U ovoj će aktivnosti učenici naučiti u kojem suodnosu mogu biti glazbenici u skupnom muziciranju. Na samom početku pustimo kratki animirani film o instrumentima u orkestru i, gledajući film, učenici se dosjećaju koji zvuk pripada kojem glazbalu. Nakon toga s učenicima, metodom svjetskog kafića, organiziramo grupni rad u kojem učitelj postavi domaćine prema vrsti instrumenata (gudaći, trzaća glazbala, drvena puhaća glazbala, limena puhaća glazbala, udaraljke s određenom visinom tona, udaraljke s neodređenom visinom tona, instrumenti s tipkama, pjevački glasovi). Ostali učenici posjećuju domaćine i daju što više informacija o glazbalima koja spadaju u tu skupinu. Prikupljene podatke učenici upisuju i obrađuju u digitalnom alatu Conceptboard te ih predstavljaju u razredu.
Nakon toga u digitalnom alatu Wooclap, u kvizu pustimo učenicima nekoliko primjera i to kao audioprimjer te pitamo kojoj skupini instrumenata pripadaju pojedini instrumenti na snimci i znaju li o kojoj je skupini riječ. Za svaki primjer postavljamo ta dva pitanja, a možemo ponuditi nekoliko odgovora za svako pitanje (a, b, c, d).
PRIMJERI:
S učenicima nakon toga zaključujemo da glazbu, prema izvoru dobivanja tona, možemo podijeliti na vokalnu, instrumentalnu i na vokalno-instrumentalnu glazbu.
I u vokalnoj i u instrumentalnoj glazbi kada svira ili pjeva jedna osoba nazivamo solo, a glazbenika solist.
PRIMJERI:
Skupinu od dvoje glazbenika u vokalnoj glazbi nazivamo duet, a u instrumentalnoj duo.
Skupinu od troje glazbenika koji pjevaju nazivamo tercet, a u instrumentalnoj glazbi trio.
I u vokalnoj i u instrumentalnoj glazbi skupinu od četvero glazbenika nazivamo kvartet, od pet kvintet, od šest sekstet itd.
Veliku skupinu pjevača nazivamo zbor, a veliku skupinu instrumentalnih izvođača orkestar.
Učenicima zadamo da u digitalnom alatu LearningApps izrade križaljke u kojima je potrebno pronaći nazive i vrste instrumenata te glazbene ansamble. Učenici nakon toga jedni drugima daju križaljke da ih riješe.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite što bliže doživljenom sadržaju.
Dodatno objasnite upute za rad u aktivnosti svjetski kafić.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Conceptboard i LearningApps. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Tijekom aktivnosti kviza u digitalnom alatu Wooclap omogućite učenicima podsjetnik sa skupinama glazbala. Pitanja u kvizu neka budu kratka i napisana jednostavnim rječnikom.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom na što primjereniji način. Predstavljeni sadržaj popratite dodatnim usmenim opisima, konkretnim ili vizualnim/auditivnim primjerima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenik izrađuje bazu podataka o odabranom instrumentu, instrumentima ili ansamblu, u digitalnom alatu Genially. U bazu, uz naziv instrumenta ili ansambla, odabiru dodaje prikladan audio, audiovizualan zapis ili poveznicu.
Učenicima zadamo da odaberu jednostavniju skladbu u notnom obliku. Svaki učenik prvo slovima abecede, a onda solmizacijom označi sve tonove. Zatim ritmički na neutralni slog otpjeva skladbu. Nakon toga s pomoću digitalnog alata Virtual Music Instruments odabere glazbalo na kojem želi svirati te izvede skladbu koju je odabrao.
Tada učenicima ponudimo nekoliko jednostavnijih notnih zapisa u višeglasju od dvoglasja na više i prepustimo im inicijativu da se udruže u vlastite ansamble te, služeći se spomenutim digitalnim alatom, nauče i uvježbaju svoje dionice te skupno izvedu pojedinu skladbu. Za veće ansamble mogu izabrati dirigenta koji će taktirati i voditi izvedbu.
Metodom debate organiziramo dvije skupine zainteresiranih učenika, koji izmjenično iznose argumente za ili protiv postavljene tvrdnje. Afirmacijska skupina zastupa tvrdnju da muzicirati može svatko i brani je afirmativnim argumentima:
Negacijska ekipa suprotstavlja se tvrdnji debate, odnosno afirmacijskoj skupini iznoseći protuargumente da bi pobila tvrdnju debate te brani stajalište da muzicirati mogu samo glazbeno nadarene osobe. Kada debata postane žustrija rasprava, na trenutak je zaustavimo. Tada učenicima pustimo dva glazbena primjera:
Nakon odgledanih primjera (hrvatski podnaslovi mogu se dobiti u ponuđenom alatu), u debatu uvrstimo i element inkluzivnosti. Prva skupina zagovara inkluzivnost i argumentira zašto, a druga skupina iznosi i brani tvrdnju protiv inkluzivnosti zbog prijašnjeg mišljenja da se glazbom mogu baviti samo darovite osobe. Debata se može organizirati virtualno na platformi Kialo.
Na kraju aktivnosti učitelj, s pomoću izlaznih kartica, provodi formativno vrednovanje o naučenom i primjenjivosti naučenog.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite da se uključi u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama treba potaknuti da izvode skladbe, no ne treba biti ustrajan u tome. Svako sudjelovanje potrebno je pohvaliti. Učenika s teškoćama moguće je smjestiti u par s učenikom koji će djelovati motivirajuće i koji će mu pružiti dodatnu potporu.
Učenicima s teškoćama potrebno je dati dodatne upute za sudjelovanje u metodi debate.
Provjerite služi li se učenik digitalnim alatima Virtual Music Instruments i Kialo. Upute za njihovu upotrebu možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici istražuju blagodati bavljenja glazbom, skupnog muziciranja s posebnim osvrtom na inkluzivnost te izrađuju e-portfolio sa sadržajima (radovima, člancima, audio i videosnimkama...) u digitalnom alatu Mahara.
Na početku zadatka učenike pitamo što znaju o glazbenoj industriji? Što sve u nju spada? Koja su zanimanja prisutna? Učenici odgovaraju metodom oluje ideja.
Učenicima zatim objasnimo da glazbenu industriju čine ljudi i tvrtke koji zarađuju stvarajući i prodajući glazbu. Neki od uključenih ljudi i tvrtki su:
Nakon toga učenike podijelimo u tri skupine, jednu veću i dvije manje. Veća je sastavljena od učenika koji će činiti glazbene ansamble (možemo se koristiti podjelom učenika u skupnom muziciranju iz prijašnjeg zadatka). Dvije manje skupine čine učenici koji će glumiti glazbene agente s jedne strane i direktore koncertnih dvorana i kazališta s druge strane.
Ansambli ili njihovi glazbeni agenti moraju izraditi promotivni materijal (e-portfolio) u digitalnom alatu Mahara koji dostavljaju zainteresiranim direktorima glazbenih institucija. Promotivni materijal mora sadržavati:
S obzirom na to da je to vrsta igrifikacije, učenici činjenice izmisle.
Direktori se koriste digitalnim alatom Doodle te u njemu objavljuju audicije i pozive za suradnju i sastanke s agentima. Agenti trebaju pratiti promjene u kalendaru, ali i iskoristiti prigodu da nastupe u što više glazbenih institucija.
Direktori trebaju izračunati troškove i prihode u tablici u Excelu te sastaviti ugovor u Wordu u digitalnim alatima MS Office.
Ansambli koji sklope ugovor preko svojih agenata trebaju održati koncert prema valjanom ugovoru.
Na kraju aktivnosti učitelj, s pomoću izlaznih kartica u digitalnom alatu Spiral, provodi formativno vrednovanje o naučenom i primjenjivosti naučenog.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.
Učenike potaknite na kreativno razmišljanje postavljajući dodatna potpitanja. Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Sadržaj predstavite jednostavnim rječnikom te upotrijebite što više primjera iz svakidašnjeg života.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti. Omogućite učeniku podsjetnik s uputama u zadatku.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Mahara, Doodle, MS Office i Spiral. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici izrađuju e-knjigu u kojoj, s pomoću fotografija, teksta i poveznica, objašnjavaju izvođačke sastave, najvažnije ansamble i njihovu povijest. Učenik izrađuje bazu podataka dodajući odabiru prikladan audio, audio-vizualan zapis ili poveznicu. Učenici se koriste digitalnim alatom Book Creator.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.