Pitajte učenike znaju li što je poezija te koje su karakteristike te književne vrste, primjerice, osjećaji, figure riječi, format i slično. Čitaju li poeziju na hrvatskom i engleskom jeziku, u školi ili u slobodno vrijeme te koji su im omiljeni autori i djela. Ovisno o odgovorima učenika odredite čitaju li u razredu poeziju više djevojčice, dječaci ili podjednako. Osvijestite moguće stereotipe kako su djevojčice nježnije te više okrenute ljubavnim romanima, a dječaci kriminalističkim, napetim romanima te potaknite kod učenika razvoj pozitivnih stavova prema rodnoj ravnopravnosti.
Pronađite u alatu Kahoot kviz za ponavljanje izraza za životinje te provedite kviz s učenicima. Zatim, u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1 u zadatku 1, Poetry for children, prikažite učenicima pjesmu When the world turned upside down Margaret A. Savage. Neka učenici navedu vokabular za životinje koji je zastupljen u pjesmi, primjerice, frog, mouse, fish, cow, itd., a potom odrede kakav je ton pjesme - love poem, sad poem, spiritual poem ili funny poem. Potom ih upitajte od koliko kitica se pjesma sastoji, a koliko stihova ima svaka kitica. Neka uoče i objasne na hrvatskom jeziku razliku između kitice i stiha.
Potom učenike podijelite u grupe po četiri učenika. Neka svaka grupa učenika napiše pjesmu u kojoj će opisati neki događaj koji im se dogodio u školi, na putu do škole, u autobusu i slično. Napomenite im neka, kao grupa u alatu Word online, napišu jednu kiticu od četiri stiha. Svaki učenik neka napiše po jedan stih te obrati pažnju na to da se stihovi rimuju. Možete unaprijed na papirićima pripremiti parove riječi koje se rimuju te koje učenici mogu koristiti u svojim pjesmama, primjerice, ask-mask, above-love, add-sad, age-cage, us-bus i slično. U alatu Padlet otvorite novo platno, a predstavnici grupa neka postave radove u alatu Word kako bi svim učenicima radovi bili dostupni. Učenici neka usmeno vrednuju radove drugih grupa tako da obrate pažnju da se svi nadodani stihovi rimuju.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Tijekom uvodnog razgovora ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga, prilikom rješavanja kviza Kahoot!, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Učenicima s jezičnim poremećajem i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte popis životinja na engleskom jeziku i prijevod na hrvatski i, ako je potrebno, iskoristite vizualnu podršku.
Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Uz to, ne ustrajte na tome da učenik s teškoćama poput mucanja, apraksije, artikulacijsko-fonološki teškoća, izlaže osim ako se za to sam ne javi. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Učenike upitajte poznaju li vrste rima, primjerice, parnu rimu AABB, ukrštenu rimu ABAB, obgrljenu rimu ABBA I nagomilanu rimu AAAA.
Nadovezujući se na prvu aktivnost neka učenici u grupama sami dovrše pjesmu When the children ruled the world u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1 u zadatku 3 pod Finding rhymes, tako da dodaju ponuđene riječi koje se rimuju. Potom, neka pjesmi dodaju još četiri kitice po četiri stiha u svakoj te ubace ono što bi oni voljeli vidjeti ili imati u svakodnevnom životu u svijetu kojim vladaju djeca. Napomenite im da obrate pozornost na to da svaka kitica ima različitu vrstu rime te neka koriste u svojim radovima prošlo glagolsko vrijeme Past Simple. U alatu Kahoot izradite kviz za ponavljanje glagolskog vremena Past Simple te ga provedite s učenicima. Unesite pitanja višestrukog izbora te učenicima u pitanju navedite infinitiv glagola, a učenici neka odaberu točan past tense oblik. Svoje radove neka uvježbaju pročitati te neka snime audiozapise mobilnim telefonima. U alatu Conceptboard otvorite novu ploču te unesite broj stupaca koliko je grupa učenika u razredu. Učenicima podijelite pristup na Conceptboard te neka svaka grupa postavi svoj audiozapis u odgovarajući stupac tako da radovi budu dostupni svim učenicima. Kao razred neka odrede vrste zastupljenih rima te vrednuju radove prema točnosti upotrebe glagolskog vremena Past Simple. Potom, neka izaberu najoriginalniju pjesmu, najsmješniju pjesmu, najosjećajniju pjesmu i slično. Naposljetku, prokomentirajte u razredu tko je u grupama, djevojčice ili dječaci, bio kreativniji te koga poezija više zanima i jesu li jednako sudjelovali u radu. Upitajte ih jesu li možda učenici napisali osjećajnije stihove od učenica te im skrenite pažnju na rodnu ravnopravnost i jednakost.
Za učenike s teškoćama, primjerice, specifičnim teškoćama učenja, jezičnim teškoćama ili poremećajem iz spektra autizma, pripremite i primjere vrsta rima kako ih biste ih lakše prepoznali i popratili aktivnost.
Tijekom rada u grupama preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj je učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Uz to, ne ustrajte na tome da učenik s teškoćama poput mucanja, apraksije, artikulacijsko-fonoloških teškoća, izlaže, osim ako se za to sam ne javi. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
I u ovoj aktivnosti učenicima s jezičnim poremećajem, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i onima s intelektualnim teškoćama, prema potrebi, osigurajte popis životinja na engleskom jeziku i prijevod na hrvatski jezik i, ako je potrebno, iskoristite vizualnu podršku.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga, prilikom rješavanja kviza Kahoot!, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Neka učenici pročitaju pjesmu dostupnu u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1 u zadatku 5 pod Acrostic poem. Upitajte ih što uočavaju te mogu li iz primjera definirati akrostih. Objasnite im da se akrostih odnosi na pjesmu čiji stihovi započinju slovima iz naslova. Potom učenike podijelite parove. Svakom paru dodijelite ime i/ili prezime jednog engleskog autora, primjerice, Shakespeare, Oscar Wilde, W.B. Yeats, John Keats, Rudyard Kipling, Charlotte Bronte, George Eliot itd. Upitajte ih je li, prema njihovom mišljenju, George Eliot muško ili žensko ime te im napomenite kako se zapravo radi o književnom pseudonimu engleske spisateljice 19. stoljeća Mary Ann Evans. Upitajte učenike što misle, iz kojeg je razloga spisateljica koristila muško ime te smatraju li da je i zašto u 19. stoljeću bilo lakše uspjeti kao pisac pod muškim pseudonimom. Potaknite ih na razvoj pozitivnih stavova o rodnoj ravnopravnosti. Neka učenici u parovima osmisle i napišu dva akrostiha tako da u prvom akrostihu iskoriste redom sva slova u imenu i/ili prezimenu autora koje ste ranije naveli, a drugi akrostih neka bude prema odabiru učenika sastavljen od slova u imenu nekog od učenika u razredu. Neka čitajući predstave radove u razredu, no bez čitanja naslova. Ostali učenici, nakon slušanja, neka pokušaju odgonetnuti naslove odnosno imena autora i imena učenika iz razreda uz pomoć početnih slova svakog stiha. Radove potom možete objediniti te izraditi digitalnu zbirku poezije u alatu Book Creator. Rad možete objaviti, primjerice, na mrežnim stranicama škole prigodom Svjetskog dana poezije ili predstaviti na završnoj priredbi ili u povodu obilježavanja neke druge prigode.
S učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, jezičnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma provjerite razumiju li sve riječi iz pjesme i jesu li razumjeli pojam akrostiha. Po potrebi, rabite boje – npr. ispišite pjesmu i naslov te početno slovo svakog stiha istaknite bojom.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o karakteristikama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Ako je potrebno, učeniku s disgrafijom omogućite pisanje akrostiha na računalu (ako je to moguće). Ne ustrajte na tome da učenik, koji ima disleksiju ili muca, čita pred razredom, osim ako se za to sam ne javi.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Neka učenici istraže različite vrste poezije, primjerice sonete i haiku te pripreme prezentaciju za ostale učenike u razredu i odgovarajući kviz.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.