Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Superuradak

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: roman o odrastanju, stvaralačka preoblika, videopriča
  • LU: ljudsko tijelo, ideal ljepote, kanon
  • GU: ostinantni bas, ciaccone, stvaralaštvo
  • KEM: promjena, makroskopski, mikroskopski
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Priča o odrastanju

Nakon što analizirate s učenicima neki od romana o odrastanju (npr. Jerome D. Salinger, “Lovac u žitu”; Maša Kolanović, “Sloboština Barbie”, Ivana Simić Bodrožić, “Hotel Zagorje” i sl.), organizirajte radionicu izrade video priče u kojoj će učenici stvaralački preoblikovati epizodu iz djela u video priču.

Učenike podijelite u grupe prema zajedničkim interesima i temi o kojoj se mogu izraziti odgovarajući na problemsko pitanje: U kojoj epizodi iz djela mogu prepoznati svoje osobne probleme ili preokupacije? Na koje bih ključno pitanje želio odgovoriti video pričom? Učenici svoje odgovore zapisuju na post-it papiriće ili na digitalnu ploču Padlet. Pripazite da u svakoj grupi bude podjednak broj članova ili dovoljan broj članova da mogu izraditi stvaralačku preobliku. Poželjno je da to bude od 3 do 6 članova.

Prije stvaralačke preoblike romana učenike upoznajte s pojmom digitalnoga pripovijedanja. Kao polazište može vam poslužiti članak Digitalno pripovijedanje Ljerke Čuline objavljen na Portalu škole.hr. Za lakšu regulaciju grupnoga rada sastavite digitalni radni listić u aplikaciji Wizer.me u koji će učenici prema zajedničkom dogovoru odrediti ključne sastavnice svoje digitalne priče: glavnu svrhu priče, stajalište pripovjedača, ključno pitanje ili pitanja na koja će odgovoriti i kojima će zadržati pozornost gledatelja, preobliku epizode romana u sadržaj video priče; jasno i precizno ispričan scenoslijed s opisom svake scene i odabirom kadrova i rakursa snimanja; obrazloženje odabira glazbe ili drugih audio sadržaja; obrazloženje odabira digitalne tehnologije kojom će prezentirati priču; odluku o uporabi standardnoga jezika ili različitih govora društvenih skupina. Učenicima predložite nekoliko digitalnih alata pogodnih za digitalno pripovijedanje: Emaze, Lightworks, Powtoon, MS Fotografije.

Tijekom radionice moderirajte grupni rad učenika. Potičite ih na aktivno slušanje, dijeljenje i uvažavanje ideja te prihvaćanje stava da je doprinos svakog člana grupe važan za ostvarivanje zadatka. Kad učenici snime videopriču, organizirajte prikazivanje filma u trima koracima. Prvo svaka grupa ukratko najavljuje film. Zatim svi gledaju film i bilježe u listu za procjenu uspješnost ostvarenosti početne ideje prema zadanim kategorijama na radnom listiću: svrha priče, stajalište pripovjedača, ključno pitanje ili pitanja (pitanje ili pitanja koja zadržavaju pažnju gledatelja), izbor sadržaja, jasnoća priče, ritam pripovijedanja, smisleno korištenje audio sadržaja, kvaliteta multimedijalnih sadržaja, optimalno korištenje detalja u izradi priče, uporaba jezika.

Na kraju gledanja organizira se razgovor o pogledanom i davanje povratnih informacija kako poboljšati uradak u superuradak.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama podijelite u skupine učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Omogućite im ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u skupini. Po potrebni omogućite i rad u paru unutar skupine, posebice za učenike s oštećenjem vida kod opisivanja scena i sastavljanja video priče. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine sukladno njegovim mogućnostima. Tijekom rada u paru/skupini provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatke te im pružite podršku. Za korištenje digitalnih alata za učenike s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute po koracima kako bi bili samostalniji i uspješniji u radu. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite pisane scenarije kako bi mogli pratiti video priču, također mogu u svojoj grupi snimiti prijevod video priče na znakovni jezik. Tijekom gledanja filma učenike s oštećenjem vida i učenike s oštećenjem sluha smjestite ispred izvora slike i zvuka. Učenicima s oštećenjem vida opisujte sadržaj, a učenicima s teškoćama zvuka pripremite pisane sadržaje kako bi mogli pratiti film. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele dodatno poboljšati svoju video priču mogu snimiti drugu inačicu prema povratnim informacijama koje su prikupili od svojih vršnjaka i organizirati novo gledanje video priče s uključenom samorefleksijom svih članova grupe.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Priča o odrastanju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ B.1.2. Učenik razlikuje i opisuje književni tekst prema temi i žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.
  • SŠ HJ C.1.2. Učenik analizira tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
  • SŠ HJ B.1.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Ljudsko tijelo – inspiracije nepresušno vrelo

Na početku aktivnosti, podijelite učenike u grupe od oko četvero do petero učenika. Svaka grupa neka dobije zadatak istražiti prikazivanje ljudskog tijela jednog razdoblja (npr. prapovijest – egipat – antička grčka – renesansa – realizam). Uputite ih da istraže izgled, osnovne karakteristike oblikovanja, kontekst takvog oblikovanja i izgleda te da zapišu najvažnije umjetnike i umjetničke primjere koji prikazuju ljudsku figuru u dobivenom razdoblju. Uputite ih da u prostoru za suradnju u razrednoj bilježnici OneNote Class Notebook vode bilješke tijekom istraživanja teme kao i da međusobno komentiraju rezultate istraživanja. Nakon istraživanja teme i izdvojenih bilješka, uputite ih da naprave kraću prezentaciju te da istraživanje svoje grupe predstave drugim grupama. Zajedno s učenicima komentirajte mijene ljudskog tijela te ideala ljepote kroz povijest, kao i definiranih kanona u načinu prikazivanja ljudskog tijela.

Usmjerite učenike na definiranje ideala ljepote, glavnih karakteristika oblikovanja te nekoliko reprezentativnih prikaza ljudskog tijela pojedinog razdoblja. Naposljetku, neka definiraju pet ili više ključnih pojmova vezanih uz zadano razdoblje. Radi lakšeg snalaženja možete usmjeriti učenike prema izradi mentalne mape. U okviru grupnog rada uputite učenike da svoja otkrića pretvore u rap pjesmu. Po želji mogu odabrati i neku instrumentalnu podlogu uz ograničenje od jedne minute.
Organizirajte sat na kojem će grupe prezentirati svoje rap pjesme. Održite vrednovanje na način da im druge grupe daju prijedloge i sugeriraju kako da unaprijede svoje pjesme i izvedbe te da im pomognu u segmentima pjesme koje smatraju problematičnima.

Nakon što su učenici osmislili svoje rap pjesme održite izlaganje na način da učenici izvedu napisanu i osmišljenu pjesmu pred drugim grupama. Održite vrednovanje na način da im druge grupe daju prijedloge i sugeriraju kako da unaprijede svoje pjesme i izvedbe te da im pomognu u segmentima pjesme koje smatraju problematičnima.

Nakon što su učenici unaprijedili svoje izvedbe i riječi pjesme, uputite učenike da u alatu Audacity snime zvuk, a nakon snimljenog zvuka ih uputite da u alatu Adobe Spark naprave videospot u kojem će kombinirati glumu s likovnim materijalom razdoblja koje su tematski trebali obraditi. Dajte im zadatak da u videospot ukomponiraju najmanje tri likovna primjera te da mogu imati segmente stop animacije ukoliko žele. Naposljetku, vrednujte projektni zadatak uzimajući u obzir sve segmente (istraživanje, bilješke, izlaganje prezentacije, riječi rap pjesme, izvedba pjesme, videospot).

Postupci potpore

Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu unutar grupe. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama. Tijekom rada provjerite razumije li učenik svoj zadatak te mu pružite podršku ukoliko se ne snalazi. Učenicima s oštećenjem vida, motoričkim oštećenjima ili oštećenjem sluha osigurajte rad u paru unutar grupe. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat, ukoliko ne podržava osigurajte mu podršku suučenika. Tijekom rapanja pjesme, učenik s oštećenjem sluha može znakovati pjesmu i tako sudjelovati u aktivnosti rapanja. Ukoliko učenik s većim govorno-jezičnim teškoćama ne želi sudjelovati u repanju može snimati izlaganje. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima za motivaciju prikažite video glumačkih interpretacija nekih od najpoznatijih Caravaggiovih umjetničkih djela Caravaggio living paintings by Ludovica Rambelli Theater - the best ever (3:05 min). Učenike podijelite u grupe te svakoj grupi dodijelite jednu sliku ili skulpturu s većim brojem likova (npr. Laokont i sinovi, Rođenje Venere, Zanos svete Terezije i slično). Zatim ih uputite da istraže ikonografsku temu koja stoji u pozadini tog umjetničkog djela. Uputite učenike da osmisle novu radnju te teme, ali i da zadrže jedan trenutak u radnji u kojem treba biti očita vizualna referenca na umjetničko djelo tako da pokušaju što vjernije na pozornici, barem na trenutak, imitirati umjetničko djelo. Nakon što su učenici osmislili radnju, zamolite ih da uvježbaju priču. U razredu održite malu kazališnu predstavu te uputite učenike da pripreme rekvizite, kostimografiju i scenografiju za njihovu izvedbu. Uputite ih da u trenutku predstave koji se poklapa s likovnim djelom na nekoliko sekundi zamrznu pokret te ih fotografirajte. Nakon što su sve grupe završile sa svojim izvedbama, usporedite sličnost fotografije nastale tijekom izvedbe sa samim umjetničkim djelom te tako napravite komparacijsku analizu likovnog djela.

Nastavna aktivnost za predmet Likovna umjetnost

Ljudsko tijelo – inspiracije nepresušno vrelo

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LU A.1.1. Učenik istražuje odabrani problem u sklopu tema »Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti« ili »Pogled na svijet« te prezentira/izlaže rezultat istraživanja praktičnim radom u odabranome mediju.
  • SŠ LU B.1.1. Učenik analizira umjetničko djelo koje se uklapa u teme »Ljudsko tijelo u likovnoj umjetnosti« i »Pogled na svijet« te izražava kritički stav.
  • SŠ LU B.1.2. Učenik raspravlja o različitim umjetničkim pristupima ljudskome tijelu i vizualnoj stvarnosti u te argumentira vlastiti kritički stav.
  • SŠ LU C.1.1. Učenik prosuđuje međuodnos konteksta i umjetničkoga djela/stila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnosti

Ljepota je u ponavljaju

Poslušajte s učenicima sljedeće skladbe: skladbu Ciaccone baroknoga skladatelja Maurizia Cazzatija (4:06 min) te popularnu pjesmu Someone You Loved Lewisa Capaldija (3:06 min). Neposredno prije slušanja skladbi učenici neka, uz nastavnikovu pomoć, po sluhu otpjevaju ostinatni harmonijski uzorak u basovskoj dionici (slijed akorada ostinantnog basa u skladbi Ciaccone (C-dur) je I. – V. – VI. – IV. – I., a u pjesmi Someone You Loved (Des-dur) I. – V. – VI. – IV.). Bitno je da nastavnik prije slušanja ne najavi u kojoj se dionici nalazi taj ponavljajući uzorak.

Slijedi slušanje skladbi. Učenicima zadajte da prate tijek skladbe i uoče u kojoj se dionici nalazi harmonijski uzorak koji su pjevali, ponavlja li se on tijekom skladbe te ostaje li pritom u istoj dionici. Zaključke neka s razredom podijele online ploči u Padletu (predložak Wall). Potom zajednički izvodite zaključak o obilježjima barokne ciaccone te uočite da se isti postupak primjenjuje i u oblikovanju suvremenih skladbi, čak se na ovom uzorku temelje mnoge popularne pjesme, primjerice With or Without You od grupe U2 i sl.

Zatim podijelite učenike u više grupa, svaka grupa za zadatak dobiva jedan harmonijski uzorak: primjerice, e-mol: I. – VI. – V. – IV., D-dur: I. – VI. – IV. – V. (u ostalim grupama možete promijeniti tonalitet ili sami odaberite harmonijski uzorak), koji će se ponoviti više puta tijekom skladbe. Alatom Songsmith neka aranžiraju zadani harmonijski obrazac, služeći se ritmovima, efektima, zvukovnim bojama po želji i sl. Harmonijskom obrascu neka dodaju i vlastitu melodiju te kratki tekstualni slogan.

Uradak neka snime, a videozapis urede alatom Animoto te ga mogu izvesti povodom određene prigode u školi u lokalnom okruženju i sl.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem sluha dajte pisani opis skladbe, naziv, skladatelja, vrstu glazbe, ritam glazbe i riječi pjesme. Stavite ih sjediti blizu izvora zvuka kako bi osjetili vibracije i ritam. Učenicima s oštećenjem sluha i težim jezično-govornim teškoćama zadajte zadatak pisane usporedbe ih dviju pjesama prema opisu i notama koji su dobili. Učenike s teškoćama smjestite u grupu učenika koji Im mogu pružiti podršku u radu, učenicima s oštećenjem vida, sluha ili motoričkim oštećenjima osigurajte rad u paru unutar grupe. Jasno definirajte njihovu ulogu i zadatak u grupi. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka osmisle jedan harmonijski obrazac na temelju kojeg će skladati cijelu pjesmu. Gradaciju u oblikovanju mogu postići uporabom različitih ritmova, efekata, zvukovnih boja i sl. Pritom neka se posluže ranije navedenim alatom. Pjesmu neka izvedu na školskoj priredbi.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnosti

Ljepota je u ponavljaju

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GU A.1-4.2. Učenik slušno prepoznaje i analizira glazbeno-izražajne sastavnice i oblikovne strukture u istaknutim skladbama klasične, tradicijske i popularne glazbe.
  • SŠ GU B.1-2.1. Učenik ostvaruje različite glazbene aktivnosti u skladu s vlastitim interesima i aktivnostima (pjevanje, sviranje, ples i pokret, stvaralaštvo i primjena IKT-a).
  • SŠ GU C.1-2.3. Opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Samo mijena stalna jest

Kemija je svugdje oko nas. Istražite s učenicima kemijsku pozadinu fizikalnih i kemijskih promjena koje se odvijaju u našoj svakodnevici.

Učenike podijelite u četiri grupe i pomoću zajedničke bilježnice u OneNoteu podijelite im nekoliko slika iz svakodnevnog života na kojima je prikazan velik broj fizikalnih i kemijskih promjena, primjerice prizori iz kuhinje, iz kupaonice, iz dvorišta, s kampiranja… Svakoj grupi dodijelite jednu sliku i uputite ih da na njoj pronađu i u online bilježnicu zapišu što više fizikalnih i kemijskih promjena. Nakon toga zajednički analizirajte slike i na temelju njihovih opažanja napravite popis promjena. Slobodno vi ili učenici dodajte nekoliko novih primjera na popis fizikalnih ili kemijskih promjena koje se odvijaju u domaćinstvu ili slobodnim aktivnostima tijekom svakodnevnog života (primjerice dizanje tijesta, karamelizacija, pretvaranje vina u ocat, gorenje zemnog plina ili ukapljenog naftnog plina, kondenzacija vode na prozorskom staklu, čišćenje kamenca, hrđanje željeznog lima…). Popis ne mora biti konačan, dopustite učenicima da ga i naknadno dopune promjenama po želji.

Svaki učenički par neka odabere jednu promjenu s popisa i snimi je (običan video ili time lapse video), a snimku uredi pomoću alata Animoto. Uz snimku neka objasni kemijsku pozadinu promjene. Svakako neka napiše jednadžbu kemijske reakcije, istraži je li reakcija endotermna ili egzotermna i kako se reakcija može ubrzati ili usporiti. Ako u reakciji sudjeluju opasne kemikalije ili postoje neke druge opasne situacije, neka napiše koje mjere opreza su potrebne i prikaže odgovarajuće piktograme. Primjerice, za reakciju gorenja ukapljenog naftnog plina (UNP ili LPG) neka napiše termokemijske jednadžbe gorenja propana i butana i izračuna koliko se topline oslobodi primjerice gorenjem sadržaja 1 boce plina, tj. 10 kg smjese u kojoj su maseni udjeli propana 40%, a butana 60%. Neka navede i na koji način će se ubrzati izgaranje (uz više kisika), odgovarajuće mjere opreza (paziti da ne nastaje CO, da ne dođe do opeklina, da ne istječe plin nekontrolirano…) i piktograme (zapaljivo, plinovi pod tlakom, opasnost od aspiracije). Sve upute zapišite i podijelite učenicima unutar OneNote bilježnice.

Sve radove objedinite u postojećoj bilježnici u OneNoteu, a učenici koji su odabrali primjere promjena s fotografija na početku aktivnosti neka stave poveznicu do svog materijala na odgovarajući primjer s fotografije. Na kraju aktivnosti zajednički pogledajte i analizirajte galeriju prikazanih primjera. Najbolje primjere iz svih razrednih odjela u kojima provodite aktivnost izdvojite u zasebnu digitalnu zbirku promjena te na temelju njih priredite edukativne materijale za učenje ili ponavljanje gradiva koje će biti dostupne i širem krugu učenika.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama podijelite u skupine učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Omogućite im ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u skupini. Po potrebi omogućite i rad u paru unutar skupine, posebice za učenike s oštećenjem vida kod opisivanja slika kemijskih reakcija. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine/para sukladno njegovim mogućnostima. Za učenike sa specifičnim teškoćama možete pripremiti pisane upute za rad u paru i grupi s točno određenim zadacima koje učenik s teškoćama može odraditi. Tijekom rada u paru/skupini provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatke te im pružite podršku. Učenicima s oštećenjem vida vršnjak pomaže kod uređivanja videa, vršnjak može snimati dok učenik s oštećenjem vida može objasniti što se dogodilo u kemijskoj rekaciji prema unaprijed dogovorenom objašnjenju s vršnjakom s kojim je radio pokus.
Za korištenje digitalnih alata za učenike s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute po koracima kako bi bili samostalniji i uspješniji u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka detaljnije istraže mehanizam promjene i prikažu animaciju kemijske reakcije na mikroskopskoj razini. Slike za animaciju mogu napraviti ručno ili u nekom od digitalnih alata, a zatim ih spojiti u animaciju pomoću alata Animoto.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Samo mijena stalna jest

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.2.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
  • SŠ KEM B.2.2. Analizira kemijske promjene anorganskih i organskih tvari.
  • SŠ KEM C.2.1. Povezuje promjene s pretvorbom energije unutar sustava.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

SALTO Educational Tools Portal. Digitalno pripovijedanje (17.1.2021.).

e.udžbenik.hr. Audacity (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.