Predmet
Geografija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Otok u središtu grada

Naziv predmeta
Geografija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • mikroklima
  • toplinski otok
  • klima u gradovima
  • grad

Zagrijavanje u tijeku...

U početnom dijelu aktivnosti provjerite znanje učenika o klimatskim elementima. Nakon uvodnog ponavljanja klimatskih elemenata, ponovite utjecaj klimatskih čimbenika. Zatim podijelite učenike u dvije grupe u kojima je otprilike jednak broj članova. Učenike uputite da prouče digitalne izvore vezane za toplinske otoke. Najprije neka se svi upoznaju s pojavom urbanih toplinskih otoka (što su urbani toplinski otoci). Pritom se mogu koristiti digitalnim izvorima (uputite ih da pogledaju videozapis Urbani toplinski otoci (titlove uključite odabirom opcije Titlovi nakon čega u postavkama možete odabirom opcije Titlovi odabrati automatski prijevod i opciju hrvatski). Također, o toj temi mogu više doznati u članku iz časopisa Građevinar. Uputite prvu grupu da analizira podatke o uzrocima i pojavnosti urbanoga toplinskog otoka (dovoljno je obraditi jedan uzrok te kako on djeluje na stvaranje toplinskog otoka) u gradu Zagrebu. Druga grupa neka analizira podatke o uzrocima pojave (dovoljno je obraditi jedan uzrok te kako on djeluje na stvaranje otoka) urbanoga toplinskog otoka u Los Angelesu. Dobivene rezultate učenici zapisuju u bilježnice.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Provjerite mogu li se postavke mrežne stranice prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Ako učenici imaju teškoća u pristupanju mrežnoj stranici i razumijevanju sadržaja, materijal podijelite u prilagođenom obliku. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da u dostupnim izvorima znanja i s pomoću IKT-a istraže pojavu toplinskog otoka za četiri grada na različitim kontinentima. Neka je objasne , tj. pronađu odgovarajuće slikovne i grafičke prikaze koje će priložiti objašnjenju. Sve neka ujedine i izrade infografiku u alatu Piktochart te je predstave ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zagrijavanje u tijeku...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje pojavu i uzroke gradskih toplinskih otoka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Jesmo li pronašli toplinski otok?

Prije početka aktivnosti učenike podijelite u četiri grupe u kojima je jednak broj članova. Istaknite im da će svaka grupa mjeriti temperaturu zraka na unaprijed dogovorenim različitim mjestima u gradu na asfaltu i u gradu u parku u, s nastavnikom, dogovoreno vrijeme u danu (tako da imaju dnevnu i noćnu temperaturu zraka) i dogovoreno razdoblje. Nakon što prikupe potrebne podatke, trebaju ih prikazati u tablicama u digitalnom alatu Excel sustava Microsoft Office 365. Dobivene tablice iskoristit će za izradu linijskih dijagrama dnevne i noćne temperature zraka u tom alatu. Nakon što obave zadatak, predstavnik svake grupe predstavlja dobivene rezultate učenicima drugih grupa. Na osnovi predstavljenih rezultata potiče se kraća rasprava među učenicima u grupama o tome može li se na temelju dobivenih rezultata utvrditi postoji li toplinski otok na analiziranom području. Linijski dijagrami se zatim objavljuju na razrednoj ploči Padlet kako bi svima bili dostupni.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti računalom ili tabletom. Pri raspodjeli učenika pripazite na to da učenik s teškoćama bude u skupini s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Važno je osigurati da učenici razumiju zadatak. Ako učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ima teškoće u praćenju i pamćenju uputa, možete ih predstaviti verbalno i u pisanom obliku. Upute moraju biti jasne i napisane u prilagođenom obliku (uvećana fonta, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja). Učeniku s motoričkim teškoćama mogu se osigurati prilagođeni miš i tipkovnica kako bi se lakše služio tabletom ili računalom.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Excel. Upute za uporabu alata i izradu linijskih dijagrama također možete priložiti u prilagođenom obliku. Učeniku oštećena vida omogućite učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Padlet. Ako učenik ne može pristupiti podatcima postavljenjima na digitalnim alatu Padlet, sažetak informacija možete priložiti u prilagođenom obliku ili dokumentu usklađenom s čitačem teksta. Potrebno je osigurati da učenik s teškoćama u razvoju aktivno sudjeluje u aktivnosti, odnosno da ne bude pasivan promatrač.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da izrade audiovizualni uradak o urbanome toplinskom otoku na osnovi odabira primjera prema želji. Neka se pritom služe alatom za multimediju creencast-O-Matic. Videolekcije neka podijele s ostalim učenicima putem sustava Microsoft Office 365, društvene mreže Yammer ili platforme MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jesmo li pronašli toplinski otok?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira prikupljene podatke i utvrđuje postoji li toplinski otok u istraživanom području.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Mijenjamo svijet nabolje

Učenike podijelite u četiri grupe u kojima je jednak broj članova. Uputite ih da prouče digitalne izvore vezane za metodu smanjenja urbanoga toplinskog otoka. Svaka grupa odabire jednu metodu za smanjenje urbanoga toplinskog otoka (hladni krovovi, zeleni krovovi, bijeli kolnici, drveće (učenici se mogu koristiti prijevodom na hrvatski jezik). Nakon završetka prikupljanja informacija o odabranoj metodi, predstavnik svake grupe ukratko objašnjava njezinu primjenu i svrhovitost. Učenici ostalih grupa nakon kraće rasprave iz toga izvode zaključke o dobrim i lošim stranama odabrane metode na smanjenje urbanoga toplinskog otoka. Na kraju uspoređuju svoje zaključke i dijele ih u digitalnom alatu Padletu s ostalim učenicima.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja su heterogena skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.

Provjerite mogu li se postavke digitalnih izvora prilagoditi potrebama čitanja učenika s oštećenjem vida. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Padlet. Ako učenik ne može pristupiti podatcima postavljenjima na digitalnim alatu Padlet, sažetak informacija možete priložiti u prilagođenom obliku ili dokumentu usklađenom s čitačem teksta.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka na mrežnim stranicama istraže koje se metode u svijetu koriste za ublažavanje utjecaja urbanoga toplinskog otoka. Uputite ih da izrade plakat u digitalnom alatu Canva na kojem će prikazati vlastite savjete o tome kako pojedinci mogu pridonijeti smanjenju toplinskog otoka. Svoja zapažanja i zaključke mogu ujediniti u digitalnom alatu Canva te postaviti na razrednu Padlet ploču.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mijenjamo svijet nabolje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje znanje o ublažavanju učinka gradskih toplinskih otoka na konkretnom prostoru.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.