Predmet
Engleski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Cool priča

Naziv predmeta
Engleski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
Nastavak učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • knjiga
  • čitanje
  • čitalačke navike
  • žanr

Knjiga, kino? I jedno i drugo je divno!

Kao uvod u aktivnost odigrajte igru asocijacija kako bi učenici ponovili ili usvojili ključne riječi ciljanog vokabulara vezanog uz knjige. Igru asocijacija izradite u Microsoft Office 365 u alatu Powerpoint. Umetnite tablicu veličine šest redaka i četiri stupca, povećajte je i uredite po vlastitom izboru. Upišite pojmove i prekrijte ih pomoću pravokutnika (Shapes). Animaciju postavite na izlaz, kopirajte pravokutnik na sva ostala polja i pokrenite prezentaciju. Klikom na određeni pravokutnik samo on nestaje (animacija na izlazu) i sadržaj tog polja postaje vidljiv svim učenicima. Neka glavno rješenje igre bude riječ BOOK. Potaknite sve učenike na sudjelovanje. Neki od pojmova, koje možete izraditi unutar igre, mogu biti GENRE- classic, fantasy, crime, sci-fi; CHARACTERS – protagonist, antagonist, sidekick, foil; plot, setting, atmosphere, motif i sl. Nakon što ste ponovili odnosno usvojili ciljani vokabular, upotrijebite ga u rečenicama u križaljci koju ste izradili u alatu Crossword labs. Npr. Theme- a unifying idea that is a recurrent element in literary work. Motif - a central message about a topic in a piece of literature. Podijelite poveznicu na križaljku i recite učenicima da mogu raditi u paru. Zajednički provjerite rješenja. Razgovarajte s učenicima o tome što je njima najvažnije, radnja, likovi, žanr i tako ih polako uvedite u glavni dio aktivnosti.

Povedite raspravu o čitanju i čitalačkim navikama. Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2, Zadatak ? koji govori o čitalačkim navikama dvoje tinejdžera. Učenici u paru odgovaraju na pitanja vezana uz video. Pitajte ih o njihovim čitalačkim navikama - koliko čitaju, rade li to s veseljem, koji im je format knjiga draži - digitalni ili papirnati te podsjeća ih li knjiga u papirnatom izdanju na priče koje su čitali u obitelji. Neka navedu omiljene priče i prepričaju situacije kada su najviše voljeli čitati (pred spavanje, ujutro, popodne).

Is there any book or film series you would describe yourself as a fan of?

Are you fan of...?

What do you like about it?

Do you believe that Harry Potter has helped to encourage children to read?

Recite učenicima da u bilježnici, u paru, napišu pet pitanja o čitalačkim navikama i da se međusobno intervjuiraju. Jedno od pitanja svakako mora biti vole li više knjige ili filmove. Potaknite učenike da navedu neke naslove: Harry Potter, The Hunger Games, Twilight, Everything, Everything.The Fault in Our Stars. The Perks of Being A Wallflower, Life of Pi…Pitajte ih jesu li i oni sami ljubitelji tih djela/filmova i zašto su ona postala popularna. Razgovarajte o poznatim knjigama koje su ekranizirane, o muškim i ženskim likovima koji se javljaju, o mogućim stereotipnim kategorijama (snažan muškarac, bespomoćna žena, zločesta maćeha i sl.).

Nakon što ste razgovarali o rezultatima ankete, oblikujte dvije grupe učenika, ljubitelje knjige i filma. Recite im da ćete zajedno organizirati tematsku zabavu s poznatim likovima iz knjiga i filmova. Zadatak učenika je rekreirati omiljenu scenu iz knjige ili filma, ali uz pomoć svakodnevnih predmeta kako bi dočarali vizualne efekte. Potaknite ih da rade zajedno i da svaka grupa odabere neku poznatu scenu koja se može uvjerljivo ili smiješno iskopirati. Neka pripreme i prigodnu glazbu, tekst, odjeću, kokice, grickalice i sl. Odredite dan zabave, a to može biti i Svjetski dan knjige i autorskih prava koji se obilježava 23. travnja svake godine kao simboličan datum u svjetskoj književnosti. Usput naglasite i važnost poštivanja autorskih prava. Ako ste u mogućnosti, pozovite učenike iz drugih razreda i organizirajte igru pogađanja. Jedan od zadataka svih učenika je i dijalog u sceni koji moraju izvesti ili prilagoditi prema vlastitim sklonostima. Podijelite i prigodne nagrade, sve u maniri prave zabave. Uz pristanak roditelja fotografirajte ili snimite dijelove zabave i snimak pohranite u razrednu bilježnicu One Note/Class Notebook ili na mrežnu stranicu škole. Pohvalite sve učenike na trudu i zalaganju.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima,…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Učenicima s oštećenjem vida te učenicima sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć drugog učenika u igri asocijacija i iznošenju ideja. Unaprijed pripremite riješenu i ispisanu igru asocijacije koju ćete kasnije podijeliti učenicima s oštećenjem vida i specifičnim teškoćama učenja.

Provjeravajte s parom, u kojem je učenik s teškoćama, kako napreduje u izvršavanju zadatka.

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoje učenici koji su spremni rekreirati omiljenu scenu (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost ili kod učenika s poremećajem govora).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama . Također, potražite Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Knjiga, kino? I jedno i drugo je divno!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše kratke rečenice o čitalačkim navikama.
  • Učenik izražava osobno mišljenje o knjigama i filmovima.
  • Učenik se kreativno izražava na temu od osobnog interesa.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Stvaran ili lažan, jezik priču slavi!

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2, Zadatak 9, u kojem čitaju početak priče “Charlie i tvornica čokolade”. Učenici rješavaju zadatak vezan uz razumijevanje pročitanog odlomka i vokabulara, e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2, Zadatak 9.1 i 9.2. Pitajte ih što im se svidjelo u priči i postoji li neka sličnost između današnje djece i glavnog junaka, npr. ljubav prema čokoladi.

Recite učenicima da će raditi u paru. Podijelite s njima poveznicu na alat Mentimeter u kojem stvaraju oblak riječi koje smatraju ključnima u početnom dijelu priče. Neka prepričaju sadržaj uz pomoć izdvojenih riječi, najprije u paru, a zatim ohrabrite pojedince da priču ispričaju svojim riječima cijelom razredu. Pitajte ih kako su se osjećali dok su čitali priču o siromaštvu koje je gledano kroz dječje oči, o malim znakovima koji mogu nekome uljepšati život, npr. komadiću čokolade. Razgovarajte i o likovima koji su pomalo stereotipni - o siromašnom dječaku, mudrom izumitelju, poštenoj, ali siromašnoj obitelji. Pitajte ih jesu li čitali knjigu ili gledali film i znaju li o čemu se radi u priči. Naglasite da je riječ o modernoj bajci koja, na fantastičan način, progovara o nepravdi prema djeci, o pobjedi dobra nad zlom. Potaknite raspravu o tome je li to uvijek moguće u današnjem svijetu i što se sve treba posložiti kako bi kraj nečije životne priče bio sretan.

Povedite raspravu o utjecaju utopijskih svjetova prikazanih u romanima, ostvarivanju nemogućih ljubavi, načinima prikazivanja stvarne moći, mašte i sl. Pitajte učenike da nabroje omiljene žanrove u književnosti - fantasy, crime, classic, romantic, historical, comic, detectice, mystery… Razgovarajte i o izmišljenim riječi u npr. romanima o Harryju Potteru. Pitajte učenike u kolikoj mjeri djeci pomažu da svladaju jezik i nauče se izražavanju osjećaja. Ohrabrite učenike da se prisjete nekog svog, izmišljenog jezika koji su koristili u razgovoru s prijateljima.

Nakon toga, pokažite učenicima četiri papira. Papire stavite na pod učionice. Na svakome, u oblačiću, napišite po jedan žanr. Recite učenicima da se prošeću razredom i stanu na onaj papir na kojem piše njihov omiljeni žanr.

Podijelite učenike u četiri grupe prema njihovom odabiru. Ako je većina učenika odabrala npr. fantasy, podijelite i njih na jednak broj. Najavite kratku aktivnost u kojoj će napisati početak svog izmišljenog romana. Tekst mora sadržavati 100 do 150 riječi (ohrabrite ih da koriste i neke riječi iz pročitanog ulomka) i barem deset izmišljenih riječi. Radnja mora biti iz svakodnevnog života, događaj u parku, u školi, na ulici, na putu do škole, a likovi stvarni (prijatelji, članovi obitelji, susjedi i sl.).

Izmišljeni jezik može se temeljiti na stvarnom jeziku, npr. U "Gospodaru prstenova" vilenjački jezik sindarin uglavnom se temelji na velškom, a quenya na finskom jeziku. Podijelite poveznicu na digitalni alat Wisemapping u kojem učenici mogu surađivati na istom sadržaju i napisati početne ideje za određene riječi. Ohrabrite ih i da smisle naslov za svoju priču. Možete ih uputiti i na Book title generator kako bi dobili određene ideje.

Nakon što su učenici napisali kratke uvode u Word Online, za koji ste im prethodno podijelili poveznicu, uputite ih da pročitaju i priče ostalih grupa. Sve priče nalaze se unutar istog dokumenta. Učenici pokušavaju pogoditi koja bi bila točna značenja izmišljenih riječi.

Učenici uratke ocjenjuju ocjenama od 1 do 5 uz pomoć unaprijed pripremljene ankete. Podijelite poveznicu na Mentimeter. Dopustite im da glasaju i za svoj rad, ali ih upozorite na objektivan i pošten pristup u analizi radova. Neka se osvrnu na kreativnost, zanimljivost, primjerenost ili neku drugu kategoriju po vlastitom izboru. Usmeno komentirajte rezultate i pitajte učenike što im se svidjelo u pričama. Pohvalite ih za trud i zalaganje.

Postupci potpore

Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.

Učenicima s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, po potrebi, omogućite dodatne smjernice ili potpitanja u prepričavanja priče.

Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Stvaran ili lažan, jezik priču slavi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita kratak tekst iz poznatog književnog djela.
  • Učenik govori o temama od osobnog interesa.
  • Učenik piše kratak tekst.
Razina složenosti primjene IKT
  • Niska
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Čitam i cool ideju imam!

Započnite razgovor o knjigama i filmovima. Razgovarajte koliko i u kojoj mjeri kulturni proizvodi, kao što su filmovi i knjige, mogu utjecati na društvo. Pitajte ih što utječe na obmanjivanje svijeta - fikcijska književnost i komercijalni blockbuster filmovi ili, pak, novi mediji te koliko su oni sami opsjednuti slavnim ličnostima, romanima i, općenito, medijima oko sebe. Neka učenici probaju nabrojiti što više knjiga koje su ‘’zaludjele’’ svijet. Osvrnite se i na ulogu ženskih i muških likova u knjigama i pitajte ih što jedan lik čini pamtljivim te mogu li takvi likovi opstati i u stvarnom svijetu. Ohrabrite učenike i da Vam opišu neke likove koje često poistovjećuju s osobama iz stvarnog života - nastavnicima, roditeljima, prijateljima, rođacima i sl.

Potaknite učenike da pročitaju ostatak romana Charlie and the Chocolate Factory. Podijelite ih u grupe i recite im da svaka grupa pročita jednak broj ulomaka. Dopustite im da demokratski odluče koje će dijelove čitati, ali im naglasite da, na kraju, svi ulomci moraju biti podijeljeni po grupama.

Odredite razdoblje u kojem trebaju pročitati svoj dio. Uputite ih i na mrežni rječnik Glosbe.

Nakon što su pročitali svoj dio, ohrabrite ih da u digitalni alat Canva napišu ključne riječi i izraze koji se javljaju u njihovim odlomcima. Npr. drugi odlomak: watery cabbage soup, as bony as skeletons, old wrinkled faces, a magician with chocolate, Mr Willy Wonka, tell a story… Podsjetite se i početka priče tako da učenike uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 7, Jedinica 7.2, Zadatak 9.3.

Podijelite poveznicu na digitalni alat Canva. Prethodno u alatu pripremite onoliki broj stranica koliko ima grupa. Grupe označite brojevima ili bojama tako da svaka grupa radi unutar svoje stranice. Potaknite zajednički rad i demokratsko odlučivanje oko izbora riječi.

Provjerite radnju priče tako da pitate učenike nekoliko općih pitanja vezanih uz tijek radnje. Could you please tell me if…… Kako bi učenici uvježbali indirektna pitanja unaprijed pripremite listiće s dodatnim zadatcima.

Najavite im da će svaka grupa raditi na zadatku koji je vezan uz njihov dio priče. Ponudite nekoliko ideja i recite im da mogu odabrati ideju koja im se najviše sviđa. Npr. mogu nacrtati omiljenu scenu koristeći se već postojećim predlošcima u alatu, napraviti digitalni plakat s ključnim rečenicama iz teksta i pisano objasniti važnost tih rečenica. Jedna od ideja može biti i izrada Instagram profila jednog od likova. Profil se može napraviti unutar digitalnog alata Canva ili mogu staviti poveznicu na izrađen profil. Ohrabrite ih i da naprave podcast s glavnim junacima. Neka najprije smisle pitanja, uvježbaju odgovore i snime svoj razgovor u digitalnom alatu Audacity. Poveznicu na snimljeni razgovor stavite unutar alata Canva tako da ga svi mogu poslušati. Ponudite im mogućnost odabira pitanja koja se ne moraju nužno vezati uz priču. Pitanja mogu biti o događajima u priči i pitanja o svakodnevnom životu. Potaknite ih da upotrebljavaju indirektna pitanja. Jedna od ideja može biti i izrada naslovnice za knjigu. Ponovno ih uputite na mogućnost korištenja već postojećim predlošcima.

Učenike s deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pažnju na zadatak te provjeravati čine li nepromišljene pogreške.

Potaknite učenike na vrednovanje radova tako da ostave komentare uz svaki rad. Pitajte ih je li im se zadatak svidio i bi li nešto mijenjali.

Pohvalite sve učenike za trud i zalaganje.

Postupci potpore

Prilikom rada u skupini potrebno je češće provjeravati funkcioniranje skupine u kojoj je učenik s teškoćama. Učenike s motoričkim teškoćama spojite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je prethodno grafički i jezično prilagoditi tekst ulomka iz priče Charlie and the Chocolate Factory. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem.

Učenike s izraženom anksioznošću uvijek valja pohvaliti za rad, ne moraju govoriti u osmišljenom podcastu s glavnim junacima.

Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da, kao razred, napišu jednu kratku priču i pošalju ju na FEKP19, natječaj za kratku priču za mlade autore i autorice. FEKP19 namijenjen je učenicima osnovnih i srednjih škola do 19 godina starosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čitam i cool ideju imam!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita priču ili odabrane dijelove priče.
  • Učenik se kreativno izražava na temu književnosti.
  • Učenik piše kratak tekst.
  • Učenik govori o knjigama i filmovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Book title generator

Charlie and the Chocolate Factory

Glosbe

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.