Kao uvod u aktivnost, učenicima ispričajte jednu hipotetsku situaciju poput sljedeće: Na natječaj za posao u tvrtki koja se bavi odnosima s javnošću javile su se dvije osobe. Jedna ima odlične komunikacijske vještine te odlične preporuke od bivših poslodavaca. Druga kandidatkinja je nećakinja osobe koja u ime tvrtke vodi razgovor za posao. Budući da je poznaje, voditelj razgovora zna da je riječ o svadljivoj osobi sa slabim socijalnim i komunikacijskim vještinama. Ujedno pretpostavlja da će, odbije li je zaposliti, doći u konflikt s obitelji. Porazgovarajte s učenicima o navedenoj ili sličnoj hipotetskoj situaciji. Upitajte učenike što bi, u danoj situaciji, bilo pravedno učiniti i zašto? Bi li djelovanje koje je pravedno pridonijelo našem duševnom miru i zašto? Bi li nepravedna odluka mogla pridonijeti našem duševnom miru? Ako da, zašto?
Nakon toga, upoznajte ih s učenjem epikurovske škole, posebno obratite pažnju na njihovo učenje o produhovljenom hedonizmu te učenje o odnosu ugode i razboritosti. Pojasnite im kako epikurovci, u svom naučavanju, razlikuju fizičke i duševne užitke. Za njih je razborito ono ponašanje koje za cilj ima postizanje statičkih užitaka (npr. odsustvo boli vrednije je od trenutnog tjelesnog užitka ili odsustvo žeđi vrednije je od uživanja u pijenju određene tekućine). Naglasite da za epikurovce duševni užici imaju prednost pred tjelesnima, ali da su tjelesni nužan (ne i dovoljan!) uvjet za postizanje duševnih. (Primjer: odsustvo tjelesne boli ili napetosti uslijed nezadovoljene tjelesne žudnje uvjet su za uživanje u dobroj knjizi ili razgovoru s prijateljima.) Pojasnite ulogu razboritog djelovanja, kako prema sebi tako i prema drugima, u postizanju najvišeg dobra -- duševnog mira koji epikurovci smatraju konačnom životnom svrhom. Također im pojasnite kako su pojmovi ugode i razboritosti u antičkom shvaćanju etike više usmjereni na pitanje kvalitete vlastitog života nego na odnos prema drugim ljudima.
Podijelite učenike u grupe i svakog grupi dajte zadatak da navedu po jedan primjer, bilo iz vlastitog ili iz tuđeg života, za četiri vrste djelovanja prema četiri moguće kombinacije epikurovskih kriterija razboritosti i ugode: (1) ugodno i razborito, (2) ugodno i nerazborito, (3) neugodno i razborito, (3) neugodno i nerazborito. Predstavnik svake grupe neka pred razredom pročita smišljene primjere te ih upiše u odgovarajuća četiri stupca u zajedničkom prostoru u OneNote bilježnici.
Povedite raspravu s učenicima o njihovim primjerima. Neka obrazlože zašto neke postupke smatraju razboritima, a druge nerazboritima. Također, neka na tim primjerima objasne vezu između ugode, razboritosti i duševnog mira.
Svoje zaključke neka zapišu u zajednički prostor OneNote bilježnice.
Za učenike s poremećajem pažnje ili specifičnim teškoćama u učenju, izradite kratki i jasni podsjetnik o onome što ste izrekli prilikom upoznavanja s učenjem epikurejske škole s istaknutim ključnim pojmovima koji će im koristiti kasnije tijekom rasprave.
Ako se učenici ne mogu samostalno dosjetiti primjera iz vlastitog ili tuđeg života, pomozite im video ili slikovnim primjerima.
Za korištenje digitalnih alata (ako se učenici njima ne znaju koristiti) izradite jednostavne slikovne ili pisane upute.
Više na; Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više neka promisle o tome što je za njih sreća, na koji način mogu postići sreću i što im, po njihovom mišljenju, može biti prepreka na tom putu. Zatim neka pogledaju sljedeći videozapis. U videozapisu su prikazane i pojašnjene četiri epikurovske smjernice za postizanje sreće. Nakon što odgledaju videozapis, zadajte im za zadatak da te smjernice primijene na vlastiti život na način da navedu konkretne situacije u kojima bi mogli primijeniti određenu smjernicu ili pak više njih, te obrazlože zašto je određena smjernica primjenjiva u određenoj situaciji. U slučaju da netko od njih smatra kako nijedna ili neka od smjernica nije primjenjiva na njegov život, neka obrazloži svoje stajalište. Svoja promišljanja, epikurovske smjernice te primjere primjene/neprimjene smjernica zajedno s obrazloženjima, neka zapišu u zajednički prostor OneNote bilježnice.
Učenicima dajte zadatak da opišu minimalno dvije supkulture kojima pripadaju. Potaknite ih da navedu razloge zašto pripadaju određenoj supkulturi odnosno supkulturama te neka objasne vrijednosti i norme supkultura kojima pripadaju. Neka navedu koliko im je pripadnost određenoj supkulturi važna i opišu kako određena supkultura utječe na njihove identitete, stil života i životne odluke (povezano s prehrambenim navikama, konzumiranjem alkohola, pušenjem, fizičkim aktivnostima, noćnim životom, druženjem s prijateljima, odnosima s obitelji). Potaknite učenike da izrade digitalni plakat ili prezentaciju u alatu Canva o svojim supkulturama i da ih prezentiraju (neka donesu neke simbole tipične za određenu supkulturu, otpjevaju/puste pjesmu ili odjenu odjeću koja je tipična za određenu supkulturu). Ako više učenika pripada istoj, potaknite ih da zajedno naprave prezentaciju o toj supkulturi.
Nakon izlaganja o supkulturama, raspravite s učenicima koliko su svjesni utjecaja određene supkulture na njihovo djelovanje i donošenje odluka, koliko su svjesni prihvatljivih i neprihvatljivih normi/ vrijednosti. Kako pripadanje pojedinim supkulturama može utjecati na njihovo zdravlje? Koliko se i na koji način osjećaju članom određene supkulture i zašto? Ispunjava li ih pripadnost određenoj supkulturi i pridonosi li njihovoj sreći? Jesu li zbog toga postali bolje osobe, osvijestili i riješili neke frustracije? Neka opišu situaciju ako su napustili određenu supkulturu i neka navedu razloge napuštanja. Kako su donijeli odluku o prihvaćanju određenoga stila života ili napuštanja određenoga stila života? Povedite s učenicima raspravu o takvim situacijama te porazgovarajte o tome kako su se osjećali i kakve to posljedice ima ili je imalo na njihov život.
Prije početka aktivnosti, učenici s poremećajem iz spektra autizma dobivaju pregled aktivnosti u obliku tablice s grafički prilagođenim tekstom, prema redoslijedu kako će se odvijati u aktivnosti. Učenicima s teškoćama pažnje, teškoćama u kratkotrajnom pamćenju ili poremećajem iz spektra autizma (PSA), daje se predložak s jasnim uputama za raspravu i zaključak.
Za korištenje digitalnih alata pripremite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više mogu opisati utjecaj medija na njihove životne stilove. Potaknite učenike da rasprave/osvijeste utjecaj medija na prihvatljiva i neprihvatljiva ponašanja pojedinaca i da izdvoje neke primjere iz medija koji su izravno utjecali na njih same i pomogli im u formiranju vlastite osobnosti i odrastanju.
Sjedilački način života je životni stil u kojem osoba ne postiže odgovarajuću tjelesnu aktivnost. U svakodnevici treba iskoristiti svaku priliku za kretanje i ne postoji čarobna formula osim dobre volje. Sjedilački način života zaustavite i zamijenite povećanjem kretanja. Preporučite učenicima da istraže negativne posljedice sjedilačkog života i utjecaj na njihovu posturu tijela.
Razgovarajte s učenicima o prevenciji ozljeda te važnosti pravilnog izvođenja vježbi. Postavite im pitanja: Koliko važnosti pridodaju pravilnom izvođenju vježbi? Jesu li imali problema kod izvođenja pojedinih vježbi?
Uputite ih na pretraživanje internetskih stranica na kojima neka prouče što su to kineziterapijske vježbe te za što se one koriste. Danas, najveći problemi koji se pojavljuju kod učenika su kifoza, lordoza i skolioza. To su sve stanja koja su prouzročena lošim držanjem i slabljenjem muskulature uslijed pretjeranog sjedilačkog načina života i nedostatka kretanja. Važno je koristiti kineziterapijske vježbe kao prevenciju lošeg držanja te daljnje progresije. Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa ima zadatak proučiti koje se kineziterapijske vježbe koriste za poboljšanje kifotičnoga lošeg držanja, druga grupa proučava kineziterapijske vježbe za lordotično loše držanje i treća grupa proučava kineziterapijske vježbe za skoliotično loše držanje. Nakon istraženih vježbi, svaka skupina prezentira ostalima u digitalnom alatu Prezi odabrane kineziterapijske vježbe koje će zajednički provoditi na nastavi. Prilikom izvođenja vježbi trebaju posvetiti posebnu pažnju pravilnoj izvedbi. Nakon određenog vremena i redovitog vježbanja provedite evaluaciju anketnim upitnikom u digitalnom alatu Google Forms o tome kako su se osjećali za vrijeme vježbanja, osjećaju li manje bolova u leđima te koje vježbe su im najviše pomogle.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem pažnje, tekstove koje će proučavati pripremite unaprijed kako bi se lakše usmjerili na zadatak. Učinite ih laganim za čitanje grafičkim i sadržajnim prilagodbama. (Svaka rečenica u novom redu, razlamanje složenih rečenica u više jednostavnih, povećanje fonta, izbjegavanje kurziva, podebljavanje ključnih pojmova.) Ako u razredu postoje učenici s motoričkim teškoćama izradite usmjerene zadatke u kojima će oni moći istražiti koje bi vježbe bile pogodne samo za njih. Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više osmišljavaju i kreiraju kineziterapijske vježbe kako bi poboljšali posturu tijela koja će pridonijeti razvoju i prevenciji lošeg držanja. Na osnovu navedenog izrađuju, u suradnji s nastavnikom, kineziterapijski obrazac u digitalnom alatu Word Online koji služi za utvrđivanje inicijalnog stanja učenika.
U uvodnom dijelu aktivnosti pogledajte s učenicima videozapis TV reklame najprije bez zvuka, a potom sa zvukom. Učenici neka olujom ideja izraze svoje dojmove na prizore iz reklame bez glazbene podloge. Unaprijed pripremite Lino ploču na kojoj će učenici podijeliti svoje asocijacije s cijelim razredom. Poslušajte istu TV reklamu, ali sada s uključenim zvukom (Carl Orff: “O Fortuna” iz “Carmine burane”). Ponovno koristeći Lino ploču, neka opišu kako je dodavanje glazbe utjecalo na njihovo raspoloženje, koje osjećaje pobuđuje glazba te u kojoj mjeri je glazba koju slušaju u suglasju s porukom koju autor želi poslati gledatelju. Prokomentirajte objave na Lino ploči i donesite zaključke na koji način dodavanje glazbe nekom sadržaju može utjecati na gledatelja ili slušatelja.
U slobodnom se razgovoru s učenicima vratite u romantizam - razdoblje naglašene individualnosti i emocionalnosti, u vrijeme dok još nije bilo televizijskih ekrana, reklama i interneta. Neka se učenici olujom ideja prisjete bitnih obilježja romantizma kao stila. Poslušajte s učenicima sljedeće skladbe: Frederic Chopin: Etida u c-molu op. 10, br. 12, Revolucionarna, Franz Liszt: Snovi o ljubavi u As-duru, br. 3, Gustav Mahler: Simfonija u D-duru, br. 1, 3. stavak. Učenici neka olujom ideja opišu raspoloženje koje skladba izaziva, mijenja li se raspoloženje tijekom skladbe te kakve asocijacije skladba pobuđuje u njihovoj mašti. Podijelite učenike u tri grupe: ljubav, tuga i ponos (grupe možete odvojiti). Prethodno kreirajte razrednu umnu mapu u kojoj će središnji pojam biti Glazba za neizrecivo. Mapa se od središnjeg pojma grana prema tri zadana pojma, tri zadane emocije: ljubav, tuga i ponos. Umnu mapu možete izraditi digitalnim alatom Coggle.
Potom otkrijte učenicima skladatelja i naziv djela, a učenici će granu umne mape s nazivom (ljubav, tuga ili ponos) koju povezuju sa skladbom odgovarajućeg programa ispuniti sljedećim elementima:
Osjećaj: ponos - Frederic Chopin: Etida u c-molu op. 10, br. 12, Revolucionarna
Osjećaj: ljubav - Franz Liszt: Snovi o ljubavi u As-duru, br. 3
Osjećaj: tuga - Gustav Mahler: Simfonija u D-duru, br. 1, 3. stavak: prvobitno nazvan Marcia funebre (Posmrtna koračnica), naknadno je Mahler odustao od programskih naslova. Umnu mapu učenici neka upotpune i vlastitim asocijacijama i razmišljanjima o određenoj skladbi, navedenima na početku aktivnosti. Podijelite umnu mapu s cijelim razredom. Po jedan učenik iz svake grupe neka argumentira izložene teze.
Zaključno prodiskutirajte s učenicima povezuju li u svakodnevnim situacijama glazbu s osobnim raspoloženjima, a raspravu potaknite predloženim pitanjima: Jesu li se ikada osjećali toliko ushićeno da su zaplesali uz glazbu koja ih pokreće ili slušanje određene glazbe stvara kod njih neugodu? Može li glazba biti dobar medij za izražavanje emocija, pozitivnih i negativnih? Učenici neka u paru razmjene osobna iskustva i načine na koji glazbu povezuju sa zdravim načinom života i zadovoljstvom u životu: Je li to aktivno muziciranje, solo ili u skupini, ili slušanje glazbe u različitim prilikama? Koje su to konkretne prilike kad slušaju glazbu, kakvu glazbu slušaju i kakav utjecaj ona ima na njihovo raspoloženje? Smiruje li ih i opušta ili potiče na aktivnost? Učenici, koji to žele, mogu svoja iskustva podijeliti s cijelim razredom.
Učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje u blizini zvučnika kako bi osjetili vibracije ili bolje čuli. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise viđenog u uvodnom videu. Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute ako ih učenici nisu ranije koristili. Za uključivanje svih elemenata u mentalnoj mapi učenicima pripremite podsjetnik o čemu sve moraju voditi računa. Učenici s PSA možda će imati teškoće u prepoznavanju emocija te nije potrebno inzistirati na odgovoru. Možete im pripremiti sličice (emotikone) koje će pridruživati određenom emocionalnom stanju.
Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više neka dodatno istraže utjecaj glazbe na emocionalno i općenito psihičko zdravlje čovjeka. Kao inicijalnom smjernicom neka se posluže sljedećim člankom: Glazba kao terapijsko sredstvo (06.08.2020.). U istraživanje svakako neka uključe još najmanje dva različita izvora (stručna literatura, pretraživanje mrežnih stranica, anketa provedena među vršnjacima - primjerice onima koji se intenzivno bave glazbom: sviraju glazbalo, pjevaju solo ili u zboru, plešu u organiziranoj skupini i sl., intervju sa stručnjakom i sl.). Rezultate istraživanja neka prezentiraju na jednom od sljedećih nastavnih sati koristeći digitalni alat Prezi.
Poslušajte s učenicima pjesmu Put ka sreći.
Nakon što poslušaju pjesmu recite im da je cilj vaše aktivnosti doći do definicije sreće. Zamolite ih da svatko za sebe promisli što je za njega sreća i neka odgovor zapiše u svoju bilježnicu. Nakon što to učine, obavijestite ih da ćete raditi aktivnost igranja uloga. Pojasnite im da za tu aktivnost trebate nekoliko učenika koji će igrati dodijeljene uloge. Unaprijed pripremite opise uloga (npr. čovjeka koji je bogat i ima sve što se može kupiti i misli da je sretan, zatim čovjeka koji spaja kraj s krajem i nije baš sretan ili čovjeka koji je bio teško bolestan i sretan je i sl. ). Učenicima koji imaju zadatak igrati određenu ulogu pojasnite da se maksimalno trebaju uživjeti u nju i predstaviti se ostalim učenicima. Zatim odaberite još nekoliko učenika koji će za zadatak dobiti da dobro usmjerenim pitanjima navedene “likove” uvjere u suprotno od onoga što misle (dakle, onoga tko misli da je sretan trebaju uvjeriti da nije i sl.). Uputite ih u metodu Sokratove dijalektike i dajte im primjere pitanja koja mogu postaviti sudionicima. Ostale učenike nemojte upoznavati s uputama koje imaju sudionici razgovora. Njima za zadatak zadajte da u svoje bilježnice zapišu početno stanje svakog lika i stanje nakon razgovora sa sugovornikom. Nakon igre uloga upitajte učenike da usporede svoje bilješke o tome što je za njih sreća i zaključke o tome što je sreća za one koji su igrali dodijeljene uloge. Zamolite ih da svi zajedno probaju formulirati definiciju sreće.
Cilj ove aktivnosti je prije svega pokazati učenicima da se možda čini kako je sreća za svakog nešto drugo, ali da je pojam sreće univerzalan te da on predstavlja savršenu ravnotežu tjelesne, emocionalne i mentalne komponente kojoj trebamo težiti.
Nakon ove aktivnosti sve učenike upoznajte sa sokoratovskom metodom i pojasnite im kako nam ona može puno pomoći u razjašnjavanju životnih nedoumica i pravilnom definiraju životnih vrijednosti.
Kako bi učenici uspješno usvojili ovu sokratovsku tehniku zadajte im za zadatak da svi zajedno simuliraju neku situaciju koja će biti prezentirana u formi dijaloga. Neka sami podjele zadatke i uloge (npr. jedni učenici smišljaju tekst/pitanja, drugi glume, treći snimaju i dr.). Snimljenu simulaciju mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.