Aktivnost započnite razgovorom s učenicima o tome kako se osjećaju (npr. Wie fühlt ihr euch heute? Warum? Was macht ihr, wenn ihr glücklich/traurig/müde seid? Wie reagiert ihr, wenn ihr nervös seid?). Navedite i Vi kako se osjećate. Pitajte ih znaju li što znači riječ osjećajnik te ih potaknite na to da potraže na internetu značenje te riječi.
Uputite ih zatim na to da prouče galeriju na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. (Internetsprache) i zamolite ih da nacrtaju na ploču, pokažu na mobitelu ili na neki drugi način podijele s ostatkom razreda primjere emojija, emotikona i naljepnica kojima se najčešće koriste te da ukratko objasne njihovo značenje (npr. Ich bin sehr gIücklich. / Ich bin verliebt. / Ich ärgere mich.).
Nakon uvodnog razgovora učenici čitaju tekst Internetsprache i rješavaju zadatak B (e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1., Zadatak B). U alatu Word izradite i zadatak dopunjavanja kako bi učenici uvježbali uporabu ključnih riječi u tekstu (die Abkürzung, die Rechtschreibung, das Gefühl, ausdenken, ausdrücken, einfügen, verwenden). Neka im navedene riječi posluže kao smjernice za oblikovanje kratkog i jednostavnog pisanog teksta u kojem će opisati svoju svakodnevnu virtualnu komunikaciju s prijateljima i roditeljima (npr. In der täglichen virtuellen Kommunikation ignoriere ich manchmal die Rechtschreibung. Oft benutze ich die Abkürzungen. Wenn ich meine Emotionen ausdrücken möchte, verwende ich verschiedene Emojis.).
Na kraju aktivnosti zadajte učenicima domaću zadaću. Neka osmisle kratku tekstualnu poruku rabeći navedene znakove i pošalju je u razredni chat. Poruku mogu napisati i u alatu za kreiranje poruka Chat ScreenShotGenerator i poslati snimku zaslona na Vašu e-adresu. Prikupite pristigle poruke i iskoristite ih na početku sljedeće aktivnosti kao poticaj za govornu interakciju.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Preporučuje se da učenika s teškoćama premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Tijekom uvodnog razgovora o tome kako se učenici osjećaju, učenicima s teškoćama možete ponuditi kartice s mogućim odgovorima uz vizualnu podršku.
Učenicima s oštećenjem vida elektroničkim putem pošaljite emotikone kako bi ih mogli prije aktivnosti pogledati i izabrati kojim se emotikonom najradije koriste u komunikaciji s prijateljima. Emotikon mogu opisati drugim učenicima ili pokazati na fotografiji umjesto da crtaju. Ako učenici to mogu, potaknite ih i na to da ih nacrtaju. Ako neki učenik ne poznaje emotikone i ne koristi se njima u komunikaciji, zamolite ga da osmisli svoj emotikon za iskazivanje sreće/tuge i sl. te da ga opiše učenicima. Može osmisliti i taktilni emotikon.
U dijelu aktivnosti u kojem trebaju napisati jednostavan tekst o svojoj virtualnoj komunikaciji, učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja i strukturu teksta kako bi točno znali što se od njih očekuje. Učenicima s teškoćama nemojte vrednovati pravopisne pogreške i pogreške nastale kao posljedica brzopletosti, nego se usmjerite na sadržaj napisanog i pohvalite ih. Također, ukažite učenicima na pogreške koje mogu ispraviti prije ocjenjivanja napisanog. Produljite vrijeme za pisanje učenicima s teškoćama ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da izrade kratak videozapis o sličnostima i razlikama između emotikona i emojija. Neka samostalno osmisle dodatne emojije za izražavanje emocija o kojima nije bilo riječi tijekom provedbe aktivnosti u razredu. Emojije mogu izraditi u alatu Angel Emoji Maker.
Započnite aktivnost ponavljanjem vokabulara. Pokažite učenicima nekoliko poruka izrađenih u alatu Chat ScreenShotGenerator i usmeno im postavljajte pitanja (npr. Was hat der Autor in die Nachricht eingefügt? Was hat der Autor mit dem ersten Emoji ausgedrückt? Was bedeutet die Abkürzung...?). Nakon kratke uvodne govorne interakcije uputite učenike na zadatak C (e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1., Zadatak C). Provjerite usmeno prijevod rečenica, a zatim ih usmjerite na zadatke D i E u istoj jedinici. Zajedno prokomentirajte pravila za tvorbu prezenta glagola s odvojivim prefiksom u jednostavnim rečenicama te zapišite na ploču nekoliko dodatnih primjera proizišlih iz uvodnog dijela aktivnosti. U primjere uvrstite rečenicu s modalnim glagolom te zavisnosloženu rečenicu s veznikom wenn, weil ili dass.
Domagoj fügt oft Emojis in seine Nachrichten ein.
Petra drückt ihre Gefühle nicht gern aus.
Wenn Ana ihre Gefühle ausdrücken möchte, verwendet sie Emojis.
Krešimirs Mutter gefällt es nicht, dass er so viele Abkürzungen einfügt.
Wenn ich zu spät aufstehe, schicke ich meinen Freunden eine SMS.
Potaknite učenike na to da u paru analiziraju primjere i pokušaju oblikovati pravilo za uporabu glagola s odvojivim prefiksom. Svoje pretpostavke neka zatim provjere čitajući objašnjenje u tekstu Trennbare Verben. Učenici bi trebali doći do zaključka da se u zavisnosloženim rečenicama glagolska osnova i prefiks ponovno spajaju, a što se ne čini u jednostavnim rečenicama.
Izradite u alatu LearningApps zadatak dopunjavanja u kojem učenici trebaju upisati traženi oblik glagola s odvojivim prefiksom.
Na kraju zadajte domaću zadaću. Učenici trebaju napisati kratak i jednostavan tekst prema zadanim smjernicama. Sastavite zadatak služeći se primjerom zadatka za pisanje na osnovnoj razini državne mature. Primjer zadatka možete pronaći na str. 50. publikacije Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2021./2022., a ljestvicu za bodovanje pisanoga teksta na str. 53., prema kojoj tekst možete i bodovati.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Pripremite pisani predložak s ključnim riječima kojima se učenici s teškoćama mogu koristiti tijekom usmenog razgovora i ponavljanja vokabulara kako bi lakše pratili tijek konverzacije. Učenicima s teškoćama omogućite plan ploče s primjerima rečenica koje ste zapisali na ploču. Potaknite ih na to da plan ploče dopune ključnim riječima.
Učenicima s teškoćama u zadatku pisanja podebljajte ključne riječi prema zadanim smjernicama. Iako bi u pitanjima trebalo izbjegavati negaciju, ako je ne možete izbjeći, svakako je istaknite. Podebljajte upitne riječi, osobito ako ih je više u jednom pitanju (npr. wo und wie oft). Također, poželjno je da svaku upitnu riječ podebljate različitom bojom kako bi ih učenik i perceptivno razlikovao. Prije vrednovanja pisanog rada upozorite učenike na pogreške koje proizlaze iz brzopletosti i teškoće te im omogućite da takve pogreške isprave.
Učenicima s intelektualnim teškoćama omogućite pisani predložak s napisanim pravilom za uporabu glagola s odvojivim prefiksom. Zatim im u zadatcima dopunjavanja napišite jednostavne primjere služeći se vokabularom kojim se oni koriste u njemačkom jeziku te dopunite vizualnom podrškom kako bi se olakšalo usvajanje i razumijevanje rečenica u zadatku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da istraže razliku između veznika weil, denn i da te veznika wenn i als.
Na početku aktivnosti pokažite učenicima fotografiju djevojke Marine koja sjedi zabrinuta pred računalom. Možete se pritom poslužiti primjerom ili nekom drugom fotografijom sa stranice Pixabay. Pitanjima usmjeravajte učenike prema temi aktivnosti, a riječ je o zaštiti osobnih podataka u virtualnoj sredini. Postavite im, na primjer, sljedeća pitanja: Wie fühlt sich Marina? Warum? Hat sie schon mit jemandem gesprochen? An wen kann sie sich noch wenden?
Poslušajte s učenicima razgovor između Marine i Nicholasa na poveznici e-škole DOS Njemački jezik 1, Modul 5, Jedinica 5.1. (Internetsprache). Neka učenici nakon slušanja riješe zadatke H – J u istoj jedinici. U digitalnom alatu H5P izradite dodatni zadatak povezivanja kako bi učenici usustavili izraze koji se pojavljuju u tekstu (npr. ein Antivirusprogramm installieren, komplexe Passwörter verwenden, persönliche Daten regelmäßig aktualisieren itd.).
Pitajte učenike sljedeće: Was muss Marina machen? Was darf sie nicht machen? Zapišite nekoliko odgovora na ploču (npr. Sie muss ihre Privatsphäre schützen. Sie darf nicht einfache Paswörter benutzen.). Potaknite ih na razmišljanje o tome na koji još način mogu izreći naredbu ili zabranu. Parafrazirajte zapisane rečenice i ponovite pravila za tvorbu imperativa.
Zadajte učenicima zadatak za domaću zadaću. U paru trebaju napisati deset pravila za odgovorno ponašanje u virtualnoj sredini koristeći se pritom imperativom. Prije ove aktivnosti pripremite mjesto za objavu na interaktivnoj ploči izrađenoj u alatu Padlet. Svaki par predaje svoj rad kreiranjem zasebne objave. Nakon isteka roka za predaju omogućite u postavkama željeni način reakcije. Potaknite učenike na to da reagiraju na jednu ili više objava. Na kraju dajte učenicima povratnu informaciju.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s oštećenjem sluha uputite na transkript zvučnog zapisa u Edutoriju, a učenicima s oštećenjem vida omogućite da sjede što bliže izvoru zvuka. Učenicima s intelektualnim teškoćama pripremite pojednostavljeni transkript u ispisu s najvažnijim i jednostavnim rečenicama. Usto, ispod teksta na njemačkom jeziku napišite prijevod na hrvatski jezik kako bi lakše rješavali zadatke.
Za učenike s teškoćama pripremite u ispisu primjere s pravilima za tvorbu imperativa u kojima ćete podebljati nastavke u različitim licima jednine i množine.
Učenike s teškoćama smjestite u par s vršnjakom mentorom koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti zadatka za domaću zadaću, koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Parovima u kojima je jedan od učenika s teškoćama, omogućite dulji rok za predaju zadatka ako je potrebno. Ako imate učenika s intelektualnim teškoćama, učenika s kojim je u paru uputite na to da piše jednostavnije rečenice koje su učeniku s intelektualnim teškoćama razumljive.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu Canva izrade letak sa savjetima za sprječavanje elektroničkog nasilja (engl. cyberbullying) i suočavanje s tim problemom.
e-škole digitalni obrazovni sadržaj za Njemački jezik, 1. razred „5.1. Internetsprache“ (2020). Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/38c760e4-b6db-4563-9d07-a64b58a4a456/html/m5-j1.html (13. 3. 2022.).
„Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2021./2022.“ Preuzeto s https://www.ncvvo.hr/wp-content/uploads/2021/09/NJEM-2022a.pdf (13. 3. 2022.).
„Eine Liste mit den beliebtesten Emojis und ihren Bedeutungen“. Preuzeto s https://www.sparhandy.de/smartphones/info/emoji-bedeutung/ (13. 2. 2022.).
„Trennbare Verben“. Preuzeto s https://www.deutschesinstitut.it/trennbare-verben/ (13. 3. 2022.).
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (6. 3. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.