Kao motivaciju prikažite učenicima na projekcijskom platnu / zaslonu fotografiju jednog hrvatskog prirodnog jezera. Zatražite od njih da osmisle definiciju jezera. Potaknite ih pri razgovoru na određivanje osnovnih obilježja voda stajaćica. Upitajte učenike jesu li se ikada kupali ili na drugi način provodili vrijeme na jezeru? Koje je jezero najbliže njihovu naselju? Znaju li kakvo je to jezero prema postanku, prirodno ili umjetno?
Definirajte jezero kao udubljenje na kopnu ispunjeno vodom. Učenike poučite da postoje prirodna i umjetna jezera. Prirodna su jezera nastala prirodnim procesima poput pomicanja tektonskih ploča, radom ledenjaka, vulkanskom aktivnošću, djelovanjem rijeka ili vode u krškom reljefu. Neka jezera su ostatak nekadašnjeg većeg mora. Umjetna jezera stvorio je čovjek svojim djelovanjem.
Učenici se dijele u parove koji će, s pomoću e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.5, ulomak Što je jezero, prikazati na digitalnom plakatu nekoliko najznačajnijih prirodnih jezera u Hrvatskoj i svijetu. Uz pomoć dviju karti u spomenutom DOS-u (karta svijeta koja prikazuje prostorni raspored sedam znamenitih prirodnih jezera te karta koja prikazuje prostorni raspored hrvatskih jezera) učenici će izabrati 3 velika svjetska prirodna jezera te tri hrvatska prirodna jezera koja će predstaviti u alatu Lino.
Prijedlog prirodnih jezera u svijetu: Kaspijsko jezero, Velika jezera, Viktorijino jezero, Čad, Aralsko jezero, Kaspijsko jezero, Bajkalsko jezero, Titicaca, Ladoga, Garda.
Prijedlog prirodnih jezera u Hrvatskoj: Vransko jezero kod Biograda, Vransko jezero na Cresu, Kopačko jezero, Plitvička jezera, Baćinska jezera, Crveno i Modro jezero.
Digitalni plakat trebao bi sadržavati fotografije odabranih jezera (uputite učenike na pravilno korištenje fotografijama u digitalnom okružju) te kratak opis uz fotografiju (gdje se nalazi jezero, kakva je postanka te jednu ili dvije zanimljivosti / turističke potencijale jezera).
Nakon završetka aktivnosti učenici će poveznicu na svoj rad proslijediti nastavniku na dogovoreno mjesto (npr. mapu u razrednoj društvenoj mreži Yammer/Teams). Zanimljive i lijepo oblikovane radove možete na završetku sata prikazati na projekcijskom platnu / zaslonu ostalim učenicima u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako bi mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Tijekom uvodnog razgovora vodite računa o tome da pojasnite sve nepoznate pojmove. Za učenike s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Pri radu u DOS-u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.5, ulomak Što je jezero? učenike s teškoćama uputite na opcije rada (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona). Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu Lino te pokažite način rada. Pri izradi plakata učeniku s teškoćama dodijelite njegov dio zadatka (npr. pronalazak fotografija). Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresiranim učenicima možete ponuditi da istraže jezero u svom zavičaju (ili drugdje u svijetu) te da o njemu naprave kratku prezentaciju PowerPoint koju mogu ostalim učenicima u razredu prikazati na nekom od idućih satova Geografije.
Učenici će u paru istražiti osnovna obilježja i namjenu umjetnih jezera u svijetu i Hrvatskoj služeći se materijalima u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2.
Kao motivaciju prikažite učenicima sliku nekog njima bliskog umjetnog jezera (npr. Jarun, Šoderica, Dubravsko jezero, Peruća, Sabljaci, Lokvarsko jezero…). Upitajte ih znaju li s kojim ciljem su ljudi stvorili navedeno jezero.
Pojasnite učenicima da su umjetna jezera nastala djelovanjem čovjeka. Zbog svojih potreba ljudi su pregrađivali riječne doline ili iskapali udubljenja u Zemljinoj površini, koja su se kasnije ispunila vodom. Voda iz umjetnih jezera upotrebljavala se za opskrbu pitkom vodom, navodnjavanje, plovidbu, sport i rekreaciju. No, danas su najveća umjetna jezera izgrađena za potrebe rada hidroelektrana, odnosno za proizvodnju električne energije.
S učenicima pogledajte dva videomaterijala (Video 1 i Video 2 – Hooverova brana i Naserovo jezero) dostupna na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2. Nakon što ste zajedno pogledali videomaterijale, postavite im pitanja: Gdje se nalaze Hooverova brana i jezero, a gdje Asuanska brana i Naserovo jezero? Pronađite lokacije navedenih jezera na zidnoj karti svijeta u učionici. Zbog čega su građene divovske brane na rijekama Colorado i Nil? Koje su pozitivne, a koje negativne strane izgradnje umjetnih akumulacijskih jezera?
Učenike zatim podijelite u grupe (3 – 4 učenika u grupi). Učenici će s pomoću e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2, ulomak Umjetna jezera u Hrvatskoj na digitalnom plakatu prikazati nekoliko (npr. 5) najznačajnijih umjetnih jezera u Hrvatskoj. Učenici će izabrana hrvatska umjetna jezera predstaviti u alatu Padlet (opcija Padlet map).
Prijedlog umjetnih jezera u Hrvatskoj: Jarun, Bundek, Šoderica, Dubravsko, Varaždinsko, Trakošćansko, Borovik, Sabljaci, Lokvarsko, Bajersko, Butoniga, Kruščičko, Perućko.
Digitalni plakat trebao bi sadržavati fotografije odabranih jezera (uputite učenike na pravilno korištenje fotografijama u digitalnom okružju) te kratak opis uz fotografiju (gdje se nalazi jezero, namjenu jezera te zanimljivosti, odnosno turističko-gospodarske potencijale jezera, utjecaj na okoliš). Učenici također moraju ispravno smjestiti jezero na karti unutar alata Padlet (opcija Padlet map).
Nakon završetka aktivnosti učenici će poveznicu na svoj rad proslijediti nastavniku na dogovoreno mjesto. Zanimljive i lijepo oblikovane radove možete na završetku sata prikazati na projekcijskom platnu / zaslonu ostalim učenicima u razredu.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite samostalno čitanje uz pomoć vizualne podrške. Pri radu u DOS-u e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2 učenike s teškoćama uputite na opcije rada (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast). Prije gledanja materijala Video 1 i Video 2 – Hooverova brana i Naserovo jezero, učenicima s teškoćama dajte uputu na što sve trebaju obratiti pozornost. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite gledanje videozapisa uz pomoć vizualne podrške. Učenicima s oštećenjem vida treba napraviti auditivni zapis videomaterijala. Učenike s oštećenjem sluha uputite na opciju uključivanja titlova te provjerite jesu li uključeni. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Pri radu u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama unutar skupine možete unaprijed odrediti dio zadatka koji će raditi. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu Lino te pokažite način rada. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Zainteresiranim učenicima predložite da izrade infografiku u alatu Canva, koja će prikazivati 10 najvećih umjetnih jezera na svijetu te izdvojiti nekoliko zanimljivosti o svakom. Učenici svoj rad svakako mogu prikazati ostalim učenicima u razredu na nekom od sljedećih satova Geografije.
Ovom ćete aktivnošću razvijati kartografske vještine učenika radom u digitalnom (kartografskom) alatu Tripline.
Podijelite učenike u parove. Svaki par treba imati tablet ili računalo. Učenici se mogu služiti materijalima i interaktivnim kartama na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.5 i e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2.
Parovi učenika će raditi jedan od sljedećih zadataka. Jedan dio učenika trebat će izraditi digitalni plan puta označavajući na pravcu kretanja 10 velikih svjetskih jezera, dok će ostali učenici virtualno obilaziti 10 hrvatskih jezera.
Cilj aktivnosti jest označiti na karti odabrana jezera te stvoriti logičan kružni put kojim bi se, u zamišljenom putovanju oko svijeta ili uzduž Hrvatske, sva jezera mogla posjetiti.
Učenicima dajte jasne upute što treba sadržavati njihova karta:
Upute za ovu aktivnost možete učenicima postaviti u mapu na vašoj razrednoj društvenoj mreži (Yammer/Teams). Također, možete učenicima unaprijed pripremiti popis 10 jezera koja želite da označe na karti kako bi aktivnost bila brže ostvarena. Uputite učenika na pravilnu upotrebu fotografija u digitalnom okružju.
Parovi učenika šalju poveznicu svoga rada na društvenu mrežu Yammer/Teams. Nekoliko zanimljivih kružnih putovanja možete prikazati na projekcijskom platnu / zaslonu pred razredom. Učeničku aktivnost i njihov rad možete formativno vrednovati.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Tripline, Padlet (opcija Map) i Google My Maps. Pripremite detaljne pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnim alatima. Imajte na umu da će učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem vida biti teže raditi u tim digitalnim alatima. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Paru u kojem je učenik s teškoćama pripremite gotov model po kojem će raditi zadatak. Češće provjeravajte par u kojem je učenik s teškoćama; vodite računa o tome da je učenik s teškoćama aktivan sudionik, a ne pasivan promatrač. Pri radu sa sadržajem na e-Škole DOS Geografija 5, Modul 5, Jedinica 5.5 i e-Škole DOS Geografija 5, Modul 4, Jedinica 4.2 uputite učenike s teškoćama u opcije inkluzivnog prikaza (odabir veličine i vrste fonta, odabir prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje kontrasta).
Za učenike s teškoćama pripremite detaljnu pisanu uputu. Vodite računa o tome da je jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima,
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju,
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Potaknite učenike da istraže ekološku katastrofu Aralskog jezera ili jezera Čad. Učenici mogu izraditi prezentaciju (PowerPoint) u koju će svakako uvrstiti satelitske snimke jezera prije nekoliko desetljeća i danas. Svoje istraživanje učenici mogu prezentirati ostalim učenicima na nekom od sljedećih satova Geografije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.