Predmet
Informatika 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Razvrstaj me nježno

Naziv predmeta
Informatika 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • mape
  • podmape
  • datoteke
  • stablasta struktura organizacije mapa i datoteka
  • razvrstavanje datoteka
  • brisanje mapa i datoteka
  • premještanje mapa i datoteka
  • kopiranje mapa i datoteka
  • preimenovanje mapa i datoteka
  • razvrstavanje mapa i datoteka

Stavi pravu stvar na pravo mjesto

S učenicima pogledajte uvodni video na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke. Prokomentirajte s njima važnost urednosti. Vodite računa o toleranciji među učenicima i uvažavanju tuđeg mišljenja.
Uvedite pojmove datoteke, mape i podmape te pojmove dijelova datoteke i vrste datoteka.
Recite učenicima da datoteka nastaje u trenutku spremanja. Ako radimo u mrežnim alatima, naš rad se automatski sprema pa time i datoteka nastaje automatski. Ako, pak, radimo u programima na lokalnom računalu, svoj rad moramo spremiti. Možete pratiti sadržaj i zadatke na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke. Nakon toga, učenici neka još jednom odgovore na pitanja o usporedbi ormara, ladica/polica u ormaru i stvari u ormaru s tvrdim diskom (uređajem za pohranu podataka), mapama i datotekama koje ste pripremili u alatu Mentimeter. S učenicima podijelite kôd prezentacije (prikažite ga na računalu spojenom na projektor ili pametnu ploču). Izaberite slajd s ponuđenim odgovorima, npr. Ranking. Pričekajte nekoliko trenutaka i na projektoru prikažite rezultate. Prokomentirajte s učenicima najčešće odgovore, a onda im ukažite na to poklapa li se njihov izbor s točnim odgovorom. Možete im podijeliti poveznicu na rezultate koristite li se nekom platformom za komunikaciju. Komentirajte koji je odgovor točan kako bi se učenici uvijek mogli podsjetiti na točnu usporedbu.
Još jednom s učenicima ponovite definiciju mape i istaknite da su mape, a i datoteke u računalu, predstavljene ikonama. Pokažite im ikonu kojom je mapa predstavljena. Podijelite učenike u parove i zadajte im da nacrtaju u svojim bilježnicama ikonu mape. Nakon toga, uputite ih neka osmisle sličnu usporedbu tvrdog diska, mapa, podmapa i datoteka sa stvarima iz stvarnog života, npr. torbom, udžbenicima i pretincima u torbi ili pernicom, stvarima u pernici i pretincima pernice. Za kraj, neka u svojim bilježnicama zapišu čemu mape služe, tj. svrhu samih mapa.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Prilikom gledanja videozapisa unutar lekcije, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa, a za učenike s oštećenjem sluha bitno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Sve spomenute i novouvedene pojmove objasnite na konkretnim primjerima. Organizirajte stvaranje pojmovnika za nastavno gradivo koji će biti podsjetnik za učenike s teškoćama, ali mogu ga koristiti i ostali učenici. Učenici mogu sami voditi računa o ažuriranju pojmovnika. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s onim učenikom koji će usmjeravati druge koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka dodatno istraže vrste datoteka i njihove nastavke, npr. programske, tekstualne, slikovne, videodatoteke, audiodatoteke ili Office datoteke i neka izrade umnu mapu u nekom od alata za izradu umnih mapa, npr. Coggle.it. Jedna grana neka bude jedna vrsta datoteke. U umnu mapu trebaju uključiti i ikone datoteka kojima su pojedine datoteke predstavljene. Svoje umne mape učenici, koji žele znati više, neka objave na oglasnoj ploči npr. alata Padlet kako bi bile dostupne svim učenicima. Pozovite učenike da pristupe oglasnoj ploči i pogledaju umne mape na temu datoteka. Oglasnu ploču Padlet prethodno ste pripremili i podijelili poveznicu s učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stavi pravu stvar na pravo mjesto

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava važnost organiziranosti podataka na računalu.
  • Učenik izriče definiciju mape.
  • Učenik prepoznaje ikonu mape.
  • Učenik objašnjava što su to datoteke.
  • Učenik nabraja vrste datoteka.
  • Učenik ističe dijelove datoteke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Razvrstaj me nježno

Još jednom ukažite učenicima na važnost urednosti i organizacije našega životnog prostora, pa tako i digitalnog i ponovite im kako nam urednost i organiziranost pridonose u radu. Recite im da urednost i organiziranost digitalnog radnog prostora postižemo izradom mapa i podmapa i razvrstavanjem datoteka u njima. Moramo odlučiti po kojem ćemo kriteriju slagati (razvrstavati) sve mape i datoteke.

Na svakom računalu u učionici izradite mape, podmape i postavite datoteke, kao što je navedeno u videu na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke u podnaslovu Primjeri razvrstavanja datoteka i njihova organizacija u mape. Pokažite učenicima kako se izrađuje nova mapa na računalu i zatražite od njih da učine isto. Nakon toga, neka izrade Praktične vježbe koje se nalaze ispod Interaktivnog prikaza u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke.
S učenicima pogledajte video Razvrstavanje datoteka i njihova organizacija u mape na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke u podnaslovu Primjeri razvrstavanja datoteka i njihova organizacija u mape. Zorno im prikažite razvrstavanje datoteka i organizaciju datoteka u mape. Poslužite se mapama i datotekama koje ste prethodno izradili i postavili na računalo. Ukažite učenicima da ste na njihovim računalima također pripremili ove mape i datoteke i da vas prate i simultano izvršavaju zadatak dok Vi prikazujete način rada. Pazite na to da svaki od učenika uspije odraditi zadatak. Pričekajte i pomognite sporijim učenicima.
Nakon toga, neka učenici u paru izrade zadatak 2 u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke koristeći se interaktivnim prikazom koji je postavljen ispod zadatka 2 u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke.
Za kraj, pogledajte videoanimaciju stablaste strukture organizacije mapa i datoteka koja se nalazi na dnu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke.

Postupci potpore

Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Prilikom gledanja videozapisa unutar lekcije, ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa, a za učenike s oštećenjem sluha bitno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu te bi bilo poželjno pripremiti na papiru i sve ključne pojmove koji će se spominjati u videozapisu. Ili, pak, nakon gledanja još jednom sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Nakon pogledanog videozapisa s uputama, provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u zadatku i razumiju li koje korake je potrebno napraviti. Ako je potrebno, osigurajte im vršnjačku pomoć ili dodatan prikaz način rada. Tijekom provedbe debate, učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala za debatu ili biti u funkciji ocjenjivača debate. Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika. Stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.

Za učenike koji žele znati više

Zatražite od učenika, koji žele znati više, neka još jednom pogledaju video Razvrstavanje datoteka i njihova organizacija u mape na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.4, Mape i datoteke u podnaslovu Primjeri razvrstavanja datoteka i njihova organizacija u mape. Zatim, neka malo pretraže internet na temu organizacije mapa i datoteka u računalu kako bi se pripremili za debatu. Ako se još nisu upoznali s debatom, odvojite vrijeme kako biste ih podučili što je to debata, koja su njezina pravila i kako se za nju pripremaju.
Jedna debatna skupina brani tezu da je bolje razvrstati datoteke najprije prema vrsti, a tek onda prema sadržaju/temi, a druga skupina brani tezu da je bolje imati u jednoj mapi sve datoteke vezane uz jednu temu, a tek onda ih podijeliti prema vrsti datoteka. Učenici mogu sami birati u koju će debatnu skupinu ući, ali ipak se pobrinite da su ravnomjerno raspoređeni. Tijekom debate vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja. Vrijeđanje tijekom debate je strogo zabranjeno.
Svi učenici na kraju ocjenjuju koja je debatna skupina bila uspješnija u obrani i argumentiranju teze koju je zastupala.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razvrstaj me nježno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik stvara novu mapu na računalu.
  • Učenik razvrstava datoteke prema jednom od kriterija.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Razvrstavam redovito

Pogledajte s učenicima motivacijsku animaciju s početka e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama. Razgovorom razlučite što je sve Marko naučio Anu i koja je uloga rezervne kopije podataka. Odgovore, koje su učenici dali, usporedite s odgovorima u rješenju zadatka 1 na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama. Otvorite rješenje zadatka 1 na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama i pročitajte rješenja. Zatražite od učenika da usporede jesu li oni naveli sve što je Marko naučio Anu.
Podijelite ih u četiri grupe i uputite da prate projektni zadatak u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama. Pojasnite im kako je projekt zamišljen i da svaka grupa odrađuje samo zadatke i vježbe predviđene za nju. Na kraju će svaka grupa zorno prikazati vježbe koje su odradili.
Vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja.

Postupci potpore

Pohvalite svaki trud i doprinos raspravi te, ako se učenik želi uključiti, usmjerite mu više konkretnih pitanja. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Osigurajte dovoljno vremena za rješavanje zadatka te češće obilazite grupu u kojoj je učenik s teškoćama. U svakom od navedenih slučajeva, upitajte učenike s teškoćama je li zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Prilikom praćenja projektnog zadatka u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).

Za učenike koji žele znati više

Učenike, koji žele znati više, uputite da pročitaju, prouče i isprobaju informacije koje se nalaze u Kutku za znatiželjne u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.5, Rad s mapama i datotekama. Naučeno neka prikažu pred cijelim razredom.

Učenici, također, mogu istražiti kako prikvačiti aplikacije i mape na radnu površinu ili programsku traku i to, također, prikazati ostalim učenicima u razredu. Dajte im hint da prouče što se sve krije u desnom kliku na ikonu neke aplikacije instalirane na računalu. Neka se međusobno dogovore koje će aplikacije prikvačiti na Start i programsku traku tijekom prezentacije cijelom razredu. Recite im neka razmisle što se dobiva time što se pojedina aplikacija prikvači na Start ili programsku traku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Razvrstavam redovito

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik premješta mape i datoteke.
  • Učenik briše mape i datoteke.
  • Učenik ističe važnost rezervne kopije podataka.
  • Učenik kopira mape i datoteke.
  • Učenik izrađuje korake premještanja mape i datoteke u oblak.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.