Stanogradnja odražava probleme suvremenog društva: financijska ograničenja vidljiva su u kvaliteti izgradnje, a neplanska gradnja koja uništava prirodnu i obezvređuje tradicionalnu graditeljsku baštinu, osiromašuje cjelokupno nacionalno nasljeđe. Potrebno je planski pristupiti problemu i osmisliti trajno rješenje koje će pomiriti naoko oprečne interese - potrebu za stambenim prostorom i očuvanje tradicijske arhitekture. Predlažemo provedbu projektne nastave koja će obuhvatiti sve tri aktivnosti scenarija poučavanja, a odvijat će se u tri faze:
Aktivnosti se međusobno nadograđuju, ali ih je moguće realizirati i kao odvojene teme. Aktivnost je moguće provesti i kao terensku nastavu kako bi učenici u neposrednom okruženju mogli doživjeti djelo. Također, moguće ju je provesti i podjelom istraživačkih zaduženja koje će učenici odrađivati kao domaću zadaću, objediniti istraživanje na zajedničkoj platformi i prezentirati u razredu. Budući da je zadatak istraživanja i pripreme prezentacije opsežan, moguće je aktivnost produljiti na dva nastavna sata. Predlažemo da sami odaberete primjere koje smatrate relevantnima za pojedinu temu i podijelite ih učenicima u obliku poveznice na zajedničkoj platformi. No, to mogu biti i sljedeći primjeri:
U uvodnom dijelu aktivnosti povedite s učenicima razgovor o podrijetlu njihove obitelji i oblicima stanovanja njihovih predaka. Navedite ih pitanjima na usporedbu tradicionalnog i suvremenog načina života i stanovanja.
Zatim podijelite razred u šest grupa koje će istražiti šest tipova tradicijske stambene arhitekture Istre i Kvarnera, Dalmacije i Dalmatinske zagore, Gorskog kotara i Like, Banije, Turopolja i Posavine, Zagorja, Prigorja i Podravine, Slavonije. Uvedite grupe u zadatak.
Učenici će opisati tipičan oblik tradicionalne stambene arhitekture odabrane regije i pronaći primjer koji najbolje odgovara tom opisu:
Učenici će s pomoću pametnog telefona ili tableta pristupiti internetu, odabrati odgovarajuću literaturu i izvore, pronaći primjere i analizirati ih prema priloženim uputama. Rezultate istraživanja objedinit će na zajedničkoj platformi koristeći se digitalnim alatom Prezi i prezentirati ih u razredu.
U završnom dijelu sata učenici će provesti kratko testiranje kojim će provjeriti znanje svojih kolega. Kviz mogu izraditi u alatu Kahoot!.
Predložite zainteresiranim učenicima da s pomoću digitalnog alata NatGeo Mapmaker izrade kartu Hrvatske koristeći se svim navedenim primjerima tradicionalne stambene arhitekture.
U uvodnom dijelu sata povedite s učenicima razgovor o problemima stanovanja: isplativosti sustava hlađenja i grijanja, gubitku energije i vode, osvjetljenju i prozračivanju. Predložite im proučavanje troškova stanovanja uvidom u kućne račune i provjerom potrošnje energenata.
Podijelite ih zatim u četveročlane grupe i uvedite u sljedeći zadatak:
Učenici će s pomoću tableta ili pametnih telefona pristupiti internetu i istražiti izvore, a zatim će prikupiti i selektirati informacije te će u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju na zajedničkoj platformi. Rezultate istraživanja prezentirat će u razredu. Tijekom izlaganja radnih grupa predlažemo da na ploči u Vennovu dijagramu usustavite obilježja tipova energetski funkcionalne gradnje. Zaključite aktivnost otvorenom raspravom na temu: Zašto graditi niskoenergetsku kuću – radi smanjenja troškova ili zaštite okoliša?
U uvodnom dijelu aktivnosti povedite s učenicima razgovor o podrijetlu njihove obitelji i oblicima stanovanja njihovih predaka. Navedite ih pitanjima na usporedbu tradicionalnog i suvremenog načina života i stanovanja.
Podijelite zatim razred u šest grupa koje će istraživati šest tipova tradicijske stambene arhitekture Istre i Kvarnera, Dalmacije i Dalmatinske zagore, Gorskog kotara i Like, Banije, Turopolja i Posavine, Zagorja, Prigorja i Podravine, Slavonije. Uvedite ih u sljedeći zadatak:
Učenici će s pomoću digitalnog alata Prezi na zajedničkoj platformi izraditi prezentaciju, a odabrani će učenici, uime grupe, prezentirati pojedine teme istraživanja.
Zainteresiranim učenicima predložite istraživanje tradicionalnih oblika štednje energije kao što su „hvatači vjetra“ u Iranu, sustav hipokausta u Rimu, izolacijske obloge u Yazdu u Iranu i sustav rimskih akvadukta i kloaka. Učenici mogu rezultate istraživanja objediniti koristeći se digitalnim alatom Prezi i prezentirati ih u razredu.
U uvodnom dijelu aktivnosti povedite s učenicima razgovor o razlozima iseljavanja iz pojedinih dijelova Hrvatske s pozicije stanogradnje. U digitalnom alatu Mentimeter provedite anketu o razlozima napuštanja i devastacije tradicionalne stambene arhitekture. Možete ponuditi sljedeće pomove kako biste im olakšali odgovaranje na pitanja: sporost administracije, neisplativost, neodrživost, nedostatak financija, nedostatak stručne radne snage i slično.
Zatim okupite grupe iz prve aktivnosti i postavite sljedeći zadatak:
Učenici će u razredu prezentirati prijedloge projekta, a u zaključnom će dijelu sata glasati za najbolje osmišljen projekt.
Zainteresiranim učenicima predložite istraživanje svjetskih primjera obnove tradicionalne stambene arhitekture koja je postala svjetska turistička atrakcija. Rezultate istraživanja učenici će u razredu prezentirati s pomoću digitalnog alata Prezi.
Ljubomir Mišćević, Eco Sandwich House
Peter Vetsch - Earth House Architecture
COP26: 7 of the world's greenest buildings
Miquel Lacomba Architects, Puigpunyent Eco-Passive House
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.