Upitajte učenike o njihovim idejama zašto se otvaraju Facebook stranice i općenito o idejama koje se na njima prezentiraju te kome su namijenjene. Pripremite učenicima poveznice u mapi na OneDriveu na stranice i grupe s društvene mreže Facebook koje se odnose na reproduktivno zdravlje i odgovorno roditeljstvo poput VoxFeminae, Platforma za reproduktivnu pravdu, Centar za reproduktivno mentalno zdravlje, Spolno zadravlje, U ime obitelji, Pravo na život.
Odaberite stranice i grupe koje odražavaju različite stavove i vrijednosti o temama: zaštita od začeća tijekom spolnoga odnosa, sprečavanje spolno prenosivih bolesti, planiranje obitelji, maloljetnička trudnoća i roditeljstvo, neplanirana trudnoća i pobačaj. Cjelovita je aktivnost usmjerena na zauzimanje stava o temi o kojoj postoje suprotstavljeni stavovi i mišljenja. Odabrane stranice odražavaju te stavove i poticaj su učenicima da osvIjeste svoj stav, mogu ga argumentirati, ali i prihvatiti različita stajališta na osnovi predočenih argumenata. Predstavite učenicima pojam “mrežnih mjehurića”. Riječ je o sadržajima koje generira umjetna inteligencija (AI) na osnovi naših interesa i povijesti pretraživanja te nas na taj način učvršćuje u misli da svi korisnici društvenih mreža dijele naše stavove i mišljenja. Bušenje “Facebook-mjehurića” može potaknuti učenike na dublje propitkivanje medijskih poruka s kojima se susreću na omiljenoj društvenoj mreži.
Aktivnost organizirajte tehnikom World Cafea. Učenici su podijeljeni u grupe na nekoliko stolova. Učenici najprije rade na prvom stolu 15 minuta, zatim se svi osim jednog, koji će biti domaćin, sele za drugi stol na 10 minuta. Aktivnost traje dok učenici ne obiđu sve stolove i zadane teme. Na svakom stolu učenici razmatraju jednu Facebook stranicu prema smjernicama za analizu: Kome se obraćaju autori stranice ili grupe? Koje stavove zastupaju autori stranice? Za koje se vrijednosti zalažu? Kako su u objavljenim tekstovima prikazane informacije koje se odnose na reproduktivno zdravlje i odgovorno roditeljstvo? Kako informacije, ideje, stavovi i mišljenja prikazana na stranici ili grupi utječu na vas kao primatelje? Kojem kulturnom kontekstu pripadaju proizvođači i primatelji informacija sa stranice? Svoje odgovore i ideje zapisuju na papirnati stolnjak ili veliki papir, u novoj skupini čitaju zaključke prethodnih skupina, komentiraju ih i dopunjuju svojim odgovorima. Na kraju radionice domaćin sažeto predstavlja zaključke svih učenika o utjecaju društvene mreže Facebook na njihove osobne stavove o reproduktivnom zdravlju i odgovornom roditeljstvu.
Nekim učenicima s teškoćama bolje će odgovarati uloga domaćina (manje različitih informacija, ostajanje na mjestu). S druge strane bit će im zahtjevna uloga sažimanja i predstavljanja zaključaka. Stoga pažljivo birajte koju ćete ulogu dodijeliti učeniku s obzirom na teškoću. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje, izdvojite na papir samo nekoliko rasprava s pojedine Facebook stranice kako bi dobili uvid u temu i mogli odgovoriti na postavljena pitanja, a da se ne bi “izgubili” u mnoštvu informacija koje na stranicama mogu pročitati.
Na kraju, učenike potaknite na razmišljanje i raspravu o tomu kako umjetna inteligencija i računalni algoritmi prepoznaju naše stavove i vrijednosti. Nude nam stranice za pregled koje pripadaju našim preferiranim vrijednostima te nas tako zadržavaju u svojevrsnom elektroničkom mjehuriću zbog kojeg možemo živjeti u zabludi da svi ljudi dijele naše stavove i da su oni jedini u redu. Učenici mogu oblikovati svoju grupu na Facebooku koja će biti mjesto razmjene informacija, ideja i stavova o odabranoj temi.
Upitajte učenike jesu li čuli za program “Počeši s razlogom” i zbog čega se provodi. Zatim ih upitajte znaju li kojem liječniku trebaju otići ako imaju poteškoće sa spolnim organima, ako uoče iscjedak iz spolovila, ako primijete osip, kvržice ili izrasline na spolovilu (mladići i djevojke) ili ako djevojke imaju jako bolne i neredovite menstruacije. Pitajte ih znaju li da brojne spolno prenosive bolesti (SPB) često nemaju simptome. Podijelite ih u četiri grupe i neka na stranicama Spolno zdravlje istraže simptome zaraza HPV-om, virusom hepatitisa B, klamidijom i genitalnim herpesom, posljedice neliječenja ovih zaraza i mjere prevencije. Rezultate svojih istraživanja neka upišu u zajedničku tablicu koju ste pripremili u digitalnom alatu Word Online i podijelili s njima. Poveznicu na datoteku možete skratiti koristeći neki od besplatnih online Link shortener alata te je zapisati na ploči. Tablica treba imati poseban stupac za svaku zarazu i sljedeće redove: uzročnik bolesti, simptomi u muškaraca, simptomi u žena, načini prenošenja, mjere prevencije, liječenje i posljedice neliječenja. Ispunjenu tablicu pokažite učenicima i raspravite rezultate s naglaskom na posljedice neliječenja. Posebno se osvrnite na poteškoće sa sterilnošću, teškoćama s održavanjem trudnoće i prenošenjem zaraze na nerođeno dijete. Potaknite učenike da opišu ponašanja kojima mogu izbjeći i zarazu i naknadne komplikacije. Upitajte zatim učenike znaju li kako se naziva test kojim se može u ranoj fazi utvrditi postojanje tumorskih stanica na grliću maternice i pokažite im video “Papa test” koji prikazuje uzimanje brisa za Papa-test i njegovu važnost za zdravlje žene. Upitajte učenike jesu li im poznate preporuke naših liječnika i koliko često spolno aktivna žena treba pristupiti Papa-testu. Zaključite raspravu razgovorom o važnosti odlaska na “neugodne” preglede s ciljem očuvanja reproduktivnog zdravlja. Potaknite učenike da riješe kviz “Briga o svom reproduktivnom zdravlju” vezan uz čuvanje ženskog reproduktivnog zdravlja te prevenciju ženskih spolnih bolesti i bolesti ženskoga reproduktivnog sustava.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje tekstove na stranici Spolno zdravlje potrebno je prilagoditi. Neke od preporuka su: povećanje fonta slova (veličine 14 i veći) Arial ili Verdana, prored između rečenica- dvostruki prored, podebljavanje ključnih pojmova, lijevo usmjeravanje na ključne pojmove tako da ih se označuje bojom, razlamanje višestruko složenih rečenica na odijeljene jednostavne surečenice, pisanje svake rečenice u novi red, zasebno stavljanje riječi u funkciji nabrajanja uz oznaku (točkicu) u novi red, zamjena riječi težih za čitanje i razumijevanje alternativnim riječima kako bi smisao i bit rečenice bilo lakše shvatiti, promjena reda riječi u rečenici zbog naglašavanja bitnog, objašnjenje novog pojma unutar teksta, podebljavanje ključnih pojmova unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta.
Za korištenje digitalnih alata potrebno je izraditi pisane ili slikovne upute ukoliko ih učenici ne znaju koristiti od ranije. Videozapis popratite govorom, zaustavljajte po potrebi i opisujte viđeno ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida.
Zainteresiranim učenicima preporučite da potraže novije informacije o najčešćim SPB među mladim osobama u Hrvatskoj i u Europi, o broju žena koje redovito odlaze na ginekološke preglede i Papa-test, o broju cijepljenih protiv hepatitisa B i HPV-a te pripreme pitanja za intervjue s liječnicima (obiteljske medicine, školske medicine, javne medicine, ginekolozima, urolozima) snime kratke intervjue o njihovim iskustvima i najčešćim poteškoćama s reproduktivnim zdravljem koje imaju mlade osobe u kraju u kojem žive. Videozapise razgovora s liječnicima možete urediti koristeći AdobeSpark pa ih objaviti na web-stranicama škole.
Kako biste učenike motivirali za temu pripremite im dva različita materijala.
Prvi je karikatura Cornered iz 1918. godine autorice Lou Rogers.
Karikatura ocrtava nemoć s kojom su žene bile suočene tijekom povijesti, a u vezi s kontrolom rađanja i planiranjem obitelji.
Veliki broj trudnoća i pobačaja iscrpljivao je ženino tijelo i zdravlje, a s druge strane veliki broj rođene djece koju je trebalo prehraniti, žene je zakapao u siromaštvo.
Učenicima možete postaviti pitanja za obradu povijesnog izvora karikature: Opišite karikaturu, pokušajte ju smjestiti u povijesni kontekst (kada je i gdje nastala, na što se referira), koji je problem iznesen karikaturom, je li problem iznesen satirično ili ozbiljno, ima li autor stajalište o temi, što je autor želio postići, što karikatura poručuje… Učenike možete upitati što je eventualno moglo promijeniti sudbinu žene s crteža.
Drugi materijal je kratka "biografija" koja će ženi na karikaturi dati glas, a možete ju temeljiti na biografiji stvarne žene: Anne Purcell Higgins. Imala je 18 trudnoća, od toga 7 pobačaja te je umrla narušena zdravlja u svojoj pedesetoj godini. Bila je majka Margaret Sanger koja je skovala termin birth control, osnivačica je pokreta za planiranje trudnoće te je osnovala prvu kliniku za planiranje trudnoće, a na njezin rad utjecao je majčin život. Margaret je bila jedanaesto dijete u siromašnoj obitelji u vrijeme tzv. Comstock zakona (Comstock Law) koji je, među ostalim, prvi put u povijesti kriminalizirao kontracepciju, ali i pravo na kontrolu rađanja (više o Margaret Sanger, njezinoj majci te Comstock zakonu lako je pronaći pretragom mrežnih stranica).
Učenici se stavljaju u ulogu majke Margaret Sanger i zaključuju kako bi, da je bila dostupna, kontracepcija mogla promijeniti njezin život po sljedećim kategorijama: očuvanje zdravlja, izdizanje iz siromaštva, odlučivanje o vlastitom tijelu. Učenici svoja mišljenja mogu izraziti pomoću alata Mentimeter (pitanje otvorenog tipa, OpenEnded).
Učenike podijelite u grupe: ovoga puta u cijelosti analiziraju rad Margaret Sanger. Učenici će usvojeno znanje iskoristiti kako bi, u kontekstu početka 20. st., izradili interaktivni plakat u alatu ThingLink kojim će pokrenuti građansku inicijativu za kontrolu rađanja i korištenje kontracepcije. Također, pripremaju se za svoj prvi javni govor u kojemu će argumentirati važnost ove teme te ponuditi neka rješenja.
Govori, uz pomoć plakata, mogu se održati u paralelnom razrednom odjelu. Nakon što svaka grupa održi svoju prezentaciju, učenicima paralelnoga razrednog odjela može se ponuditi da potpišu peticiju, a učenici će svojim potpisom podržati grupu koja ih je uspjela uvjeriti da podrže inicijativu.
Među učenicima možete provesti anonimnu anketu (koristeći primjerice Google Obrasce) o njihovim stavovima i saznanjima o kontracepciji: učenici među ostalim mogu odgovoriti jesu li kroz aktivnost naučili nešto novo ili promišljali o temi kojom se prije nisu bavili, također od njih se može tražiti da uoče što se promijenilo i što je ostalo isto u vezi ove teme iako smo zagazili u 21. stoljeće (npr. podupire li zakonski okvir kontracepciju, koje sve dobrobiti vide od kontracepcije, je li tema dovoljno prisutna u društvu) i sl.
Prevedite učenicima što piše na karikaturi, ako je to potrebno. Opišite karikaturu za učenike s oštećenjem vida, što vidite na slici?
Biografija Margaret Sanger neka bude napisana na način lagan za čitanje kako bi bila dostupna svim učenicima osobito onima sa specifičnim teškoćama u učenju (svaka rečenica u novom redu, veći font, lijevo poravnanje, istaknuti ključni pojmovi).
Prilikom izlaganja mišljenja, razložite složena pitanja na više jednostavnih i pišite ih slijedom, svako u novi red. Učenici mogu pisati kratke odgovore na pitanja ili dopunjavati rečenice na kraju retka. Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute ukoliko ih učenici ne znaju koristiti od ranije. Za izradu plakata učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u timu i zadatke koje mora izvršiti.
Učenici smišljaju primjer kako temu odgovornog roditeljstva uključiti u nastavu povijesti te kreiraju svoju nastavnu jedinicu. Učenici će prvo postaviti ishode, odrediti što nastavnom jedinicom žele postići, pronaći ili izraditi materijale te opisati tijek nastavnog sata. Gotove radove mogu recenzirati školski aktivi nastavnika povijesti i biologije, a također se mogu prezentirati nastavnicima na županijskom stručnom vijeću koje će u obliku radionice analizirati materijale i učenicima dati povratnu informaciju. Jednom recenzirani radovi te eventualno dopunjeni od strane učenika mogu se podijeliti s akademskom zajednicom (npr. na mrežnim stranicama Edutorija) uz priznanje autorstva učenicima i mentorima.
Prikažite učenicima film s tri slične priče “Tko je odgovoran?” u kojima uključeni akteri različito reagiraju na adolescentsku trudnoću. Nakon svake priče učenici individualno odgovaraju što misle kolika je odgovornost svakog lika u priči. Od pojedinih učenika se traži da argumentiraju svoj odgovor. Učenici se mogu podijeliti u grupe s obzirom na podudarnost u odgovorima, te zatim iznijeti argument kao grupa. Isti postupak ponovite za svaku priču.
Nakon što su učenici argumentirali svoje odgovore za sve tri priče, objašnjava im se da je odgovornost svake osobe za njene/njegove postupke 100%. Odgovornost je osobna. Potaknite učenike na razmišljanje i raspravu o tome koliko je teško/lako donositi odgovorne odluke. U kontekstu odgovornog spolnog ponašanja raspravite s učenicima koji su njihovi stavovi i znanja o vrstama i načinima provođenja kontracepcije te što sve treba poduzeti da do neželjene trudnoće ne dođe. Zaključno, raspravite s učenicima koliko su svjesni odgovornosti svojih odluka.
Tijekom gledanja možda će biti potreban dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima kojim se usmjeravaju na pozornije gledanje sadržaja i ključnih odrednica (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Učenike je potrebno, kako prethodno, tako i tijekom aktivnosti, usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha, teškoćama pažnje, koncentracije. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis dva ili više puta – koliko im je potrebno da usvoje sadržaj.
Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju.
Potaknite učenike da naprave strip o tome kako misle da će izgledati njihova buduća obitelj (bi li ušli u brak zbog trudnoće, bi li živjeli u domaćinstvu s roditeljima jednog od partnera, bi li živjeli u kohabitaciji). Strip mogu izraditi u tri slike: Vrsta zajednice u kojoj žive? Zašto su/nisu ušli u brak? S kim žive? koristeći se alatom Pixton te ga predstaviti i objasniti na idućem satu.
Zadajte učenicima, koristeći metodu obrnute učionice, da kod kuće pročitaju Rousseauovo djelo 'Emile ili o odgoju". Uputite ih da izdvoje najvažnije Rousseauove teze povezane sa svim aspektima odgoja (fizičkim, osjetilnim, intelektualnim, moralnim i seksualnim). Izdvojene teze neka bilježe na zajedničkom online zidu kojeg ste pripremili u digitalnom alatu Padlet (Canvas) te poveznicu podijelili s učenicima. Prije nego li povedete raspravu o tezama koje su izdvojili prikažite učenicima videozapis Divlja djeca.
Videozapis problematizira djecu koju su “odgojile” životinje. Nakon pogledanog videa porazgovarajte s učenicima radi li se ovdje o prirodnom odgoju kakav je zagovarao Rousseau? Na osnovu odgovora koje su učenici zabilježili kod kuće neka nastavnik nakon zajedničke rasprave razmjesti odgovore u pet segmenata odgoja kojima je Rousseau pridavao važnost. Naglasite učenicima kako će na ovoj izvannastavnoj aktivnosti problematizirati seksualni aspekt odgoja.
Podijelite učenike u nekoliko grupa, svakoj grupi zadajte različite zadatke (npr. jedna grupa neka ima za zadatak osmisliti što za njih sve predstavlja kvalitetan seksualni odgoj, druga grupa neka istraži koliko se u Hrvatskoj pozornosti poklanja seksualnom odgoju mladih, treća grupa neka istraži primjere odgovornoga seksualnog ponašanja, a četvrta neka istraži primjere neodgovornoga seksualnog ponašanja). Svaka grupa neka izabere voditelja koji će prezentirati ostalim učenicima rezultate svoga rada.
Usmjerenom raspravom nastavnik neka prođe s učenicima kroz njihove odgovore i dovede ih do zaključka kako nema odgovornoga seksualnog ponašanja bez onoga što je i Rousseau govorio, a to je cjelovit odgoj pojedinca. Važno je osvijestiti učenike kako je intelektualna i moralna dimenzija odgoja nerazdvojiva od seksualne dimenzije.
Nakon toga, u suradnji s učenicima, izradite anonimnu anketu koristeći alat Google Obrasci. Kroz anketu ispitajte kakve su seksualne navike mladih, ali i koliko na njihovo seksualno ponašanje utječe društvo, koliko obitelj, a koliko su samostalni u donošenju odluka u ovom aspektu života. Kako bi imali što cjelovitiju sliku neka zamole i učenike škole koji nisu uključeni u izvannastavnu aktivnost da ispune anketu.
Rezultate ankete neka analiziraju i sumiraju rezultate. Rezultate neka usporede s Rousseauovim pricipima odgoja koje su zapisali na početku aktivnosti u Padletu.
Neka na kraju učenici probaju zamisliti pojedinca odgojenog u Rousseauovom duhu, neka simuliraju različite situacije suvremenoga svijeta i pretpostave kako bi taj pojedinac na njih reagirao. Simulaciju osmišljenih situacija mogu prikazati u obliku crtanog filma koji mogu izraditi u digitalnom alatu PowToon.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.