Predmet
Kemija
Veličina slova
scenarij poučavanja

U društvu je bolje

Naziv predmeta
Kemija

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • čiste tvari
  • homogene i heterogene smjese
  • kvalitativni sastav smjese
  • kvantitativni sastav smjese
  • metode razdvajanja smjesa
  • smjese tvari

Pogodi što sam!

Je li nešto čista tvar ili smjesa? Kako najbolje opisati tvar? Potaknite učenike na što bolje razvijanje vještina opažanja i opisivanja. To možete učiniti tako da za njih pripremite kartice (kartonske ili virtualne) na kojima će biti fotografije i nazivi određenih tvari. U pripremi kartica mogu sudjelovati i učenici raspoređeni u timove, kroz aktivnost predpoučavanja, tako da im zadate popis tvari za koje trebaju snimiti ili pronaći odgovarajuće fotografije i podijeliti ih s vama i ostalim učenicima uz pomoć alata Yammer. Ako se služe fotografijama s mrežnih stranica, možete im preporučiti mrežne izvore za pronalaženje besplatnih fotografija, primjerice tražilicu Yandex, no svakako naglasite da je za svaku fotografiju potrebno imati dopuštenje autora i navesti njezin izvor. Od prikupljenog materijala možete pripremiti virtualne kartice, uz pomoć alata Quizlet. Na satu, pojedini učenici izvlače kartice i trebaju opisati prikazanu tvar, bez spominjanja njezina naziva. Ostali učenici pogađaju o kojoj se tvari radi i je li ona čista tvar (elementarna tvar ili kemijski spoj) ili smjesa (homogena ili heterogena). Kako bi što više učenika moglo uspješno odgovoriti, odgovori se mogu dijeliti uz pomoć društvene mreže, primjerice Yammer. Navedena aktivnost može se provesti i kao društvena igra s pločom i satom (poput Aliasa). U toj igri potrebno je definirati zadani pojam opisivanjem riječima te uporabom njegovih sinonima ili asocijacija, no ne smije se spomenuti sam pojam ni korijen riječi. Učenici neka se podijele u parove. Jedan dio para izvlači kartice s tvarima i riječima opisuje tvari. Njegov suigrač treba reći naziv tvari. Vrijeme je ograničeno, primjerice na jednu minutu, a paru se broji koliko je pojmova odgonetnuo u određenom vremenskom razdoblju. Svaki, primjerice treći put, kad jedan par dođe na red i ostali sudionici igre smiju pogađati tvar koja se opisuje, pa se njima pribraja odgonetnuti pojam. Sve tvari učenici upisuju, razvrstane, u tablicu podjele tvari, koju mogu napraviti uz pomoć alata OneNote. Na kraju provedene aktivnosti još jednom prođite tablicu sa spojevima i provjerite jesu li tvari dobro razvrstane u određenu kategoriju.

Postupci potpore

U izradi i primjeni scenarija nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja uvjetovanim određenim oštećenjima, poremećajima ili utjecajem okoline. Na prethodnoj poveznici možete pronaći i kako uključiti učenike u aktivnosti novih IKT alata, rada u paru ili skupini.

Za učenike s teškoćama pripremite i ispišite pravila igre koja će im u svakom trenutku biti dostupna i prije prave igre odigrajte probnu igru zajedno s učenicima. Rad u paru i skupini uvijek djeluje poticajno na igranje igre u nastavi zato što je uz podršku vršnjaka olakšano razumijevanje uputa i pravila. Učenici s jezičnim teškoćama (bilo da se radi o specifičnim teškoćama, intelektualnim teškoćama, spektru autizma ili oštećenju sluha) moraju unaprijed znati koje će pojmove dobiti kako bi se mogli pripremiti i odigrati igru. Definiranje pojmova na temelju ključnih točaka i u ograničenom vremenskom roku za njih je iznimno zahtjevan zadatak.

Za učenike s teškoćama dobro je zadatke složiti slijedom od lakših prema težima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pogodi što sam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati čiste tvari od smjesa tvari
  • razlikovati homogene i heterogene smjese
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Tajna je u receptu

Priča o izradi kolačića može vam poslužiti kao podloga za kvalitativno i kvantitativno proučavanje smjesa. Soda bikarbona, brašno i šećer česti su sastojci kolačića. Možete učenicima reći da je u šest posuda pripremljena smjesa za izradu kolačića, no netko je u pet zdjela izmijenio sastojke i samo jedna sadržava pravu smjesu. Dodavani su sljedeći sastojci: talk (magnezijev silikat), Epsonova sol (magnezijev sulfat) i kalijev klorid. Kako bi odgonetnuli u kojoj se posudi nalazi ta smjesa, učenici trebaju smisliti na koji će način ispitati sastav svih navedenih smjesa. Cijelu priču učenicima možete predstaviti u obliku PowerPoint prezentacije, a dodatne upute za analizu svakog pojedinog sastojka učenicima mogu biti dostupne uz pomoć alata OneNote. Kako bi učenici lakše mogli odrediti dokazuje li analitička metoda koju su izveli prisutnost neke tvari u smjesi, možete snimiti videouratke svake pojedine analitičke metode i staviti ih učenicima na raspolaganje na YouTube kanalu. Usporedbom izvedene metode s onim što mogu vidjeti u videozapisu i opaženim u pokusu, učenici mogu zaključiti nalazi li se neka tvar u smjesi ili ne. Po otkrivanju zdjele s pravom smjesom, zadajte učenicima masene udjele pojedinih sastojaka i zatražite da uz pomoć alata OneNote napišu recept s masama sastojaka potrebnih da se napravi 5 kg smjese za kolače.
Možete i na drukčiji način pristupiti određivanju sastava smjese, tako što će učenici izvesti pokus: Od čega se rade slani skandinavski bomboni – Salmiaki?. U navedenom pokusu fokus je s kvalitativne prebačen na kvantitativnu analizu smjese.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama potrebno je pripremiti formule potrebne za izračun i uz njih stalno imati i mjere opreza i zaštite kojih se treba pridržavati tijekom izvođenja pokusa. Svim učenicima s teškoćama, ali i učenicima tipičnoga razvoja važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Poželjno je dati manji broj zadataka pa po njihovu rješavanju u određenom vremenu dati novi set zadataka, a ako je moguće, zadatke posložiti od lakših prema težima. U izradi i primjeni scenarija nezaobilazne su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, usklađene s posebnostima poučavanja, uvjetovanim određenim oštećenjima, poremećajima ili utjecajem okoline. Na prethodnoj poveznici možete pronaći kako učenike uključiti u aktivnosti uporabe IKT alata, izvođenje pokusa.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tajna je u receptu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • izračunati kvantitativni sastav smjese
  • predložiti postupak izdvajanja tvari iz smjese
  • predložiti aparaturu za izdvajanje tvari iz smjese
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dizajniraj uređaj za razdvajanje

Učenici se stavljaju u ulogu dizajnera „uređaja“, odnosno aparatura za izdvajanje sastojaka iz smjese. Opis smjese i sastojke predložite na listiću pripremljenom uz pomoć alata OneNote. Učenici trebaju predložiti kojim bi postupkom ili postupcima razdvojili smjesu na sastojke i predložiti izgled aparature ili uređaja za odjeljivanje. Aparature mogu nacrtati uz pomoć alata Chemix. Primjer smjese može biti morska voda ili smjesa sumpora i kuhinjske soli. Obratite pažnju da svaka skupina učenika dobije primjerice tri smjese, za koje će trebati upotrijebiti različite metode odjeljivanja. Dodatni materijal o pojedinim metodama odjeljivanja sastojaka iz smjese učenici mogu pronaći u online udžbeniku e-Kemija, autora M. Sikirice, M. Vrbnjak Grđan i K. Holenda, poglavlje 5. Za originalan ili posebno dobar dizajn učenici mogu u programu Canva napraviti reklamu za laboratorijski uređaj i izložiti plakat na oglasnoj ploči.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama zadajte jednostavnije primjere smjesa, s manjim brojem sastojaka, a uz njih popise sastavnih dijelova aparature. Na temelju toga neka slažu aparaturu za odjeljivanje uz pomoć programa Chemix i imenuju postupke odjeljivanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dizajniraj uređaj za razdvajanje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati čiste tvari od smjesa tvari
  • razlikovati homogene i heterogene smjese
  • predložiti postupak izdvajanja tvari iz smjese
  • predložiti aparaturu za izdvajanje tvari iz smjese
  • objasniti na kojem se svojstvu temelji pojedini postupak izdvajanja tvari iz smjese
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Od vrbe do Andola

U predloženim postupcima proizvodnje hrane ili lijekova iz svakodnevnog života učenici trebaju prepoznati koja se tvar izdvaja iz smjese i objasniti kojim postupkom i na temelju kojeg se svojstva odjeljuje. Predloženi postupci mogu biti ceremonija čaja u Kini (izvor 1), izolacija analgetika iz kore vrbe (izvor 2) ili neki drugi postupak koji smatrate prikladnim ili je učenicima posebno zanimljiv. Učenici svoja zapažanja, odnosno kemijsku pozadinu postupaka izolacije koje provodimo, trebaju zapisati u obliku članka koji se može objaviti na oglasnoj ploči ili na mrežnoj stranici škole.

Umjesto čitanja mrežnih članaka o izdvajanju sastojaka iz smjese, možete učenicima zadati da u skupinama naprave svatko po jednu metodu odjeljivanja, pri čemu trebaju snimiti videozapis pokusa i podijeliti ga na YouTube kanalu. Na temelju videozapisa možete uz pomoć alata EdPuzzle napraviti videolekcije u kojima učenici trebaju objasniti na temelju kojih se svojstava tvari odjeljuju i zašto se baš primjenjuju određene kemikalije i postupci u pokusu. Treba naglasiti koje su mjere opreza i zaštite nužne tijekom izvođenja pokusa.

Postupci potpore

U predloženim postupcima proizvodnje hrane ili lijekova iz svakodnevnog života učenici trebaju prepoznati koja se tvar izdvaja iz smjese i objasniti kojim postupkom i na temelju kojeg se svojstva odjeljuje. Predloženi postupci mogu biti ceremonija čaja u Kini (izvor 1), izolacija analgetika iz kore vrbe (izvor 2) ili neki drugi postupak koji smatrate prikladnim ili je učenicima posebno zanimljiv. Učenici svoja zapažanja, odnosno kemijsku pozadinu postupaka izolacije koje provodimo, trebaju zapisati u obliku članka koji se može objaviti na oglasnoj ploči ili na mrežnoj stranici škole.

Umjesto čitanja mrežnih članaka o izdvajanju sastojaka iz smjese, možete učenicima zadati da u skupinama naprave svatko po jednu metodu odjeljivanja, pri čemu trebaju snimiti videozapis pokusa i podijeliti ga na YouTube kanalu. Na temelju videozapisa možete uz pomoć alata EdPuzzle napraviti videolekcije u kojima učenici trebaju objasniti na temelju kojih se svojstava tvari odjeljuju i zašto se baš primjenjuju određene kemikalije i postupci u pokusu. Treba naglasiti koje su mjere opreza i zaštite nužne tijekom izvođenja pokusa.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu se kroz miniprojekt upustiti u dizajn uređaja koji će kondenzirati vlagu iz zraka i pretvarati je u vodu za piće ili dizajnirati uređaj za pročišćavanje vode. Prije izrade uređaja potrebno ih je uputiti da istraže postojeće uređaje za separaciju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od vrbe do Andola

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • razlikovati čiste tvari od smjesa tvari
  • razlikovati homogene i heterogene smjese
  • predložiti postupak izdvajanja tvari iz smjese
  • objasniti na kojem se svojstvu temelji pojedini postupak izdvajanja tvari iz smjese
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalacStruna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

  1. Ivančić, Đ., Stančić, Z. (2015): Razlikovni pristup u inkluzivnoj školi. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 159–203). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.
  2. Sekušak-Galešev, A., Stančić, Z., Igrić, Lj. (2015): Škola za sve, razvrstavanje učenika i čimbenici poučavanja. U: Igrić, Lj. I sur. Osnove edukacijskog uključivanja. Škola po mjeri svakog djeteta je moguća (str. 203–249). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Školska knjiga.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 29. 6. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.