Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o važnosti tjelesnog vježbanja. Potaknite ih da iznesu svoja mišljenja i znanja o važnosti tjelesne aktivnosti, koliko se preporuča tjelesne aktivnosti za osobe prema dobnim skupinama, jesu li vježbe iste za svaku dobnu skupinu, koliko sati i dana tjedno bi se trebale izvoditi prema dobnim skupinama i sl. Svoje odgovore i prijedloge mogu upisati na online Padlet (Shelf) ploču na kojoj ste pripremili po jedan stupac za svaku dobnu skupinu. Razgovarajte o njihovim prijedlozima i odgovorima. Upitajte ih vježbaju li oni dovoljno i znaju li koliko se preporuča tjelesne aktivnosti tjedno za njihovu dobnu skupinu. Smatraju li da građani trebaju više vježbati jer to direktno utječe na njihovo zdravlje?
Najavite učenicima da će, radom u grupama, osmisliti i izvoditi vježbe za građane prema dobnim skupinama koje trebaju izvoditi s njima tijekom jednog mjeseca. Jedna grupa će istražiti i složiti vježbe za uzrast učenika osnovne škole, druga grupa za uzrast učenika srednje škole, treća grupa za stanovnike srednje životne dobi, a četvrta za umirovljenike. Svaka grupa, ovisno o dobnoj skupini za koje odabire vježbe, osmišljava različite motivacijske poruke koje će primijeniti pri vježbanju. Prilikom slaganja i izbora vježbi, neka se koriste naučenim, ali i pretraživanjem interneta. Za to im mogu poslužiti stranice poput Darebee ili Vježbe za treću životnu dob.
Koristeći alat za videoraspravu FlipGrid pripremite novi grid za vaše učenike. Za svaku grupu pripremite jednu temu (Topic) unutar koje će objavljivati istražene informacije i prijedloge vježbi u obliku videa. Postavite u svaku temu materijale prikladne za početak istraživanja. Uz video mogu priložiti napomenu, poveznicu ili dokument. Omogućite im da mogu komentirati i ocjenjivati videe. Po potrebi usmjeravajte raspravu.
Po završetku slaganja vježbi, svaka grupa treba izraditi plakat kojim će pozvati učenike/građane na zajedničko vježbanje na otvorenom. Plakat mogu izraditi koristeći online grafički alat Canva, a isti treba sadržavati podatke o mjestu, vremenu i cilju ovog projekta s porukama pozivanja građana na sudjelovanje. Digitalne plakate možete proslijediti školama, domovima za umirovljenike, proslijediti radio i TV postajama ili postaviti na javnim oglasnim prostorima.
Vježbe, koje su učenici po grupama osmislili, neka uvježbaju na nastavi kako bi izvedba s građanima bila što uspješnija. Zajedničko vježbanje možete provoditi tijekom cijele nastavne godine, npr. svake prve subote u mjesecu.
Po završetku aktivnosti, s učenicima provedite kratku analizu provedenoga. Jesu li zadovoljni odazivom građana? Smatraju li da građani dovoljno vježbaju ili da bi se ova inicijativa mogla izvoditi češće? Svoje prijedloge za poboljšanje i nastavak ove aktivnosti neka postave kao video u zajedničkoj temi koristeći Flipgrid.
U razgovoru je potrebno potaknuti i ohrabriti učenike s teškoćama da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života te postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Prilikom istraživanja uputno je voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, posebice kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka što im je s obzirom na izvođenje određenih vježbi poznato i/ili blisko. Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Pri izradi digitalnog plakata dobro je da učenik s teškoćom radi u paru s najbližim suučenikom, radi pomoći. Prilikom vježbanja, za učenike s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima, uputno je osmisliti zadatak, primjerice praćenje i/ili analiza realizacije vježbi ostalih učenika ili osmišljavanje daljnje aktivnosti za izvedbu s građanima (za učenike s oštećenjem vida, poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana, a slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText) kako bi učenik s teškoćama aktivno sudjelovao u aktivnosti i kako ne bi bio dio skupine samo kao pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj skupini. Učenicima s motoričkim poremećajima i kroničnim bolestima važno je osigurati pomoć i prilagodbe u prostoru u skladu sa značajkama motoričkog oštećenja i samostalnosti za izvođenje određenih pokreta.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu popratiti sve aktivnosti, u ulozi novinara, koje se provode po različitim lokacijama u mjestu. Neka pripreme izvještaj o događaju i postave ga na mrežnim stranicama škole.
Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o njihovom sudjelovanju u odlučivanju u zajednici. Pitajte ih na koji način mogu sudjelovati u politici i zašto je važno da građani sudjeluju u političkom odlučivanju. Nakon kraće rasprave, prikažite video Civilno društvo koji prikazuje kako i kroz koje oblike se građani mogu aktivno uključiti u sve područja društvenog djelovanja.
Analizirajte s učenicima prikazano u videu te usmjerite raspravu na poznavanje građanskih akcija. Znaju li za neku građansku inicijativu koja je pozitivno utjecala na društvo u zajednici? Kako bi ih upoznali s neformalnim oblikom udruživanja građana, pogledajte zajedno video Građanske inicijative te ponovno započnite razgovor. Smatraju li da su građani dovoljno organizirani da pokrenu neku inicijativu za poboljšanje života u zajednici u suradnji s nekim udrugama?
Neka učenici nabroje udruge za koje znaju da djeluju u vašoj lokalnoj zajednici. Pitajte ih znaju li za akcije koje su te udruge provodile te jesu li sudjelovali u radu ili aktivnosti tih udruga.
Uputite učenike da, pretražujući registar udruga, istraže koje sve udruge postoje u vašoj lokalnoj zajednici. Učenici trebaju istražiti koje od pronađenih udruga uključuju mlade u svoje aktivnosti ili se bave problemima mladih.
Rezultate svoga pretraživanja, odnosno popis udruga, mogu upisati na unaprijed pripremljenu Lino ploču. Raspravite o izboru udruga te podijelite učenike u pet grupa. Svaka grupa treba pretražiti programe i aktivnosti dodijeljene udruge. Neka istaknu akcije koje udruga provodi ili je provodila. Svoje istraživanje neka predstave plakatom na papiru velikog formata. Plakat treba sadržavati rad udruge, akcije, redovne aktivnosti za građane te upute zašto i kako se građani mogu i trebaju uključiti u njihov rad i inicijative. Svakako neka prikažu i rezultate pokrenutih inicijativa.
Nakon što su učenici predstavili svoje radove, uputite ih na rješavanje kviza kojim će ponoviti znanje o civilnom društvu, građanskim inicijativama, ali i razlikovati udruge od zaklada.
Na temelju istraživanja rada udruga, pokrenite oluju ideja kojom ćete prikupiti učeničke prijedloge inicijativa koje mogu sami pokrenuti. Njihove ideje prikupite koristeći alat Mentimeter (Open Ended tip pitanja). Povežite prijedloge učeničkih akcija sa srodnim udrugama koje su istražili ranije te, nakon glasanja o najboljem prijedlogu, odaberite udrugu kojoj ćete se javiti za suradnju. Za glasanje možete pripremiti Ranking tip pitanja u vašoj Mentimeter interaktivnoj prezentaciji. Dogovorite provođenje vaše akcije, a učenici neka izrade plakat. Obavijest o pokretanju suradnje, uz poziv na uključenje i predstavljanje inicijative te navođenje razloga za njezino pokretanje, predstavite na školskim mrežnim stranicama i društvenim mrežama.
Tijekom govora i rasprave, uputno je da učenici s teškoćama dobiju predložak s pitanjima i, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, raspravljaju (učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u ne treba govoriti i raspravljati ako to sam ne želi). Za gledanje videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave te je dobro pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učenicima je potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj i bili spremniji za analizu i raspravu. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Uputno je da učenici s teškoćama provode istraživanje u paru s najbližim suučenikom, uz kratka i jasna pitanja na koja mogu odgovoriti i koja će im poslužiti u objedinjavnju podataka, kao i u završnom dijelu aktivnosti.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
S učenicima koji žele znati više metodom fokus grupe istražite probleme koji ih muče u lokalnoj zajednici. Nakon odabira problema neka učenici samostalno, na temelju naučenog u suradnji s udrugama, pokrenu građansku inicijativu kojom predlažu rješenje problema.
Na početku aktivnosti provedite ulaznu anketu kojom ćete ispitati kakve osjećaje i stavove prema ispitima državne mature iskazuju Vaši maturanti. Anketu možete izraditi u digitalnom alatu Socrative. Postavite im pitanja kao što su: Smatrate li državnu maturu ispitom velikoga rizika? Ispituje li se ispitima državne mature ovladanost ključnim kompetencijama važnim za završetak školovanja? Smatrate li da je uspjeh na državnoj maturi pravo mjerilo vašega znanja i vještina? Treba li ukinuti ispite državne mature kao prijemne ispite na fakultete? Osjećate li se spremnima za ispite državne mature? Idete li na dodatne pripreme za državnu maturu? Podržavate li protestne akcije maturanata u vezi s državnom maturom? Jeste li se priključili nekoj grupi na društvenim mrežama koja okuplja nezadovoljne državnom maturom? i sl. Nakon što prikupite ulazne podatke, učenicima prikažite sažetak odgovora i najavite istraživački zadatak kojim će provjeriti u kojoj mjeri su mediji oblikovali njihove stavove o državnoj maturi te na izvješćivanje kojih su se medija najviše oslanjali u stvaranju svojih stavova. Taj će istraživački zadatak opravdati potrebu pokretanja inicijative za otvaranjem mrežne stranice posvećene državnoj maturi “Moja matura” koji će biti središnje mjesto informiranja i izvješćivanja za maturante na školskoj razini, a koju će uređivati sami maturanti.
Učenike podijelite u tročlane grupe koje će prema ključnim riječima: državna matura, maturanti, prigovori na ispite državne mature, problemi s maturom, prikupiti informacije o državnoj maturi u zadnjih deset godina iz komercijalnih, neprofitnih i javnih medija. To mogu biti portal Srednja.hr, HRT, RTL, Večernji list, Jutarnji list, lokalne novine i televizijske kuće, mrežne stranice NCVVO-a, mrežne stranice Foruma za slobodu odgoja, grupe na društvenim mrežama i forumima posvećene državnoj maturi i sl. Učenici rade metodom podloška (placemate). To znači da na početku svaki član grupe preuzima odgovornost za istraživanje jedne vrste medija te prikupljene informacije piše na svoj dio papirnatoga podloška. Zatim izlaže drugim učenicima svoje zaključke i na kraju ujedinjuju prikupljene informacije u jedinstveni odgovor na istraživačka pitanja: Kakve informacije su potrebne maturantima? Kako treba organizirati potrebne informacije? Tko treba biti član uredništva mrežne stranice posvećene državnoj maturi? Na osnovi stečenih uvida tijekom rada u tročlanim grupama, maturanti pokreću inicijativu za osnivanje školske podstranice posvećene isključivo državnoj maturi, u čijem bi uređivanju aktivno sudjelovali maturanti. Svaka grupa daje prijedlog novinskih rubrika posvećenih maturi, npr. vijesti, razgovori sa stručnjacima za pojedina područja, iskustva prethodnika, smiješne zgode, savjeti i sl. Svoje prijedloge objavljuju na ploči Padlet.
U završnom dijelu aktivnosti učenici zajednički predlažu i donose plan aktivnosti služeći se digitalnom aplikacijom za organizaciju timova Trello. Učenici predlažu korake djelovanja i određuju vremenske odrednice, nositelje aktivnosti, načine provjere ostvarenosti ciljeva i prihvatljive pokazatelje ostvarenosti ciljeva aktivnosti unutar inicijative. Potaknite učenike da među pokazatelje uspješnosti uključe neovisnost i nepristranost novinarskog izvještavanja, aktualnost i relevantnost informacija, služenje relevantnim izvorima i provjerenim informacijama, uključenost svih zainteresiranih sudionika (učenika, nastavnika, NCVVO-a, MZO-a i dr.).
Učenici svoju ideju mogu predstaviti školskom učeničkom vijeću, nastavničkom vijeću te vijeću mladih na gradskoj ili županijskoj razini da bi svoju inicijativu proširili i na druge škole.
U uvodnom dijelu ankete, učenici s teškoćama, posebice učenici s teškoćama čitanja i pisanja trebaju imati produljeno vrijeme za odgovaranje na pitanja. Prilikom rada u grupi i za prikupljanje informacija, uputno je da dobiju predložak s istraživačkim pitanjima te je potrebno provjeriti razumiju li sve ključne pojmove. Stoga je za prikupljanje podataka uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima te je dobro dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri planiranju aktivnosti u dijelu razgovora i izlaganja zaključaka, može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Pritom učenike koji mucaju i koji imaju artikulacijske poremećaje te oštećenja sluha, ne treba ispravljati ili zahtijevati da govore pred razredom ako to oni sami ne žele. U završnom dijelu aktivnosti potrebno je da učenici s teškoćama rade prema izrađenom planu te da uz usmjeravanje raspravljaju sa suučenicima.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu svoju inicijativu proširiti na gradsku ili županijsku razinu te započeti unutar dostupnih gradskih ili županijskih mrežnih stranica, pokretanje mrežne stranice posvećene srednjoškolcima koju će također uređivati maturanti.
Pozovite zainteresirane na uvodni sastanak koristeći postojeće školske društvene mreže (Web, Facebook, Twitter, Instagram). Predstavite im temu i svrhu provođenja izvannastavne aktivnosti na način da na uvodnom sastanku koristite tehniku oluje ideja. Potaknite učenike da iznesu svoje ideje tijekom grupne rasprave te ih poduprite da predložena rješenja i ideje kritički ocjenjuju i vrednuju. Ohrabrite učenike da argumentirano iznesu jedan od problema koji prepoznaju na razini regije, države, odnosno čitavog europskog prostora u kojima je Europska komisija nadležna podnijeti zakonodavni prijedlog (na primjer područje okoliša, poljoprivrede, prometa ili javnog zdravlja). Predstavite učenicima načine na koje mogu utjecati na politike EU.
Na nekoliko uvodnih sastanaka, upoznajte učenike s njihovim pravima kao građanima EU (Čl. 20(1) Ugovora o funkcioniranju EU) te ih upoznajte s mehanizmima na kojima oni kao građani mogu utjecati na politike EU. Ukratko ih upoznajte s europskim izborima, predstavkama Europskom parlamentu, pritužbama Europskoj komisiji o povredi prava EU, pritužbama Europskom pučkom pravobranitelju te posebno europskom građanskom inicijativom. Podijelite učenike u skupine i zadajte im zadatak da za sljedeće sastanke opširnije istraže po jedan od mehanizama te da pripreme prezentacije za navedene teme. Rezultate istraživanja učenici izlažu tijekom nekoliko dogovorenih sati.
Posebnu pozornost obratite na primjer direktne demokracije putem europske građanske inicijative. Primijenite jednu od odabranih ideja s početnih sastanaka u oblik europske građanske inicijative (ECI u daljnjem tekstu). Motivirajte učenike da na poveznici Kako funkcionira ECI korak po korak istraže etape izrade inicijative. Kontaktirajte neku od organizacija civilnog društva, na primjer GONG i ECI te zamolite udrugu da učenicima održe kratko predavanje putem videopoziva koristeći Google Meet kako bi dodatno osnažili učenike u izradi njihove ideje ECI. Tijekom provođenja aktivnosti zadužite nekoliko učenika koji će bilježiti aktivnosti učenika u procesu izrade ECI te ih po završetku aktivnosti zamolite da pripreme kratki interaktivni video na tu temu koristeći digitalni alat EDpuzzle. Učenici će predstaviti video zajedno s drugom skupinom učenika koja će pripremiti prezentaciju o ECI za ostale učenike škole koristeći digitalni alat Prezi.
Poduprite učenike da organiziraju prezentaciju njihove ideje i da predstavljanje povežu s Danom Europe ili s nekim od datuma koji se slažu s temom njihove inicijative. U provođenje izvannastavne aktivnosti mogu se uključiti nastavnici koji mogu povezati temu ECI s nekom od teme kurikuluma njihovog nastavnog predmeta.
Okupite zainteresiranu grupu učenika za pokretanje građanske inicijative. Učenici se uvodno trebaju upoznati s pojmom građanskih inicijativa. Za to im ponudite prikladan tekst. Učenici će osmisliti građansku inicijativu koju će pokrenuti na lokalnoj razini.
Učenici olujom ideja osmišljavaju moguće inicijative. To može biti neka ekološka inicijativa – zaštita lokalnog parka ili potoka, inicijativa za postavljanje semafora na križanju u blizini škole, postavljanje klupa u parku kod škole ili inicijativa prema školi da se produži veliki odmor u školi s 15 na 20 minuta i sl. Sve ideje se zapisuju. Nakon što se ideje zapišu, učenici o njima raspravljaju. Neka svaki učenik napravi dodatno mrežno pretraživanje kojim će provjeriti postoje li već slične inicijative, pronaći bitne podatke za tu ideju i procijeniti vjerojatnost uspješne realizacije. Nakon rasprave učenici odlučuju o tome kojoj ideji će se prikloniti. Učenici će u odlučivanju koristiti metodu kulture suradnje kojoj je cilj postizanje pristanka svih učenika oko ideje. Učenici se s metodom mogu upoznati gledajući video.
Nakon odabira ideje, učenici osmišljavaju plan realizacije inicijative. Plan izrađuju koristeći digitalni alat Planner koji je dio Office 365 paketa. Plan treba sadržavati: sadržaj inicijative, aktivnosti vezane uz realizaciju, primjerice kojim osobama i institucijama treba pristupiti kako bi se inicijativa realizirala, osmisliti pismo medijima (ako je potrebno), vremenski raspored aktivnosti i druge elemente koje će učenici smatrati potrebnim, a ovisit će o specifičnosti odabrane građanske inicijative. Nakon pisanja plana neka svaki učenik (ili grupa učenika) na sebe preuzme dio realizacije plana. S učenicima održavajte tjedne sastanke. Sastanke možete održavati pomoću digitalnog alata Teams unutar kojeg možete postaviti tab na Planner. Na sastancima svatko treba predstaviti u kojoj je fazi njegov dio posla. Na kraju predviđenog vremena za izvannastavnu aktivnost učenici sastavljaju izvješće o provedenoj građanskoj inicijativi i predstavljaju ga na satima razrednika. Izvješće mogu izraditi koristeći Sway. Ako inicijativa nije završila, to je prilika da joj se priključe novi učenici.
Europski parlament, Europska građanska inicijativa (26.12.2020.).
Mapiranje Trešnjevke, Građanska inicijativa (26.12.2020.).
Bežovan, G.; Matančević, J. (2017). Izravna demokracija i uspon političkih poduzetnika: analiza građanskih inicijativa u Hrvatskoj poslije 2010. Anali Hrvatskog politološkog društva: časopis za politologiju (17.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.