Na početku aktivnosti pogledajte s učenicima videoprilog o zdravstvenim sustavima u svijetu (podnaslove podesite odabirom titlovi u postavkama, zatim automatski prijevod te hrvatski jezik). Komentirajte s učenicima videoprilog te ih upitajte kakav je zdravstveni sustav u Hrvatskoj i koliko su njime zadovoljni te što bi se moglo popraviti.
Nakon uvoda podijelite učenike u četveročlane grupe, ovisno o veličini razreda. Rad započinju tako da odaberu nekoliko država svijeta, barem po dvije sličnoga gospodarskog razvoja prema HDI indeksu. Učenici odabiru po dvije države iz skupina u koje su države grupirane po razvijenosti – niska, srednja, visoka i vrlo visoka razvijenost.
Nakon što odaberu države, učenici pretražuju relevantne digitalne izvore kao što su mrežne stranice HZJZ-a, Međunarodnoga osiguranja građana, Svjetske zdravstvene organizacije i ostalih odgovarajućih tijela u odabranim državama na kojima pronalaze informacije o razvijenosti i funkcionalnosti javnoga zdravstvenog sustava u odabranim državama. Neka prouče prosječno izdvajanje za zdravstvo po glavi stanovnika, broj liječnika na 1000 osoba, stopu smrtnosti novorođenčadi, očekivano trajanje života, vodeće uzroke smrti te podatke o pojedinim zaraznim bolestima (sidi, tuberkulozi, malariji itd.). Neka usporede i komentiraju postoji li povezanost između razvijenosti države i njezina zdravstvenog sustava te po kojim se pokazateljima ta povezanost najbolje vidi.
Za kraj, učenici u alatu za izradu digitalnih sadržaja PowerPoint izrađuju prezentaciju kojom će rezultate svojih istraživanja predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Učenika s teškoćama usmjerite na što treba obratiti pozornost tijekom gledanja videopriloga, a zatim ga, postavljajući mu potpitanja, potaknite da sudjeluje u raspravi o zdravstvenim sustavima. Osigurajte da učenik s oštećenjem sluha bude dovoljno blizu izvora zvuka.
Uključite učenika s teškoćama u grupu učenika koji mu po potrebi mogu pružiti podršku. Ako internetske stranice kojima će se koristiti za istraživanje ne omogućavaju inkluzivni prikaz (promjenu fonta, kontrasta, svjetline i slično), potaknite vršnjačku potporu unutar grupe. Dajte učeniku jasan zadatak i ulogu u grupi. Prilikom davanja uputa za rad u grupi koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije. Provjerite s učenikom s teškoćama je li razumio sve upute. Ako je potrebno, ponovite učeniku s teškoćama pojmove vezane za temu koje je potrebno istraživati na internetu kako bi aktivno sudjelovao u radu grupe.
Provjerite s učenikom s teškoćama treba li podršku prilikom korištenja digitalnim alatom PowerPoint. Ako je učeniku s teškoćama izazovno javno izlagati rezultate istraživanja, nemojte inzistirati na tome, već mu ponudite alternativni način sudjelovanja u izlaganju s kojim će se osjećati ugodno i pridonijeti izvršenju grupnog zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka usporede javni zdravstveni sustav u Hrvatskoj i u nekoliko odabranih država svijeta (najviše tri) koje imaju slične gospodarske pokazatelje (BDP per capita, HDI itd.).
Kao nastavak na prvu aktivnost, učenici u grupama istražuju razlike u funkcioniranju javnoga i privatnoga segmenta zdravstvenog sustava u inozemstvu. Predložite im da zamisle kako se pripremaju za putovanje u neku državu te je dio pripreme za putovanje istražiti funkcioniranje zdravstvenoga sustava dogodi li se da im budu potrebne te usluge. Upitajte učenike jesu li pri svojim dosadašnjim putovanjima razmišljali o zdravstvenom sustavu države koju posjećuju te kako su se pripremili za situaciju da im zdravstvene usluge zatrebaju u odredišnoj državi.
Na poticaj nastavnika, neka učenici istraže razlike u funkcionalnosti zdravstvenoga sustava među državama podudarnoga gospodarskog razvoja. Neka istraže na koji je način ustrojen zdravstveni sustav u odabranim gospodarski razvijenim državama svijeta, od kojih barem jedna mora biti poznata po razvijenom privatnom zdravstvenom sustavu (npr. SAD, Australija, Ujedinjeno Kraljevstvo). U radu se učenici mogu koristiti mrežnim stranicama kao što su ove: Svjetska zdravstvena statistika WHO-a, Međunarodno osiguranje građana i Commonwealth Fund, gdje će naći podatke o funkcioniranju zdravstvenih sustava spomenutih država. Neka u sklopu svojega istraživanja prouče i mogućnosti međunarodnoga osiguranja, kojim bi se koristili tijekom svojega putovanja u odabranu državu. Potaknite učenike na promišljanje zašto i među gospodarski razvijenim društvima postoje znatne razlike u funkcioniranju zdravstvenoga sustava te koji su čimbenici doveli do takvih razlika.
Rezultate svojih istraživanja učenici u razredu predstavljaju pomoću postera izrađenoga u alatu za izradu digitalnih sadržaja Canva te ga objavljuju u kanalu Geografije koji je nastavnik izradio na zajedničkoj platformi Teams.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Uključite učenika s teškoćama u grupu učenika koji mu po potrebi mogu pružiti podršku.
Učeniku s teškoćama dajte jasne smjernice što treba pronaći na mrežnim stranicama, usmjerite ga na članak, određenu riječ ili informaciju potrebnu za istraživanje. Smanjite broj informacija koje učenik s teškoćama treba istražiti. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik pri izvođenju grupnog zadatka.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako upotrijebiti zadane alate: Canva i Teams. Ako je potrebno, pokažite mu upotrebu po koracima odnosno pružite mu podršku dok samostalno ne ovlada upotrebom spomenutih alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad u alatima.
Potaknite učenika s teškoćama na promišljanje i sudjelovanje u raspravi o funkcioniranju zdravstvenog sustava.
Ako je učeniku s teškoćama izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati u javnom predstavljanju postera ako učenik to ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka analiziraju zdravstveni sustav Sjedinjenih Američkih Država te povežu zdravstveni sustav sa socioekonomskom strukturom stanovništva te političkim uređenjem države.
Treća je aktivnost nastavak prvih dviju aktivnosti, ali i prethodnog scenarija, na temelju kojega učenici analiziraju prevenciju širenja zaraznih bolesti.
Na temelju spoznaja o prostornoj rasprostranjenosti zaraznih bolesti, a zatim i spoznaja o stupnju gospodarskoga razvoja i razvoja zdravstvenoga sustava odabranih država, učenici rade u grupama. Analizirajući navedene pokazatelje, uočavaju uzročno-posljedičnu vezu između društvenih čimbenika koji utječu na kvalitetu zdravstvenoga sustava. Naglasak u ovoj aktivnosti neka bude na obrazovnoj strukturi stanovništva pa potaknite učenike da istraže povezanost obrazovanja i zdravstvene skrbi. Podatke o obrazovnoj strukturi mogu pronaći na stranicama Obrazovne statistike Svjetske banke, a podatke o zdravstvenoj skrbi na stranicama Svjetske zdravstvene statistike WHO-a. Pomozite učenicima s prijevodom materijala s engleskog jezika. U tablicama Svjetske zdravstvene organizacije učenici mogu po državama pronaći podatke o očekivanom trajanju života, očekivanom trajanju zdravog života, smrtnosti dojenčadi, pojavnosti određenih zaraznih bolesti (side, tuberkuloze...), stopi procijepljenosti stanovništva protiv određenih zaraznih bolesti, broju liječnika na 1000 stanovnika i ostale pokazatelje koje nastavnik smatra relevantnim za njihovo istraživanje. Vodite brigu o tome da svi učenici istražuju iste pokazatelje koje ćete im vi kao nastavnik odabrati. Neka države koje istražuju budu iste one države koje su istraživali u prvoj aktivnosti – po dvije iz svake skupine razvijenosti prema HDI-u. Za kraj, u alatu za izradu digitalnih sadržaja PowerPoint učenici će rezultate svojih istraživanja prikazati u prezentaciji koju će predstavnik grupe projicirati na satu ostalim učenicima.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa školskim stručnim suradnikom (psihologom, logopedom ili edukacijskim rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Ako je potrebno, pripremite učeniku s teškoćama grafički oblikovan pisani podsjetnik na prvu i drugu aktivnost ovoga scenarija. Svi pisani materijali koje dajete učeniku s teškoćama trebaju biti napisani u obliku prilagođenom potrebama učenika (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, slike dobrog kontrasta), s istaknutim ključnim pojmovima.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu rado pružiti potrebnu podršku. Usmjerite učenika s teškoćama što treba istraživati na mrežnim stranicama. Postavljajte mu potpitanja ako je to potrebno kako bi bio aktivan sudionik u grupi. Dopustite mu da se služi unaprijed dobivenim podsjetnikom s ključnim pojmovima i potaknite ga da navede vlastite primjere povezanosti obrazovanja i zdravstvene skrbi.
Provjerite s učenikom s teškoćama treba li mu podrška pri korištenju alatom PowerPoint.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele znati više neka istraže koje europske države imaju najstariju povijest organiziranoga modernog školskog sustava te povežu postojanje takva sustava sa stanjem zdravstvenoga sustava u toj državi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.