Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moćna gomilica

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GK: solist, elektronička glazba, crossover glazba
  • MAT: decimalni brojevi, računske operacije s decimalnim brojevima, računanje s novcem
  • PRI: voda, svojstva vode, sastav vode
  • GEO: orijentacija, plan grada, kompas
  • IZVAN: oblik i namjena prostora, produkt dizajn
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Murmuracija

Na početku aktivnosti poslušajte N. R. Korsakov/ Arr. Wayne: Bumbarov let u izvedbi Maksima Mrvice. Nakon što učenici prepoznaju (upoznaju) skladbu i solista te iznesu svoj doživljaj skladbe i onoga što je skladatelj želio prenijeti, ponovo poslušajte istu snimku. Potaknite učenike da uoče na koji je način skladatelj dočarao bumbarovo spuštanje i dizanje te udaljavanje i približavanje tijekom leta te koju je glazbenu sastavnicu (sastavnice) pri tome najviše koristio.

U aktivnost koja slijedi i sami će se poslužiti istim načinom kao skladatelj Bumbarovog leta kako bi uspješno obavili zadatak. Zajedno pogledajte video u kojem će se učenici upoznati s fenomenom grupnog sinkroniziranog plesa čvoraka tzv. murmuracijom. Nakon toga, razgovarajte o tome jesu li i sami vidjeli nešto slično, što misle kako i zašto čvorci to rade te razgovor usmjerite na zvuk koji se čuje tijekom murmuracije. Povežite taj zvuk sa skladbom Bumbarov let i uočite sličnosti.

Potom podijelite učenike u nekoliko grupa. Predložite im da samostalno odaberu vođu grupe te odrede pravila rada u grupi. Zadatak je svake grupe osmisliti svoj zvuk murmuracije uz pomoć tjeloglazbe i predmeta koji im se nalaze u blizini (moguće je koristiti i razredna glazbala) koristeći se izmjenom dinamike i zvukova. Tijekom vježbanja ulogu vođe mogu preuzimati svi članovi grupe naizmjenično. Svaka grupa predstavlja svoju skladbu ostalim grupama. Grupama koje su uspješno i usklađeno izvele skladbu predložite neka skladbu izvedu prateći već prikazani video kojem ste ugasili zvuk.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem sluha pripremite opis skladbe “Bumbarov let” (ritam, tempo, dinamika i sl.), a učenicima s manjim oštećenjem sluha omogućite sjedenje u blizini izvora zvuka. Također, omogućite rad u paru, kako bi vršnjak bio potpora učeniku s oštećenjem sluha. Tijekom slušanja, proslijedite učenicima s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma slikovne prikaze, odnosno fotografiju izvođača. Također, u pojašnjavanju pojma murmuracije, uz video, pripremite crteže/fotografije čvoraka. Tijekom gledanja videozapisa murmuracije, učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru ili opis viđenog pisanim putem. Kako bi učenici, osobito s intelektualnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma, mogli usporediti murmuraciju i skladbu koju su slušali, pripremite tablice u kojima pišu sličnosti i razlike, ili, ovisno o mogućnostima, sami upisuju sličnosti i razlike. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi. Pripremite kratke, jasne i učeniku razumljive upute za rad u grupi te provjerite razumije li učenik zadatak. Pripazite na hiperosjetljivost na zvuk kod učenika (pr. učenici s poremećajem iz spektra autizma), primjerice prilagodite jačinu zvuka/ učenik koristi slušalice u slučaju preosjetljivosti tijekom aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Crossover glazba je posebna vrsta glazbe koja najčešće spaja klasičnu i popularnu glazbu. Neki od hrvatskih predstavnika te glazbe su Maksim Mrvica i 2Cellos. Učenici koji žele mogu istražiti ponešto o tim umjetnicima i njihovoj glazbenoj produkciji te ih predstaviti u razredu putem interaktivne prezentacije napravljene u alatu Sway uz obavezno slušanje nekoliko popularnih izvedbi.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Murmuracija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.5.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK B.5.1. Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • OŠ GK B.5.3. Učenik sviranjem i/ili pokretom izvodi umjetničku, tradicijsku, popularnu ili vlastitu glazbu. Sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenog stvaralaštva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Namirnice biraj, digitalni ručak serviraj!

Najavite učenicima provedbu aktivnosti organizacije obiteljskog ručka te ih potaknite da pripreme reklamne kataloge različitih trgovina prehrambenim proizvodima. U slučaju izostanka distribucije tiskanih kataloga, mogu ih potražiti u digitalnom obliku pretraživanjem na internetu.

Podijelite učenike u grupe. Zadatak je svake grupe obaviti virtualnu kupnju svih namirnica potrebnih za pripremu obiteljskog ručka na koji dolazi 10 gostiju prema zadanom jelovniku i odobrenom iznosu novca. Potaknite učenike da se, ovisno o interesima i afinitetima, prije početka rada međusobno dogovore o podjeli zadataka unutar grupe.

Unaprijed odredite iznos novca koji svaka grupa ima na raspolaganju te pripremite jelovnik i popis namirnica s navedenom količinom (masom ili brojem komada) koje moraju kupiti. Pri izradi jelovnika odredite predjelo i glavno jelo, a izbor deserta ostavite učenicima. Obratite pozornost da prilikom navođenja potrebnih namirnica koristite one koji se redovito pojavljuju u katalozima (meso, žitarice, povrće..) Uputite učenike da prilikom kupnje biraju namirnice po što povoljnijoj cijeni i u optimalnim količinama, budući da su ograničeni budžetom.

Učenici izrezuju kataloge i izrađuju plakat, na kojem preračunavaju količine i cijene proizvoda koje kupuju. Nakon kupnje svih namirnica potrebnih za prva dva jela, ovisno o preostalom iznosu i ponudi u katalozima, sami odabiru i kupuju namirnice ili već gotov desert.

Nakon obavljene kupnje, fotografije svojih plakata postavljaju na digitalni zid u nekom kolaborativnom alatu (npr. Padlet), koji ste im podijelili poveznicom i u kojem ste kreirali broj stupaca jednak broju grupa u razredu. Plakate možete izložiti na panou u učionici matematike.

Vođe grupa prezentiraju radove, navode na koji su način organizirali rad unutar grupe te s kojim su se izazovima u radu susreli. Zajedničkom raspravom utvrdite koja je grupa obavila najuspješniju kupnju. Po završetku aktivnosti provedite vršnjačko vrednovanje grupnog rada.

Postupci potpore

Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi. Primjerice, učenicima s oštećenjem vida omogućite sudjelovanje u radu u paru unutar grupe, kako bi vršnjak bio podrška (opisivanje slika, kataloga itd.). Pripremite smjernice za pretraživanje proizvoda na internetu. Uz kataloge, kao primjere koristite i kartice s fotografijama ili crtežima namirnica, što će biti podrška učenicima s teškoćama vidne percepcije, teškoćama pažnje, za razliku od mnoštva proizvoda na jednoj stranici kataloga. Pripremite primjere jelovnika (sastavnice, namirnice), što će biti važna podrška učenicima s intelektualnim teškoćama i/ili poremećajem iz spektra autizma. Kako bi popis namirnica bio pregledniji, pripremite praznu tablicu za upis ili crtež namirnica. Ako je potrebno, za učenike s intelektualnim teškoćama, ponudite tablicu sa slikovnim prikazima namirnica koje će učenici zaokružiti. Koristite cijele brojeve za učenike s intelektualnim teškoćama, pri prikazu cijena namirnica, umjesto decimalnih brojeva. Pripremite upute za izradu plakata. Provjerite razumijevanje upute koju daje učenik. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete zadati projektni zadatak da sami odrede jelovnik za obiteljski ručak po želji, biraju namirnice potrebne za njegovu izradu i odrade virtualnu kupnju tih namirnica. Svoj rad i rezultate neka prikažu u nekom od prezentacijskih alata (npr. PowerPoint Online iz sustava Microsoft Office 365) i prezentiraju ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Namirnice biraj, digitalni ručak serviraj!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT D.5.3. Primjenjuje računanje s novcem.
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Zar i to voda može?!

Aktivnost pripremite tijekom poučavanja sadržaja o vodi. Učenike podijelite u timove. Timove možete imenovati, a vođe uputiti da izvuku omotnicu u kojoj se nalaze upute za provedbu pokusa i potreban materijal i pribor. Teme pokusa mogu biti: O čemu ovisi prozirnost vode, Pluta ili tone, Mikroskopiranje jednostaničnih organizama, Uzgon i Određivanje fizikalnih svojstava vode. Detaljnije upute za provedbu pokusa možete pronaći na Metodički priručnici za osnovnu školu.

Nakon što su svi izabrali omotnice s uputama za izvođenje pokusa, uputite vođe da izaberu pomoćnika s kojim će prikupiti potreban materijal i pribor. Nakon što pripreme potreban pribor, neka učenici prema uputama izvedu pokuse i zabilježe zapažanja i zaključke.

Vođa tima odabire člana koji će prezentirati njihov pokus članovima drugoga tima.

Uputite članove tima da u smjeru kazaljke na satu krenu prema susjednom timu svi osim člana koji predstavlja uradak svoga tima. Nakraju, kad su svi timovi imali priliku čuti prezentacije ostalih, vrijeme je i da članovi - prezenteri čuju o čemu su istraživale ostali timovi. Članovi koji su bili u obilasku ostalih timova objasnit će po jedan pokus prezenteru svoga tima.

Nakon što je i izvještavanje završilo, uputite učenike da ispune KWL tablicu koju ste priredili u online zidu Padleta tako da upisuju komentare u svaki stupac.

Kasnije s učenicima raspravite o njihovim zapisima u tablicama i po potrebi objasnite dijelove sadržaja koji su im ostali nejasni.

Postupci potpore

Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u timu. Za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma pripremite slikovne upute te slikovne prikaze materijala i pribora za pokus. Učenicima s teškoćama pažnje pripremite kratke upute u koracima. Zbog složenosti rotacije u aktivnosti, tijekom rada u timu, pravodobno najavite i uputite učenike s poremećajem iz spektra autizma, s obzirom na promjene koje rotacija grupa zahtijeva. Pripremite pisane, kratke, upute prije timskog rada koje će usmjeravati učenike u radu, a osobito učenike s teškoćama pažnje. Pri rotaciji učenika u aktivnosti prezentacije timova, pružite podršku učeniku s motoričkim teškoćama u kretanju (ako nema prostora, a učenik koristi kolica za kretanje, neka se učenici, timovi okupljaju oko učenika. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu u dostupnoj literaturi, primjerice: Kako su ljudi uništili čistoću voda na Zemlji - Onečišćenje - Okoliš pronaći više informacija o utjecaju zagađenja na površinsku napetost, pH vode i živa bića u vodi. Neka pronađene informacije objedine na infografici u alatu PiktoChart i predstave ostatku razreda. Infografiku možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Zar i to voda može?!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI A.5.1. Učenik objašnjava temeljnu građu prirode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

U grupi se snađi i ključne točke pronađi

S učenicima ponovite što je orijentacija i kako se sve možemo orijentirati. Pitajte ih je li sigurno orijentirati se prema prirodnim orijentirima kao što su mravinjak ili godovi na drvetu. Najavite učenicima da će se danas zajedno, po grupama, orijentirati u prostoru i odgovarati na pitanja koja će naći na ključnim točkama. Neka razmisle i odluče o podjeli zadataka unutar grupe. Važno je da svi sudjeluju u grupnom radu.
Učenike podijelite u četiri heterogene grupe prema usvojenim geografskim vještinama i znanjima. Između sebe učenici biraju vođu grupe i zapisničara. Svaka grupa dobiva jedan plan grada s ucrtanim točkama i kompas. Unaprijed pripremite plan grada s ucrtanim trima točkama, za svaku grupu odaberite različite točke u neposrednoj blizini škole. Na tim točkama postavite QR-kodove koje ste izradili uz pomoć QR Code Generatora. Očitavanjem QR koda učenici dobivaju po jedan zadatak višestrukog odabira (primjerice u Google obrascima) vezane uz sadržaje na koje odgovaraju te bilježe slovo koje predstavlja točan odgovor. Naglasite učenicima kako svi članovi grupe moraju sudjelovati u rješavanju zadatka te moraju biti upućeni zašto grupa smatra da je odgovor koji su ponudili točan. Ukoliko nekome nije jasno, drugi članovi grupe pomažu mu razjasniti nedoumice. Vođa grupe određuje kojim će redom obilaziti točke. Zapisničar zapisuje odgovore članova grupe. Za svaku grupu pripremite jedan plan grada. Učenici u grupama izlaze na izvanučioničku nastavu te zajednički organiziraju odlazak do zadanih točaka. Učenicima napomenite da ne mogu krenuti prema sljedećoj točki dok ne odgovore točno na postavljeno pitanje. Zadatke koncipirajte tako da su međusobno povezani i da se nadopunjuju. Dok se kreću prema zadanim točkama, učenici bilježe deskriptivno kako su se kretali prema točkama bilježeći i strane svijeta te broje korake koji su prevalili idući prema točkama. Učenici na kraju zadatka predaju šifru načinjenu od slova točnih odgovora, opis puta prema točkama te broj koraka koji su prevalili koje mogu mjeriti nekom od aplikacija za mjerenje koraka, primjerice Google Fit.

Postupci potpore

Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, primjerice, po potrebi rad u paru unutar grupe (primjerice učenici s oštećenjem vida). Kako ne bi došlo do isključivanja učenika iz rada grupe, odnosno do dodjele uloga koje nisu primjerene njihovim sposobnostima, podijelite uloge unutar grupe (zapisničar, vođa). Pripremite uvećan plan grada za učenike s teškoćama vidne percepcije ili oštećenjem vida. Koristite boje u označavanju objekata, označite strane svijeta kao orijentir, osobito za učenike s teškoćama pažnje. Također, smanjite broj elemenata u planu grada, kako ne bi nastala distraktibilnost pažnje. Pripremite jasne i kratke upute u koracima, razumljive učenicima. Podsjetite na pravila ponašanja u izvanučioničkoj nastavi (kretanje od točke do točke plana grada). Uključite pomoćnike u nastavi kao podršku učenicima u kretanju prema planu grada. Ponovite strane svijeta te ih oprimjerite orijentirima u blizini. Neki učenici s teškoćama (pr. intelektualne teškoće) mogu imati teškoće u određivanju i poznavanju prostornih odnosa (ispred, iza, pokraj…) te lateralizacije (desno, lijevo), stoga ponovite prostorne odnose te ih oprimjerite položajem učenika i određenih predmeta u prostoru. Pripremite tablice za upis informacija što su vidjeli te koliko koraka su izbrojali od točke do točke. U tablici možete pripremiti gotove pojmove (fotografije) nekih točaka, a učenici će označiti plusom ili kvačicom kad su došli do navedene točke. Pokraj točke upisuju broj prijeđenih koraka. Možete uputiti na korištenje aplikacije na pametnom uređaju - brojač koraka. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici pomoću Google Mapsa odabiru točke prema kojima se kreću. Umjesto korištenja glasovne navigacije, sami pišu kako dolaze od točke do točke kao što to čini glasovna navigacija. Te zabilješke daju drugom učeniku koji pomoću tih uputa ima zadatak doći do točaka koje je odredio učenik.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

U grupi se snađi i ključne točke pronađi

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GEO B.5.3. Učenik se orijentira u zavičaju s pomoću topografske karte, plana grada (naselja) i kompasa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Ideje za prostor - prostor za ideje!

Istražite koje su potrebe u školi za adaptacijom, uređenjem ili prenamjenom određenog prostora. Možete to napraviti i u suradnji s Vijećem učenika ili anketirati sve učenike škole kako biste doznali što oni prepoznaju kao najveću potrebu vezanu uz uređenje školskog prostora. Potrebe za prostorom možete ispitati i pomoću ankete napravljene u alatu Forms u kojoj možete ponuditi pitanja otvorenog i zatvorenog tipa.

Preoblikovanje tog prostora postavite kao problemski zadatak učenicima. Primjerice: Škola treba prostoriju za provođenje slobodnog vremena učenika / nove garderobe / uređen prostor za aktivnosti na otvorenom i sl. Potrebno je oblikovati idejna rješenja tog prostora. Organizirajte se u tim te zajedno osmislite idejno rješenje. Vodite računa o tome koje se sve aktivnosti trebaju ili mogu u prostoru odvijati, o obliku samog prostora te predmetima i namještaju koji se u njemu nalazi. Izradite skice i trodimenzionalne modele prostora i pojedinačnih predmeta. Osmislite prezentaciju kojom ćete uvjeriti ostale učenike u školi da je vaše rješenje najbolje.

Pomognite učenicima u organizaciji timskog rada; kroz razgovor s timovima, ali i izradom “podsjetnika”: liste s koracima koje moraju napraviti kako bi došli do konačnog rješenja. Uputite svaki tim da tehnikom oluja ideja, u kojoj sudjeluju svi učenici u timu, crtežima skiciraju nekoliko mogućih rješenja. Zatim im pomognite da definiraju kriterije na osnovi kojih će odabrati najbolje rješenje. Primjerice; funkcionalnost prostora i pojedinačnih predmeta, atraktivnost i sl. Nakon što odaberu najbolje rješenje, recite učenicima da naprave popis svega što je potrebno izraditi (maketu prostora, makete pojedinačnih predmeta, prezentaciju idejnog rješenja) te podjele zaduženja unutar tima. Naglasite učenicima da trebaju uskladiti veličine i oblik svih pojedinačnih elemenata kako bi zajednički rad uspio. Stoga je važno da tijekom rada surađuju i usklađuju svoj rad.

Kada su učenici u timu uskladili svoja rješenja, uputite ih i vodite u korištenju sličnih strategija dogovaranja i raspodjele zaduženja u osmišljavanju i izradi same prezentacije u kojoj će predstaviti svoje idejno rješenje. Prezentacije učenici mogu oblikovati u Sway-u te objaviti na mrežnim stranicama škole.

U samom prostoru škole za koje ste osmislili idejno rješenje postavite QR kodove s poveznicama na prezentacije kako bi učenici škole mogli usporediti idejna rješenja na prezentacijama s trenutačnim izgledom prostora. Napravite anketu u MS Forms u kojoj učenici mogu rangirati ponuđena idejna rješenja od onih za koje smatraju da bi se u njima najčešće i najduže zadržavali do onih u kojima smatraju da bi najmanje boravili.

Izvannastavna aktivnost

Ideje za prostor - prostor za ideje!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Oblikovati inovativna i primjenjiva rješenja prilagodbe određenog prostora za specifičnu namjenu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Jelaković, D. (2016) Organizacija grupnog rada u učionici (26.6.2020)

Rad u skupini, Profil Klett. (23.7.2021.)
Rad u grupi i vodstvo, Srednja škola Mate Blažine, Labin. (23.7.2021.)
Zašto je vrijeme da kažemo “zbogom” grupnom radu (2018) (23.7.2021.)

GLAZBENA KULTURA

Čulig, P. (2017) Oda čvorcima. Mrežna stranica ptice.net (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.