Na početku potaknite učenike na kritičko razmišljanje o tehnologiji i njezinu utjecaju na njihov život. Raspravite s njima o tome koliko vremena provode za zaslonom, koliko im to oduzima vremena za druge aktivnosti kao što su sport, druženje s prijateljima ili čitanje te koliko je to pozitivno ili negativno. Naglasite da nam je u današnje vrijeme tehnologija važna, ali da je isto tako važan i osobni kontakt s drugim ljudima.
Nakon toga pitajte učenike jesu li razmišljali o tome što će raditi u životu te hoće li im za to trebati IKT. Objasnite im što točno znači taj pojam i da u današnje vrijeme tehnologija na brojne načine utječe na različite poslove.
Uputite učenike da u parovima istraže neka od zanimanja u kojima se koristi IKT. Primjeri zanimanja koja im možete predložiti da istraže jesu: programer, inženjer računalstva, analitičar podataka, IT konzultant, projektni menadžer u IT industriji, marketinški stručnjak za digitalne kanale, specijalist za sigurnost podataka itd. Neka istraže jedno zanimanje i njegova obilježja kao što su:
Učenici također trebaju opisati na koji se način IKT koristi u tom zanimanju i kako se tehnologija koristi u svakodnevnom radu. Primjerice, analitičar podataka koristi se računalnim softverom kako bi obradio i analizirao podatke, dok se web-dizajner koristi različitim programskim jezicima kako bi stvorio funkcionalnu i privlačnu mrežnu stranicu.
Pronađene informacije učenici zapisuju i izrađuju plakat koji postavljaju u učionicu kako bi ga drugi učenici mogli vidjeti i naučiti nešto novo. Na kraju mogu unutar razreda raspraviti o tome koja im se zanimanja čine najzanimljivijima i zašto.
Uspostavite videopoziv pomoću aplikacije Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici. U pitanjima koja to omogućavaju iskoristite mogućnosti odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, znakom sviđanja (tzv. lajkom) ako je odgovor pozitivan). Potaknite učenike da iskoriste mogućnost podizanja ruke u pozivu kada žele odgovoriti kako bi se izbjegla buka. Također ih podsjetite da ruku spuste nakon što odgovore i ponovno isključe svoj mikrofon.
Podijelite učenike u grupe s najviše četiri učenika i za svaku grupu otvorite jednu izdvojenu sobu za suradnju. Uputite ih u zadatak i dajte im smjernice prema opisu. Zajedničke bilješke neka zapisuju u zajednički dokument koji će na kraju objaviti u razrednoj grupi. Prema potrebi, tijekom rada posjećujte izdvojene sobe za suradnju i pomozite učenicima ako naiđu na poteškoće. Dajte učenicima određeni rok za obavljanje zadatka nakon čega zatvorite izdvojene sobe za suradnju. Zajedno komentirajte njihove radove.
Za kraj ih zamolite da emotikonom pokažu kako se trenutačno osjećaju, pozdravite ih i prekinite poziv.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Prilikom usmenog izlaganja sadržaja izražavajte se jednostavnim rečenicama, s učenicima poznatim rječnikom. Sadržaj povezujte sa svakodnevnim životom. Potaknite učenike na razmišljanje dodatnim potpitanjima. Učenike ohrabrite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice u učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije.
Prije samostalnog istraživanja, dajte učenicima primjer riješenog zadatka. Opišite jedno zanimanje pomoću elemenata zadatka.
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama.
Pripremite podsjetnik s uputama kako bi učenik uspješnije usmjerio tijek misli te proveo zadatak. Učenika usmjerite na izvor traženih informacija. Ako je potrebno, pripremite dijelove teksta iz izvora u kojima će učenik pronaći informacije.
Ako se aktivnost provodi u mrežnom okružju, unaprijed provjerite služi li se učenik digitalnim alatom Teams. Omogućite mu podsjetnik za služenje navedenim digitalnim alatom. Češće provjeravajte snalaženje učenika u digitalnom alatu te mu pružite dodatnu podršku. Omogućite mu sve gore napisane prilagodbe, kao i kada se aktivnost provodi u fizičkoj učionici.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu u grupama istražiti koja će zanimanja biti tražena u budućnosti te koje će se tehnologije koristiti u tim poslovima. Mogu istražiti kako se tehnologija mijenja i kako će to utjecati na poslove u budućnosti. Možete im predložiti izvore na kojima bi mogli naći korisne informacije, kao što su:
Na kraju, učenici mogu prezentirati svoje zaključke i spoznaje ostalim učenicima u razredu u obliku prezentacije ili mogu snimiti videozapis i podijeliti ga unutar razredne grupe. Svaka grupa može odabrati način prezentiranja.
Na početku raspravite s učenicima o situaciji u kojoj su se s prijateljima dopisivali na društvenim mrežama umjesto da su se družili uživo ili kada su tijekom obiteljske večere svi bili zaokupljeni svojim mobitelima umjesto da su razgovarali međusobno.
Razgovorom potaknite učenike da razmisle o tome kako tehnologija može utjecati na naše međuljudske odnose i naglasite kako moraju biti odgovorni u korištenju tehnologijom kako bi se izbjegla izolacija i otuđenje. Raspravom o ovoj temi učenici bi mogli postati svjesniji važnosti ravnoteže između korištenja tehnologijom i međuljudskih odnosa u svom životu. Treba znati odrediti prioritete u životu, a tehnologiju trebamo iskoristiti na način da najbolje povećamo učinkovitost u svojem svakodnevnom radu.
Nakon toga učenici u parovima istražuju na koji način IKT može povećati učinkovitost u pojedinim zanimanjima. Uspoređuju isti posao koji se može izvoditi uz korištenje IKT-om i bez korištenja IKT-om.
Možete im predložiti da istraže zanimanja kao što su:
Novinar:
Učitelj:
Grafički dizajner:
Kuhar:
Nakon toga učenici mogu samostalno pronaći vlastite primjere zanimanja i na kraju svoje zaključke zapisuju u zajednički dokument izrađen u programu Word. Kako bi se pripremili za ovu aktivnost, učenici mogu pogledati primjere zanimanja koja su istraživali u prethodnoj aktivnosti i razmotriti kako se u tim poslovima koristi IKT za povećanje učinkovitosti. Također, mogu pretraživati stranice kao što je stranica Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) kako bi pronašli primjere poslova za koje se traže vještine u korištenju IKT-om. Nakon što učenici prikupe informacije o različitim zanimanjima u kojima se koristi IKT, možete im dati dodatne primjere poslova koje će usporediti.
Primjeri koje bi učenici mogli usporediti:
Učenici neka istraže kako se u tim poslovima koristi IKT i na koji način to povećava učinkovitost, a nakon toga neka u parovima istraže još neke od poslova u kojima je učinkovitost povećana korištenjem IKT-om. Neka zapišu svoje zaključke o tome koliko je IKT važan za povećanje učinkovitosti u poslu te kako bi se neki posao obavljao bez IKT-a.
Nakon što završe s istraživanjem i pisanjem zaključaka, učenici neka svoje uratke predstave razredu pomoću alata PowerPoint. Nakon prezentacije možete provesti vršnjačko vrednovanje uz pomoć rubrike za vrednovanje koja može sadržavati elemente kao što su: jasnoća izražavanja, organizacija prezentacije (je li sadržaj logički povezan, ima li uvod, razvijanje teme i zaključak), tehnička izvedba (korištenje prijelazima, animacijom i sl.), upotreba multimedijalnih elemenata (jesu li odgovarajući, kvalitetni, relevantni za temu i pružaju li dodatnu vrijednost prezentaciji). Elemente možete bodovati i na kraju zbrojiti ukupne bodove. Povratne informacije učenicima pružite analizom njihovih radova, naglašavajući njihove jače strane i pružajući smjernice za daljnje poboljšanje.
Na kraju raspravite s učenicima kako IKT utječe na različita zanimanja i u kojim je situacijama korištenje IKT-om nužno za povećanje učinkovitosti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Upute za zadatak objasnite jednostavnim rječnikom te provjerite razumijevanje učenika. Zadatak dodatno pojasnite učeniku s teškoćama povezujući sadržaj sa svakodnevnim životom. Možete mu pružiti asocijacije i dodatne informacije.
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će na njega djelovati poticajno, tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama.
Pripremite podsjetnik s uputama kako bi učenik uspješnije usmjerio tijek misli te riješio zadatak.
Samostalno pretraživanje mrežne stranice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje može biti izazovan zadatak za učenike s teškoćama. Unaprijed odredite zanimanja koja će učenik istražiti i usporediti. Izdvojite informacije s mrežnih stranica, ispišite ih i uručite učenicima. Tako će lakše svoju pozornost usmjeriti na zadatak, a manje će pozornosti izgubiti na pretraživanje informacija.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Word i PowerPoint. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici su podijeljeni u grupe. Istražuju neke od prvih poslova koje je zamijenila tehnologija, na koji se način povećala učinkovitost tih poslova te što je to dobroga donijelo ljudima. Također, mogu istražiti i drugu stranu, primjerice, koje poslove tehnologija ipak ne može zamijeniti (npr. gradnja kuće – fizički dio gradnje vjerojatno bi bilo preskupo prepustiti robotima koji bi uz to trebali biti izrazito precizni). Također, mogu napisati koje su, prema njihovu mišljenju, prednosti i nedostatci korištenja tehnologijom u pojedinim poslovima. Zatim neka učenici pripreme interaktivnu prezentaciju pomoću alata Genially u kojoj će predstaviti svoje uratke. Ako se prethodno nisu služili tim alatom, možete im ukratko pokazati njegove mogućnosti ili mogu odabrati sličan alat po želji.
Započnite razgovor s učenicima o tome koliko vremena provode igrajući računalne igre ili gledajući razne videozapise. Pokušajte ih potaknuti na razmišljanje o tome da postoje važnije stvari od gledanja u bilo koju vrstu zaslona, kao što su druženje s prijateljima, bavljenje sportom, boravak na svježem zraku i slično. Istaknite važnost umjerenosti u svakom području života i u svim aktivnostima kojima se bavimo. Postavite im pitanje znaju li koja se zanimanja kriju iza računalnih igara, mrežnih sadržaja, profesionalnih videozapisa i sl. Najavite im da će u ovoj aktivnosti istražiti informatička zanimanja kao što su web-dizajner, mrežni administrator, stručnjak za razvoj aplikacija, stručnjak za digitalnu i filmsku produkciju.
U razrednu grupu u alatima Teams ili Yammer podijelite prazne dokumente izrađene u alatu Word za svako od navedenih zanimanja. Učenike podijelite u grupe – jedna grupa za svako zanimanje. Zatim neka učenici istraže informacije o zanimanju koje im je dodijeljeno. Istraživanje može obuhvaćati opis zanimanja, ključne alate i tehnologije koje se koriste pri njegovu obavljanju, važne vještine koje su potrebne za taj posao, najčešće uloge i odgovornosti osobe koja se njime bavi, izazove s kojima se suočava te primjere rezultata rada u tom zanimanju.
Kada završe s tim, neka učenici pripreme kratku prezentaciju o istraživanom zanimanju koju će prezentirati ostalim učenicima iz razreda. Zanimanje mogu predstaviti kao da su oni osobe koje ga obavljaju i došli su prezentirati ono što rade. Zadajte im da pokušaju zanimanja prikazati što privlačnijima, kao da je to najbolji posao na svijetu te da žele i druge potaknuti da se njime bave.
Na kraju možete upotrijebiti alat Mentimeter za vršnjačko vrednovanje, u kojem će učenici komentirati ili odabrati zanimanje koje je najbolje prezentirano.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Upute za zadatak objasnite jednostavnim rječnikom te provjerite razumijevanje učenika. Pripremite podsjetnik s uputama kako bi učenik uspješnije usmjerio tijek misli te izvršio zadatak.
Učenik s teškoćama neka bude u grupi s učenicima koji će djelovati poticajno tako što će ga motivirati i pružiti mu dodatnu podršku u aktivnosti. Prilikom podjele zadataka u grupi neka bude jasno naglašena uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da ravnopravno ne sudjeluje u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Word i Mentimeter. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Možete organizirati sastanak (uživo ili na daljinu) s osobom koja obavlja neki od informatičkih poslova. Učenici mogu osmisliti pitanja i intervjuirati profesionalca o ključnim aspektima rada u tom zanimanju. Mogu ga pitati o izazovima s kojima se suočava u svom svakodnevnom radu, kojim se važnim vještinama i alatima koristi i kako primijenjena tehnologija utječe na njegov rad. Ako imate mogućnost, možete ih povesti na radno mjesto te osobe kako bi uživo vidjeli kako taj posao izgleda. Svoje zaključke i dojmove učenici na kraju mogu predstaviti ostalim učenicima iz razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.