Prije početka aktivnosti metodom oluja ideja zapišite učenicima do sada poznate informacije o tehnološkim zatajenjima (ako znaju neka od njih navesti) i njihovim posljedicama. Zatim učenike podijelite u tri podjednako velike grupe. Svaka grupa istražuje jedan od primjera tehnološkog zatajenja. Prva grupa istražuje primjer nuklearne havarije u Černobilu (na poveznici; pogledati videozapis Chernobyl 1986., u kojem postoji mogućnost postavljanja prijevoda na hrvatski jezik). Druga grupa istražuje industrijsku havariju u Bhopalu (nastavnik može uputiti učenike i na druge poveznice koje smatra pouzdanima). Treća grupa istražuje havariju naftne platforme Deepm Water Horizon (na poveznici). Pomozite učenicima s prijevodom riječi koje možda ne razumiju. Svaka će grupa istražiti kada se i gdje se dogodila havarija, što ju je prouzročilo te koje su posljedice te havarije na čovjeka (stanovništvo), okoliš i gospodarstvo (proizvoljno izdvojiti tri ili četiri posljedice koje učenici smatraju najvažnijima). Istraživanjem prikupljene informacije učenici objedinjuju izrađujući prezentaciju u digitalnom alatu Prezi. Predstavnik grupe prezentira dobivene rezultate ostalim učenicima u razredu. Pokrenite kraću raspravu o istraživanim havarijama, postavljajući sljedeća pitanja: Što se pokazalo glavnim uzrocima havarije – ljudski čimbenik, dotrajalost opreme ili nešto drugo? Smatraju li učenici da su se havarije mogle izbjeći i na koji način?
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u metodi oluja ideja postavljajući mu pitanja koja će ga navesti na točan odgovor.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu prema potrebi pružiti podršku.
Za rad u grupi pripremite grafički oblikovane pisane upute koje će usmjeravati učenika s teškoćama na rješavanje zadatka. U uputama točno odredite segment zadatka koji će biti zaduženje učenika s teškoćama. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim osobnim potrebama.
Osigurajte dovoljno vremena za rad i potaknite vršnjačku suradnju u grupi.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako se upotrebljava zadani alat Prezi. Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da s pomoću digitalnih izvora i udžbenika potraže informacije o tehnološkim zatajenjima u Republici Hrvatskoj. Neka prikupe informacije kada se i gdje se dogodila havarija, što ju je prouzročilo i koje su bile njezine posljedice na stanovništvo, okoliš i gospodarstvo. Prikupljene informacije učenici objedinjuju u prezentaciji izrađenoj u digitalnom alatu Wakelet, koju prezentiraju ostalim učenicima.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da istraže havarije različitih uzroka u Europskoj uniji u posljednjih tridesetak godina. Svaka će grupa istražiti lokaciju i vrijeme kada se dogodila havarija, njezin društveno-gospodarski učinak te učinke na okoliš i ekološku održivost. Pritom ih uputite na istraživanje hrvatskih i inozemnih portala ili na medijske članke poput ovoga: EEA (od stranice 112 do 125) ili digitalne sadržaje poput ovoga: Pomorski promet, kao i na samostalno pretraživanje mrežnih stranica. Pomozite učenicima s prijevodom riječi koje možda ne razumiju. Neka izdvoje i detaljnije istraže desetak havarija u Europskoj uniji.
Potom neka svaka grupa objedini svoje rezultate i napravi poster u digitalnom alatu Canva. Također, radi provjere koliko su ostali učenici pratili njihovo izlaganje, svaka će grupa u digitalnom alatu Kahoot napraviti kviz za učenike drugih grupa. Zatim će predstavnici grupa najprije prezentirati rezultate s postera i učenicima drugih grupa dati potrebne informacije kako bi mogli pristupiti rješavanju kviza nakon završetka prezentiranja. Kviz ne rješava grupa koja ga je izradila, već ostale grupe.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu po potrebi rado pružiti podršku.
S učenicima s teškoćama provjerite koje riječi vezane za istraživanje havarija različitih uzroka u Europskoj uniji nisu razumjeli te pripremite popis riječi s prijevodom, a po potrebi, i slikovnom podrškom.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljavaju zadani alati Canva i Kahoot. Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri igranju kviza osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za odgovore ili vršnjačku podršku učenika iz razreda.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da, koristeći se pouzdanim digitalnim izvorima, pronađu jednu havariju čiji je pokretač bila prirodna katastrofa. Neka istraže kada se i gdje se dogodila havarija, koja je prirodna katastrofa izazvala havariju te koje su posljedice havarije bile na stanovništvo, okoliš i gospodarstvo. Dobivene informacije učenici će podijeliti s ostalim učenicima koristeći se digitalnim alatom Padlet.
Učenici su podijeljeni u parove. Na početku aktivnosti porazgovarajte s učenicima koje havarije potencijalno mogu ugroziti dijelove Hrvatske, zašto su naveli baš te primjere, do čega bi dovela havarija tih primjera. Potom učenike uputite da na portalima istraže način rada NE Krško, njezino djelovanje prema smjernicama održivosti i za 2022. godinu neka istraže u Biltenima NE Krško koliko je dana postrojenje radilo, koliko se prosječno zagrijavala voda rijeke Save, koliko je energije proizvedeno, a koliko radioaktivnog otpada i slično. Nakon završetka istraživanja potaknite kraću raspravu s pitanjima poput: Koliko se prosječno zagrijavala voda rijeke Save? Znaju li kako to utječe na živi svijet u tekućici? Znaju li gdje se skladišti otpad? Koje sve utjecaje NE Krško na okoliš i stanovništvo mogu izdvojiti?
Potom svoje zaključke zapisuju u digitalnom alatu Microsoft Word sustava Office 365.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Unaprijed najavite učeniku s teškoćama da će tema aktivnosti biti rad NE Krško kako bi imao dovoljno vremena za istraživanje.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom koji će mu rado pružiti podršku. Pri davanju uputa za rad u paru koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije. Razmislite o koracima koji su potrebni da bi učenik izvršio zadatak i prenesite mu upute na jednostavan način.
Provjerite s učenikom razumije li kako se upotrebljava zadani alat Microsoft Word sustava Office 365. Ako je potrebno, pokažite mu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatu. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike da, koristeći se pouzdanim digitalnim izvorima, pronađu jednu havariju u putničkom prijevozu (primjerice Titanic). Neka istraže kada se i gdje dogodila havarija, što je izazvalo havariju te koje su bile posljedice havarije. Dobivene će informacije, koristeći se digitalnim alatom Canva, prezentirati ostalim učenicima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.