Neka učenici na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 promotre fotografiju 4.3.1. u uvodnom dijelu. Pritom im postavite motivirajuća pitanja (npr. Koji dijelovi svijeta imaju dobre uvjete za rast i razvoj biljaka? / U kojim je dijelovima svijeta bioraznolikost živog svijeta najveća? / Mogu li životinje živjeti bez biljaka? / Kakvi su uvjeti za život u našem okolišu? i dr.). Također, potaknite ih na to da svojim riječima opišu dobre uvjete za život.
Zatim im najavite da će istražiti više o prilagodbama životinja na život u tlu i predstaviti svoje istraživanje u obliku postera u digitalnom alatu Canva. Podijelite učenike u pet grupa te svakoj od njih dodijelite jednu od sljedećih tema: rovka i krtica, mravi i termiti, rovac, sljepić i gujavica. Neka koriste sadržaje dostupne u interaktivnom elementu ispod naslova Životinje u tlu u e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3, a dodatne informacije mogu pronaći i u članku pod naslovom Uloga i značaj gujavica iz porodica Lumbricidae i Enchytraeidae u ekosustavima tla kao i u sličnim člancima dostupnim na Portalu hrvatskih znanstvenih i stručnih članaka. Usmjerite ih na to neka istraže o građi tijela, načinu prehrane, nastambi, ali i o ulozi zadane životinje u životu čovjeka s naglaskom na korist koju čovjek od nje ima.
Nakon što su učenici proveli istraživanje i izradili izvještaj s potrebnim informacijama, neka odaberu predstavnike koji će u razredu prikazati rad grupe.
Učenike dodajte u odgovarajući tim na Teamsu te pokrenite videokonferenciju. Objasnite im da će raditi u grupama koje će se generirati u breakout sobama. Nakon što se generira 5 soba, učenicima svake grupe slučajnim odabirom dodijelite jednu temu, odnosno jednu od sljedećih životinja: rovka i krtica, mravi i termiti, rovac, sljepić i gujavica. Svaka će grupa zatim izraditi poster u Canvi o dobivenoj životinji. Napomenite im da obavezno prikažu građu tijela životinje, njezin način prehrane, nastambu, ali i da istaknu koju korist od nje ima čovjek. Trajanje poziva u sobama ograničite na vrijeme za koje smatrate da im je potrebno za završetak aktivnosti (na otprilike 30 minuta). Kad se vrate u videokonferenciju, predstavnici grupa neka podijele svoje zaslone na kojima će prikazati postere izrađene u Canvi te ih prezentirati ostalim učenicima.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu, stoga odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom promatranja slike 4.3.1. na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu na tlu i u tlu) omogućite učeniku s oštećenjem vida prilagodbu svjetline i kontrasta na ekranu te uvećanu fotografiju. Objasnite što podrazumijeva pojam dobri uvjeti za život. Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o specifičnim interesima učenika s poremećajem iz autističnoga spektra te mu prema tome dopustite da samostalno odabere grupu (odnosno, životinju koju želi istražiti). Takvom učeniku važno je najaviti svaku promjenu aktivnosti. Pripazite na to da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga usmjeravati te mu pružati vršnjačku potporu. Zadatke u grupi podijelite ovisno o jakim stranama učenika s teškoćama. Unaprijed pripremite smjernice i upute za rad koje će učenik slijediti te istaknite koje elemente poster obavezno treba sadržavati. Povremeno provjerite sudjeluje li učenik s teškoćama aktivno u svim aktivnostima grupnog rada. Pripremite jasne pisane i slikovne upute za izradu postera u digitalnom alatu Canva. Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu i pojedinim fazama izrade te mu prema potrebi pružite pomoć. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenik koji muca) prezentira rad grupe ako pritom osjeća nelagodu.
Pri provedbi online nastave unaprijed najavite podjelu u sobe (breakout rooms). Tijekom komunikacije u online obliku vrlo je važno da govorite kratkim i jasnim rečenicama, sporijim tempom, uz upotrebu slika ili fotografija kad god je moguće kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao neometano pratiti. Omogućite učeniku da vidi vaše lice kako bi, prema potrebi, mogao očitavati s usana. Pripremite detaljne pisane upute za rad kako biste bili sigurni da učenik s oštećenjem sluha zna koji su njegovi zadatci te što se od njega očekuje. Obratite pozornost na učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje kako biste bili sigurni da sudjeluje u izradi jer je u provođenju online nastave slabija kontrola učitelja.
Za učenike koji žele znati više, možete pripremiti materijale o uzgoju crvene kalifornijske gujavice. Neka učenici zatim na temelju tih materijala izrade brošuru u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih na to da istraže zašto je baš ta vrsta gujavice dobar izbor za uzgoj i koje koristi čovjek ima od nje. Brošure možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Neka učenici na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu na tlu i u tlu) pročitaju o prilagodbama korijena biljaka na rast u tlu i o vrstama podzemnih stabljika. Donesite lukovice tulipana i luka te gomolje krumpira i batata kako bi učenici mogli uočiti razlike između njih. Podijelite ih u parove i zadajte im da fotografiraju prikazane podzemne stabljike. Svoje fotografije mogu uvrstiti u mentalne mape koje će izraditi u digitalnom alatu MindMeister sa središnjim pojmom podzemne stabljike biljaka.
Također, prikažite im i različite tipove korijena biljaka kako bi uočili razlike između korijena i podzemnih stabljika. Donesite im korijen tratinčice, mrkve, cikle i slično. Neka sami odaberu jednu podzemnu stabliku i jedan korijen, nacrtaju ih i opišu sličnosti i razlike među njima u svoje bilježnice. Raspravite zatim o njihovim zapisima i potaknite ih na zaključak o sličnostima i razlikama u funkcijama tih biljnih organa.
Njihove radove objedinite u jedan dokument i podijelite na razrednoj mrežnoj stranici.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i učenika s jezičnim teškoćama prilagodite tekst na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu na tlu i u tlu) jezično i grafički te prema potrebi isti isprintajte. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu. Neka učenik s teškoćama radi u paru s vršnjakom za kojeg znate da će mu rado pružiti pomoć i potporu. Češće provjeravajte funkcioniranje para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama dajte jasne usmene i pisane upute za rad u digitalnom alatu MindMeister te u fazama provjeravajte kako napreduje izrada mentalne mape. Učenika s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava usmjerite na upotrebu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. prilagođene tipkovnice).
Učenicima koji žele znati više, možete zadati da dodatno istraže podzemne stabljike (npr. na kakvim se staništima u prirodi može naći određeni tip podzemne stabljike). Možete im zadati i da istraže zastupljenost podzemnih stabljika i korijenja u prehrani čovjeka te načine razmnožavanja biljaka s pomoću podzemnih stabljika na primjeru luka i krumpira. Učenici svoja istraživanja mogu prikazati na posteru izrađenom u digitalnom alatu Canva. Postere dodajte na mrežnu stranicu razreda.
Pokažite učenicima nizove fotografija s prikazanim biljkama kojima za rast pogoduje blago kiselo, odnosno blago lužnato tlo, a koje ćete pronaći na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu na tlu i u tlu) ispod naslova Neke su izbirljive. Pokušajte sakriti nazive biljaka i potaknite učenike na to da ih prepoznaju tijekom prikazivanja. Ponovite zajedno što je pH-vrijednost koju ste navodili tijekom obrade nastavnih sadržaja o vodi. Usmjerite ih na zaključak o tome da se i tlu može odrediti pH-vrijednost te im objasnite da će tijekom terenskog rada i oni naučiti kako to mogu učiniti.
Pitajte ih jesu li idući do škole uočili neku od prikazanih biljaka. Zatim im predstavite plan terenskog rada. Objasnite im da ćete zajedno na nekoliko mjesta u okolišu škole uzeti uzorke tla kojima ćete u učionici određivati pH-vrijednost. Unaprijed pripremite posude za uzimanje uzoraka tla i pomagala poput lopatice, zaštitnih rukavica i markera kojim ćete označiti posude s uzorcima. pH-vrijednost možete određivati na više načina, primjerice univerzalnim lakmusovim papirom nakon što ste u uzorak tla dodali destiliranu vodu, promiješali i pustili da tlo sedimentira. Brzu provjeru možete provesti i zalijevanjem uzorka tla octom (ako se dogodila reakcija i pojavila se pjena, uzorak je lužnat) ili dodavanjem sode bikarbone u uzorak tla i destilirane vode (ako se pojave mjehurići nakon miješanja smjese, dogodila se kemijska reakcija i tlo je kiselo). Potaknite ih na vođenje dnevnika rada u kojemu će zapisivati sve informacije (postupak uzorkovanja, označavanje uzoraka, rezultate mjerenja pH-vrijednosti i dr.) koje će im kasnije poslužiti za izradu izvještaja u digitalnom alatu Piktochart. Neka izvještaje rade u parovima koje ste odredili slučajnim odabirom na početku terenskog rada. Gotove izvještaje neka predstave ostalim parovima u razredu.
Na kraju raspravite postavljajući motivirajuća pitanja (npr. Koje su pH-vrijednosti uzoraka tla u okolišu škole? / Koje bi biljke tu dobro rasle? / Kako čovjek može prilagoditi pH-vrijednost tla? itd.)
Njihove radove podijelite na mrežnoj stranici razreda kako bi im bili i kasnije dostupni. Možete napisati i članak o izvanučioničkoj nastavi i objaviti ga na mrežnoj stranici škole.
Tijekom prikazivanja fotografija na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 4, Jedinica 3 (Prilagodbe organizama životu na tlu i u tlu) vodite računa o svjetlini u prostoru i na zaslonu te kontrastu na ekranu za učenika s oštećenjem vida. Tijekom terenskog rada učeniku s teškoćama omogućite da radi u paru s vršnjakom iz razreda kako bi mu pružio potrebnu pomoć i usmjeravao ga. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i učeniku s oštećenjem vida omogućite produljeno vrijeme za prikupljanje uzoraka tla ili zamolite druge učenike iz razreda da to učine umjesto njih. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama unaprijed pripremite obrazac s već označenim prazninama u koje može upisivati informacije o prikupljenim uzorcima tla ili kvačicom označavati informacije koje se odnose na njegove uzorke. Učeniku s teškoćama dajte jasne usmene i pisane upute za rad u digitalnom alatu Piktochart te u fazama provjeravajte kako napreduje izrada izvještaja. Učenika s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava usmjerite na upotrebu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. prilagođene tipkovnice). Na kraju rasprave poželjno je da učenik s teškoćama dobije pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Neka učenici istraže gdje se u svijetu najviše uzgajaju borovnice, trešnje, brusnice, pitomi kesteni i slično. Pritom neka istraže svojstva tla na tim područjima, a zatim im zadajte da u digitalnom alatu Padlet odaberu kartu svijeta kao podlogu u koju će, na odgovarajuće mjesto na njoj, upisati sve informacije koje pronađu. Izložite njihove radove na stranici razreda/škole.
Životinje kao pomagači u vrtu. Agroklub Hrvatska (zadnji put pristupljeno 26. ožujka 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.