Učitavanje
Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Znakovi u facilitiranom razgovoru

5. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Kako u razredu postižete dogovor? Je li lako dogovoriti kamo ćete ići na izlet, što ćete pokloniti razredniku/razrednici, ili kome ćete donirati sredstva prikupljena u humanitarnoj akciji?

Uspije li svaki učenik doći do riječi i uspije li reći svoje mišljenje dok se dogovarate? Koristite li neke znakove? Vodi li netko vaš razgovor?

Pogledajte videozapis i saznajte tko je facilitator i kakve veze ima s razgovorom.

Znakovi u facilitiranom razgovoru Diskutirati o nekoj temi u velikoj grupi može predstavljati problem. Signali rukama mogu nam pomoći da brže i konstruktivnije dođemo do dogovora. Signali rukama dogovorene su geste ili oblici koje ljudi pokazuju rukama kako bi neverbalno komunicirali. Korištenje signala rukama može pridonijeti da radionice i sastanci prođu s manje smetnji, ali i pomoći voditelju da vidi dinamiku razmišljanja grupe. Postoji puno različitih signala rukama, a grupe ih koriste na mnogo različitih načina. Presudno je svima jasno koje signale koristiti u razgovoru i koja je njihova svrha. Najbolje je koristiti mali broj signala koji su jasno objašnjeni na početku sastanka. No kako takav razgovor izgleda? U grupnom razgovoru u kojem se koriste signali rukama najbolje je sjediti u krug kako bi se mogli vidjeti. Voditelj tj facilitator najavljuje temu i poziva sve da u dogovorenom vremenu (npr. U 1 minuti) verbalno izraze svoje mišljenje i tako jedan po jedan u krug. Nakon tog početnog kruga mišljenja kreće diskusija. Sudionici se prijavljuju kada žele nešto reći. To čine tako da dignu jedan prst u zrak. Ako netko želi dati repliku na izgovoreno – digne 2 prsta. Facilitator prati što se događa i daje prednost replikama dok ih ima, a zatim daje riječ prvoj osobi koja je podigla 1 prst. Osim podizanja prsta što znači da imamo reći nešto na temu o kojoj se govori postoje i dodatni znakovi koji olakšavaju i ubrzavaju komunikaciju, a ovo su neki od najčešćih: - Bešumni pljesak koji pokazuje odobravanje s izrečenim - Slovo L koje označava Language tj. „loše razumijem“ ako nešto nismo razumjeli - Slovo T za „tehnički problem“. Ono automatski zaustavlja diskusiju kako bi se izreklo nešto bitno nevezano uz sam razgovor. (užasno je vruće, možemo otvoriti prozore?) - Mahanje otvorenim dlanovima prema gore kada želimo poručiti osobi koja govori da govori glasnije - Slovo C označava da nam je potrebno dodatno pojašnjenje - Skupljena šaka kao pokazivanje čvrstog stava protiv - Pomicanje otvorenih dlanova prema govorniku ako želimo da uspori. Transkript: .

Jeste li kada (a da tog niste bili svjesni) sudjelovali u facilitiranom razgovoru? Tko je bio facilitator?

U ulozi facilitatora pokušajte provesti facilitirani razgovor (o vama važnoj temi) sa svojim ukućanima. Pokušajte zatim na isti način razgovarati s krugom najužih prijatelja. Nastavite pokušavati i vježbati jer je vođenje razgovora vrlo korisna vještina.

Znakovi rukama i njihovo značenje

Jeste li zapamtili kako izgledaju signali rukama u facilitiranom razgovoru o nekoj temi? Što znači "L", a što znači "T"? Kako se javite ako se želite nadovezati, a kako ako želite reći nešto novo?

Odigrajte igru pamćenja, prisjetite se i zapamtite.

Možete li posložiti ove znakove po prioritetu? Kojim znakovima facilitator daje prednost?

Ne bi li bilo divno kad bi svaki dogovor bio objektivan i učinkovit? Kroz facilitaciju razgovora možete olakšati dolazak do dogovora, a usput razvijati dobre međuljudske odnose, uključivost, ravnopravnost i angažiranost među sudionicima