Zadajte učenicima da u nekom vremenskom razdoblju izrade svoj dnevni jelovnik. U jelovnik neka uvrste ono za što misle da je zdravo i ono što vole jesti. Kao smjernice im možete ponuditi podatke o preporučenom dnevnom unosu (RDA) hrane (Energija), o hranjivim tvarima (proteini, masti, ugljikohidrati, vitamini, minerali, voda, biljna vlakna – gdje ih nalazimo i koja im je uloga), namirnicama (žitarice, voće, povrće, masti i ulja, meso/riba/jaja, mlijeko i mliječni proizvodi), pravilnoj prehrani i zdravlju.
Zainteresirajte učenike postavljajući im pitanje: Što znači poznata izreka "Ono sam što jedem?" Svoja razmišljanja učenici mogu zabilježiti u alatu Mentimeter (pitanje otvorenog tipa) i podijeliti s ostalim učenicima u razredu. Razgovarajte s učenicima o njihovim odgovorima.
Zamolite učenike da u alatu Mentimeter odgovore na pitanje otvorenog tipa – Što znači riječ dijeta? Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima o navedenoj temi s naglaskom na ispravljanje iskrivljenog i uvriježenog značenja riječi dijeta (dijeta znači uravnotežena i raznolika prehrana). Raspravite s učenicima: Utječe li dijeta na čovjekovo zdravlje? Treba li dijetu uvesti kao stil života ili ju povremeno provoditi?
Potaknite raspravu učenika prema unaprijed pripremljenim pitanjima, npr. Jesmo li za idealnu liniju spremni narušiti i svoje zdravlje? Nameću li nam mediji prikaz ideala ljepote? Tko su nam uzori? (Poznate osobe iz stvarnog života?) Kao primjer učenicima možete prikazati sliku neke poznate osobe koja ima poremećaj prehrane. Za vrijeme rasprave tražite pojašnjenja za odgovore. Ako jedan učenik ponudi jedan, a drugi učenik drugi odgovor, zamolite trećeg učenika da kaže s čijim se mišljenjem slaže i zašto ili pitajte prva dva učenika u čemu se njihova mišljenja razlikuju i zašto. Raspravite s učenicima posljedice na zdravlje kod osoba s poremećajima u prehrani (anoreksija, bulimija, kompulzivno prejedanje, ortoreksija, pretilost). Pogledajte s učenicima videozapis Što ako prestanete jesti? Video podijelite s učenicima putem ove poveznice. Možete zaustaviti video i postavljati učenicima pitanja, npr. Zašto se hranimo? (Analogija – Zašto točimo gorivo u automobile?) Koji je glavni izvor energije za mozak? Može li mozak koristiti masti kao izvor energije?
Razgovarajte s učenicima: Što znači pravilna prehrana? O čemu ovisi? Koji su temeljni postulati pravilne prehrane (umjerenost, raznolikost i uravnoteženost)? Prikažite učenicima tanjur zdrave prehrane te s njima prokomentirajte od čega se trebaju sastojati naši obroci i u kojoj količini. Zašto je važna tjelesna aktivnost?
Uputite učenike da saznaju kakva je njihova prehrambena ravnoteža s obzirom na unos pojedinih skupina namirnica, svoj bazalni metabolizam i dnevne potrebe za makronutritijentima (najčešće preporuke za dnevne energetske potrebe odnose se na zdrave osobe (odrasle osobe koje više ne rastu, sporijeg metabolizma), prosječno normalne tjelesne mase i umjerene tjelesne aktivnosti). Prokomentirajte s učenicima njihove rezultate. Jesu li svima jednake potrebe za unosom hrane? O čemu to sve ovisi (dob, spol, fizička aktivnost, zdravstveno stanje, trudnoća, dojenje)? Zašto je važno unositi “fantastičnih sedam” (proteini, masti, ugljikohidrati, vitamini, minerali, voda, biljna vlakna) u naš organizam na dnevnoj bazi? Zašto je “junk food” hrana niske nutritivne vrijednosti?
Dnevne jelovnike koje su učenici prethodno izradili postavite na zid i krenite s učenicima u “obilazak galerije”. Stručni vodiči (učenici kojima pripada pojedini rad) mogu vas upoznati s izložbenim primjerkom tako da ga prezentiraju. Nakon što svi obiđu galeriju i poslušaju stručnog vodiča, odaberite članove žirija koji će izabrati najbolje izrađeni primjerak jelovnika prema smjernicama zdrave prehrane. Pitajte učenike bi li nakon novih saznanja promijenili nešto u svom dnevnom jelovniku i ako da, zašto i što.
Prikupljanje podataka pogodna je aktivnost za sve učenike, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze.
Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova potrebno je smanjiti u skladu s za njih postavljenim ishodima. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koje će učenici razvrstavati u pripremljene tablice ili tako da učenici trebaju nadopuniti slikovni prikaz. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis (film, videoisječak) kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave, što im omogućuje veću samostalnost u radu. Učenicima se unaprijed može ispričati ili pročitati tekst povezan sa sadržajem i provjeriti razumijevanje. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja.
Dodatne informacije možete potražiti na Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirane učenike uputite da istraže ortoreksiju koristeći pouzdane mrežne stranice. Rezultate svog istraživanja neke prikažu kao infografiku u nekom digitalnom alatu za tu svrhu, primjerice Canva, te predstave ostalim učenicima. Istu možete objaviti i na mrežnim stranicama škole.
Pogledajte s učenicima snimku emisije Školski sat – Anoreksija i bulimija do 5:20 min. Pokrenite zatim razgovor o pogledanom isječku pitanjima poput: Jesu li vam poznati pojmovi anoreksija i bulimija? Što za vas znači zdravo jesti? Što sve uključuje zdrav život?
Ponudite učenicima ulomke iz romana "Debela" Silvije Šesto (prijedlog: s početka romana kada se Lada predstavlja, zadnja dva ulomka iz 6. poglavlja, zadnji ulomak iz 7.poglavlja). Učenici ulomak čitaju tehnikom dijaloškog dnevnika u kojem zapisuju svoje reakcije na ono što su pročitali. Možete pripremiti i pitanja/prijedloge za vođenje kako bi potaknuli učenike na što više natuknica u dijaloškom dnevniku. Nakon čitanja učenici mogu međusobno razmijeniti svoje dijaloške dnevnike i raspraviti o sličnostima i razlikama ili zanimljivostima. Nakon što su pročitali tuđe dijaloške dnevnike, učenici mogu Vennovim dijagramom prikazati sličnosti i razlike između njih.
Porazgovarajte s učenicima o vezi između pročitanog teksta i pogledanog priloga. Učenike podijelite u skupine. Možete koristiti metodu istog broja. Na papirićima napišete brojeve 1, 2, 3, 4 (ovisno o tome koliko grupa želite imati) i te brojeve napišete na ostale papiriće ovisno o broju učenika u razredu. Učenici izvlače papiriće s brojevima i tako formiraju skupine. U učionici možete pripremiti Enciklopedijski rječnik ili uputiti učenike na poveznice Hrvatska enciklopedija i Hrvatsko strukovno nazivlje. Svakoj skupini podijelite različit tekst zasićen posuđenicama pisan znanstvenim stilom, a koji sadrži i nekakav tablični prikaz podataka kojim će učenici proširiti značenje osnovnog teksta. To mogu biti tekstovi o psihološkom stanju djece u pubertetu, o važnosti prihvaćanja okoline i prilagodbi okolini djece u pubertetu, o zdravoj prehrani u pubertetu, o tjelesnoj težini djece u pubertetu. Neka sadrži i riječi koje učenicima nisu dovoljno poznate. Možete se poslužiti udžbenicima iz biologije ili tekstovima s mrežnih stranica. Učenici u skupini pročitaju tekst tako da se izmjenjuju. Dok jedan učenik čita, drugi učenici neka zapisuju izraze ili dijelove rečenica koji im nisu potpuno jasni. Zatim neka učenici usporede što su napisali, a nepoznate pojmove neka potraže u ponuđenoj literaturi i prepišu značenja.
Na temelju istraživanja učenici zaključuju što su posuđenice. Učenicima nepoznate pojmove možete u obliku rječnika unijeti u digitalni alat Quizlet te ih koristiti kao kartice za ponavljanje ili kviz znanja. Svoju rječničku bazu mogu nazvati Rječnik školice zdravlja.
Za gledanje videozapisa učenicima se mogu podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja (bilježenje nepoznatih riječi) koji će im pomoći kasnije tijekom rasprave. Za čitanje učenici mogu dobiti sažetke, odabrane ulomke, pitanja uz sažetke i/ili odabrane ulomke, samostalni odabir kraćih tekstova. Čitanje se može olakšati isticanjem, uvlačenjem odlomaka, važnih dijelova, izdvajanjem od tijela teksta, podebljavanjem. Za bilježenje natuknica u dijaloškom dnevniku učenicima pripremiti kratka i jasna pitanja (odgovore možete u tekstu naglasiti podebljavanjem ili isticanjem).
Tekst iz enciklopedije mora biti pažljivo odabran za neke učenike s teškoćama. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjiti broj pojmova koje istražuju ili zadati samo jedan točno određeni pojam koji trebaju pojasniti. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na temelju pročitanog teksta, pogledanog priloga i stvorenog rječnika, učenik može napisati pismo podrške zamišljenom učeniku koji ima problem s prehranom, prilagodbom okolini ili prihvaćanjem sebe. Učeniku se mogu ponuditi ključne riječi na kojima se pismo treba temeljiti.
Tijekom obrade teme Biološki važni spojevi motivirajte učenike da nekoliko dana zapisuju sastojke svojih obroka. Zatim ih podijelite u skupine i uputite da predstave zapisane podatke jedni drugima i analiziraju unos hranjivih tvari koristeći interaktivnu infografiku Tablica hranjivih i nutritivnih vrijednosti. Navedenu tablicu podijelite s učenicima putem ove poveznice.
Pregledaj hranjive i kalorijske vrijednosti namirnica koje koristiš u prehrani. Iznenađuju li te kalorijske vrijednosti nekih namirnica? Možeš li zaključiti što treba uzeti u obzir prilikom planiranja obroka?
Podsjetite ih što prikazuje piramida pravilne prehrane, a što tanjur pravilne prehrane. Uputite ih da usporede koliko su pratili smjernice pravilne prehrane. Podijelite im i slike modela bioloških molekula i potaknite ih da analiziraju koji ih kemijski elementi izgrađuju. Svaka skupina neka pripremi kratko izlaganje u kojem će navesti kakve su jelovnike imali unutar skupine i što su zaključili o uravnoteženosti namirnica. Mogu izraditi i grafičke prikaze uravnoteženih obroka u alatu Meta Chart kako bi i izlaganja bila živopisnija i zanimljivija. Neka naglase koje su prijedloge poboljšanja jelovnika dobili unutar skupine. Ostale skupine također mogu dati svoje prijedloge.
Sažmite sve prijedloge na ploču i potaknite raspravu o poteškoćama koje se javljaju pri planiranju obroka i predložite moguća rješenja kako bi se poteškoće smanjile.
Neka učenici odigraju Kahoot! Kahoot! kviz Biološki važni spojevi kako bi ponovili naučeno.
Za zapisivanje sastava obroka učenicima možete izraditi tablicu. Tablicu kalorijske i nutritivne vrijednosti koja se nalazi na poveznici možete prilagoditi za učenike s teškoćama, smanjiti broj namirnica kako bi bila preglednija. Tablicu možete umnožiti, povećati, podebljati nutritivno važne namirnice. Za razlikovanje piramide zdrave prehrane i tanjura pravilne prehrane možete pripremiti slikovni prikaz. Prilikom izlaganja učeniku s teškoćama treba dati jasan zadatak i ulogu vodeći računa o njegovoj teškoći. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pažnju.
Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima predložite da istraže pojmove intolerancija i alergija na sastojke hrane. Neka pripreme kratko izlaganje o trendu masovne pojave intolerancije na sastojke hrane i razlozima iste. Uputite ih da sažetke znanstvenih radova potraže na mrežnoj stranici Hrčak. Svoja saznanja mogu predstaviti i ostatku razreda, a prezentaciju mogu izraditi u obliku plakata koristeći alat Canva.
Učitelj sa učenicima porazgovara o važnosti osobnih osjećaja te koliko sami možemo pridonijeti boljoj kvaliteti života i većem zadovoljstvu.
Učitelj u suradnji s učenicima isplanira sat kružnog oblika rada sa šest radnih mjesta. Na svakom mjestu vježba se izvodi 30 s i nakon vježbanja 30 s odmora. Nakon obilaska svih radnih mjesta, krug se ponavljanja, tako 4 puta. Na svakom radnom mjestu zadana je jedna vježba dinamičke snage (npr. vježbe za trup, noge, ruke, cijelo tijelo). Na kraju nastavnog procesa učenici procjenjuju koliko su kalorija izgubili i koliko im je vježbanje bilo zahtjevno na skali od 1 do 5. Svoje procjene zapisuju na papir. Učitelj povede raspravu o tome što su to kalorije i na koji način se stvaraju zalihe u masnom tkivu i kako se one troše, koje namirnice osiguravaju tijelu najviše energije za izvođenje vježbi visokog intenziteta, o važnosti unosa tekućine i pravilne hidratacije.
Uputite ih da kod kuće na mrežnim stranicama istraže što je to kružni trening, od kojih se vježbi može sastaviti, koje su njegove prednosti, kolika je potrošnja kalorija tijekom vježbanja. Svoje procjene nek usporede s prikupljenim informacijama. Potaknite debatu na temu Kako mediji prenose informacije o tome kakvo bi tijelo trebalo biti? Odabrati među učenicima voditelja afirmacijske skupina (mediji pomažu da živimo zdravije i izgledamo bolje) i negacijske skupine (mediji loše utječu na zdravlje i nameću ideal ljepote, negativne posljedice pretjeranog vježbanja i mršavljenja, problemi bulimije i anoreksije te pretjerana izgradnja mišićavog tijela). Skupine argumentirano iznose svoja razmišljanja i stavove.
Učitelj zajedno s učenicima pripremi interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu Mentimeter u kojoj će učenici na prvom slajdu glasati za bolju skupinu (višestruki odabir), a na drugom slajdu odgovoriti na pitanje kako se osjećaju kada se razgovara o kilogramima ili kada se razgovara o njihovom izgledu (pitanje otvorenog tipa). Učenici odgovaraju anonimno. Analizirajte rezultate. Ukažite na sve što naš organizam proživljava u toj dobi i kako prehrana može pridonijeti održavanju dobrog zdravstvenog stanja.
Voditi računa o dostupnosti za učenike s motoričkim teškoćama. Osmisliti vježbe u kružnom treningu u kojima će svi moći sudjelovati. Dati učeniku podsjetnik/formulu s riješenim primjerima za izračun potrošnje kalorija u treningu. Za izradu dnevnika prehrane učenici mogu dobiti predložak kako bi im bilo jasnije što trebaju bilježiti.
Za sudjelovanje u debati pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja, na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da dublje istraže temu vježbanja i zdrave prehrane te da za svoje kolege iz razreda pripreme kviz u, primjerice, alatu Kahoot!.
Potaknite učenike na raspravu o prekomjernoj težini i ukažite na optimalni unos energijom bogatih namirnica te važnost redovite tjelesne aktivnosti. Raspravite s učenicima uvriježeno mišljenje (mit) kako su zdrava hrana i redovita tjelesna aktivnost rezervirane samo za bogate i slavne osobe. Zdrava hrana nije ujedno i skupa hrana, a svi se možemo baviti tjelesnom aktivnošću bez obzira na novac.
Raznovrsni i uravnoteženi jelovnik je važan jer ukoliko se dugotrajno unose nezdrave namirnice dolazi do nedostatka pojedinih esencijalnih tvari koje mogu dovesti do metaboličkih poremećaja i razvoja određenih bolesti (ne uzimanje određenih vitamina, minerala i esencijalnih aminokiselina; skorbut, rahitis, anemija..) Ukažite na važnost raznovrsnog i uravnoteženog jelovnika.
Učenici izračunavaju energetski sastav namirnica koje su toga dana jeli za doručak ili užinu i prikazuju ih stupčastim dijagramom relativnih frekvencija. Uputite učenike da pritom koriste interaktivnu infografiku Tablica hranjivih i nutritivnih vrijednosti (infografiku potražite u aktivnosti ovog scenarija naziva Uravnotežen jelovnik). Potaknite raspravu koje su hranjive vrijednosti tog obroka i što će njihovo tijelo dobiti osim samih kalorija. Nakon rasprave, učenike podijelite u pet grupa. Grupe se mogu formirati tako da učenicima podijelite kartice na kojima je pet vrsta povrća. Svaka vrsta formira jednu grupu i dobiva naziv po povrću.
Prema brošuri na mrežnoj stranici Kljucevi zdravlja, sastavljaju jelovnik za jedan dan pazeći na udjele ugljikohidrata, bjelančevina i masti. Za svaki obrok prikazuju energetski sastav namirnica kružnim dijagramom. Prema podacima u brošuri Prehrambene smjernice, svaki učenik izračunava potreban vlastiti dnevni unos vode, a zatim zajedno izračunavaju srednju vrijednost potrebnog dnevnog unosa grupe. Nakon rada, grupe će dobivena rješenja fotografirati i staviti na unaprijed pripremljenu ploču digitalnog alata Lino. Neka ukratko predstave svoje radove.
Aktivnost možete provesti na Hrvatski dan osviještenosti o debljini 16. ožujka. Važno je istaknuti uzroke i posljedice debljine. Također je unapređenje zdravlja, poticanje pravilne prehrane i tjelesna aktivnost važna radi smanjenja niza bolesti koje su uzrokovane prekomjernom tjelesnom masom.
Uputite učenike da kod kuće izračunaju svoj indeks tjelesne mase (ITM), a to je omjer tjelesne mase u kilogramima i kvadrata tjelesne visine u metrima. Tumačenje izračuna poželjne tjelesne mase, učenik će provjeriti u brošuri Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo Prehrambene smjernice.
Brošure koje možemo pronaći na mrežnim stranicama potrebno je prilagoditi za učenike s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju. Trebalo bi izdvojiti bitne informacije, sadržajno i grafički ih urediti kako bi se učenici lakše snašli i uspješnije sudjelovali u aktivnosti. Prilikom podjele u grupe voditi računa o tome da učenik s teškoćama ima jasnu ulogu i grupi i zadatak koji može što samostalnije izvršiti.
Omogućiti učenicima upotrebu kalkulatora. Po potrebi omogućiti uporabu podsjetnika s formulama koje su potrebne za rješavanje zadatka. Učenicima možete ponuditi i rješavanje zadataka prema ponuđenom modelu tako da ponudite riješeni primjer zadatka s drugim elementima i/ili brojevima. Za izračun tjelesne mase učenici također mogu dobiti zorno prikazanu formulu s rješenim primjerima. Za upotrebu digitalnih alata i izradu infografike učenici trebaju dobiti jednostavne pisane ili slikovne upute. Trebalo bi provjeriti znaju li ih koristiti i razumiju li upute.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Potreban unos vode možemo zadovoljiti unosom sokova, čajeva, juha i slično, te unosom svježeg voća i povrća. Neka učenik u jednom danu mjeri svoj unos tekućina iz različitih izvora te podatke prikaže kružnim dijagramom. To može učiniti koristeći neki digitalni alat za izradu dijagrama, prijerice Meta Chart.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.