Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rasvjetljavanje vremena

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • književnopovijesna razdoblja
  • europska književnost

Ab ovo

Prikažite učenicima razvoj ljudske misli i književnoga mišljenja i djelovanja od početaka pismenosti, temeljnih civilizacijskih djela, antičkoga svjetonazora, srednjovjekovnoga mišljenja, humanističkih i renesansnih nazora, baroknoga viđenja, klasicističkih i prosvjetiteljskih težnji, predromantičarskih i romantičarskih svjetonazora i dvojbi s pomoću digitalnoga alata Tiki-Toki. Svakomu razdoblju učenici pridodaju književnike i njihove književne tekstove, govore o duhu vremena, povijesnim i društvenim čimbenicima. Učenici tijekom rada na pojedinim književnim tekstovima mogu nadopunjavati vremensku lentu i upisivati svoje bilješke i mišljenja.

Podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema čitanju pojedinih književnih tekstova. Učenici mogu potražiti književne tekstove u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire te na temelju zadanih smjernica za rad analizirati i interpretirati pojedine književne tekstove. Rezultate svojega rada postavljaju s pomoću digitalnoga alata Canva.

Prvoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Sofoklova dramskog teksta Antigona. Usmjerite učenike prema prikazima Antigone u suvremenoj hrvatskoj drami. Učenici trebaju istražiti pristup suvremenim viđenjima Sofoklova teksta i protumačiti viđenje ljubavi, odanosti, žrtvovanja, ponosa, dosljednosti iz pozicije suvremena čitatelja. Upitajte učenike o njihovu doživljavanju prikazane tematike i o primjerima žrtve koju u svakodnevici jedan čovjek čini za drugoga čovjeka. Drugu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Petrarcina lirskog izraza u Kanconijeru. Učenici, na temelju zadanih smjernica za rad, istražuju i suvremeno poimanje ljubavi, odnos prema ženi, njezinoj pojavnosti, veličanje emocija u suvremenoj hrvatskoj poeziji. Razgovarajte s učenicima o ironijskome prikazu suvremenih navika i ljudskih vrijednosti. Trećoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Shakespeareova dramskog teksta Hamlet. Učenici neka istraže i interpretacije Hamletova monologa u suvremenosti i neka predstave suvremeni prikaz i viđenje tematskih odredbi: počinjenja zločina, osvete, dvojbi, časti, obiteljskih prilika. Upitajte učenike o njihovu doživljavanju i viđenju prikazane tematike. Četvrtoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite njihovo stvaralačko mišljenje analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Držićeva dramskoga teksta Novele od Stanca. Učenici neka istraže Držićeve antiteze i neka usporede duh Držićeva vremena, društveno podneblje i suvremenost. Upitajte učenike o vrijednostima u suvremenu društvu i pojedincu koji umjetničkim oblikovanjem ostvaruje dijalog sa suvremenošću. Petu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, de la Barcina dramskoga izraza Život je san. Učenici mogu aktualizirati temeljne teze o prolaznosti i kratkotrajnosti ljudskoga života, nestalnosti vlasti, prolaznosti materijalnih vrijednosti primjerima iz suvremenosti. Upitajte učenike o njihovu viđenju duhovnih vrijednosti i čovjekovoj težnji materijalnim vrijednostima u svakodnevici. Šestu grupu učenika usmjerite analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Gundulićeve Dubravke. Učenici istražuju motiv slobode, društvenih prilika, očuvanja mira i povezuju ih sa suvremenošću. Upitajte učenike o suvremenoj vrijednosti slobode, o suvremenim društvenim zbivanjima i reakciji društva u cjelini. Sedmu grupu učenika usmjerite analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Goetheova romana Patnje mladog Werthera. Učenici neka istraže kako je Goetheovo oblikovanje književnoga lika utjecalo na druge književnike i njihov rad te na opće društveno stanje. Učenici tijekom svojega rada istražuju društveno-povijesni i kulturni kontekst u kojima je nastalo pojedino književno djelo. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada, upisuju nove spoznaje u vremensku lentu i upućuju se vrednovanju.

Usmjerite učenike prema pojedinim književnim djelima i motivacijskim postupcima pojedinih likova te raščlambi njihova djelovanja i suočavanja s društvom i svijetom. Učenici mogu razložiti vlastite motivacijske postupke koji su u suprotnosti s društvenim očekivanjima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...)

Uvodnu aktivnost na vremenskoj lenti prikažite i slikovno. To će učenicima s teškoćama olakšati pamćenje i razumijevanje.

Koristite se grafičkim organizatorima kao alatom za vizualno prikazivanje ključnih elemenata književnog djela. To može biti dijagram zapleta, grafikon karaktera, konceptna mapa ili nešto slično. Ti alati mogu pomoći učenicima da vizualno organiziraju informacije i lakše ih analiziraju.

Osim knjigama koristite se i drugim multimedijskim resursima kao što su audioknjige, filmovi ili animacije koji su utemeljeni na književnim djelima. To može pomoći učenicima da bolje vizualiziraju sadržaj djela i razumiju njegove elemente.

Pokušajte pronaći veze između književnog djela i učenikova interesa. To može potaknuti njihovo sudjelovanje i angažman. Na primjer, ako učenik voli sport, možete usporediti radnju knjige sa sportskom utakmicom ili tražiti sportske motive unutar priče.

Potičite grupnu suradnju i raspravu među učenicima, kako bi mogli razmjenjivati ideje i tumačenja. To može pomoći učenicima s teškoćama da čuju različite perspektive i razumiju književno djelo na drugi način.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Tiki-Toki i Canva.

Izradite pisane ili slikovne upute za njihovu upotrebu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže, prema zadanim smjernicama za rad, utjecaj pojedinih književnih djela u popularnoj kulturi. Rezultate svojega rada neka usustave s pomoću digitalnoga alata Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ab ovo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini ulomke iz Sofoklova dramskog teksta Antigona, lirski zapis Francesca Petrarce, ulomke iz Shakespeareova dramskog teksta Hamlet, Držićeva dramskog teksta Novela od Stanca, de la Barcina dramskog teksta Život je san, Gundulićeva dramskog teksta Dubravka i Goetheova proznog izraza Patnje mladog Werthera.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstovima.
  • Učenik prikazuje i uspoređuje razvoj ljudske misli, književnike i njihovo književno djelovanje od početaka pismenosti do romantičarskih svjetonazora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Vjeronauk
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Čovjekova pobuna i klonuće njegova duha

Prikažite učenicima naslovnice pojedinih književnih djela tijekom različitih godina njihova izdavanja, a koja su odraz preporodnoga promišljanja, realističkih i modernističkih književnih tendencija. Razgovarajte o tematskim nazorima i recepciji pojedinih književnih djela. Upitajte učenike o znakovitosti književnoga djelovanja i poruka koje su upisane u književni tekst te o društvenome okruženju. Učenici mogu aktualizirati svoje spoznaje o suvremenim književnim djelima i njihovu dijalogu sa stvarnošću.

Podijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema čitanju pojedinih književnih tekstova. Učenici mogu potražiti književne tekstove u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire te na temelju zadanih smjernica za rad analizirati i interpretirati pojedine književne tekstove. Učenici izrađuju multimedijalni plakat s pomoću digitalnoga alata Padlet: dodaju tekst, fotografije, crteže, videosadržaje, audiosadržaje.

Prvoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Mažuranićeva teksta Smrt Smail-age Čengića. Učenici neka istraže pristup suvremenim tekstovima u kojima su pojedini povijesni i društveni događaji dorađeni i preoblikovani, neka načine usporedbu s Mažuranićevim tekstom i protumače viđenje sukoba dobra i zla, vlasti utemeljene na tiraniji, kažnjavanju slabijega, neustrašivosti, sukobljavanju s nepravednim sustavom, pobjedi dobra. Drugu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, ulomaka iz romana Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga. Učenici će na temelju zadanih smjernica za rad istražiti i suvremeni prikaz čovjekove borbe s postojećim vrijednostima u društvu i društvenim mehanizmima, sa socijalnim razlikama, prikaz sukoba pojedinca s društvom. Trećoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih prema interpretaciji i analizi, na sadržajnoj i izraznoj razini, Šenoina Prijana Lovre. Učenici neka predstave suvremeni prikaz i viđenje tematskih odredbi: društvene vrijednosti, poželjne osobine u društvu, materijalne nejednakosti, mogućnosti školovanja, materijalne vrijednosti. Četvrtoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite njihovo stvaralačko mišljenje prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Novakova romana Posljednji Stipančići. Učenici neka istraže prikaz obitelji, patrijarhalnih vrijednosti i neka usporede duh Novakova vremena, društveno podneblje i suvremenost. Petu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na tematsko-idejnoj i izraznoj razini, Kranjčevićeva lirskog izraza. Učenici mogu aktualizirati temeljne teze o čovjekovu snažnom domoljublju, pojedinačnoj žrtvi, suočavanju pojedinca s društvenim normama te negativnim društvenim pojavama na suvremenim primjerima. Šestu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Baudelaireova poetskog izraza. Učenici istražuju temeljne motive Baudelaireove poezije, utjecaje koje je izvršila i povezuju ih sa suvremenošću. Upitajte učenike o suvremenim djelima koja su izazvala reakcije čuđenja i zaprepaštenja, potaknula suočavanje mišljenja, zabrane. Sedmu grupu učenika usmjerite analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Matoševa novelističkog izraza. Učenici prikazuju neobične događaje i likove, individualce, psihološku motivaciju, bizarnost, mističnost, fantastiku. Učenici istražuju kako je Matoševo književno oblikovanje utjecalo na druge književnike i njihov književni rad. Osmu grupu učenika usmjerite analizi i interpretaciji, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Nazorove poezije. Učenici prikazuju pjesnički medij i iracionalističke temelje da se ostvari cjelovito viđenje čovjeka, ljubavi, prirode, Boga. Usmjerite učenike prema aktualizaciji Nazorove pjesničke misli i svevremenosti njegova pjesničkog izraza. Učenici tijekom svojega rada istražuju društveno-povijesni i kulturni kontekst u kojima je nastalo pojedino književno djelo. Učenici prikazuju rezultate svojega rada i upućuju se vrednovanju.

Učenici mogu izraditi interaktivni kviz s pomoću digitalnoga alata LearningApps.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Prilagodite zadatke učenikovim sposobnostima i potrebama. To može uključivati ​​smanjenje složenosti zadatka, dodavanje vizualnih pomagala ili prilagođavanje načina prezentacije informacija.

Osigurajte jasan raspored rada i strukturu aktivnosti, kako bi učenici s teškoćama mogli razumjeti očekivanja i slijediti tijek grupnog rada. To može uključivati ​​upotrebu vizualnih rasporeda ili jasnih uputa koje su prikazane na jednostavan i pregledan način.

Potaknite suradnju i partnerstvo među učenicima u grupnom radu. Poticanje timskog rada i uzajamne podrške može pomoći učenicima s teškoćama da se osjećaju uključenima i prihvaćenima u grupi.

Redovito pratite i vrednujte napredak učenika s teškoćama u grupnom radu.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima: Padlet i LearningApps.

Izradite pisane ili slikovne upute za njihovo korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže, prema zadanim smjernicama za rad, utjecaje i suvremene prikaze tematsko-idejnih dometa pojedinih književnih djela u pojedinim umjetnostima: likovnoj, glazbenoj, filmskoj. Učenici mogu usustaviti rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čovjekova pobuna i klonuće njegova duha

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstovima.
  • Učenik prikazuje duh vremena, književno djelovanje, tematske nazore i recepciju pojedinih književnih djela tijekom preporodnoga razdoblja, realizma i modernizma.
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini Mažuranićev epski zapis Smrt Smail-age Čengića, prozni izraz Zločin i kazna Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga, Šenoin prozni zapis Prijan Lovro, Novakov prozni zapis Posljednji Stipančići, Kranjčevićev lirski izraz, Baudelaireov lirski izraz, Matošev prozni zapis, Nazorov lirski izraz.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna umjetnost
  • Glazbena umjetnost
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Krajnji rubovi identiteta

Prikažite učenicima videonajave pojedinih književnih djela koje možete pronaći na mrežnoj stranici e-Lektire i na platformi YouTube. Upitajte učenike o njihovim čitateljskim navikama i gledanju filmova, kazališnih predstava nastalih na temelju književnoga predloška. Učenici mogu izreći svoje stavove o svojim iskustvima i doživljavanjima književnoga, filmskoga i kazališnoga izraza. Prikažite učenicima suvremene medijske natpise o čovjekovu povratku knjizi i njezinoj dominaciji u odnosu na sveopću tehnologizaciju i digitalizaciju. Učenici mogu navesti primjere svojih čitateljskih navika i razloge čovjekove ponovne posvećenosti knjizi.

Učenike podijelite u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema čitanju pojedinih književnih tekstova. Učenici mogu potražiti književne tekstove u školskoj knjižnici ili pristupiti mrežnoj stranici e-Lektire te na temelju zadanih smjernica analizirati i interpretirati pojedine književne tekstove. Rezultate svojega rada učenici usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Conceptboard.

Prvoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Kafkina teksta Preobražaj. Učenici neka istraže značenje kafkijanske atmosfere i pojma kafkijanski i navedu primjere iz književnoga djela. Razgovarajte s učenicima o prikazu obitelji i obiteljskim odnosima tijekom suvremenosti. Drugu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, ulomaka iz romana Stranac Alberta Camusa. Učenici, na temelju zadanih smjernica za rad, istražuju i suvremeni prikaz čovjekove borbe s društvenim vrijednostima i normama, sukob pojedinca i društva. Trećoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite ih interpretaciji i analizi, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Šimićeve poezije. Učenici neka iskažu svoja promišljanja o suvremenim pjesnicima, njihovoj ulozi u društvu, njihovoj misiji, vrijednostima u čovjekovu životu, odnosu prema njegovoj prolaznosti i smrti. Četvrtoj grupi učenika pripremite smjernice za rad i usmjerite njihovo stvaralačko mišljenje analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Krležina dramskog teksta Gospoda Glembajevi. Učenici neka istraže Krležino viđenje društvene stvarnosti, obiteljskih odnosa, nemoralnoga djelovanja, obiteljskoga kraha i moralnoga kraha društva u cijelosti. Upitajte učenike o suvremenoj obiteljskoj zajednici, njezinoj važnosti tijekom izgradnje čovjekovih stavova i sustava vrijednosti. Petu grupu učenika usmjerite prema analizi i interpretaciji, na tematsko-idejnoj i izraznoj razini, Ujevićeva lirskog izraza. Učenici mogu aktualizirati temeljne teze o čovjekovoj usamljenosti, beznađu, osamljenosti. Šestu grupu učenika usmjerite analizi i interpretaciji, na sadržajnoj i izraznoj razini, Marinkovićeva romana Kiklop. Učenici istražuju motiv umjetnika u suvremenosti, stanje rata i njegovo bezumlje.

Usmjerite učenike prema krasnoslovljenju poezije i dramatizaciji književnoga teksta, a što će učenici usustaviti s pomoću digitalnoga alata Kizoa. Učenici će izložiti svoja mišljenja i viđenja spram odabranih dramskih tekstova, slijeda pojedinih književnih poetika i razdoblja. Potom će svoje videozapise učitati na YouTube kanalu svojega razreda.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Svakom učeniku treba omogućiti da lektiru čita svojim tempom – bilo da lektiru podijelite na dijelove ili da odredite samo dio lektire koji će učenik pročitati. Zahtjeve u odnosu na lektiru važno je prilagoditi učenikovim čitalačkim, spoznajnim i doživljajnim sposobnostima. Prilagodba pristupa lektirnih djela odnosi se na prilagodbu izgleda, strukture i načina prenošenja izvornog sadržaja.

Razdvojite složene zadatke na manje korake, kako bi ih učenici mogli bolje razumjeti. Osigurajte da učenici shvate svaki korak prije nego što prijeđu na sljedeći. Ponavljajte upute kako bi učenici mogli pratiti i zapamtiti korake. Pružajte podršku i nadzor tijekom izvršavanja zadataka. Ohrabrujte učenike u tome da postavljaju pitanja ili da zatraže dodatnu pomoć kad im je potrebna.

Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Conceptboard i Kizoa.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka istraže, prema zadanim smjernicama za rad, utjecaj pojedinih književnih djela, tematsko-motivske i idejne zamisli, njihov dijalog sa stvarnošću i suvremenom književnom umjetnošću. Rezultate svojega rada mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Sway.

Nastavna aktivnost za predmet X

Krajnji rubovi identiteta

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira suvremene medijske natpise o čovjekovu povratku knjizi i njezinoj dominaciji spram sveopće tehnologizacije i digitalizacije.
  • Učenik analizira i interpretira na sadržajnoj i izraznoj razini Kafkin prozni zapis Preobražaj, Camusov prozni izraz Stranac, Šimićev lirski zapis Preobraženja, Krležin dramski zapis Gospoda Glembajevi, Ujevićev lirski izraz, Marinkovićev prozni zapis Kiklop.
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut književnim tekstovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Baudelaire, Charles (1996). Cvjetovi zla. Spleen Pariza. Zagreb: SysPrint.

Calderon de la Barca, Pedro (2005). Život je san. Zagreb: Školska knjiga.

Camus, Albert (1996). Stranac. Zagreb: Konzor.

Dostojevski, Fjodor Mihajlovič (2003). Zločin i kazna. Zagreb: Školska knjiga.

Držić, Marin (2006). Novela od Stanca. Dundo Maroje. Skup. Tirena. Zagreb: Školska knjiga.

e-Lektire. Zagreb: CARNET.

Flaker, Aleksandar (1976). Stilske formacije. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.

Flaker, Aleksandar (1968). Književne poredbe. Zagreb: Naprijed.

Flaker, Aleksandar; Škreb, Zdenko (1964). Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska.

Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb. Ljubljana: Nakladni zavod Matice hrvatske. Cankarjeva založba.

Goethe, Johann Wolgang (2002). Patnje mladog Werthera. Vilinski kralj i druge pjesme. Zagreb: Školska knjiga.

Gundulić, Ivan (2019). Suze sina razmetnoga. Dubravka. Zagreb: Školska knjiga.

Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne. Zagreb: Naklada Pavičić.

Kafka, Franz (2012). Proces. Preobražaj. Zagreb: Mozaik knjiga.

Krleža, Miroslav (1997). Gospoda Glembajevi. Zagreb: SysPrint.

Marinković, Ranko (2008). Kiklop. Zagreb: Školska knjiga.

Matoš, Antun Gustav (2019). Izbor iz djela. Zagreb: Mozaik knjiga.

Mažuranić, Ivan (2012). Smrt Smail-age Čengića. Zagreb: Školska knjiga.

Novak, Vjenceslav (2019). Posljednji Stipančići. Zagreb: Mozaik knjiga.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: profil International.

Petrarca, Francesco (1996). Kanconijer. Zagreb: Matica hrvatska.

Shakespeare, William (2005). Hamlet. Zagreb: Školka knjiga.

Sofoklo (2012). Antigona. Kralj Edip. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Solar, Milivoj (1997). Suvremena svjetska književnost. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Šenoa, August (2001). Prijan Lovro. Zagreb: SysPrint.

Šimić, Antun Branko (2005). Preobraženja i druge izabrane pjesme. Zagreb: Profil knjiga.

Škreb, Zdenko; Stamać, Ante (1986). Uvod u književnost. Teorija, metodologija. Zagreb: Globus.

Ujević, Tin (1996). Izabrane pjesme. Zagreb: Matica hrvatska.

Veliki rječnik hrvatskoga standarnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.