Kako biste pobudili zanimanje učenika za sadržaje povezane s endokrinim sustavom, prikažite im videozapis Gigantizam i patuljasti rast (Gigantism and Dwarfism), u trajanju od 3:03 min. S učenicima povedite raspravu o poteškoćama koje imaju ljudi s poremećajima rada žlijezda (uključujući patofiziološke i socijalne poteškoće).
Napomena: U videozapisu je u podlozi pjesma na engleskome jeziku. Tekst pjesme nije važan pa možete i isključiti zvuk, važan je samo vizualni sadržaj.
Povedite raspravu s učenicima o žlijezdama u našem tijelu i njihovim produktima. Uputite učenike da u skupinama na mrežnim stranicama upisujući ključne pojmove (štitnjača, gušterača, jajnici, sjemenici, nadbubrežna žlijezda) pronađu uloge pojedinih žlijezda.
Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Spolni hormoni, Hormoni i endokrine žlijezde, Hormonska regulacija metaboličkih procesa, možete pronaći obrazovne sadržaje povezane sa žlijezdama i njihovim ulogama koji mogu pomoći učenicima u izvršavanju zadatka.
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
Svaka skupina može, iznoseći svoje rezultate, nadopuniti tablicu koju ste podijelili s njima na Google Disku. Tablica može sadržavati nazive žlijezda i hormona koji se izlučuju, uloge navedenih hormona i posljedice nedostatka hormona i/ili njegova prekomjernog izlučivanja. Jedna skupina učenika može istražiti o žlijezdama s vanjskim izlučivanjem i njihovim produktima te problemima koje mogu uzrokovati. Na kraju svaka skupina može izraditi prezentaciju u alatu Zoho Show u kojoj će predstaviti rezultate istraživanja. Kako biste osigurali praćenje izlaganja, možete nasumično postavljati drugim skupinama pitanja povezana s temom.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rad u skupini.
Učenicima unaprijed najavite videozapis i pripremite im smjernice ili pitanja o opažanjima iz svakodnevnog života u vezi s temom te im izradite sažetak kako bi bili spremniji za provođenje aktivnosti, posebno učenici s intelektualnim teškoćama ili učenici s oštećenjima vida. Učenici s teškoćama mogu pomoći u pretraživanju mrežnih stranica s ostalim učenicima, pri čemu je važno planirati kakav oblik pomoći mogu pružiti. Učenici mogu pomoći i u pripremi prezentacije predlažući sadržaj i izgled.
Učenicima s teškoćama potrebno je sažeti nastavno gradivo, istaknuti dijelove teksta i/ili važne pojmove u različitim bojama te pripremiti slikovnom materijal – crtež tijela sa žlijezdama.
Potaknite oluju ideja kojom će učenici iznijeti svoja mišljenja o tome koje su im se sve promjene dogodile u pubertetu i što je odgovorno za te promjene. Raspravite s učenicima o njihovim pretpostavkama. Svoje odgovore mogu zapisivati u alatu Lino.
Nakon toga možete s učenicima povesti i razgovor o tome poznaju li možda neke osobe iz javnog života koje imaju problema s radom endokrinih žlijezda. Možete učenicima donijeti fotografije, primjerice Janice Kostelić i Vesne Parun i pitati ih što je zajedničko osobama na fotografijama – potaknite ih da se prisjete jesu li možda negdje nešto pročitali/čuli o njihovim zdravstvenim problemima uzrokovanim poremećajem u radu štitnjače. Možete ih pitati i za njihova iskustva i spoznaje o poremećajima rada žlijezda iz kruga obitelji i/ili prijatelja.
Nakon toga učenike podijelite u skupine i uputite ih u aktivnost Slagalice.
Razred se podijeli u skupine, a svaka skupina dobije svoju temu, u ovom slučaju žlijezdu. Svaki učenik unutar iste skupine radi na jednome dijelu zadatka. Kad su svi dijelovi zadatka riješeni, dijelovi „slagalice“ se spoje, nakon čega svaka skupina prezentira svoj zadatak i rješenja ostalima. Pripremite učenicima različite zadatke i nastavne materijale koje možete s njima podijeliti na Google Disku. Zadatci koje ćete dati učenicima neka budu povezani s radom pojedinih žlijezda – uloge i hormoni koji se izlučuju, utjecaj na ponašanje i život (druženje, prehrana…). Rezultate rada učenici mogu zapisivati u alatu TodaysMeet. Nakon što svaka skupina završi s radom, zaključke povezane s istraživanom temom/žlijezdom učenici mogu upisivati na Lino, gdje će se objediniti zaključci svih skupina. Raspravite s učenicima o djelovanju hormona za organizam, poremećaja do kojih može doći zbog poremećaja u radu žlijezda, održavanju homeostaze, povezanosti živčanog sustava i endokrinih žlijezda.
Obrazovne sadržaje koji vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti možete pronaći na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“– Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Hormoni i endokrine žlijezde, Hormonska regulacija metaboličkih procesa, Hormonska regulacija, Regulacija razine glukoze u krvi.
Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.
U izvođenju aktivnosti mogu vam pomoći i sljedeći videozapisi:
Kako štitna žlijezda postaje manje aktivna (How a thyroid gland can become underactive), u trajanju od 2:23. min.
Tekst uz videozapis: Animacijom je prikazano djelovanje hipofize na štitnu žlijezdu te posljedice smanjenoga rada štitne žlijezde (hipotireoze). Kako štitna žlijezda postaje sve manje aktivna, osoba osjeća sve veći umor i dobiva na težini. Neki oblici nepravilnog rada štitne žlijezde mogu uzrokovati oticanje u predjelu vrata. Ta se pojava naziva gušavost.
Endokrini i živčani sustav – struktura i funkcija (The Endocrine and Nervous Systems – Structure and Function), u trajanju od 6:39 min.
Tekst uz videozapis: Videozapis prikazuje usku povezanost endokrinog i živčanog sustava. Prateći sadržaj videozapisa, upoznat ćete endokrine žlijezde, njihov smještaj u tijelu i hormone koje izlučuju, kao i utjecaj tih hormona na organizam. U nastavku slijedi i prezentacija dijelova živčanog sustava, smještaj pojedinih organa u tijelu te glavne zadaće svakog pojedinog organa.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u rad u skupini/paru. Učenici mogu aktivno sudjelovati predlaganjem ideja u skupini, komentiranjem, iznošenjem zaključaka i sl. Pri tome je važno učenicima dati konkretan zadatak s točnom uputom gdje mogu pronaći odgovor, pazeći na vrijeme koje im je potrebno da sami odrade taj zadatak. Za vrijeme izlaganja predstavnika skupina učenicima možete dati predložak s ključnim informacijama, na temelju kojih sudjeluju u izradi multimedijalnog panoa.
Učenicima s teškoćama potrebno je sažeti nastavno gradivo uz vidnu podršku, primjerice, najznačajnije činjenice usustaviti u jasan tekst uz pomoć različitih boja. Učenicima omogućite dovoljno vremena za primanje sadržaja i izvedbu zadataka.
Kako biste pobudili zanimanje učenika za promjene koje im se događaju u pubertetu razgovarajte s njima o izrazima te fiziološkim temeljima tih izraza koje su vjerojatno često čuli, primjerice Pucaju te hormoni, Divljaju ti hormoni i/ili Smiri hormone.
S učenicima možete pogledati videozapis Hormonska regulacija, u trajanju od 4:00 min. Kako bi učenici pažljivije pratili tijek videozapisa, možete im pripremiti organizatore pažnje. Primjerice, možete im pripremiti tablicu u programu Word u koju će upisati (prije gledanja videozapisa) što već znaju o navedenoj temi, što je za njih nova informacija (nakon odgledanog videozapisa) te eventualna pitanja koja su ostala neriješena. Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima o temi s naglaskom na ispravljanje netočnih činjenica do kojih su došli. Nakon pogledanog videozapisa učenici mogu riješiti kviz naziva Hormonska regulacija. Nakon toga možete učenicima podijeliti kartice na kojima su slike i pojmovi povezani s nastavnim sadržajem (jedna kartica = jedan pojam/slika). Učenici se moraju grupirati prema tome koju karticu imaju, primjerice u jednoj skupini bit će učenici koji su izvukli kartice na kojima se nalaze gušterača, inzulin, glukagon, dijabetes. Svaka skupina treba osmisliti priču o sebi tako da napravi jednostavan strip u alatu Make Beliefs Comix o svojim ulogama u tijelu. Potaknite učenike da povežu pojmove, primjerice, gušterača/inzulin/glukagon/dijabetes kako bi došli do zaključka kako dolazi do šećerne bolesti. Raspravite s učenicima o važnosti preventive za zdravlje, kako prepoznati i pomoći osobi kojoj je šećer naglo porastao ili se snizio. Eventualno nastale pogreške u prezentiranju ispravite odmah te razriješite nastale nedoumice.
U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rad u skupini.
U vezi s izrazom učenicima možete ponuditi dvočlani izbor za odgovor te ih usmjerenim pitanjima navoditi da opišu situacije koje odgovaraju tome izrazu. Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan tekstualni slijed, poželjno uz vidnu podršku). Podijelite sažetke. Za rad u skupinama u pripremi glume podijelite predloške s ključnim informacijama u obliku tablice, umne mape i sl., što je posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima možete prilagoditi kviz znanja tako što ćete im smanjiti broj zadataka i pojednostavniti zadatke ovisno o teškoći.
Unaprijed najavite učenicima da planirate s njima održati debatu, upoznajte ih s načinom provedbe i temom debate. Dogovorite se s učenicima koju će tezu zastupati i odredite rok do kojeg se moraju pripremiti za debatu (primjerice tjedan dana). Uputite učenike da pretraživanjem mrežnih stranica, upisujući ključne pojmove na koje ste ih uputili, i pretraživanjem dodatne literature potraže činjenice o tezi koju zastupaju.
Prije same debate možete provesti i anketiranje o temi debate. Na mrežnim stranicama škole možete postaviti anketu izrađenu u alatu KwikSurveys, koju mogu ispunjavati svi posjetioci stranice, a rezultate ankete možete analizirati nakon debate.
S učenicima možete povesti debatu o tome utječe li, i u kolikoj mjeri, naš stil života na rad žlijezda/hormona ili se sve ipak svodi na genetiku. Primjerice, afirmacijska teza može glasiti Na razvoj hormonskih poremećaja utječe stil života, a negacijska teza može glasiti Hormonski poremećaji ne ovise o stilu života, već o genetskim čimbenicima.
Na kraju debate s učenicima analizirajte rezultate ankete pripremljene u alatu Padlet i izvedite zaključke ankete. Rezultate i zaključke debate i ankete podijelite na mrežnim stranicama škole.
U aktivnost se mogu uključiti svi učenici s teškoćama. Učenicima možete unaprijed dati pitanja koja trebaju istražiti na mrežnim stranicama te ih i uputiti na točno određene mrežne stranice. Možete im dati i PowerPoint prezentaciju ili tekstualni predložak, što će im pomoći u pripremi za debatu, posebno učenicima s intelektualnim teškoćama. Učenike s oštećenjima vida potrebno je uputiti na sadržaje sa zvučnim zapisima. Tijekom debate učenici mogu iznositi svoja mišljenja i zaključke te na taj način aktivno sudjelovati u debati.
Učenike koji žele znati više uputite da na internetu istraže o dopinškim sredstvima koja se upotrebljavaju u sportu kako bi se poboljšala mišićna masa, snaga i izdržljivost. Učenici o tome mogu napraviti prezentaciju u alatu PowerPoint te rezultate istraživanja prezentirati ostalima.
Učenike možete uputiti i da pronađu podatke o najmanjem i najvećem čovjeku na svijetu.
Učenici mogu na internetu istražiti o raširenosti dijabetesa u svijetu i Hrvatskoj te usporediti podatke. Mogu pripremiti grafikon u alatu Meta-chart. Prema pronađenim rezultatima možete s učenicima raspraviti o raširenosti dijabetesa u određenim regijama (ako postoje velike razlike među nekim zemljama/regijama).
Dodatni izvori koji vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja su tekstovi O endokrinom sustavu, Homeostaza (Homeostasis) i Endokrini sustav: Činjenice, funkcije i bolesti (Endocryne System: Facts, Functions and Diseases).
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 13. 5. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.