Učenike uputite da prouče tekst i interaktivne sadržaje na poveznici e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.6. podnaslov Ciklona. Nakon što pročitaju tekst o ciklonama, zadajte im kviz o ciklonama izrađen u digitalnom alatu Socrative kako biste utvrdili postoje li nejasnoće koje treba razjasniti. Nakon što razjasnite eventualne nedoumice, učenike uputite da izrade vremensku lentu u paru, u digitalnom alatu Sutori, u kojem će prikazati razvoj ciklone na temelju interaktivnog prikaza u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.6. podnaslov Ciklona. Nakon završetka izrade vremenske lente, prozovite nekoliko parova učenika koji će prezentirati razvoj ciklone – po potrebi ih ispravite, a drugi učenici neka kontroliraju svoje uratke i otklone evenutalne nedostatke. Alternativno, parovi mogu zamijeniti svoje vremenske lente te nakon pregleda u grupi prokomentirati razlike u prikazima ili pogreške koje je uočio par koji je kontrolirao uratke.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da ovisno o pojedinačnim potrebama i obilježjima učenika treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe. Preporučuje se učenika s teškoćama u razvoju smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom davanja upute za rješavanje zadataka vodite računa o tome da vas je učenik s teškoćama u razvoju razumio te da mu je uputa u potpunosti jasna. Pri čitanju teksta (e-Škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.6.) učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju dopustite korištenje aplikacije Omoguru gdje si učenici mogu samostalno odrediti font, prored i kontrast. Kod učenika s oštećenjem vida vodite računa o podešavanju svjetla na zaslonu, veličini fonta, kontrastu pozadine i teksta. Prema potrebi može se uključiti čitač zaslona. Ako je kod učenika s oštećenjem vida prisutan zamor očiju pri čitanju teksta na zaslonu, omogućite im plan ploče s uvećanim fontom.
Nadalje, provjerite znaju li se učenici služiti digitalnim alatom (Socrativu). Za lakše snalaženje u digitalnom alatu moguće je izraditi kratke pisane upute koje su popraćene vizualnom podrškom.
Pri izradi vremenske lente u digitalnom alatu (Sutori) učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju detaljno objasnite zadatak (pisano razložite zadatak na jednostavne korake, podebljajte ključne riječi, koristite se sanserifnim fontom). Nadalje, objasnite korištenje digitalnim alatom i provjerite učenikovo snalaženje u radu. Ako primijetite da se učenik ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu vršnjačku podršku vodeći pritom računa o učenikovu samopouzdanju.
Pri prozivanju učenika radi prezentacije vremenske lente vodite računa o tome da se učenici s teškoćama sami jave ako žele prezentirati zadatak. Vrednujte osobni trud i napredak pri izradi zadataka.
Učenici neka naprave prezentaciju o obitelji ciklona u alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Nakon završetka izrade prezentacije neka je prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Učenike podijelite u četiri grupe. Svakoj grupi zadajte temu – islandska ciklona, genovska ciklona, sibirska anticiklona, azorska anticiklona. Uputite ih da prouče sadržaje o ciklonama i anticiklonama na e-škole DOS Geografija 1, Modul 2, Jedinica 2.6., podnaslovi Ciklona i Anticiklona. Također, recite im da se smiju koristiti svim dostupnim izvorima informacija – enciklopedijama, faktopedijama, udžbenicima, priručnicima i pouzdanim mrežnim stranicama poput geografija.hr, enciklopedija.hr i druge, kako bi prikupili materijal za izradu infografike u digitalnom alatu Piktochartu. U infografici neka objasne kako se formira to polje tlaka zraka, kako djeluje na vrijeme i neka pokušaju objasniti zašto imaju utjecaj na vrijeme, odnosno klimu Hrvatske. Nakon što izrade infografike, predstavnik svake grupe neka ostalim učenicima, koristeći se infografikom, objasni važnost određenog polja tlaka zraka na vrijeme i klimu Hrvatske. Nakon završetka izlaganja neka učenici riješe kviz koji ćete izraditi u digitalnom alatu Socrative.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o tome da učenik s teškoćama u razvoju bude aktivan sudionik u radu, a ne pasivni promatrač. Važno da je sam učenik unutar grupe dobije jasno razrađene upute. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra rad u grupi mora se detaljno razraditi. Učenika se prije samog rada u grupi treba upoznati sa zadatcima (aktivnosti razdijeliti na korake); može mu se odrediti zadatak koji će rješavati unutar svoje grupe. Važno je upoznati ga s vremenskim ograničenjem zadataka te objasniti mu koja aktivnost dolazi poslije toga. Također, učeniku treba osigurati i vizualnu podršku. Prema potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema teškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s učenicima u paru kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Pri izradi ikonografije u digitalnom alatu Piktochartu učenicima s teškoćama u razvoju ukratko objasnite korištenje tim digitalnim alatom. Pripremite kratke upute za lakše korištenje popraćene vizualnom podrškom.
Pri odabiru predstavnika grupe potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje. Ako učenik samostalno želi prezentirati rad grupe omogućite mu upotrebu podsjetnika, produljite vrijeme za prezentaciju, postavljajte potpitanja koja će mu pomoći u samoj prezentaciji. Ako učenik s teškoćama ne pokazuje zanimanje za prezentiranjem, ne ustrajte u tome. Vrednujte trud i osobni napredak.
Tijekom kreiranja kviza u digitalnom alatu (Socrative) jezično pojednostavnite pitanja (uobičajeni poredak riječi u rečenici, kraće rečenice, rečenice s jasno izrečenim subjektom i predikatom). Važno je predvidjeti dulje vrijeme za rješavanje kviza; izbjegavajte požurivanje učenika. Provjerite je li učenik razumio što se od njega očekuje. Pri sastavljanju pitanja vodite računa o tome da nema dvosmislenih odgovora na postavljeno pitanje i da nema prenesenog značenja jer učeniku sa specifičnim teškoćama učenja to može djelovati zbunjujuće.
Prilagodba scenarija treba biti usklađena s preporukama za rad stručnog tima u školi prema pojedinačnim obilježjima svakog učenika.
Učenike uputite da tijekom jednog tjedna prate televizijsku prognozu. Neka zapisuju koje se anticiklone i ciklone spominju te neka samostalno opišu kako su one djelovale na vrijeme u Europi i Hrvatskoj. Izvještaj neka vode digitalno s pomoću alata Worda u sustavu Office 365 i podijele ga na oblaku (OneDrive) u istom sustavu. Učenici neka kod kuće pročitaju tuđe izvještaje te neka ih usmeno usporede na nastavi metodom razgovora.
Učenike uputite da prouče sadržaj u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.7. i upute i pitanja u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.9. o humanitarnim katastrofama zbog tropskih ciklona. Koristeći se mrežnom tražilicom neka učenici pronađu primjere tropskih ciklona koji su izazvali razaranja i katastrofe. Učenici neka rade u paru. Zadajte im da se zamisle u ulozi novinara. Učenici neka pronađu ime ciklona te kako je djelovao na stanovništvo i gospodarstvo država koje je pogodio. Koristeći se Saffir-Simpsonovom ljestvicom iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.7. podnaslov Saffir-Simpsonova ljestvica neka odrede jačinu tropskog ciklona. Neka prikupe, pretražujući različite mrežne izvore, sve informacije koje će im pomoći da oblikuju vijest u alatu Fodey. Dodatno, kako bi oblikovali vijest, neka se posluže i pitanjima i uputama iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.9. Nakon što izrade novinsku vijest, neka je razmijene s ostalim parovima u razredu i neka zajedno komentiraju kako je tropski ciklon djelovao na prostor. Nakon završetka aktivnosti s učenicima raspravite o ulozi međunarodne zajednice u pomoći prostorima koji su pogođeni tropskim ciklonom.
Učenicima ostavite upute za rad na platformi za učenje na daljinu, primjerice Teams u sustavu Office 365 ili Yammer. Postavite im jedinice e-škola DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.7. te e-škola DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.9. Neka samostalno detaljno prouče obje jedinice. Uputite ih da izrade novinski članak o tropskom ciklonu u alatu Fodey. U uputama im jasno naznačite što od njih očekujete te upozorite da novinski članak treba sadržavati ime ciklona te podatke o tome kako je djelovao na stanovništvo i gospodarstvo država koje je pogodio koristeći se Saffir-Simpsonovom ljestvicom. Neka se vode i uputama iz e-škola DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.9. Naznačite im i vremenski rok do kojeg trebaju napraviti zadatak. Nakon što izrade novinske članke, neka ih podijele u kanalu Geografije te dogovorite datum sastanka, odnosno videokonferencije. Neka tijekom videokonferencije učenici predstave svoje vijesti. S njima povedite raspravu o važnosti međunarodne zajednice u pomoći državama od katastrofa izazvanih tropskim ciklonima.
Pri proučavanju e-škola DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.7. na računalu za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem jezično-govorno-glasovne komunikacije omogućite korištenje aplikacije Omoguru u kojoj si učenici mogu samostalno odrediti vrstu i veličinu fonta, kontrast i pozadinu. Za učenike s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta. Nakon samog proučavanja objasnite učenicima nove pojmove (tropski ciklon, tropske depresije, tropske oluje i uragani). Pri objašnjavanju koristite se i vizualnim materijalima kako bi učenicima bilo jednostavnije zapamtiti gradivo.
U aktivnosti e-škola DOS Geografija 1, Modul 1, Jedinica 2.9. odgovaranja na pitanja vodite računa da je učeniku sa specifičnim teškoćama učenja potrebno produljiti vrijeme za rad. Pitanja treba prilagoditi jezično i grafički. Učenike sa specifičnim teškoćama učenja treba uputiti da se na računalu koriste aplikacijom Omoguru. Učenicima sa oštećenjem vida prema potrebi uključite čitač zaslona. Ako je kod učenika s oštećenjem vida prisutan zamor očiju, omogućite im alternativno rješavanje zadataka (npr. usmena provjera usvojenog). Provjerite razumiju li učenici pitanje, vodite računa o mogućim dvosmislenim odgovorima te upozorite učenike ako postoje.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa da učenik s teškoćama bude aktivni sudionik, a ne pasivni promatrač. Detaljno razradite aktivnosti u paru. Pri pretraživanju izvora učenicima sa specifičnim teškoćama možete zadatak razlomiti na nekoliko koraka. Navedite jasne smjernice istraživačkog djela. Navedite što trebaju istražiti i zapisati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra navedite unaprijed tijek aktivnosti; ravnajte se njegovim specifičnim zanimanjima. Pri izradi novinske vijesti pripremite izgled jedne novinske vijesti po kojoj bi učenici sa specifičnim teškoćama u učenju mogli izraditi svoju. Izdvojite što je bitno u novinskoj vijesti te novinsku vijest razdijelite u nekoliko koraka kako bi učenici mogli po tom modelu samostalno prikupljati informacije. Vodite računa o potrebi za produljenjem vremena. Pri oblikovanju novinske vijesti u digitalnom alatu (Fodey) provjerite zna li se učenik služiti tim alatom. Imajte pripremljene kratke upute za korištenje digitalnim alatom, a koje su popraćene slikovnim materijalom.
Pri raspravi učenicima koji mucaju ili imaju artikulacijske poremećaje ne ispravljate govor, niti govorite umjesto učenika. Potaknite ih da iskažu svoje mišljenje. Pri izlaganju pred cijelim razredom učeniku, ako mu je tako lakše, omogućite upotrebu bilješki. Spriječite bilo kakvo izrugivanje ili oponašanje. Pri postavljanju pitanja i vođenju rasprave postavljajte kratka i jednostavna pitanja. Nepoznate pojmove protumačite na učenicima razumljiv način. Potičite međusobno uvažavanje tijekom rasprave.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja izbjegavajte čitanje naglas osim ako učenik samostalno ne izrazi želju.
Tijekom provedbe aktivnosti na mreži učenike s oštećenjem vida uputite da podese osvjetljenje i kontrast zaslona. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja dajte uputu da uključe aplikaciju Omgouru (Omotype) te da namjeste odgovarajući font i kontrast pozadine. Za učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled s govornikova lica ili s lica stručnog komunikacijskog posrednika i slike te obrnuto. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (pauza osigurava vrijeme za obradu informacija). Pri pisanju uputa imajte na umu da one budu jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama prema prethodno navedenim smjernicama.
Učenicima s teškoćama produljite naznačeni rok za izvršavanje aktivnosti. Postavljajte im pitanja tijekom izrade zadataka I provjeravajte razumiju li što trebaju izvršiti.
Prilagođeni scenariji treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i u skladu s učenikovim teškoćama i jakim stranama.
Učenici neka prouče nastanak tornada u dostupnim tiskanim izvorima (enciklopedijama, faktopedijama, udžbenicima) i pouzdanim mrežnim izvorima (poput enciklopedija.hr). Neka pripreme kratko izlaganje do tri minute u kojem će ostalim učenicima u razredu objasniti nastanak tornada.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.