Razgovarajte s učenicima o tome na koje su im sve načine učitelji predstavljali nove nastavne sadržaje. Neka vam odgovore na sljedeća pitanja: Kojom su se digitalnom tehnologijom učitelji pritom koristili? Jesu li se koristili sustavima učenja na daljinu? S kojim ste se sustavima učenja na daljinu tijekom svog školovanja upoznali? Razgovarajte o sličnostima i razlikama između aplikacija MS Teams i Google Classroom te imaju li ti alati neke nedostatke.
Potaknite raspravu i navedite učenike da iznesu pozitivne i negativne strane učenja pomoću sustava učenja na daljinu. Razgovarajte s njima o različitim platformama za učenje na daljinu. Uputite učenike na Nacionalni portal za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ i zajedno proučite sadržaj portala. Zadajte im zadatak da iz popisa dostupnih nementoriranih tečajeva odaberu Web dizajn, pokrenu tečaj Osnove HTML-a te završe poglavlje Uvod u HTML i ponove naučeno u sedmom razredu. Razgovarajte s učenicima o iskustvu učenja u nementoriranom tečaju, što im se svidjelo, a što nije. Zadajte učenicima da svoja zapažanja u parovima zapišu u T-tablicu. Učenici trebaju izraditi dokument u programu Word te u njega suradnički upisivati prednosti i nedostatke e-učenja do kojih su došli raspravom. (T-tablica je tablica koja ima dva stupca. U jedan stupac učenici zapisuju prednosti, a u drugi nedostatke učenja pomoću e-tečaja). Nakon dovršene aktivnosti razgovarajte s učenicima o pozitivnim i negativnim stranama učenja u nementoriranim tečajevima.
Ako dosad niste, sada upoznajte učenike s prijavom u platformu Loomen. Pristupite mrežnom mjestu loomen.carnet.hr. Prijavite se u natjecanja. S učenicima pronađite pripremni kolegij PseudoDabar. Potaknite učenike da u Zadatcima s prethodnih natjecanja odaberu zadatke za učenike 7. i 8. razreda i riješe test. Nakon rješavanja testa razgovarajte s učenicima o zadatcima kojima su pristupili te o načinu provjere znanja na ovaj način.
Na kraju provedite raspravu s učenicima o načinu učenja i rješavanja ispita u sustavu Moodle, kao i o tome gdje misle da bi se takav način učenja i rješavanja ispita mogao primijeniti. Zatim ih pitajte jesu li imali priliku tako učiti i potaknite raspravu o korištenju platformom Loomen za učenje. Svoje zaključke učenici mogu zapisati u alatu Padlet.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte vršnjačku podršku prilikom pretraživanja interneta i Nacionalnog portala za učenje na daljinu „Nikola Tesla“.
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika mentora koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz fotografije i grafičke prikaze.
Pri uvođenju novih pojmova osigurajte vizualnu podršku ako je učeniku s teškoćama ona potrebna.
Pri podjeli učenika u parove učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Provjerite s učenikom razumije li korištenje zadanim alatima PseudoDabar i Padlet. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik u provedbi zadatka. Potaknite učenika s teškoćama da izrazi svoje mišljenje u raspravi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na dovršavanje započetog tečaja Osnove HTML-a te na istraživanje dodatnih mogućnosti izrade i oblikovanja mrežnih stranica završavanjem nementoriranog tečaja Osnove CSS-a na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“.
Za realizaciju ove aktivnosti prethodno zatražite otvaranje tečaja u platformi Loomen. U postavkama upisa postavite lozinku za upis i odaberite ulogu nastavnika. S učenicima pretražite platformu Loomen kako bi pronašli svoj tečaj. Kada svi učenici pronađu tečaj, dajte im lozinku za upis s nastavničkim ovlastima. Upoznajte učenike s nastavničkim ovlastima u platformi Loomen. U vođenoj vježbi s učenicima izradite knjigu te postavite tematski oblik tečaja.
Zadajte učenicima prvi zadatak u kojem trebaju istražiti nacionalne parkove i parkove prirode u Republici Hrvatskoj te proučiti razloge proglašenja pojedinog područja nacionalnim parkom ili parkom prirode. Ako dosad niste, sada upoznajte učenike s alatom Conceptboard, kojim će se učenici koristiti za suradničko prikupljanje informacija o zadatku. Nakon dovršenog istraživanja podijelite učenike u parove. Svakom paru dodijelite jedan nacionalni park ili park prirode. Svaki par uređuje jednu temu u tečaju te u njoj izrađuje knjigu o određenom nacionalnom parku ili parku prirode, posebno naglašavajući važnost zaštite i očuvanja biološke raznolikosti toga područja. Kada završe s izradom knjige, promijenite učenicima ulogu iz nastavnik u student.
U platformi Loomen otvorite radionicu. Napišite uvod u radionicu i upute za predaju radova. U dijelu strategija ocjenjivanja odaberite rubrike. Za predani rad postavite ukupan broj bodova i broj bodova za prolaz za predani rad i za obavljene procjene. Za vrednovanje u radionici pripremite rubrike za vrednovanje. Ovo je mogući primjer koji možete upotrijebiti kao rubriku za vrednovanje:
Elementi vrednovanja i bodovi | 1 bod | 2 boda | 3 boda |
Obrada teme | Tema je obrađena površno, nedovoljno su obuhvaćeni ključni pojmovi. Sadržaj je nepovezan i djelomično je strukturiran. | Izostavljeni su neki ključni pojmovi u obradi teme, sadržaj je djelomično strukturiran. | Tema je detaljno obrađena, dobro strukturirana. Visoka točnost, obuhvaćena je većina ključnih podataka, povezanost sadržaja sveobuhvatna je i predstavljena na zanimljiv način. |
Vizualizacija sadržaja | Grafički, multimedijski i interaktivni elementi nedostaju ili nisu u funkciji sadržaja. | Grafički, multimedijski i interaktivni elementi djelomično su u funkciji sadržaja. | Grafički, multimedijski i interaktivni elementi u potpunosti su u funkciji sadržaja. Sadržaj je vizualno i estetski usklađen. |
Element vrednovanja | 1 bod | 2 boda |
Jasnoća poruke | Djelomično je jasna poruka teme. | Cilj i svrha teme jasno su i precizno izloženi. |
U fazi predaje rada učenici postavljaju poveznicu na knjigu koju su izradili. U fazi procjene sustav učenicima automatski dodjeljuje određeni broj radova na vrednovanje prema unaprijed definiranim kriterijima. Potom slijedi faza evaluacije procjene u kojoj provjeravamo vrednovanje koje su učenici napravili i dodjeljujemo ocjene. Nakon vrednovanja vratite učenike u ulogu nastavnika kako bi dalje mogli stvarati sadržaj u tečaju.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte vršnjačku podršku prilikom pretraživanja interneta. Naznačite učeniku s teškoćama na što se treba usmjeriti prilikom pretraživanja.
Pri uvođenju novih pojmova osigurajte vizualnu podršku ako je učeniku s teškoćama ona potrebna.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima Loomen i Conceptboard. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, pružiti vršnjačku potporu.
Učeniku s teškoćama dodatno pojasnite kriterije vrednovanja. Prilikom davanja uputa za rad koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na istraživanje dodatnih mogućnosti platforme Loomen u otvorenom e-tečaju Moodle Dizajner, dostupnom na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“. Nakon što prouče komunikacijske i suradničke alate, neka u svoju temu, nakon knjige, dodaju forum. Oblik foruma neka odaberu sami.
Ova aktivnost može se provesti kao nastavak aktivnosti Poučavam druge, ali je možete realizirati neovisno o prethodnoj aktivnosti. U tom slučaju potrebno je prethodno zatražiti otvaranje tečaja u platformi Loomen. U postavkama upisa postavite lozinku za upis, a ulogu u nastavnik. S učenicima pretražite platformu Loomen kako bi pronašli svoj tečaj. Kada svi učenici pronađu tečaj, dajte im lozinku za upis u ulozi nastavnika. Upoznajte učenike s nastavničkim ovlastima u platformi Loomen.
Za nastavni sat pripremite nekoliko različitih aktivnosti izrađenih u alatu H5P te ih dodajte u unaprijed pripremljeni e-kolegij na platformi Loomen. Neka učenici rješavaju aktivnosti izrađene u alatu H5P koje ste pripremili za njih. Pripremljenim aktivnostima potaknite učenike na promišljanje o potrebi očuvanja biološke raznolikosti nekoga područja. Raspravite s učenicima o tome što misle o ovim aktivnostima i kako im se sviđaju te jesu li ih potaknule na promišljanje o vlastitom odnosu prema biljnom i životinjskome svijetu u svome okružju. Sada s učenicima posjetite mrežno sjedište h5p.org i osigurajte učenicima dovoljno vremena da prouče različite vrste aktivnosti koje mogu izraditi u alatu H5P. Svaki učenik treba izraditi najmanje dvije aktivnosti u alatu H5P u platformi Loomen koje su povezane s knjigom koju su već izradili. U dogovoru s učenicima izaberite četiri različite aktivnosti koje će izrađivati u alatu H5P. Vođenom vježbom uputite učenike u izradu ovih aktivnosti. Učenici rade u parovima u kojima su izrađivali knjige. Zadatak je da svaki učenik izradi dvije aktivnosti služeći se alatom H5P, ali vrste aktivnosti ne smiju se ponavljati. Vrednovanje provedite tako da učenicima ponovno dodijelite ulogu studenta, a nakon toga svakom učeniku dodijelite tri knjige koje treba pročitati i riješiti zadatke iz aktivnosti izrađenih u alatu H5P. Pripremite rubrike za vrednovanje kojima će učenici vrednovati izrađene aktivnosti. Otvorite Ocjene i komentirajte uspješnost rješavanja aktivnosti izrađenih u alatu H5P. Vratite učenike u ulogu nastavnika kako bi mogli nastaviti sa stvaranjem sadržaja u tečaju.
Učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima H5P i Loomen. Ako je potrebno, pokažite mu i objasnite korake, odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatima te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatima. Sve pisane upute za učenika s teškoćama trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Pri podjeli učenika u parove učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu, bude li potrebno, rado pružiti vršnjačku potporu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dovoljno vremena za čitanje knjiga koje ćete dodijeliti u sklopu zadatka. Možete mu unaprijed dati naslove knjiga koje će trebati pročitati kako bi imao dovoljno vremena za pripremu. Također, omogućite učeniku s teškoćama da umjesto čitanja posluša audiozapis knjiga.
Pri pripremi rubrika za vrednovanje grafički oblikujte rubrike ovisno o potrebama učenika, primjerice, ostavite dovoljno prostora za pisanje, označite mjesto za početak pisanja i sl. Provjerite s učenikom s teškoćama je li shvatio kako treba vrednovati aktivnosti. Upute koje ćete dati učeniku trebaju biti jasne i strukturirane.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na istraživanje dodatnih mogućnosti platforme Loomen u otvorenom e-tečaju Igre u Moodleu, dostupnom na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“. Nakon što prouče dostupne vrste igara, učenici u paru mogu izraditi igru i dodati je u svoju temu unutar e-tečaja.
Pelikan, Matea, Metode i postupci u nastavi hrvatskoga jezika, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Metode i postupci u nastavi hrvatskoga jezika, Diplomski rad (19.5.2023.).
E-kolegij: Start Teaching with Moodle (Pristupljeno 19.5.2023.)
Skupina autora (2022). CARNET-ov EduBlic, 1. izdanje, Kako otvoriti virtualnu učionicu u sustavu Loomen (Pristupljeno: 19.5.2023.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.