Aktivnost započnite pojmom metamorfoze pa upitajte učenike što ta riječ znači i mogu li navesti neke primjere metamorfoze, primjerice iz Biologije. Potaknite ih na to da značenje te riječi pronađu u Velikom rječniku hrvatskoga jezika. Potom učenicima podijelite jednu priču iz Ovidijeva djela Metamorfoze pa utvrdite tko u njoj prolazi metamorfozu, odnosno promjenu oblika. Nakon zaključka da je riječ o promjeni oblika, ispišite na ploču rečenicu: "Svatko ima pravo na slobodu izražavanja i ta se sloboda ne smije ograničavati do trenutka kad netko vlastitom slobodom izražavanja počne zadirati u područje tuđe slobode." Potaknite učenike na to da iznesu svoje stavove o navedenoj tvrdnji. Po završetku razgovora učenike zatražite da iz napisane rečenice izdvoje oblike leksema sloboda.
Na ploču zatim ispišite riječi: „rad, radnik, neradnik, neradnikom“ pa pitajte učenike što je zajedničko svim riječima te na koji se način promijenilo značenje svake sljedeće riječi u odnosu na prethodnu (primjerice, radnik je osoba muškog spola koja radi), pri čemu okomitim crtama odvojite dodano (rad/nik/ᴓ, ne/rad/nik/ᴓ, ne/rad/nik/om).
Potom učenike podijelite u tri grupe.
Prva grupa predstavit će ostalima pojmove morfa, morfema i alomorfa.
Druga grupa predstavlja podjelu morfema po položaju (korijenski, prefiksalni, sufiksalni).
Trećoj je grupi zadatak predstaviti ostalima podjelu morfema prema funkciji (leksički i oblikotvorni morfemi).
Zadatak je svih grupa pronaći definiciju zadanih pojmova i primjer služeći se mrežom ili udžbenikom. Tražene podatke oblikuju u Wordu kako bi ih mogli podijeliti s drugima putem Google Diska ili elektroničke pošte. Kad svaka grupa predstavi zadane pojmove, oprimjerite ih vlastitim primjerima (kod morfemske analize stavite primjer imenice, glagola i pridjeva).
U posljednjem dijelu aktivnosti ponovno na ploču ispišite riječi: „rad, radnik, neradnik, neradnikom“, a zatim na svakoj provedite morfemsku analizu.
Učenici imaju zadatak osmisliti vlastiti niz po uzoru na onaj koji ste im vi zadali, a zatim podijeliti zadnju riječ na morfeme po položaju i funkciji. Podjelu na morfeme oblikuju u digitalnom alatu Word, kako bi analizu mogli podijeliti s vama i drugim učenicima.
Učenike možete i podijeliti na tri grupe pa svakoj zadati temu blisku učeničkoj svakodnevici, koja će povezivati nizove učenika unutar grupe, poput škole (očekuju se nizovi poput “učiti, učenik, učitelj, poučavati, nastava, nastavnik...), slobodnog vremena (“ trenirati, trener, trening...)”, umjetnosti (“glazba, glazbenik, glazbeni...”) itd.
Učenici svoje nizove (ne nužno čitave nizove) na kraju oblikuju u "memove" koristeći se mrežom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi, razinu i intenzitet podrške, valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama objasnite pojam metamorfoze te mu pripremite pisane grafički prilagođene primjere. Za učenika s teškoćama možete se koristiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak, a ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom prilagođenim učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Word, Google Disk. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje tih digitalnih alata. Ako je potrebno, pokažite rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu proučiti hrvatske prefikse i prefikse iz stranih jezika, služeći se udžbenikom ili školskom gramatikom, te ih predstaviti ostalima.
Putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) razgovarajte s učenicima o pojmu metamorfoze pa ih upitajte što ta riječ znači i mogu li navesti neke primjere metamorfoze, primjerice iz Biologije. Potom učenicima podijelite jednu priču iz Ovidijeva djela Metamorfoze pa utvrdite tko u njoj prolazi metamorfozu, odnosno promjenu oblika. Nakon što učenici zaključe da je riječ o promjeni oblika, povedite razgovor o oblicima riječi. Neka vam učenici navedu poneki oblik nekih promjenjivih vrsta riječi. Potom učenike podijelite u tri grupe u sobe za sastanke.
Prva grupa predstavit će ostalima pojmove morfa, morfema i alomorfa.
Druga grupa predstavlja podjelu morfema po položaju (korijenski, prefiksalni, sufiksalni).
Trećoj je grupi zadatak predstaviti ostalima podjelu morfema prema funkciji (leksički i oblikotvorni morfemi).
Zadatak je svih grupa pronaći definiciju zadanih pojmova i primjer služeći se mrežom ili udžbenikom. Tražene podatke učenici oblikuju u Wordu, kako bi ih mogli podijeliti s drugima u digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu. Kad svaka grupa predstavi zadane pojmove, predložite vlastite primjere (kod morfemske analize oprimjerite ih imenicom, glagolom i pridjevom).
U posljednjem dijelu aktivnosti u digitalnom alatu Whiteboard ispišite riječi: „rad, radnik, neradnik, neradnikom“ pa na svakoj provedite morfemsku analizu.
Zadatak je učenika osmisliti vlastiti niz po uzoru na onaj koji ste vi zadali, a zatim podijeliti zadnju riječ na morfeme po položaju i funkciji. Podjelu na morfeme učenici oblikuju u digitalnom alatu Word, kako bi analizu mogli podijeliti s vama i drugim učenicima.
Učenike možete podijeliti u tri grupe pa svakoj zadati temu blisku učeničkoj svakodnevici koja će povezivati nizove učenika unutar grupe, poput škole (očekuju se nizovi poput: “učiti, učenik, učitelj, poučavati, nastava, nastavnik...), slobodnog vremena (“ trenirati, trener, trening...)”, umjetnosti (“glazba, glazbenik, glazbeni...”) itd.
Učenici svoje nizove (ne nužno čitave nizove) na kraju oblikuju u "memove".
Na početku aktivnosti podsjetite učenike na pojmove morfema, morfa i alomorfa, što možete učiniti uz pomoć kviza u digitalnom alatu Kahoot!, koji vam omogućuje uvid u postotak točnih odgovora.
Započnite razgovor o čovjekovoj prilagodbi različitim uvjetima okoline u kojoj živi pa od učenika zatražite da iznesu neke primjere (poput tamnije boje kože u podučjima s više sunca ili prilagodbe nedostatku kisika južnotibetanskog naroda Šerpe). Potaknite učenike na promišljanje o različitosti kao pozitivnom odgovoru na različite životne uvjete. Potom razgovor usmjerite na različita ostvarenja morfema koja ovise o glasovima ispred ili iza njih.
Potom učenike podijelite na tri grupe koje će istraživati pojam alomorfa na mreži i/ili služeći se pravopisom hrvatskog jezika, pri čemu će prva grupa obrađivati prefikse, druga grupa korijene, a treća sufikse.
Svakoj grupi zadajte konkretne morfeme (primjerice, prvoj grupi prefikse iz-, pod-, drugoj grupi sufikse -nik, -ak, trećoj korijene cvijet- i smijeh-).
Zadatak je svake grupe pronaći barem tri, odnosno dvije u slučaju prefiksa pod-, riječi (služeći se pravopisom hrvatskog jezika) koje sadrže različito ostvarenje dodijeljenih morfema (primjerice, ostvarenja morfema -nik u riječima: radnik, ratniče, vlasnici ili iz- u riječima: izvesti, isplesti, iščeprkati ili cvijet u riječima: cvijetak, cvjetovi, cvjećar). Potom pronađene riječi (u oblicima koji sadrže različita ostvarenja morfema) oblikuju u digitalnom alatu za izradu križaljki Crossword Labs, dostupnom u svim inačicama mrežnih preglednika.
Križaljke zatim dijele s ostalima koji ih rješavaju kako bi odgonetnuli o kojim je alomorfima riječ.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama grafički prilagodite kviz. Pazite na kontrast između pozadine i slova. Prema potrebi smanjite broj zadataka u kvizu. Koristite se kratkim rečenicama i jednostavnim uputama za rješavanje zadataka u kvizu. Povećajte font i razmak između redaka. Koristite se bojama, ilustracijama i drugim vizualnim elementima, kako biste privukli pažnju učenika i olakšali razumijevanje pitanja. Ako je potrebno, omogućite učenicima dodatno vrijeme za rješavanje kviza, mogućnost rada u paru ili individualizirane upute. Učenike s teškoćama podijelite u grupu s učencima s kojima dobro surađuju te koji im mogu pružiti podršku u radu. Učeniku s teškoćama dajte jasan zadatak i ulogu u grupi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Kahoot!, Crossword Labs. izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Provjerite s učenicima s teškoćama razumiju li zadatak. Dajte učenicima jasne i sažete upute o tome što se od njih očekuje u zadatku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu nastaviti istraživati sufiksalne morfeme tako da ih podijele po skupinama (primjerice, sufiksi sa značenjem vršitelja radnje itd.).
Aktivnost započnite tako da na ploču napišete rečenicu: "Pitanje morala sve više muči stanovnike planete/planeta Zemlje." S učenicima raspravite smatraju li tu izjavu sadržajno točnom, odnosno potaknite ih na iznošenje vlastitih stavova o moralu, povezujući temu razgovora s nastavom Vjeronauka ili Etike te s pozitivnim propisima RH koji potiču etičko djelovanje i međusobno poštovanje.
Po završetku razgovora o sadržaju rečenice upitajte učenike je li ispravno reći planet ili planeta, postoje li te riječi u hrvatskom jeziku i u hrvatskome standardnom jeziku. Razgovor potom usmjerite na načine kojima bi učenici mogli provjeriti pravilnost neke riječi. Uputite učenike na rječnike hrvatskog jezika, ali i na jezične savjetnike, odnosno mrežne sadržaje koji im mogu pomoći, poput YouTube kanala "Jezikomat" profesora Marka Alerića ili "Jezik i govor" Jutarnjeg lista te mrežnu stranicu 555 jezičnih savjeta Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Potom učenike uputite na to da pogledaju videoisječak Jezik i govor Jutarnjeg lista koji razrješava eventualne dvojbe pri odabiru sufiksa za tvorbu etnika (npr. Belgijac ili Belgijanac).
Po gledanju razgovarajte o sadržaju videoisječka te o tome smatraju li učenici takve sadržaje korisnima i poticajnima.
Potom učenike podijelite u parove te svakom paru zadajte jednu jezičnu dvojbu poput:
Svaki par istražuje, služeći se rječnikom hrvatskog jezika, mrežom i jezičnim savjetnicima, koja je riječ u hrvatskome standardnom jeziku pravilnapreferira ako se obje smatraju pravilnima. Potom parovi sastavljaju kratak tekst u kojem navode pravilnu ili preferiranu riječ uz objašnjenje odabira te snimaju kratak videoisječak svoga jezičnog savjeta služeći se mobitelom. Videoisječak potom montiraju u digitalnom alatu Kizoa.
Svoje videoisječke učenici potom dijele s drugima putem Google Diska ili elektroničke pošte.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođenu križaljku. Sve nove i ključne pojmove o kojima ćete govoriti predstavite učenicima u obliku podsjetnika, kako bi im se mogli vraćati tijekom rada na morfemskoj analizi. Učeniku s teškoćama pripremite pisane/slikovne smjernice po koracima za pisanje teksta. Omogućite mu produljeno vrijeme rada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Word, Libar. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje tih alata. Provjerite s učenicima s teškoćama razumiju li zadatak. Dajte učenicima jasne i sažete upute o tome što se od njih očekuje u zadatku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirane učenike potaknite na to da svaku sljedeću jezičnu dvojbu obrade na isti način (snimajući kratak videoisječak koji zatim spremaju i dijele putem Google Diska), stvarajući vlastitu zbirku korisnih jezičnih savjeta.
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.
Marković, I. (2012.). Uvod u jezičnu morfologiju. Zagreb: Disput.
Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga.
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.