Učenici otvaraju e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., Dramski tekstovi na Edutoriju i promatraju uvodne fotografije nastojeći s njima povezati pojam drame. Pokušavaju među njima pronaći poveznicu koristeći se pojmom dramatično.
Zadatak je istoga dana pronaći tri dramatične situacije u nastavi ostalih predmeta koje imaju po rasporedu u školi, zapisati ih u digitalnu bilježnicu koristeći se alatom OneNote te pojasniti zašto su odabrali upravo te navedene primjere. Riječ je o situacijama koje učeniku izazivaju bilo kakvu vrstu napetosti – u odnosu prema nastavi ili kolegama, primjerice iščekivanje usmenog ispitivanja, pisanje testa za koji se bolje ili slabije pripremio, sportska nadmetanja, međuvršnjački antagonizmi u razredu ili u odnosima s učenicima drugih razreda... Situacije mogu biti i pozitivnoga i negativnoga predznaka, kao što se takve (manje ili veće) napetosti mogu razriještiti na različite (komične, prijateljske ili pak druge) načine, a napetost može ostati i nerazriješena izazivajući kod učenika potrebu da je razriješi, tjerajući ga na daljnju (dramsku) akciju.
U tekućem je tjednu potrebno u istu digitalnu bilježicu zabilježiti što više dramatičnih situacija iz svoje svakodnevice, razvrstati ih po proizvoljno odabranim kriterijima od najdramatičnije do najmanje dramatične. Situacije mogu biti od najbanalnijih do manje banalnih, a učenicima možete ponuditi da podijele s razredom samo one koje žele, dok ostale mogu ostaviti samo za vlastito proučavanje i analizu. Primjeri mogu biti dostupni svima na zajedničkoj poveznici koju ste podijelili u razrednom kanalu u alatu MS Teams. Pitajte ih jesu li situacije većinom ozbiljne ili ima i smiješnih te koje prevladavaju i koje im je zajedničko obilježje. Na taj način pokušajte još preciznije odrediti značenje pojma dramatično.
Nakon toga pogledajte zajedno kako je taj pojam stručno određen u nekom od rječnika hrvatskoga jezika ili uputite učenike neka potraže različite definicije pojma na mreži i usporede s vlastitim određenjem.
Uputite učenike neka riješe interaktivne zadatke u navedenoj jedinici Edutorija odgonetavajući uvodna dramska obilježja te povezanost drame, kazališta i filma.
Učenici će pogledati primjere (Primjer 1, Primjer 2 i Primjer 3) i riješiti Zadatak 1 u jedinici DOS-a, potom i sve interaktivne zadatke do podnaslova Dramski sukob.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s teškoćama, posebno ako imate učenika s intelektualnim teškoćama ili učenika s poremećajem iz spektra autizma, prikažite više situacija bliskih njihovu životu koje se mogu asocirati uz riječ dramatično.
Dajte zadatak jednom učeniku koji je uzornog, odgovornog i empatičnog ponašanja da nekoliko puta u danu podsjeti učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje na zadatak zapisivanja dramatičnih situacija. Za učenika s intelektualnim teškoćama ovaj bi zadatak mogao biti izazovan pa mu ga možete prilagoditi i na način da mu ponudite nekoliko različitih situacija iz kojih mora izdvojiti nekoliko dramatičnih koje će zapisati umjesto da opažanjem nastavnoga sata izdvaja situacije. Učenicima oštećena vida ovaj bi zadatak mogao biti zahtjevan, stoga njima osigurajte da tijekom nastavnih sati toga dana sjede s učenikom koji će im opisivati ključne vizualne informacije, pogotovo ako nastane dramatična situacija.
Također, u zadatku u kojem trebaju u tjednu zapisati dramatične situacije iz svakodnevice pružite učenicima s teškoćama (posebno učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma) jasne smjernice i primjere dramatičnih situacija iz svakodnevice kako bi znali na što se trebaju usmjeriti. Ako će učeniku oštećena vida ovaj zadatak biti prezahtjevan, on može napisati nekoliko dramatičnih situacija iz prošlosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje za tjedan dana podsjetite na rok zadatka.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta. Poželjno je prilikom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., Dramski tekstovi učenike s teškoćama raspodijeliti u par s vršnjakom koji će im pružiti podršku ukoliko im ona bude potrebna.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zadajte učenicima, podijelivši ih u parove, da na mreži proučavaju članke i objave vezane uz klimatske promjene. Neka svaki par sam procijeni relevantnost izvora i vjerodostojnost objavljivača. Nakon toga zadajte im da rangiraju tri spoznaje o klimatskim promjenama koje smatraju vrlo dramatičnima. Nakon što se u razredu prokomentiraju i usuglase one najdramatičnije, podijelite ih u grupe i zadajte svakoj grupi da odabere jednu te razmisle i skiciraju kako bi se odabrana spoznaja o klimatskim promjenama mogla pretvoriti u napeti dramski tekst.
Uputite učenike da se podijele u parove i zamisle da su netko drugi. Neka zamišljene uloge u paru imaju nešto zajedničko oko čega bi mogle te osobe raspravljati, a zatim se i usmeno posvađati. Možete im dati malo vremena da razrade svoju prepirku u obliku dijaloga.
Nakon toga učenici predstavljaju svoju igru uživo u razredu dok će ostatak razreda slušajući i gledajući parove pogađati tko su, u kakvu su odnosu i oko čega su u sukobu. Nakon toga će odabrati tri para, odnosno sukoba koja im se čine najzanimljivijima i najnapetijima. Odabir se jednostavno može učiniti s pomoću digitalnog alata Mentimeter, gdje se vrlo brzo može uočiti koje su tri dramske situacije osvojile najviše glasova (svaki par neka odredi naslov svojoj situaciji po kojem će biti prepoznatljiva), a istodobno glasanje ostaje anonimno. Razred nakon toga može pokušati pogoditi i procjenjivati kako se će sukob razriješiti. Ako želite, možete na glasanje ponuditi i neku od situacija iz učeničke svakodnevice koju su učenici zabilježili u digitalnoj bilježnici u prethodnoj aktivnosti.
Potom uputite učenike neka otvore jedinicu Edutorija e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., Dramski tekstovi i prouče jedinicu od podnaslova Dramski sukob nadalje.
Potom će svatko odabrati jedan od triju razredna fiktivna sukoba koje su izabrali kao tri najbolja, podijeliti se prema odabiru u tri grupe i proučiti tekst ispod podnaslova Dramska kompozicija u navedenoj jedinici. Koristeći se spoznajama iz jedinice, svaka će grupa nastojati razraditi odabranu dramsku situaciju poštujući sve točke klasične dramske kompozicije. Svoju će dramu skicirati u obliku stripa, koristeći se alatom Pixton u kojem je moguće već odabrati iz bogate ponude likova i različitih likovnih sastavnica, a moguće je i oblikovati, odnosno skicirati vlastite. Rad će oblikovati u najviše sedam sličica, na jednoj stranici stripa, skicirajući tako dramski predložak u skladu sa zakonitostima klasične dramske kompozicije.
Nakon što prouče tekst podnaslova Dramske vrste u istoj jedinici DOS-a, neka odluče hoće li od svojega dramskog predloška načiniti tragediju, komediju ili dramu u užem smislu. Prema potrebi neka također prilagode sadržaj svojih drama. Ovisno o predlošku i dramskoj situaciji koja će biti u središtu njihove obrade - komentirajte s njima različite strategije rješavanja sukoba među likovima kao i koje pozitivne vrijednosti očituju junaci koji su sukob usmjerili prema tragičnom, odnosno komičnom raspletu, kao i koje pozitivne osobine ličnosti utječu na to da se sukob razriješi na po njima zadovoljavajući način. Na taj ćete način ostvariti ishode međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj (osr B.1.3. Razvija strategije rješavanja sukoba, osr B.5.1. Uviđa postupke svojih i tuđih stavova/postupaka/izbora, osr B.4.3. Preuzima odgovornost za svoje ponašanje, osr C.1.2. Opisuje kako društvene norme i pravila reguliraju ponašanje i međusobne odnose.).
Tako sastavljene autorske dramske predloške moguće je dramatizirati na različite načine i razvijati ih prema željama i mogućnostima grupa odnosno razreda. Odluče li se za razvoj predloška u klasičnoj kazališnoj formi, potrebno je sastaviti timove te svakom članu dodijeliti određenu ulogu prema ključnim zadaćama i zanimanjima u kazalištu. Odluči li se predložak realizirati u obliku filma, uloge će se podijeliti u skladu s potrebama filmskoga seta, a moguće je od napravljenih stripovskih likova napraviti i animaciju (vrlo je praktično u tu svrhu upotrijebiti digitalni alat Kizoa) koju je moguće i „nahsinkronizirati“ snimajući glasove koristeći se snimačem zvuka na svojem mobitelu ili tabletu, a sinkronizaciju je moguće „zalijepiti“ i na već napravljeni stripovski rad te i na taj način oživjeti nacrtane likove.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom podjele učenika u parove raspodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Ako su razrednom odjelu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati prepirku (primjerice, učenici s izraženom anksioznošću, učenici s artikulacijskim teškoćama i slično), takve učenike možete smjestiti u grupu od troje učenika u kojoj će dva izlagati prepirku, a taj će učenik zajedno s njima osmisliti sukob. Također mogu raditi u paru, s time da prepirku napišu u pisanom obliku.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Tijekom izrade stripa važno je omogućiti učeniku oštećena vida vršnjaka koji će mu opisivati važne vizualne informacije, te mu omogućiti mjesto u grupi najbliže zaslonu kako bi uz pomoć dostupne asistivne tehnologije mogao vidjeti sadržaj na njemu. Ako učenik s poremećajem iz spektra autizma ima neki specifičan interes, dobro bi bilo da njegova grupa osmisli sukob na temelju njegova interesa jer će na taj način učenik biti više motiviran za rad. Tijekom dodjele uloga u izvođenju osmišljene drame, važno je da učenici s teškoćama dobiju aktivnu ulogu, ali i onu u kojoj će moći pokazati svoje jake strane (primjerice, ako učenik ima emocionalne teškoće u području anksioznosti, on može više raditi na scenografiji, dijalozima likova, umjesto toga da on bude glumac, osim ako za time sam ne izrazi želju; učenik s intelektualnim teškoćama treba dobiti ulogu u kojoj nema puno teksta koji treba zapamtiti). Za učenika oštrećena sluha omogućite transkripte dramatizacija drugih grupa u razredu kako bi lakše pratio radnju tijekom izlaganja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Povedite razgovor o trenutačno najpopularnijim televizijskim serijama koje gledaju vaši učenici i njihovi vršnjaci. Komentirajte zbog čega su popularne − je li riječ o sadržajnim, stilskim ili nekim drugim elementima izvedbenih umjetnosti. Zadajte im da, podijeljeni u parove, odaberu neku od njima trenutačno najdražijh serija i analiziraju serijal primjenjujući na njemu novostečene spoznaje o obilježjima klasične drame − dramskoga sukoba, napetosti, kompozicije i dramskih vrsta. Svoje spoznaje mogu predstaviti uživo u razredu koristeći se prezentacijskim mogućnostima digitalnog alata Canva.
Uputite učenike neka otvore jedinicu e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.3., Dramski tekstovi i neka prouče priloženu Vježbu na kraju jedinice. Potrebno je dramatizirati odabrani predložak − kratku priču, ulomak romana, vijest iz novina ili s mrežnih portala. Učenike podijelite po grupama (do pet po grupi) i neka svaka grupa odabere predložak po želji.
U jedinici je moguće otkriti što znači „dramatizirati“ − potrebno je u vježbi objediniti sve dosadađnje spoznaje o drami i dramskome tekstu.
Dogovorite duži rok za provedbu aktivnosti, a članovi grupa mogu surađivati u „oblaku“, vi ćete pratiti njihov rad i komentirati ga po fazama. Suradnju možete ostvariti u digitalnom alatu MS Teams ili komentirajući tijek rada na razrednoj mrežnoj stranici koju je moguće vrlo jednostavno i praktično izraditi koristeći se alatom WordPress.
Najprije im zadajte da od odabranoga materijala naprave dramski predložak − svi ga članovi grupe moraju dramatizirati poštujući zakonitosti klasične dramske kompozicije i osnovna obilježja dramskoga roda. Predložak im možete vraćati na doradu sve dok, prema zajedničkoj (njihovoj i vašoj) procjeni ne ostvare sve one ključne sastavnice koje su u vježbi zadane. Također, potrebno je odabrani predložak učiniti što aktualnijim − potaknite ih da okosnica središnjega sukoba bude povezana s nekim od aktualnih problema, razrednih ili globalnih, koji se njima čine od najvećega značaja. U tu svrhu učenici mogu, u korelaciji s nastavom stranih jezika, istražiti svjetski značajne teme i probleme. Također, na taj način možete ostvariti ishode međupredmetnih tema Građanski odgoj i obrazovanje, Održivi razvoj, Zdravlje, Poduzetništvo, ovisno o temi, odnosno aktualizaciji središnjega dramskog sukoba.
Vježbu je moguće realizirati u nekoliko ključnih faza − svaka grupa nakon što se odluči za predložak i temeljni sukob u svojim dramama, neka predložak razradi do točke vrhunca u dramskoj kompoziciji. Nakon toga svoje dotadašnje radove (svoje radne inačice) grupa predstavlja dijeleći ih na zajedničkome zidu u alatu Padlet, gdje će ostale grupe interaktivno sudjelovati u stvaranju drugoga (završnoga) dijela drame. Svaka će grupa komentirajući dati svoj prijedlog razrješenja sukoba koji ujedno smatraju najboljim načinom za razrješenje dramske napetosti. Na taj će način radove usmjeriti prema komediji, tragediji ili drami u užem smislu, a autorski će tim na kraju odlučiti hoće li prihvatiti koji od ponuđenih (su)autorskih prijedloga. Također, u skladu s ishodima međupredmetne teme Osobnoga i socijalnoga razvoja učenici mogu uočiti različite perspektive i strategije rješavanja različitih sukoba.
Potom neka se grupe podijele timski, prema ulogama potrebnim za završnu provedbu projekta. Kombinirajući različite alate za izradu i montažu multimedijskoga sadržaja koje će sami istražiti i dogovoriti, neka podijele posao i potom snime kratak film prema dramatiziranome predlošku. Za ostvarenje pothvata mogu se koristiti uobičajenim snimačima audio i videozapisa na svojim mobilnim telefonima, a materijale mogu monitrati u digitalnom alatu Kizoa. Neke grupe umjesto filma mogu odlučiti napraviti kazališnu predstavu, a neke se mogu okušati u stop animaciji. U alatu Stop Motion Studio moguće je animirati oblikovane likove izrezane iz papira, figurice ili pak bilo koji drugi objekt koji grupa kreira u svojstvu svojih dramskih likova, a za što su dovoljne i osnovne funkcije alata koje su besplatne.
Svoj rad mogu, rade li predstavu, prezentirati u obliku kazališne knjižice, napravljene u digitalnom formatu Canva, a rade li film odnosno animaciju, u istom alatu mogu napraviti plakat. Premijerne izvedbe završnih radova neka budu javne, organizirane kao razredna svečanost, uz pripadajući glamur koji takvim prigodama i priliči. Ponajbolji radovi mogu se predstaviti i ostatku škole ili objaviti na školskom portalu ili digitalnoj verziji školskoga časopisa ako ga škola na taj način uređuje.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pozornost na zadatak. Učenicima s teškoćama omogućite pisane smjernica i rokove za pojedine dijelove zadatka kako bi imali jasnu strukturu i ulogu u grupi.
Tijekom dodjele uloga u izvođenju osmišljene drame važno je da učenici s teškoćama dobiju aktivnu ulogu, ali i onu u kojoj će moći pokazati svoje jake strane (primjerice, ako učenik ima emocionalne teškoće u području anksioznosti, on može više raditi na scenografiji, dijalozima likova, umjesto da on bude glumac, osim ako sam ne izrazi želju za tim; učenik s intelektualnim teškoćama treba dobiti ulogu u kojoj nema puno teksta za zapamtiti). Za učenika oštrećena sluha omogućite transkripte dramatizacija drugih grupa u razredu kako bi lakše pratio radnju prilikom izlaganja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Organizirajte zajednički posjet kazališnoj predstavi, zajedničko gledanje filmske projekcije po izboru te, prema dostupnosti, pobjedničkih naslova jednog od najrelevantnijih svjetskih festivala animiranoga filma, zagrebačkog Animafesta (u kategoriji 14+, za gimnazijalce). Zadajte učenicima da analiziraju i interpretiraju pogledane filmove, posebno se usredotočujući na temu i dramske elemente kojima su se autori koristili u njihovoj obradi. Neka ih potom usporede i odrede koji je naslov najdramatičniji, uz obrazloženja i izdvojene primjere.
Solar, M. (1997). Teorija književnosti. Osamnaesto izdanje. Zagreb: Školska knjiga.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga
Batušić, N. (1978.). Povijest hrvatskoga kazališta. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.