Predmet
Francuski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Poznati Francuzi i Francuskinje

Naziv predmeta
Francuski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Razina učenja jezika
1. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • slavne ličnosti
  • ravnopravnost spolova
  • youtuberi
  • frankofonske ličnosti

Kada ti slava udari u glavu

Prije sata u alatu Audacity napravite isječke zvučnih zapisa nekoliko francuskih pjesama različitih glazbenih stilova frankofonskih glazbenika, primjerice Jean-Jacquesa Goldmana, Stromaea, Sopranoa, Adèle, Zaz i slično. Uz svaki zapis pripremite pitanja na koja će učenici odgovarati usmeno, primjerice: Le tempo de cette chanson est-il rapide ou lent?, Cette chanson est-elle chantée par un homme ou une femme?, L'athmosphère dans cette chanson est triste ou optimiste? Nakon što tu aktivnost provedete na početku sata, provjerite znaju li učenici tko su izvođači tih pjesama. Možete navesti samo njihova imena, stil kojem pripadaju i epohu kada su stvarali ili stvaraju.

Učenicima zadajte da u e-Škole DOS, Francuski 1, Modul 2, Jedinica 2.5 pročitaju kratku biografiju popularnog glazbenika Stromaea u odlomku La vie des personnes connues, Activité 3. Prije čitanja teksta pročitajte zajedno s učenicima napomenu o strategiji učenja, odnosno napomenite im da se pri čitanju oslone na riječi koje su im poznate iz drugih jezika kako bi si olakšali razumijevanje teksta. Nakon što pročitaju tekst prvi put, pitajte ih za koje su riječi pretpostavili značenje na temelju znanja iz drugih jezika koje uče i znaju. Možete zajedno prokomentirati na hrvatskom koliko im znanje drugih jezika pomaže pri učenju francuskog. Za provjeru razumijevanja pročitanog, pripremite kviz u alatu Quizinière. Napišite tvrdnje o glazbeniku i izradite kviz s odgovorima točno/netočno. Pritom se možete koristiti tvrdnjama iz Activité 3.

Učenicima zatim recite da u parovima zajedno nađu i navedu sve frankofonske ličnosti koje poznaju. Kada su gotovi, svaki par govori koje je ličnosti naveo. Nakon što zabilježite sve ličnosti koje cijeli razred poznaje, prikažite im popis deset omiljenih Francuza u e-Škole DOS, Francuski 1, Modul 2, Jedinica 2.5, u odlomku Les personnalités préférées des Français, objavljen u francuskim novinama Le Journal du Dimanche te usporedite popise.

Učenike podijelite u parove ili u manje skupine, ovisno o broju učenika u razredu, te svakom paru/skupini dodijelite jednu od prikazanih ličnosti. Učenici trebaju provesti kratko istraživanje na internetu te pronaći osnovne informacije o toj slavnoj osobi, primjerice profesiju, dob, mjesto stanovanja, utjecaj na društvenu zajednicu i slično. Kada prikupe dovoljno informacija, zajedno pripremaju kratku prezentaciju po uzoru na tekst o glazbeniku Stromaeu i uz to izrađuju pitanja za kviz izrađen u alatu Kahoot. Svaki par/skupina usmeno prezentira svoje radove u razredu, nakon čega ostali učenici rješavaju kviz u skupinama u kojima su radili.

Prije istraživanja na internetu predložite učenicima da pregledaju više mrežnih stranica o odabranim osobama, da ih usporede te zajedno zaključe:

  • ima li informacija koje se ponavljaju na različitim stranicama te ako se ponavljaju, radi li se o istom tekstu
  • ima li informacija koje su drugačije
  • kako mogu procijeniti koje su informacije pouzdanije i točnije
  • koja im je mrežna stranica razumljivija i jasnija i zašto (duljina teksta, navika čitanja određenih stranica, npr. Wikipedija, slikovni prikazi uz tekst i slično).

Nakon što pripreme prezentacije i kviz, a prije izlaganja, povedite razgovor na hrvatskom o ovim pitanjima te pokušajte zajedno doći do zaključaka kako što uspješnije tražiti informacije iz više izvora.

U svrhu razvijanja stava o životu poznatih osoba i o njihovu radu i djelovanju, u razredu provedite raspravu o tome koja od navedenih ličnosti ima najveći utjecaj na društvenu zajednicu i zašto. Raspravu provedite na francuskom, pri čemu ponudite učenicima rečenicu kao model kojim će se moći koristiti, primjerice: Je pense que... a eu un impact sur la communauté / a marqué le monde / la France/moi parce qu'il/elle...

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim karakteristikama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (specifične teškoće u učenju i poremećaji u ponašanju i osjećanju). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

U uvodnoj aktivnosti slušanja zvučnih zapisa učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim tekstom pjesama koji će ostali učenici slušati. U zadatku čitanja teksta omogućite jezično i grafički prilagođen uručak za učenike s teškoćama. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (najmanje 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti određenu vrstu fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute, preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prije provedbe kviza provjerite znaju li se i mogu li se svi učenici koristiti alatom Kahoot. Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Učenicima s teškoćama vida, učitelj može pročitati pitanja i ponuđene odgovore te umjesto njih označiti odgovor za koji se opredijele. Prilikom grupnog zadatka važno je da unutar skupine i učenik s teškoćama dobije dodatne upute i zadatke koji su u skladu s njegovim mogućnostima. Primjerice, učenik urednoga razvoja izdvaja ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi prezentaciju. Poželjno je grupiranje učenika različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i pružati podršku jedni drugima. Ne inzistirajte da učenici s teškoćama predstavljaju rad skupine ako sami za to ne izraze želju. U završnoj raspravi učenike s teškoćama dvalja poticati na sudjelovanje prozivanjem / postavljanjem pitanja.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a

Nastavna aktivnost za predmet X

Kada ti slava udari u glavu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi različitim izvorima informacija radi istraživanja činjenica o životu poznatih osoba.
  • Učenik imenuje neke poznate frankofonske ličnosti.
  • Učenik govori o poznatim frankofonskim ličnostima.
  • Učenik se koristi drugim jezicima koje zna i uči radi lakšeg razumijevanja pisanog teksta.
  • Učenik razumije pisani tekst o poznatim frankofonskim ličnostima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

I mi smo slavne

Kao nastavak na prethodnu aktivnost o omiljenim ličnostima u Francuskoj, potaknite učenike da promisle o odgovoru na pitanje iz Activité 1 (Tko se ne nalazi na popisu deset omiljenih slavnih ličnosti u Francuskoj) u e-Škole DOS, Francuski 1, Modul 2, Jedinica 2.5. te ako je potrebno, postavite potpitanja kako biste pomogli učenicima da uoče kako na popisu nije zastupljena nijedna žena.

U Activité 2 učenici čitaju komentar francuske političarke Marlène Schiappa o izboru poznatih francuskih ličnosti te iz kojeg su razloga žene manje zastupljene na listi. Nakon čitanja neka učenici odgovore na pripadajuća pitanja o tekstu.

Naglasite učenicima da je prije čitanja zadanog teksta važno pročitati pitanja kako bi mogli obratiti pozornost na ključne informacije. Također, potaknite ih na korištenje rječnikom ako im neki izrazi ometaju razumijevanje ključnih informacija u tekstu.

Kako biste ostvarili očekivanje međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje (A.4.4. Promiče ravnopravnost spolova), u razredu provedite raspravu o ravnopravnosti spolova. Postavite jednostavna pitanja na francuskom, primjerice: koja su zanimanja frankofonskih ženskih ličnosti koje poznaju, poznaje li netko neku znanstvenicu ili političarku. Neka učenici daju ideje kako učiniti u javnosti ženske ličnosti iz manje popularnih zanimanja vidljivijima. Potičite učenike da svoje prijedloge govore na francuskom, ali dopustite im da se izraze i na hrvatskom ako ne mogu pronaći odgovarajuće riječi ili izraze.

Učenike zatim podijelite u deset parova ili skupina ovisno o broju učenika u razredu. Svakom paru/skupini dodijelite po jednu poznatu frankofonsku žensku ličnost, među kojima mogu biti: Sophie Morceau, Viola Desmond, Coco Chanel, Céline Dion, Marine Le Pen, Simone Veil, Joëlle Sambi, Vanessa Paradis, Marie Curie, Laure Manaudou. Neka učenici provedu istraživanje na internetu te napišu tekst u kojem će predstaviti ličnost koja im je dodijeljena te navesti njezin utjecaj u društvu. U tekstu neka navedu ime i zanimanje te utjecaj koji je ta osoba imala na društvo. Budući da će učenici birati ličnost koja ih najviše impresionira, neka dodaju i kategoriju zašto odabrati baš tu osobu. Tekst mogu napisati u obliku obrasca, primjerice:

  • Nom:
  • Prénom:
  • Profession:
  • Impact sur la communauté:
  • Les + de cette personne:

U alatu Padlet otvorite novu ploču te izaberite opciju Traka. Učenicima podijelite QR kod za pristup. Svaki par/skupina neka svoj rad objavi u alatu, a zatim u razredu provedite diskusiju o životu i utjecaju poznatih ličnosti. Učenici neka glasaju tako da u alatu Padlet lajkaju ličnost koja ih je najviše impresionirala pa izradite razredni popis Top-lista deset poznatih frankofonskih ženskih ličnosti. Ličnosti na traci u Padletu organizirajte tako da ih poredate redoslijedom od jedan do deset.

Za kraj aktivnosti pripremite učenicima obrazac za procjenu, primjerice:

da ne ne znam
Prije čitanja teksta pročitao sam pitanja.
Razumijevanje pitanja pomoglo mi je da usmjerim pozornost prilikom čitanja.
Koristio sam se rječnikom kada nisam razumio neke riječi u tekstu.

Postupci potpore

Prije početka sata za učenike s poremećajima iz autističnoga spektra važno je najaviti redoslijed aktivnosti ili promjenu u načinu provođenja aktivnosti jer oni imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine. U zadatku čitanja teksta omogućite jezično i grafički prilagođen uručak za učenike s teškoćama. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (najmanje 14 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti određenu vrstu fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute, preporučuje se upotrebljavati i dvostruki prored, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Tijekom rješavanja zadataka kojima se provjerava razumijevanje pročitanog poželjno je zadati manji broj zadataka pa nakon njihova rješavanja u određenom vremenu dati drugi niz zadataka. Za učenike s teškoćama omogućite dovoljno mjesta za pisanje jer neki učenici imaju uvećan rukopis i stoga im je potrebno mnogo više prostora na papiru. Pomognite učenicima s teškoćama u traženju nepoznatih riječi u rječniku. Prilikom raspodjele učenika u skupine vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u skupini s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćama. Provjeravajte sa skupinom kako napreduju u izvršavanju zadataka. Omogućite učenicima s teškoćama u razvoju dodatne smjernice i slikovne upute za korištenje svih digitalnih alata pa tako i alata Padlet. Učitelj može s učenicima s teškoćama vida provjeriti za koju ličnost žele glasati pa umjesto njih označiti odabir (ako se učenici zbog stupnja oštećenja ne mogu snaći u alatu). Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio raspravu o ravnopravnosti spolova i završnu raspravu nakon rada u alatu Padlet.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pogledaju film po izboru o poznatoj frankofonskoj ličnosti, primjerice La vie en rose o Edith Piaf, Radioactive o Marie Curie ili Coco avant Chanel te neka napišu kratki osvrt na film.

Nastavna aktivnost za predmet X

I mi smo slavne

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje živote poznatih osoba.
  • Učenik uspoređuje društvene utjecaje poznatih osoba.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Građanski odgoj i obrazovanje

Kako postati youtuber

Upoznajte učenike s dvama poznatim francuskim youtuberima navedenim u e-Škole DOS, Francuski 1, Modul 2, Jedinica 2.5, u odlomku Le sais-tu?: Squeezie i Cyprien. U alatu Learningapps izradite zadatak tako da odaberete značajku Vidéo avec insertion te prenesite videozapise navedenih youtubera i izradite zadatak za provjeru razumijevanja. Prilikom izrade zadatka vodite računa o razini znanja učenika pa neka se zadatci oslanjaju na vizualni prikaz, primjerice povezivanje ključnih riječi s temama o kojima youtuberi snimaju videozapise, kao što je gaming-Squeezie, bande dessinée-Cyprien i slično.

U razredu provedite raspravu o youtuberima koje učenici prate te o kojim temama oni govore. Potaknite ih da za svakog youtubera pronađu koje im je osnovno zanimanje. Zatim sastavite popis tema youtubera koje su učenicima zanimljive, primjerice videoigre, moda i slično. Postavite im pitanja: Les thèmes qu'ils abordent sont-ils liés à leur profession? Qu'est-ce que vous pensez, pourquoi sont-ils devenus youtubeurs?

Otvorite svoj profil na YouTube kanalu pomoću svoga računa skole.hr. Učenike podijelite u parove prema njihovim interesima. Svaki par treba odabrati jednu temu o kojoj će snimiti kratki videozapis po uzoru na youtubere. Radove objavite na svome YouTube kanalu, a možete ih podijeliti i na mrežnoj stranici škole te organizirati školski dan youtubera. Učenici lajkaju one koji im se sviđaju. Učenici čiji rad ima najviše oznaka sviđanja postaju youtuberi škole.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama unaprijed najavite sadržaj početnog videozapisa i pokušajte ih motivirati na komentiranje nakon gledanja videozapisa kako biste provjerili razumijevanje. Prilikom poticanja na komentiranje postavljajte pitanja koja navode na njihova osobna iskustva o temi ili povezuju temu i njihove interese. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio raspravu o youtuberima. Prilikom izvršavanja zadatka u alatu Learningapps učitelj može učeniku s oštećenjem vida pomoći pri povezivanju ključnih riječi s temama o kojima youtuberi snimaju videozapise. Provjeravajte prate li učenici s teškoćama raspravu i potaknite ih na aktivno sudjelovanje postavljanjem pitanja o njihovu vlastitom iskustvu. Prilikom provedbe aktivnosti na YouTube kanalu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im po potrebi pružite pomoć. Ne treba inzistirati da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju govori u videosnimci. Ako izraze želju za aktivnim sudjelovanjem i snime videozapis u kojem su prisutne netečnosti u govoru, organizirajte zajedničko premijerno gledanje snimke te svojim primjerom pozitivne reakcije tijekom gledanja spriječite oponašanje i ruganje.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pronađu na internetu savjete kako postati youtuber, primjerice na ovoj stranici, te neka naprave svoj YouTube kanal na francuskom jeziku na kojem će redovito objavljivati videozapise.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako postati youtuber

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik govori o svojim interesima.
  • Učenik razumije multimodalni tekst o youtuberima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.