Predmet
Priroda 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što (u)dišemo?

Naziv predmeta
Priroda 5

Razred
5. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • zrak
  • svojstva zraka
  • gustoća zraka
  • temperatura zraka
  • tlak zraka
  • masa zraka

Je li čaša zaista prazna?

Kako biste zainteresirali učenike za aktivnost, prikažite sliku prazne čaše ili donesite čašu na sat i pitajte ih što slika prikazuje, odnosno što držite u ruci. Pritom će učenici odgovoriti da držite čašu, praznu čašu i slično. Zatim ih pitajte o tome je li čaša zaista prazna.

Uputite učenike na interaktivni prikaz na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 2 (Svojstva zraka) s podnaslovom Ima li zrak masu?. Potaknite ih na to da u paru promotre prikazani sadržaj i odgovore na pitanja koja se nalaze ispod interaktivnog prikaza. Zadajte im da u roku od 5 minuta zapišu svoje odgovore u digitalni alat Lino. Nakon tog roka neka prouče kako su odgovorili drugi parovi i ostave komentar na odgovore onom paru koji je na Lino ploči smješten najbliže njihovu komentaru. Ako je više takvih parova/komentara, neka odaberu onaj koji još nema ničiji komentar. Naglasite učenicima da je važno svim članovima neke zajednice dati priliku izreći svoje mišljenje te da je u redu da se mišljenja često razlikuju. Napomenite im i to da je važno moći argumentirati svoje mišljenje i svoje stavove, ali pritom ne omalovažavati mišljenja s kojima se ne slažemo.

Zatim s učenicima prokomentirajte odgovore na pitanja, a ako je na ploči bilo netočnih odgovora, neka ih učenici označe i pokraj njih napišu točne odgovore. Poveznicu na izrađenu Lino ploču podijelite na mrežnoj stranici predmeta ili razreda ako postoji.

Na kraju potaknite raspravu o tome je li čaša zaista prazna postavljajući motivirajuća pitanja (npr. Zašto ne vidimo zrak? Koji je sastav zraka? i sl.). Neka u bilježnice napišu od kojih se plinova sastoji zrak.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Približite se učeniku s oštećenjem vida tijekom aktivnosti pokazivanja slike čaše ili prave čaše. Također, za navedenog učenika vodite računa o prilagodbi svjetline u prostoru te svjetline i kontrasta na zaslonu tijekom gledanja interaktivnog prikaza na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Svojstva zraka). Nove pojmove koji se pojavljuju u tekstu na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 1 (Svojstva zraka) ispišite i objasnite kako biste olakšali razumijevanje pročitanog učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Zamolite učenika koji je u paru s učenikom s disleksijom da naglas pročita postavljena pitanja. Učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme za zapisivanje odgovora u digitalni alat Lino. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice ili pomoć vršnjaka s kojim je u paru tijekom aktivnosti zapisivanja odgovora. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama ili intelektualnim teškoćama omogućite da komentare na odgovore ostave u obliku kratkih natuknica ili emotikona ako im zapisivanje cjelovitih rečenica predstavlja teškoću. Ako je učenik s teškoćama na Lino ploču postavio netočan odgovor, pohvalite njegov trud, ali svakako istaknite koji je odgovor točan. Učeniku s oštećenjem sluha pripremite pitanja koja planirate postaviti tijekom rasprave kako bi lakše pratio njezin tijek.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više, postavite pitanje o tome što misle, je li ista masa zraka koji smo upuhali u balon kao i masa zraka kojim smo napuhali balon s pomoću pumpe. Neka svoja razmišljanja napišu na istu Lino ploču ispod naslova Za one koji žele znati više koji ste prethodno pripremili. Pritom neka najmanje jedno razmišljanje potkrijepe podatcima koje su pronašli na provjerenim mrežnim stranicama, primjerice čitajući upute za pokus Je li sastav udahnutoga i izdahnutoga zraka jednak. Uputite ih na to da svoje spoznaje podijele s učenicima te da zaključe da masa zraka ovisi o česticama od kojih je zrak sastavljen.

Nastavna aktivnost za predmet X

Je li čaša zaista prazna?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje sastav i svojstva zraka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Svaki "zašto" ima svoj "zato"

Nakon što ste s učenicima obradili sadržaje ispod podnaslova Ima li zrak masu? na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 2 (Svojstva zraka), podijelite ih u grupe s podjednakim brojem članova i uputite ih na podnaslove i interaktivne elemente Tlak zraka, Gustoća zraka, Promjena tlaka zraka, Temperatura zraka i Vlažnost zraka. Zadajte im da nakon čitanja i proučavanja zadanih podnaslova u alatu MindMeister izrade mentalne mape kojima će temeljni pojmovi biti navedeni podnaslovi. Potaknite ih na to da pritom poštuju pravila za izradu mentalnih mapa. Izradite kriterije za procjenu mentalnih mapa u čemu Vam mogu pomoći i informacije koje možete pronaći na poveznici Mentalne mape - put do lakšeg učenja. Kriterije podijelite u virtualnom razredu koji upotrebljavate i tijekom online nastave, ali ih i projicirajte kako bi bili vidljivi tijekom provedbe aktivnosti.

Nakon što su učenici izradili svoje mentalne mape, podijelite ih putem razrednog Padlet panoa. Zatim pozovite učenike svih grupa da svoje komentare na mentalne mape drugih grupa ostave ispod mentalnih mapa uvažavajući pritom zadane kriterije. Napomenite im da je važno da komentare pišu poštujući rad i zalaganje druge osobe te da uljudno i argumentirano ponude moguća poboljšanja. Na kraju raspravite o kvaliteti izrađenih mentalnih mapa kao i o njihovu sadržaju.

Pitajte učenike o svojstvima zraka (npr. Zašto je viši tlak zraka na plaži u Makarskoj od tlaka zraka na Biokovu? ili Zašto je temperatura zraka niža zimi? ili Zašto je manja gustoća zraka na Biokovu nego uz obalu Jadranskoga mora? itd.).

Za domaću zadaću zadajte učenicima da u grupama pripreme po nekoliko pitanja o nastavnim sadržajima o kojima su učili.

Postupci potpore

Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u grupe pomoću slika ili natuknica. Omogućite mu da samostalno odabere temu interaktivnog elementa ako ima specifične interese. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama prilagodite interaktivni sadržaj grafički i jezično te ga prema potrebi i isprintajte. Navedeno učinite i za učenika s intelektualnim teškoćama te skratite sadržaj ako je potrebno. Potaknite učenike na vođenje bilješki kako bi jednostavnije izradili mentalnu mapu u MindMeisteru. Kriterije za procjenu mentalne mape obavezno podijelite učenicima prije početka izrade kako bi znali što sve u mapu trebaju uvrstiti. Osim u virtualnom razredu kriterije možete postaviti i na ploču ili na projekcijsko platno kako bi bila vidljiva tijekom cijele aktivnosti. Često provjeravajte kako u izradi mentalne mape napreduje učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje. Pokažite učenicima na koji način postaviti mentalnu mapu na razredni pano u alatu Padlet. Pohvalite učenika s teškoćom za trud tijekom izrade mentalne mape unatoč mogućim pogreškama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu na temelju izrađenih mentalnih mapa izraditi jednu mentalnu mapu u alatu MindMeister u kojoj će objediniti sva svojstva zraka o kojima su učili čitajući tekst na poveznici e-škole DOS Priroda 5, Modul 3, Jedinica 2 (Svojstva zraka). Tu mentalnu mapu neka predstave razredu tijekom sata ponavljanja, a podijelite ju i putem virtualnoga razrednog panoa za dodatnu pomoć pri učenju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svaki "zašto" ima svoj "zato"

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje svojstva zraka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

A sada - vremenska prognoza!

Unaprijed se javite Državnom hidrometeorološkom zavodu i zamolite ih da virtualno sudjeluju na Vašem satu. Budući da ste tijekom prethodne aktivnosti ovog scenarija pod naslovom Svaki "zašto" ima svoj "zato" s učenicima obradili svojstva zraka i za zadaću im zadali da pripreme po nekoliko pitanja o sadržaju, njihova pitanja objedinite u alatu Word u sustavu Office365. Prije same videokonferencije s učenicima dogovorite pravila ponašanja i pitajte ih ima li među njima dobrovoljaca koji će postavljati pitanja. Za realizaciju videokonferencije možete rabiti alat Google Classroom. Tijekom videokonferencije razgovarajte s gostom o važnosti vremenske prognoze u poljoprivredi, o utjecaju promjene svojstava zraka na životne uvjete žitarica te voća i povrća, ali i o parametrima koje meteorolozi promatraju kako bi pripremili vremensku prognozu. Potičite učenike na to da budu aktivni sudionici videokonferencije javljajući se za riječ i postavljajući pitanja, ali i zapisujući važne informacije koje su saznali.

Učenicima za zadaću zadajte da napišu članak u alatu Word u sustavu Office365 o održanoj videokonferenciji, a najbolje članke objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Tijekom videokonferencije s Državnim hidrometeorološkim zavodom prilagodite svjetlost u prostoru i na zaslonu te kontrast na ekranu za učenika s oštećenjem vida. Potaknite učenika s oštećenjem sluha na to da prije videokonferencije prouči pitanja koja će se postavljati kako bi lakše pratio tijek razgovora. Pojačajte glasnoću zvučnika za navedenog učenika te ga smjestite u prvu klupu kako bi, prema potrebi, mogao očitavati s usana. Nemojte inzistirati na tome da pitanja postavlja učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca) ako pritom osjeća nelagodu. Osobito potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje na vođenje bilježaka u obliku natuknica ili mentalne mape. Učenici s disgrafijom mogu umjesto članka izraditi mentalnu mapu ili oblikovati tablicu koja sadržava važne informacije koje su saznali tijekom videokonferencije.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više, zadajte da istraže o naglim zahladnjenjima u području u kojem žive u posljednjih 20 godina. Neka pripreme infografiku u alatu Piktochart i predstave ju ostalim učenicima u razredu. Infografike, također, dodajte kao vezani sadržaj na mrežnu stranicu škole ispod članka o suradnji s Državnim hidrometeorološkom zavodom.

Nastavna aktivnost za predmet X

A sada - vremenska prognoza!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje promjene svojstava zraka tijekom godišnjih doba povezujući ih s promjenom životnih uvjeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Zrak i sastav zraka - digitalni obrazovni sadržaj iz Kemije za učenike 7. razreda osnovne škole.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.