Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Čovjek nije otok

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: pripovijedanje s različitih točaka gledišta, Forrest Gump
  • PRI: suradnja među jedinkama iste vrste
  • GK: vrste glazbe, rap, rock
  • NJEM: denn - rečenice, weil - rečenice, umjetnost
  • IZVAN 2: sportska aktivnost, aerobik, suradnja
Izvannastavna aktivnost

Mostovi do otoka

Učenicima predstavite dio Hemingwayjeve rečenice: “Nijedan čovjek nije otok, sasvim sam za sebe; svaki je čovjek dio kontinenta, dio Zemlje”. Kratko upoznajte učenike sa životom Ernesta Hemingwayja, a zatim raspravite o značenju rečenice koju je napisao. Pitajte učenike o značenju prvog dijela rečenice “Nijedan čovjek nije otok”. Što znači biti otok i postoje li životne situacije u kojima je ponekad dobro biti otok? Koje su životne situacije u kojima nije dobro biti otok? Ako je čovjek otok, što su mostovi koji vode do njega? Povedite raspravu o ulozi komunikacije u životu čovjeka.

Učenicima recite da će gledati igrani film “Forrest Gump”. Dio filma mogu pogledati na nastavi, a preostali dio kod kuće. Gledajući film, učenici neka zapažaju i bilježe situacije u kojima je glavni lik otok. Također, neka prate je li u situacijama u kojima se našao glavni lik imao most koji ga je mogao izvući iz tih situacija. Neka razmišljaju i zapisuju kako bi oni pomogli glavnome liku u pojedinim situacijama.

Nakon što pogledaju cijeli film, zapisane bilješke donose u školu i predstavljaju ih drugim učenicima te učenici zajedno razgovaraju o njima. Odaberite zajedno s učenicima četiri ili pet najzanimljivijih situacija u kojima se našao Forrest Gump, pomoću digitalnog alata Mentimeter s mogućnošću otvorenog tipa odgovora. Zatim formirajte grupe učenika prema onim događajima za koje smatraju da bi oni, da su likovi u filmu, mogli pomoći liku. Zadajte svakoj grupi učenika da dramatiziraju situacije (dvije situacije iz filma i dvije situacije koje će oni sami osmisliti, a da je glavni lik i dalje Forrest Gump) pri tome pazeći da prikažu lik koji je otok i lik koji je most.

Dramske prikaze uprizorite i snimite te od njih napravite “filmolovca”, kratak film koji će služiti drugim učenicima kao motivacija za gledanje filma.

Izvannastavna aktivnost

Mostovi do otoka

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Svrha
  • Razvijanje govornih sposobnosti i komunikacije.
  • Poticanje na razvijanje društvene svijesti i odgovornosti, osobito prema osobama koje su drugačije i teško se uklapaju u društvu.
  • Učenici će spoznavati važnost dobrih međuljudskih odnosa, a igranjem uloga grade svoje samopouzdanje i gube tremu u javnom nastupu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Zajedno smo jači

Za pripremu aktivnosti koristite interaktivni sadržaj Životinjski team building te ga prikažite učenicima.

Kako biste motivirali učenike, uputite ih da u interaktivnom elementu Životinjski svijet opišu fotografije koristeći tehniku vruće olovke u digitalnoj bilježnici u alatu OneNote. Neka učenici izlože svoje mišljenje i obrazlože ga, nakon čega prokomentirajte njihove odgovore. Nakon što pročitaju opise na poleđini fotografija, mogu nadopuniti svoje bilješke.

Učenike podijelite u grupe po pet učenika (to su njihove matične skupine). U svakoj matičnoj grupi jedan učenik predstavlja jednu vrstu životinje (npr. hijena, slon, merkat, mrav, pčela...). Učenici koji predstavljaju istu životinju čine ekspertnu grupu. (Napomena: Učenici izvlače sličicu sa slikom životinje koja određuje njihovu ekspertnu skupinu. Prethodno u digitalnoj OneNote bilježnici postavite i po potrebi prilagodite materijale za svaku ekspertnu skupinu na posebnu stranicu: Pčelinji ples, Hijene, Mravi, Pčele su važne, Pčele, Jezik životinja, Smijeh hijene, Brižni slonovi, Termiti, Kako izgleda zajednica životinja?, Merkati.)

Potaknite učenike da razmisle što znaju iz svakodnevnog života o komunikaciji, pravilima i odgovornostima u životinjskom svijetu. Svoja razmišljanja neka individualno zapišu u grafički organizator u digitalnoj bilježnici. Nakon što prouče sve fotografije neka u ekspertnoj skupini ispune grafički organizator prije povratka u matičnu skupinu.

Upute: Najavite učenicima da će u sljedećem dijelu aktivnosti biti u ulozi voditelja team building programa za svoju životinjsku skupinu te da je važno da se u te svrhe što bolje upoznaju s karakteristikama svoje životinjske skupine. Prvo učenici u ekspertnim skupinama trebaju istražiti suradničke odnose među jedinkama iste vrste na konkretnom primjeru vrste (pravila, način komunikacije, podjela poslova). Učenici se zatim vraćaju u matičnu skupinu u kojoj svaki od njih treba poučiti ostale članove o odnosima među jedinkama vrste za koju je postao ekspert. Članovi matične skupine neka nadopune svoje grafičke organizatore novim saznanjima.

Obilazite, usmjeravajte i po potrebi dajte dodatna objašnjenja učenicima. Potaknite učenike na dogovaranje, pregovaranje i postizanje kompromisa u matičnoj skupini.

Raspravite s učenicima: Postoji li briga za mlade unutar populacije? Zašto postoji podjela poslova kod zadružnih kukaca? Zašto neki grabežljivci žive u čoporima tijekom lova? Zašto ptice lete u jatu (koja formacija i zašto upravo tako izgleda)? Zašto samo neke jedinke merkata stražare? Zašto ribe u plovama mijenjaju smjer? Zašto pčele plešu pčelinji ples?

Učenici iz ekspertnih skupina neka postave pravila i načine komunikacija unutar populacija koju su istraživali zajedno sa slikom u online zid u alatu Padlet.

Zajedno s učenicima “obiđite” galeriju u online zidu. Potom, neka svaki učenik samostalno riješi interaktivni element Životinjski team building u kojem su primjeri prikladne i neprikladne komunikacije.

Zaključno, povedite razgovor s učenicima potaknuti pitanjima poput: Što mi (učenici ili ljudi općenito) možemo naučiti od životinja i primjera njihovog načina komunikacije i međusobne suradnje? U kojim situacijama bismo mi mogli biti poput zadruge mrava? Imate li prijedloge kako možemo naći zajednički jezik po uzoru na pčelinji ples? Imate li ideju kako osmisliti razredni “pčelinji ples” za podjelu poslova i/ili komunikaciju u nekim svakidašnjim situacijama?

Znate li za neku situaciju ili problem u društvu u rješavanju kojega su ljudi postigli puno bolje rezultate i ostvarili svoje ciljeve jer su pokrenuli zajednički projekt i suradnju (dogovorili se s istomišljenicima, osmislili i pokrenuli zajedničke akcije za ostvarenje zajedničkog cilja)? Što mislite, što bi se dogodilo da su u tim situacijama ili pri rješavanju tih problema nastupili pojedinačno i samostalno?

Postupci potpore

Učenici s PSA i ADHD-om dobivaju predložak sa slijedom aktivnosti, a učenici s intelektualnim teškoćama imaju u uvodnom dijelu aktivnosti jasnu pisanu uputu o radu sa slikama/videomaterijalom (više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama) i osiguranu podršku vršnjaka za opis i/ili za upis u digitalnu bilježnicu.

U grupnom radu matične grupe važno je da učenici s intelektualnim teškoćama i PSA imaju priliku odabrati životinju koja im je dobro poznata te da zapišu u svoj grafički organizator u digitalnoj bilježnici ono što znaju o životinji. Kad su u ekspertnoj skupini, imaju podsjetnik na što obratiti pažnju i po potrebi, uz podršku vršnjaka u istraživanju suradničkih odnosa među jedinkama, dopunjavaju grafički organizator.

U raspravi na kraju aktivnosti sudjeluju uz predložak s pitanjima te zajedno s ostalim učenicima ekspertne skupine sudjeluju u donošenju pravila i načinu komunikacija unutar istraživane populacije.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti kako postupci ljudi djeluju na ekosustav. Zašto nestaju pčele? Mogu izraditi infografiku o važnosti pčela u ekosustavu u alatu Canva. Infografika se može objaviti na mrežnim stranicama škole, a učenicima u školi održati predavanje (pozvati i pčelara). Na temu "Nestanu li pčele s planeta Zemlje, čovjeku kao vrsti ostaje još oko 4 godine života.", Albert Einstein može se organizirati i debata.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Zajedno smo jači

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.6.1. Učenik objašnjava međusobne odnose živih bića s obzirom na zajedničko stanište.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

O ukusima se ne raspravlja

U prvom dijelu sata s učenicima odigrajte igru Pogodi što slušam. Tri učenika prije sata uputite u igranje uloge zagonetnih osoba koje su obožavatelji jedne vrste glazbe, naravno, svaka osoba druge vrste. To može biti bilo koja vrste glazbe, npr. rap, rock i klasična glazba. Uz njihovu pomoć odaberite tri glazbena primjera za svaku vrstu glazbe te što će o sebi, kao obožavateljima te glazbe, i o toj vrsti glazbe trebati znati tijekom igranja igre.

Ostale učenike u razredu uputite u pravila igranja igre. Učenici su podijeljeni u grupe i o svakom se pitanju, koje upućuju zagonetnim osobama, zajedno dogovaraju. Pitanja se postavljaju na način da zagonetne osobe odgovaraju samo sa DA ili NE. Svaki NE odgovor omogućava pravo postavljanja pitanja za sljedeću grupu. Pitanja su povezana uz način slušanja glazbe, izvođače, mjesta održavanja koncerata, tekst pjesama itd. Pripremite primjere pitanja za učenike, ali ih potaknite i da sami osmisle nekoliko prije, ali i tijekom samog kviza.

Pobjeđuje ona grupa koja pogodi barem jednu zagonetnu osobu, odnosno glazbu koju sluša ta osoba. Kviz počnite slušanjem triju glazbenih primjera. Napišite nazive pjesama i vrstu glazbe kojoj pjesma pripada na ploču. Tri zagonetne osobe sjede na stolicama ispred ploče. Grupe postavljaju pitanja i pokušavaju otkriti koja osoba sluša koju vrstu glazbe.

Nakon što otkrijete sve zagonetne osobe, povedite razgovor s učenicima o tome koju vrstu glazbe vole, koja nepisana pravila poštuju obožavatelji određene vrste glazbe, može li i na koji način odabir određene vrste glazbe utjecati na njihove stavove i na stavove drugih prema njima, utječe li odabir glazbe i na ponašanje, odijevanje i sl. Razgovarajte i o načinu slušanja glazbe koju vole te načinu poštivanja i ugrožavanja građanskih prava i sloboda po tom pitanju. Upitajte učenike jesu li ikada razmišljali o tome je li izraz nepoštovanja slušati glazbu u nazočnosti gluhe osobe (kako se ne bi osjećala isključenom)? Misle li da je moguće da gluha osoba sluša glazbu? Poslušajte njihova mišljenja, a naposljetku im prikažite Pokaži mi glazbu. Neka učenici ponude rješenja uz koja bi svatko mogao slušati glazbu koju voli na način koji voli, ali koji ne smeta drugima.

Postupci potpore

Pravila igre u pisanom obliku (vodeći računa o prilagodbi teksta), koja će učenici s teškoćama imati na predlošku, olakšat će im aktivnu uključenost u aktivnost. Učenicima s PSA i ADHD-om nastavnik će omogućiti da se prije početka aktivnosti upoznaju sa svim njenim fazama kao i praćenje aktivnosti na predlošku, razrađeno po koracima.

Poželjno je da je učenik s teškoćama u onoj skupini koja će imati jednake prilike za uspjeh kao i druge skupine. Ako se radi o učeniku s teškoćama, ali nadarenom u prepoznavanju glazbe i svega vezanog uz nju, on može dati ključni doprinos uspjehu svoje skupine. U svakom slučaju će dobro doći unaprijed dogovorena podrška vršnjaka u skupini, posebno za pridržavanje pravila igre.

Sjajna je prilika za sve učenike da gledanjem video zapisa Pokaži mi glazbu spoznaju opasnost od predrasuda društva, kako za same osobe s invaliditetom tako i za sve nas članove društva, jer postajemo sudionicima diskriminacije. Zato je važno dobro upoznati u školi svoje vršnjake s teškoćama, družiti se s njima i dati im priliku da se osjećaju prihvaćenima i uspješnima u svemu za što imaju potencijale.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike, koji su vjerni obožavatelji određene vrste glazbe, da prirede dan te vrste glazbe u školi. Glazbu mogu puštati na školskom radiju ili razglasu tijekom odmora ili mogu pozvati glazbenika te vrste glazbe te ga intervjuirati kao gosta na satu razrednika ili satu glazbene kulture.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

O ukusima se ne raspravlja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.5.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK C.5.1. Učenik na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge i vrste glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Likovni kritičar na jedan dan

Na početku sata prikažite učenicima kratki video na hrvatskom jeziku koji prikazuje vrste umjetnosti. Prokomentirajte video na hrvatskom jeziku i saznajte jesu li im poznate navedene vrste umjetnosti.

Nakon razgovora prevedite zajedno s učenicima te nazive na njemački jezik. U digitalnom alatu Forms pripremite anketu u kojoj učenici od spomenutih vrsta odabiru svoju omiljenu. Pogledajte rezultate i kratko ih prokomentirajte na njemačkom ili hrvatskom jeziku ovisno o predznanju svojih učenika.

Skrenite im pozornost na slikarstvo. Pokažite im fotografije slika (digitalne ili reprodukcije) svjetski poznatih umjetnika iz raznih razdoblja umjetnosti i pravaca u slikarstvu. Odabir djela možete napraviti s učiteljem/učiteljicom Likovne kulture. Svakako uključite slikare njemačkog govornog područja i iz Hrvatske. Za svako djelo navedite autora i razdoblje kada je nastalo. Tražite od učenika da pogledaju sva ta djela i odaberu ono koje bi voljeli imati u svojoj sobi. Postavite im pitanje Warum dieses Bild? i tražite da vam odgovore uz pomoć weil - ili denn - rečenice, ovisno o ishodu njemačkog jezika koji želite uvježbati. Ako je potrebno, ponovite s njima konstrukciju ovih rečenica.

Odaberite fotografije nekih drugih djela istih autora te ih prikažite u digitalnom alatu za suradnju Padlet i tražite da pored svakog ostave komentar zašto im se neko od tih djela sviđa ili ne. Pomognite im ako ne prepoznaju autora ili im ispod fotografije djela ostavite neki “trag”. Ovdje također koriste weil - ili denn - rečenice, no navode slikara u svom komentaru (npr. Ich mag Picasso, weil er interessant malt. ili Ich mag nicht Munck, weil sein Bild schwarz-weiß ist.) Potaknite ih da iskreno odgovore, da daju svoja mišljenja i poštuju tuđa. Nakon što učenici izvrše zadatak, provjerite gramatičku i pravopisnu točnost rečenica i kratko prokomentirajte odgovore. Zaključite aktivnost mišlju da svaka vrsta umjetnosti ljudima prenosi emocije i poruke te nas potiče na to da ih izrazimo na neki način: bilo kao autori, bilo kao gledatelji. Stoga poštivanjem tuđeg (umjetničkog) izražaja, ujedno gradimo uvažavajuće odnose s drugima.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama koje su vidljive kod učenja osigurajte predložak s njemačko-hrvatskim rječnikom za riječi koje će se koristiti u aktivnosti (vrste umjetnosti prikazane na videu, pitanja i odgovori koristeći weil - ili denn - rečenice).

Dobro je da učenik s teškoćama, po potrebi (zavisno od predznanja iz njemačkog jezika), radi u paru s vršnjakom prilikom odabira omiljene umjetnosti te u zadatcima odgovaranja na pitanja o izboru slike i komentiranja fotografija na Padletu.

Slabovidnog učenika, ako nema elektroničko povećalo, trebat će samo smjestiti blizu prijenosnog računala s kojeg se projicira video ili prikazuju fotografije.

Za učenike koji žele znati više

Odaberite neki muzej slikarstva i kiparstva te ga posjetite virtualno. Zastanite kod pojedinih djela i komentirajte ih na dogovoren način na njemačkom jeziku. Učenici mogu odabrati jedno od izloženih djela koje ih se dojmilo te istražiti nešto o tom djelu i umjetniku koji ga je napravio i sl. Rezultate svoga istraživanja mogu objediniti koristeći digitalni alat za grafički dizajn Canva te prikazati učenicima u razredu ili nekoj zainteresiranoj grupi učenika povodom Svjetskog dana umjetnosti 15. travnja.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Likovni kritičar na jedan dan

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) NJ A.7.3. Učenik sudjeluje u kratkoj i jednostavnoj govornoj interakciji.
  • OŠ (1) NJ A.7.4. Učenik piše kratke i jednostavne tekstove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura
Izvannastavna aktivnost

Ja sam za ples, a ti?

Kao uvodnu aktivnost provedite vježbe aerobika uz glazbu. Učenike potom podijelite u grupu po pet učenika kako bi zajednički osmislili koreografiju. Svakoj grupi u dogovoru s učiteljem dodijelite isti broj koraka (5 koraka, koliko je učenika). Koraci u vježbi će se razlikovati od grupe do grupe budući da svaki učenik unutar grupe predlaže jedan korak. Učenici u zajedničkom dogovoru imaju zadatak odrediti redoslijed i formu koraka te napraviti koreografiju s odabranom glazbom. Potom, neka svaka grupa predstavi svoju koreografiju nakon čega sve grupe dogovaraju i spajaju koreografije u jednu cjelinu. Potrebno je vrijeme kako bi osmišljenu koreografiju skupno uvježbali. Učenicima dajte uputu kako unutar grupe trebaju surađivati, slušati jedni druge i pomagati jedni drugima. Osobito je bitno voditi računa da su svi osmišljeni koraci izvedivi svakom učeniku koji sudjeluje u koreografiji.

U razgovoru s učenicima nakon sportske aktivnosti pokušajte ukazati na važnost zdrave komunikacije, prihvaćanja različitosti, na suradničko ponašanje i prihvatljiva ponašanja tijekom rada. Osobito istaknite važnost slušanja i uvažavanja tuđeg mišljenja u ostvarenju nekog cilja ili zadatka.

Nakon toga učenici neka izrade letak koristeći digitalni alat Canva sa zaključcima do kojih su došli tijekom rada, a važni su i mogu poslužiti kao primjer drugim učenicima u suradničkom radu. Letke možete izvjesiti na nekom svima vidljivom mjestu poput školskog panoa.

Izvannastavna aktivnost

Ja sam za ples, a ti?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Razvijati kod učenika komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s drugima.
  • Vježbati vještine dogovaranja, pregovaranja i postizanja kompromisa kroz suradničko osmišljavanje sportske aktivnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Tjelesna i zdravstvena kultura

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.