurati primjereno mjesto sjedenja kako bi što bolje mogao pratiti videoisječak te je potrebno osigurati potporu u upotrebi tehnologije. Također, ako je potrebno, osigurajte pregled videozapisa na vlastitom računalu.
Motivirajte učenike da sudjeluju raspravi obraćajući im se izravno, jasnim i jednostavnim pitanjima te provjerite razumijevanje i ponudite dodatno objašnjenje apstraktnih pojmova. Učenicima s teškoćama će katkad biti potrebno više vremena za izražavanje, što treba uzeti u obzir. Neka učenici s teškoćama iznose svoje mišljenje, ali nemojte inzistirati na usmenom izražavanju učenika s jezičnim teškoćama ili s izraženom anksioznošću.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupa. Neka učenik s teškoćama bude u grupi učenika koji će mu pomoći u obavljanju zadatka. Podijelite unaprijed zadaće unutar grupe, kako bi svaki učenik dao doprinos grupi. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Pri izradi plakata u digitalnom alatu Canva pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i omogućite potporu drugog učenika. Grafički prilagodite upute, poput prilagodbe fonta (Arial, Verdana), uvećan tekst, dvostruki prored, povećan razmak među slovima, poravnanje s lijeve strane. Ako je potrebno, za učenike s intelektualnim teškoćama dodatno objasnite apstraktne pojmove poput parlamentarne i liberalne demokracije te totalitarizma.
Tijekom prikaza digitalnih plakata učenika u digitalnom alatu Artsteps vodite računa o tome da učenici s teškoćama vida dobro vide prikazani sadržaj s obzirom na njihovo mjesto sjedenja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti tko je bio Walt Disney i kako je izgledala Disneyeva propaganda tijekom Drugoga svjetskog rata. Istraživanje će pokazati izradom videozapisa u digitalnom alatu PowToon.
Goldstein, Ivo. Hrvatska 1918. – 2008. Zagreb. Znanje. 2008.
Videozapis Charlie Chaplin: Veliki diktator, izvor: YouTube, pristupljeno 28. svibnja 2023.
Petranović, Branko. Revolucije i pokreti otpora u Europi 1939. – 1945. Skoplje. 1984.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.