Na početku aktivnosti upitajte učenike što su to elementarne nepogode i na koji način mogu ugroziti ljudske živote i njihovu imovinu; mogu li se one predvidjeti ili spriječiti.
Učenici u manjim timovima pretražuju na mrežnim stranicama koje se najčešće elementarne nepogode pojavljuju u njihovoj sredini ili županiji te u koja godišnja doba. Unutar tima svaki učenik istražuje elementarne nepogode za jedno godišnje doba.
Učenici u Canvi (uz predložak Vennovi dijagrami) izrađuju Vennove dijagrame, skupovi koje predstavljaju su godišnja doba, te u njih upisuju određene elementarne nepogode koje su istraživanjem uočili.
Porazgovarajte s učenicima o tome što uočavaju na dijagramu, tj. koliko elementarnih nepogoda je isključivo vezano za jedno godišnje doba, koliko uz dva, tri, te postoji li elementarna nepogoda koja se može pojaviti bez obzira na to koje je godišnje doba.
Nakon što su u Canvi nacrtali Vennov dijagram, spremaju ga kao sliku.
Svakom timu otvorite alat Thinglink gdje će oni učitati svoju sliku te na nju, za svaku elementarnu nepogodu, u obliku hotspotova, napisati kako bi se ljudi trebali ponašati ako ih zahvati pojedina nepogoda.
Po završetku izrade interaktivne slike, svaki tim predstavlja svoje istraživanje te nakon svakog izlaganja potaknite učenike na raspravu. Neka rasprave jesu li prijedlozi izvedivi, može li se sigurnost ljudi još nekako poboljšati, jesu li naveli sve primjere elementarnih nepogoda, itd.
Za učenike iz PSA ili s intelektualnim teškoćama pripremite sličice elementarnih nepogoda kako bi se lakše dosjetili traženih pojmova. Za istraživanje pojavnosti elementarnih pojava u RH unaprijed im pripremite tražene podatke ili ih uputite na točno određenu poveznicu gdje te podatke mogu pronaći.
U Vennovom dijagramu možete bojama, karakterističnim za određeno godišnje doba, označiti polja za upisivanje podataka (jesen-smeđe, proljeće- zeleno, ljeto- žuto, zima plavo ili bijelo).
Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Za istraživanje ponašanja za vrijeme elementarnih nepogoda učenicima možete pomoći slikovnim predlošcima koje će oni opisivati.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Na osnovu izrađenih Vennovih dijagrama i opisa u Thinglinku, učenici istražuju za prethodnu godinu koliko je bilo pojedinih elementarnih nepogoda u Hrvatskoj i zatim te podatke dodaju na već izrađeni Thinglink (učenik dodaje na Thinglink svojeg tima). U suradnji s učiteljem Geografije uz svaku od navedenih elementarnih nepogoda zapisuju koji vremenski uvjeti pogoduju ovakvim nepogodama te koje su posljedice. Nadopunjeni rad potom prezentiraju u razredu, a mogu ga i objaviti na web-stranici škole.
Na početku nastavne godine provedite anketu o zainteresiranosti učenika za sudjelovanjem u aktivnosti povezanoj sa svakidašnjim opasnostima u koje djeca mogu upasti zbog neznanja, nesmotrenosti ili naivnosti. U anketi učenicima ponudite moguće teme kao što su Strujni udar, Napad psa (pasa), Istjecanje plina iz plinskih instalacija, Oluja, Zaleđena rijeka, Nepoznate osobe i dr. i mogućnost vlastitog odabira tema koje njih zanimaju. Vjerujemo da ćete pobuditi zainteresiranost učenika ako im ponudite na izbor pozivanje različitih gostiju vezano uz pojedinu temu kao npr. lokalnog policajca, vatrogasca, člana Hrvatske gorske službe spašavanja, djelatnika hitne pomoći ili znanstvenika.
S učenicima možete pretraživati dostupne mrežne stranice, primjerene videozapise i ostale materijale koji će im pomoći osvijestiti pravilno reagiranje na najčešće opasnosti kojima mogu biti izloženi. Sa zanimljivim gostima možete snimiti intervjuje ili napisati zanimljive i poučne tekstove temeljem prikupljenih informacija. Možete izraditi i e-knjigu u alatu Book Creator s uputama koje će učenici izraditi, a sadržaj te knjige možete podijeliti i na stranici škole kako bi upute bile dostupne i ostalim učenicima.
Kao primjer navodimo temu “Nepoznate osobe”. Olujom ideja prikupite od učenika njihova znanja o tome kako se ponašati ako neka njima nepoznata osoba pozvoni na vrata pa i ako se ta osoba predstavi kao poštar ili radnik nekog drugog poduzeća koje je učeniku poznato. Što ako netko na ulici zove upomoć da mu dijete pomogne (trebamo se pitati zašto ne zove odraslu osobu, kako će mu dijete pomoći). Učenici upisuju svoje ideje Mentimeter (open ended). Predočite djeci čim više mogućih scenarija u kojima im se nepoznata osoba može obratiti i prevariti ih, što im se sve može dogoditi i što oni trebaju učiniti u takvim situacijama.
Na kraju, možete upriličiti i igrokaz kojim će učenici pokazati kako se ispravno ponijeti u situaciji kada im nepoznata osoba nudi slatkiše, traži pomoć od njih, nasilno im oduzme slobodu kretanja i slično. Prethodno je nužno učiniti pripreme i napisati scenarije za pojedine situacije. Ako igrokaze snimite i obradite u alatu Adobe Spark, objavite ih na mrežnoj stranici škole kako biste važne poruke učini dostupnima svim posjetiteljima mrežne stranice vaše škole.
Prije provođenja aktivnosti u aplikaciji Wordwall izradite kotač sa sličicama električnih naprava i ostalih predmeta i objekata koje će učenici moći vidjeti u videu. Prikažite učenicima videouradak Kids Safety – Stay safe together. Podijelite učenike u dvije skupine. Na dio ploče, pored interaktivne ploče, magnetima pričvrstite nazive predmeta napisane na kartice. Npr. a hairdryer/ an outlet/ a plug/ a toaster/ a charger/ the radio/ power lines/ a substation itd. Učenici dolaze naizmjenično iz jedne pa iz druge skupine, na interaktivnoj ploči vrte kolo i pogađaju o kojoj se napravi ili objektu radi. Ako je naziv točan, učenik ga treba pronaći među nazivima na karticama i staviti u prethodno nacrtanu tablicu na ploči, ispod imena svoje skupine. Pobjeđuje ona skupina koja je pogodila tj. skupila više riječi. Objasnite učenicima da će u sljedećem dijelu aktivnosti, također u skupinama, pisati savjete o pravilnom rukovanju električnim napravama kao i o pravilnom postupanju u potencijalno opasnim situacijama vezanim za električnu struju. Uputite ih da koriste imperativ i modalne glagole – should/shouldn't/must/mustn't. Na ploči ostaju sve kartice s riječima koje ste ranije koristili. Učenici ponovno gledaju video te svaka grupa piše savjete za sigurnost uz pomoć on line rječnika.
Na kraju sata potaknite učenike da iznesu svoje stavove o sigurnosti i napisanim savjetima te da navedu vlastita iskustva, savjete o kojima su čuli ili čitali ili su ih pak sami osmislili. Razgovarajte o tome jesu li se neka njihova prijašnja razmišljanja promijenila nakon ove aktivnosti.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju ili intelektualnim teškoćama video je potrebno povremeno zaustaviti kako bismo provjerili jesu li učenici razumjeli viđeno i izrečeno. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opis videa.
Za pisanje savjeta o pravilnom rukovanju električnim napravama za učenike sa PSA ili autizmom pripremite slikovni predložak sa započetim rečenicama koje oni moraju dopuniti samostalno, odabirući ponuđenu riječ ili odabirući iz višestruke ponude riječi. Riječi koje su ponuđene također mogu biti praćene sličicom.
Za iste učenike bilo bi dobro izraditi njihov slikovni rječnik ako je korištenje digitalnog prekomplicirano. Možete izraditi i jednostavne pisane ili slikovne upute za korištenje digitalnog rječnika.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike kako da izrade poster u aplikaciji Canva na koji upisuju savjete spomenute na satu te dodaju još niz korisnih savjeta iz vlastitog iskustva. Poster može naknadno biti objavljen u školskom online časopisu ili na web-stranici škole na uvid ostalim učenicima.
Ponovite s učenicima o dijelovima računala koja su usvojili do sada. Zatim povedite razgovor o tome koliko provode vremena za računalom doma, odnosno koliko puno koriste mobitele i tablete za dopisivanje, pretraživanje interneta, gledanje videa, igranje igrica, te koliko često pregledavaju galerije. Neka u sebi prebroje koliko ekrana koriste kod kuće (televizor, monitor, mobitel, tablet). Porazgovarajte o tome jesu li im nekad oči umorne, suhe, iziritirane nakon dugog rada/zabave pred ekranom? Znaju li što je plavo svjetlo i gdje se pojavljuje?
Uputite ih da samostalno pronađu odgovor na internetu.
Nakon što su saznali što je plavo svjetlo, podijelite ih u grupe. Svakoj dodijelite jednu od tema: Što je plavo svjetlo, Kako plavo svjetlo utječe na naš vid, Posljedice dugotrajnog utjecaja plavog svjetla blizu očima, Sindrom računalnog vida i Savjeti kako zaštititi oči. Neka svaka grupa obrađuje svoju temu. Nadgledajte ih i usmjeravajte. Uputite ih da, sažeto i potkrijepljeno slikama, podatke napišu na zid koji ste prethodno pripremili u digitalnom alatu Padlet.
Po jedan predstavnik svake grupe treba prenijeti ostalim grupama do kojih su spoznaja došli.
Svi učenici individualno izrađuju letak u digitalnom alatu MS Word u kojem će pomoću podataka postavljenih na Padletu pokušati na jednom listu prenijeti poruku o opasnostima od dugotrajnog gledanja u ekran te dati savjete kako se zaštititi. Još jednom ponovite učenicima o besplatnim fotografijama koje mogu skidati s interneta i koristiti ih u svojim radovima ili će sami fotografirati. Najbolje radove ispišite i postavite na panoima u hodnicima škole.
Svi radovi se mogu ispisati i učenici ih mogu ostaviti u svojoj zgradi na za to predviđeno mjesto kako bi i ostale stanare upoznali s tom opasnošću.
Za učenike s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju, materijale za istraživanje plavog svjetla pripremite unaprijed. Smanjite količinu teksta/informacija, učinite tekst lakim za čitanje, istaknite važno kako bi se učenici lakše snašli. Dio materijala može biti i slikovan.
Za izradu letka tim učenicima zadajte jasne smjernice-što sve letak mora sadržavati, ili postavite jednostavna pitanja, a njihovi odgovori neka budu sadržaj letka.
Za upotrebu digitalnih alata, skidanje fotografija s interneta, izradite jasne slikovne ili pisane upute. Učenici s oštećenjem vida mogu istražiti na koji način boravak pred ekranima može štetiti njihovom zdravlju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici proučavaju i druge opasnosti po zdravlje vezano za rad/zabavu na računalu. Neka učenici prouče posljedice i prevenciju nepravilnog i dugotrajnog sjedenja za računalom, posljedice i prevenciju nepravilnog i dugotrajnog korištenja tipkovnice i računalnog miša (npr. sindrom karpalnog kanala, sindrom dvostrukog pritiska, vrtoglavica, glavobolja i sama ovisnost o takvim radnjama). Sakupljene spoznaje uobličavaju u knjižicu, zajedno s preporukama o pravilnom sjedenju i korištenju tipkovnice i računalnog miša, izrađenu u digitalnom alatu Book Creator. Poveznica na knjižicu se može postaviti na internetskoj stranici škole. Učenici mogu napraviti tri kartice u A4 veličini. Teme na karticama su redom vezane za probleme plavog svjetla, sjedenje i korištenje tipkovnice i miša. Kartice se mogu plastificirati, izbušiti rupice te spojiti. Mogu se staviti u svaku učionicu po jedna, te u knjižnicu i zbornicu škole.
Razgovarajte s učenicima o osobinama dobrog novinara. Neka učenici u digitalnom alatu Mentimeter navedu što smatraju da su osobine dobrog novinara. Potom im prikažite osobine dobrog novinara i usporedite njihove navode i stvarne osobine. Recite učenicima da će tjedan dana biti u ulozi novinara - istraživača. Njihov će zadatak biti jedan tjedan promatrati tko se u njihovu kućanstvu najviše brine o čistoći (tko pere posuđe, čisti kupaonicu, usisava i sl.). Svoja zapažanja neka bilježe u dnevniku. Osobitu pažnju neka obrate na osobu koja čisti sredstvima za pranje. Koristi li ta osoba zaštitne rukavice i masku prilikom npr. čišćenja kamenca u kupaonici? Jesu li sredstva kojima se služi prirodna ili u njima ima opasnih kemikalija? Uputite ih neka istraže ambalažu, ima li na njoj nekih znakova koji upućuju na štetnost i oprez. Neka fotografiraju što su pronašli, a zatim na internetu neka istraže značenje tih oznaka. Svoje fotografije i značenje oznaka neka postave u Padlet. Napomenite učenicima da nikako ne otvaraju ambalažu, ne mirišu je ili prolijevaju. Sve što mogu istražiti neka isključivo istraže gledanjem. Nakon tjedna istraživanja učenici u školu donose svoje dnevnike. Podijelite ih u dvije grupe. U grupama neka usporede dobivene podatke iz svojih zapisanih dnevnika te uz fotografije i podatke koje su stavljali na Padlet. Pomoću Vennovih dijagrama na veći papir (hamer papir) neka upišu ono što je isto/slično i ono što je različito. Na temelju Vennovih dijagrama svaka će skupina predstaviti svoja saznanja. Otvorite s učenicima raspravu o opasnostima/štetnostima sredstava koja se koriste u kućanstvu. Pitajte ih jesu li ikada čuli/vidjeli da netko održava čistoću kućanstva sredstvima koja su prirodna. Učenike podijelite u parove. Svaki par neka na internetu istraži kako se izrađuju sredstva za čišćenje od prirodnih sastojaka, koji su to sastojci? Kako ne bi bilo istih istraživanja, učenicima možete predložiti da istraže kako napraviti prirodno sredstvo za pranje posuđa, kako očistiti kamenac, kako napraviti sredstvo za pranje prozora i sl. Kada su učenici istražili zadano, u obliku Microsoft PowerPoint prezentacije pišu uputu za izradu jednog sredstva i prezentiraju ostatku razreda. Novi zadatak učenicima je da ponovno u svojim kućanstvima istraže što od navedenih sastojaka imaju kod kuće (limun, sol, ocat i sl.). Prema sastojcima koje imaju kod kuće biraju proizvod koji će izraditi zajedno s roditeljima. Prije toga napisat će izvještaj na temelju svih do tada dobivenih podataka. Učenici pišu jedno izvješće, za što mogu koristiti Google dokumente, na kojem im učitelj pripremi pitanja na koja u izvješću trebaju odgovoriti (Tko je istraživao? Što je istraživao? Gdje je istraživao? Kako je istraživao? Kada je istraživao? Koja je svrha istraživanja?/Zašto se istraživalo?) Istraživanju dodajte nekoliko fotografija koje su učenici snimili. Gotovo izvješće objavite u školskom listu ili na web- stranicama škole. Uputite učenike da izvješće pročitaju roditeljima te da s njima naprave jedno prirodno sredstvo. Svoje radove mogu fotografirati i pri sljedećem susretu predstaviti ostalim učenicima u razredu. U digitalnom alatu Mentimeter postavite učenicima pitanja o tome kako su se osjećali tijekom istraživanja, koje su osobine dobrog novinara stekli, što im je bilo najlakše, a što najteže, kako su se osjećali radeći nešto s roditeljima i sl.
National Institute on Drug Abuse (2020). Can too much screen time change your brain? (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.