Na početku aktivnosti, koristeći se digitalnim alatom Mentimeter, zadajte učenicima da olujom ideja navedu koje bi funkcije trebalo imati njihovo idealno naselje za život. Dok učenici navode funkcije naselja, uputite ih da se za svaki navod izjasne je li navedena funkcija naselja ruralna ili urbana i neka za nju glasaju. Provjerite s njima odgovore i razjasnite im ako je neki odgovor pogrešan.
Nakon toga, zajedno s učenicima izdvojite glavne urbane i ruralne funkcije naselja te podijelite učenike u dvije grupe u kojima će jedna proučavati urbane funkcije, a druga ruralne funkcije naselja. Unutar svake grupe spojite učenike u parove koji će na digitalnom uređaju poput tableta ili računala izraditi kviz o funkcijama naselja i njihovim glavnim obilježjima. Usmjerite učenike da izrade kviz u digitalnom alatu LearningApps-Matching pairs gdje će slikama o načinu života u ruralnim ili urbanim sredinama, koje su prethodno pronašli na internetu, pridružiti parove s opisima njihovih urbanih ili ruralnih funkcija. Unaprijed dogovorite s učenicima kriterije izrade kviza (npr. broj funkcija koje moraju navesti, vrste funkcija i sl.). Po završetku aktivnosti neka učenici provjere svoje znanje o funkcijama pojedinih naselja rješavajući kvizove drugih učenika. Naglasite im da moraju riješiti podjednak broj urbanih i ruralnih funkcija naselja.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Kako bi dobili prikladnu učiteljsku podršku, preporučuje se sjedenje u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja. Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom uvodnog razgovora o idealnom naselju za život, učenik s intelektualnim teškoćama, učenik s poremećajem iz autističnog spektra ili onaj s oštećenjem sluha, umjesto opisivanja pred cijelim razredom, može nacrtati ili opisati idealno naselje za život u bilježnici koje će, kad završi, učitelju obrazložiti. Isto tako, za učenika s intelektualnim teškoćama bit će potrebno prethodno objasniti što je to naselje i jedno opisati (urbano i gradsko). Preporučuje se dati primjer slikovnog prikaza naselja s nazivima objekata, tj. obilježja koja ga čine takvim.
Sve definicije koje će biti objašnjene, kao što su "ruralno", "gradsko" te funkcije naselja, učenicima s teškoćama dajte u obliku nastavnog uručka koji će zalijepiti u bilježnicu. Kod pripreme nastavnog uručka poštujte jezične i grafičke prilagodbe te se koristite slikovnim prikazima. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Pri davanju uputa za rad u paru važno je biti konkretan, precizan i kratak. Razdijelite upute na korake (kraćim i jasnim rečenicama) te kombinirajte različite oblike uputa (npr. ako učenik ne razumije verbalnu, dajte pisanu uputu u kratkim rečenicama odvojenima u posebne retke).
Prilikom rada u paru vodite računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama tako da bude aktivan sudionik u svim aktivnostima, a ne pasivan promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir osobe s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. S obzirom na razinu funkcioniranja u zajedničkom radu, svatko pri izradi kviza može dati svoj doprinos pa tako i učenik s teškoćama. Primjerice, učenik s intelektualnim teškoćama svoj doprinos može dati odabirom slika potrebnih za kviz dok kolega učenik pridružuje odgovarajuće funkcije slikama naselja (u ovom slučaju, omogućite učeniku s intelektualnim teškoćama ključne riječi ili pojmove koji će mu pomoći u pronalasku slikovnih prikaza). Učenik s motoričkim teškoćama sudjeluje tako tako da kolegi učeniku, koji unosi podatke, čita funkcije naselja koje treba zapisati i sl.
Prije korištenja digitalnim alatom LearningApps-Matching pairs provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njemu. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, mogu osmisliti i među svojim vršnjacima provesti mrežnu anketu pomoću alata Google Forms u kojoj će saznati kojim su funkcijama svog naselja učenici zadovoljni, kojima nisu i koje im funkcije i sadržaji nedostaju. Također, učenik zajedno sa svojim vršnjacima može osmisliti sadržaje koji bi se provodili u suradnji lokalne zajednice i škole kako bi se, na taj način, obogatili sadržaji u njihovom mjestu.
Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o tome kojih naselja u Hrvatskoj ima više, urbanih ili ruralnih. Pitajte ih u kojim naseljima živi većina stanovništva u Hrvatskoj te ih zamolite da se prisjete i iznesu svoje asocijacije vezane uz najvažnije funkcije jednog gradskog (urbanog) naselja. Pitajte ih mogu li neke od tih funkcija prepoznati i u svom naselju. Njihove asocijacije zapišite na ploču. Zatim ih pitajte neka se prisjete što su migracije i koji su najčešći uzroci migracija između ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj i sl.
Nakon razgovora, podijelite učenike u grupe i svakoj grupi zadajte jednu gradsku funkciju koju ste prethodno zapisali na ploču. Neka učenici na digitalnom uređaju, kao što je računalo, pomoću interneta i udžbenika provedu kratko istraživanje za zadanu gradsku funkciju i o tome naprave prezentaciju u digitalnom alatu Power Point. S učenicima dogovorite upute za rad te smjernice o tome što svaka učenička prezentacija treba imati (naslov, fotografije, grafički prilozi, tekstualni dio i sl.) te raspodjelu posla unutar same grupe. U istraživanju neka učenici opišu gradsku funkciju i istraže kako su pojedine vrste migracija povezane s tom gradskom funkcijom (npr. prema uzroku, trajanju, prostornom dosegu i voljnosti). Nakon što su prikupili sve podatke i izradili prezentaciju, neka je predstave ostalim učenicima u razredu.
Na kraju aktivnosti provedite s učenicima kratko samovrednovanje vezano za gradske funkcije i s njima povezane migracije u digitalnom alatu Spiral.
Pomoću digitalnih uređaja, kao što su računalo ili tablet, zakažite učenicima videosastanak u digitalnom alatu Teams. Kada se priključe svi učenici, započnite razgovor o tome kojih naselja u Hrvatskoj ima više, urbanih ili ruralnih te u kojim naseljima živi većina stanovništva u Hrvatskoj. Zamolite ih da se prisjete i iznesu svoje asocijacije vezane uz najvažnije funkcije jednog gradskog (urbanog) naselja. Pitajte ih mogu li neke od tih funkcija prepoznati i u svom naselju. Njihove asocijacije zapišite u čavrljanju kanala. Zatim ih pitajte neka se prisjete što su migracije i koji su najčešći uzroci migracija između ruralnih i urbanih naselja u Hrvatskoj i sl.
Nakon razgovora, podijelite učenike u grupe s podjednakim brojem članova koje ćete napraviti koristeći se izdvojenim sobama (breakout rooms) u kojima će učenici međusobno surađivati. Svakoj grupi zadajte jednu gradsku funkciju koju ste prethodno zapisali u čavrljanje. Neka učenici, pomoću interneta i udžbenika, provedu kratko istraživanje za zadanu gradsku funkciju i o tome naprave prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint. Prije podjele u izdvojene sobe s učenicima dogovorite upute za rad i smjernice o tome što svaka učenička prezentacija treba imati (naslov, fotografije, grafičke priloge, tekstualni dio i sl.) te raspodjelu posla unutar same grupe. U samom istraživanju neka opišu gradsku funkciju i istraže kako su pojedine vrste migracija povezane s tom gradskom funkcijom (npr. prema uzroku, trajanju, prostornom dosegu i voljnosti). Nakon što su prikupili sve podatke i izradili prezentaciju, trebaju je podijeliti u razrednom kanalu u alatu Teams. Zatim, mogu izići iz svojih izdvojenih soba. Nakon što su svi učenici napravili prezentacije, pozovite ih ponovno u zajednički videopoziv u kojem će moći predstaviti svoja istraživanja, a nakon toga s ostalim učenicima mogu provesti i kratku raspravu o rezultatima.
Na kraju aktivnosti, objavite u kanalu videopoziva poveznicu na zadatak za samovrednovanje u digitalnom alat Spiral u kojem će učenici, u realnom vremenu, moći provjeriti svoje znanje o gradskim funkcijama i s njima povezanim migracijama.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Kako bi učenici dobili prikladnu učiteljsku podršku, preporučuje se sjedenje u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja (u dogovoru sa samim učenikom). Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
U radu s učenicima s teškoćama bitno je pojednostaviti rječnik kojim se koristite radi boljeg razumijevanja, radite kratke stanke te provjeravajte razumiju li učenici sadržaj. Pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti jasna, nedvosmislena, upućivačka i sl.), ponovite ključne pojmove na početku i na kraju nastavnog procesa, objašnjavajte složene pojmove korak po korak uz provjeru razumijevanja te zorno predočite apstraktne pojmove (koristite se slikovnim predodžbama, stvarnim prikazima, didaktičkim te digitalnim materijalima za prikazivanje nepoznatih pojmova i sl.). Osigurajte produljeno vrijeme za davanje odgovora tijekom razredne rasprave o temi kako bi učenik s teškoćama mogao razmisliti i dati odgovor s kojim će biti zadovoljan.
Prilikom grupnog rada potrebno je voditi računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama kako bi on bio aktivan sudionik. Obratite pažnju na to da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s disgrafijom ne treba pisati, već na tabletu upotrebljava značajku pretvaranja govora u tekst. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere kojoj se grupi želi pridružiti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje, kao i učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je dati plan rješavanja zadataka (korak po korak, što treba činiti) zbog zahtjevnosti zadataka. Pritom, u uputama i koracima zadatka ključni pojmovi trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom - ako je to moguće - te jezično i grafički popraćeni. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjili stres i frustracija u slučaju neuspjeha. Također, omogućite listu s ključnim pojmovima/riječima koja će učeniku olakšati pretragu i prikupljanje potrebnih podataka.
Nemojte ustrajati na javnom izlaganju učenika s teškoćama zajedno s grupom ako on to ne želi.
Prije rada u digitalnim alatima PowerPoint i Spiral provjerite ima li učnik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zoran prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegovu teškoću.
Učenici, koji žele znati više, neka osmisle jedno turističko putovanje u različita odredišta koja razlikujemo na temelju njihovog izgleda i tradicije, tj. arhitekture. Neka učenik u digitalnom alatu Wakelet prikaže jedno turističko odredište koje ima glavne karakteristike sredozemnog grada i jedno koja ima glavne karakteristike srednjoeuropskog grada. O tome neka upozna ostale učenike u razredu.
Na početku aktivnosti podijelite učenike u parove. Zatim neka parovi kroz razgovor ponove i razmijene prethodno stečena znanja o tome koje su glavne funkcije nekog gradskog, a koje seoskog naselja. Kada se dogovore oko odgovora, svatko od njih može svoje odgovore usporediti s parovima koji sjede ispred ili iza njih. Nakon što su usporedili odgovore s kolegama, pitajte ih neka vam nabroje zaključke (funkcije) do kojih su došli razmjenom misli u paru.
Njihove odgovore razvrstajte prema funkcionalnoj podjeli naselja (gradska i seoska) u stupce i zapišite pomoću alata kao što je LearningApps.
Prema odgovorima saznajte koja naselja imaju više funkcija - gradska ili seoska? Objasnite im da gradska naselja imaju više funkcija od seoskih te da se, na temelju toga, naselja u Hrvatskoj dijele na makroregionalna, regionalna i subregionalna.
Nastavite aktivnost koristeći se digitalnim uređajem poput računala te, na razrednom kanalu u digitalnoj platformi Teams, kreirajte zadatak koji će učenici rješavati podijeljeni u parove. U zadatku ih uputite da pomoću udžbenika i atlasa pronađu glavne makroregionalne i regionalne centre u Hrvatskoj, a zatim u digitalnom alatu Purpose Games izrade kviz. Neka izrade kviz u kojem će na geografskoj karti označiti makroregionalne centre kojima će trebati pridružiti točne lokacije njihovih regionalnih centara. Slijepu kartu s označenim naseljima stavite učenicima u razredni kanal kako bi se mogli njome koristiti kao podlogom pri izradi kviza. Po završetku, svaki par neka objavi svoj kviz u zajedničkom razrednom kanalu gdje će moći pronaći i kvizove drugih učenika. Kako biste provjerili svoje znanje, svaki par neka riješi najmanje tri kviza drugih učenika prije završetka aktivnosti.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Kako bi učenici dobili prikladnu učiteljsku podršku, preporučuje se sjedenje u prvoj klupi ili u neposrednoj blizini učitelja (u dogovoru s učenikom). Izuzetak mogu biti učenici s poremećajem iz autističnoga spektra kojima sjedenje u klupi na kraju učionice može pridonijeti osjećaju sigurnosti i kontrole u prostoriji jer imaju pregled nad okolinom.
Prilikom rada u paru iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Tijekom rada u paru vodite računa o tome da učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u svim aktivnostima usmjeravajući se na njegove jake strane i interese. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere osobu s kojom želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Par, u kojem je učenik s teškoćama, zahtijeva povećanu pozornost učitelja kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Za kolegu učenika, koji je u paru s učenikom s intelektualnim teškoćama, mogu se pripremiti potpitanja kojima će potaknuti i olakšati razmišljanje i davanje odgovora učenika s intelektualnim teškoćama. Učenik, koji je u paru s učenikom s oštećenjem sluha, pitanja može postavljati pisanim putem i dati mu malo više vremena kako bi jednako tako i odgovorio.
Nakon rada u paru i razgovora o funkcijama gradskog i ruralnog naselja potrebno je dati učenicima s teškoćama nastavni list (uručak) usmeno izloženog koji će sadržavati najvažnije dijelove sadržaja (ključne pojmove i definicije). Najvažniji dijelovi trebaju biti razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom koliko god je to moguće te jezično i grafički podržani. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjili stres i frustracija u slučaju neuspjeha.
Prilikom pronalaska makroregionalnih i regionalnih centara u Hrvatskoj učeniku s teškoćama (npr. poremećajem iz autističnog spektra, poremećajem aktivnosti i pažnje, specifičnim teškoćama učenja) omogućite listu ključnih riječi koja će ga usmjeravati i podržavati u potrazi za potrebnim podatcima. Pri izradi kviza u paru svatko doprinosi s obzirom na razinu funkcioniranja i jake strane, npr. učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje unosi podatke u digitalni alat Purpose Games, a kolega učenik mu čita.
Prije rada u digitalnim alatima Purpose Games i Teams provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zoran prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Učenici, koji žele znati više, na internetu mogu dodatno istražiti pojmove centralizacije i decentralizacije funkcija naselja. Koji su glavni problemi velike centralizacije neke države tj. nakupljanja financijskih, političkih i gospodarskih djelatnosti u nekom centru u odnosu na njegove rubne dijelove? Koje su države u Europi dobar primjer decentraliziranih država? O svom istraživanju učenik može napraviti izlaganje u digitalnom alatu Wakelet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.