Kao uvodnu aktivnost usmjerite učenike neka rasprave i prepoznaju zvukove iz okružja. Metodom razgovora navedite ih da uoče razlike između tona i šuma te istaknu koju vrstu zvuka češće mogu čuti u okružju. Učenike podučite da je zvuk mehanički val frekvencije između 20 Hz i 20 kHz te navedite razlike za pojmove infrazvuk, ultrazvuk i hiperzvuk. Pri isticanju razlike između tona i šuma, učenicima objasnite pojmove frekvencija zvučnog vala i amplituda zvučnog vala te njihove mjerne jedinice. Da biste lakše objasnili razliku između tona i šuma, učenicima prikažite videozapis na poveznici. Primjerima iz svakidašnjeg života iskustveno im približite zvučnu razliku između pravilnoga (harmoničnog) i nepravilnog titranja zvučnog vala.
Zatim učenike potaknite da raspravljaju o rezultatima te da uočene sličnosti i razlike između tona i šuma zajednički predstave u obliku Vennova dijagrama u digitalnom alatu Gliffy.
Pri provođenju ove aktivnosti savjetujemo da učenike upozorite na nužnost prevencije buke u svakidašnjem okružju (promet, uporaba slušalica i slično). O utjecaju buke i prevenciji buke s učenicima pogledajte videozapis na poveznici.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenici s oštećenjem sluha mogli bi imati teškoće pri sudjelovanju u ovoj aktivnosti pa će je biti potrebno prilagoditi njima. Možda će biti zanimljivo da oni opišu svoje iskustvo, način na koji doživljavaju razlike između tona i šuma.
Frekvenciju zvučnog vala i amplitudu zvučnog vala vizualno prikažite. Pri gledanju videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku potporu, to jest učenika koji će mu opisati što je vidljivo na zaslonu.
Vennov dijagram obojite različitim bojama (npr. žuto i crveno tako da zajednički dio bude narančast).
Provjerite znaju li se učenici služiti digitalnim alatom Gliffy.
Izradite pisane ili slikovne upute za uporabu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Kako bi učenike podučili o vezi između fizike i glazbe, potrebno je objasniti pojmove poput zvučnog vala (istumačiti razliku između elektromagnetskih valova i zvučnih valova), titranja (periodično ponavljajuće gibanje tijela; harmonično titranje), akustike (grana fizike koja se bavi zvukom) i dr., a s ciljem da ih se razgovorom usmjeri na određivanje svih značajki tona (visina, jačina, trajanje i boja) uspoređujući ih s fizikalnim svojstvima zvučnog vala. Služeći se primjerima, podučite učenike da frekvencija zvučnog vala utječe na visinu tona, amplituda zvučnog vala utječe na glasnoću tona, da je trajanje tona određeno trajanjem titranja izvora zvuka, a boja tona je jedino apstraktno i nemjerljivo obilježje tona. Kako bi učenici bolje razumjeli sadržaj, mogu im se prikazati sljedeći videozapisi:
Zatim učenike organizirajte u radne skupine i usmjerite da usporede određene značajke tona služeći se digitalnom aplikacijom osciloskopom Virtual Oscilloscope. Učenici će u aplikaciji moći mijenjati frekvenciju i amplitudu zvučnog vala te uočiti i shvatiti ponašanje oscilograma u odnosu prema unesenim promjenama.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja postoji kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Vezu između fizike i glazbe i sve nove pojmove nastojte objasniti uz primjere i vizualnu podršku. Na primjerima provjeravajte jesu li učenici razumjeli izrečeno.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Virtual Oscilloscope. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu. Pri radu u grupi učeniku s teškoćama jasno objasnite zadatke i ulogu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Podijelite učenike u skupine te ih uputite da stvore reklamnu najavnicu (jingle) u digitalnom alatu Audacity.
Temu reklamnog jinglea možete prilagoditi dobu godine, obilježavanju određenih dana u godini ili osobnim interesima učenika.
S pomoću digitalnog alata učenici mogu snimiti (otpjevati ili ispričati) vokalnu dionicu, koju će zatim urediti obrađujući odabrane značajke tona kako bi snimka zvučala što bolje, npr. prilagođavanje različitih frekvencijskih područja zvuka radi postizanja određene zvučne ravnoteže (promjena glasnoće određenih frekvencije na način rada equalizera). Također, mogu dodati određene efekate koje alat Audacity nudi, poput opcije Echo, Fade Out/Fade In, Change Tempo ili Change Speed. Učenike zatim uputite da vokalnoj dionici dodaju odgovarajuću glazbenu pozadinu, koju će istim postupcima prema potrebi prilagoditi u ispravne omjere u odnosu prema vokalnoj dionici. Zatim ih uputite da obje dionice spoje u jedan dokument i tako generiraju svoju reklamnu najavnicu (jingle).
Nakon završetka aktivnosti učenike potaknite da radove podijele na zajedničkoj platformi Padlet.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima koji ne mogu pjevati ponudite zamjensku aktivnost. Oni mogu biti snimatelji ili organizatori za podjelu snimljenih audiozapisa.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Audacity i Padlet.
Izradite pisane ili slikovne upute za uporabu.
Upute za uporabu dajte postupno, jednu i jednu. Provjerite jesu li učenici razumjeli koji je njihov zadatak.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.